{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
603 visninger | Oprettet:

Foran lod, bag lod osv. {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg lidt nysgerrig efter at have set både videoer og billeder af heste bag lod, foran lod og som mange vil sige korrekt position. Jeg har også læst en debat på heste-nettet.dk om det med diverse billeder.

Jeg mener ikke at man skal ride hesten ind til bringen eller presse hesten i en position som de så gerne siger i udsendelsen LPS

men...

er det ikke meningen at man skal ride hesten frem og ned hvorefter man træner frem til at hesten har (nakken som højeste punkt) er det så ikke svært at holde hesten i præsis lod? som sagt mener jeg ikke at mulen skal ind til bringen.

Desuden så er der så mange der mener at hesten skal have nakken som højeste punkt. har da oplevet med mange heste at den går afslappet i lod hvor nakke ikke er højste punkt, hvor hvis den rent faktisk havde nakken som højeste punkt ville den spænde op. kommer det ikke også an på hvad det er for en slags hest? hvordan den er bygget osv.

har endnu ikke oplevet at nogen kunne vise mig et billede hvor hesten præsis går "perfekt"

Jeg sidder lidt med en følelse af ikke at folk ved noget som helst om det. Jeg mener hvor går grænsen mellem at man er dyremishandler eller man bar træner sin hest dagligt i en lidt lavere holdning?? det er sådan set mit endelige spørgsmål folkens. grænsen er meget fin men hvornår er man gået over stregen synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foran lod, bag lod osv.
  • #1   17. maj 2009 Bag lod er i min verden aldrig acceptabelt - da en hest ikke går bag lod af sig selv.
    Men enten pga. manglende muskler eller fordi den bliver redet med hånden.

Derfor så i eller foran lod..

Anyways, man går over stregen når man BEVIDST saver i hestens mund og BEVIDST rider den langt bag lod.

• #2   17. maj 2009 Min går i opvarmningen bag lod, nogle gange, indtil hun begynder at slappe af og give efter..
    Men hun mangler også muskler ..

• #3   17. maj 2009 ja okay hvis man bevidst saver en hest i munden og bevidst presser hesten til at gå med mulen ind mod bringen er forstået men altså hvornår er det lige at hesten går FOR MEGET bag lod...

jeg ved da med min at han i starten (der var han dog heller ikke så gammel) havde det med at lægge vægt i tøjlen når jeg red så jeg måtte ride ham mere fremad.. men der går han da selv bag lod. og det er uden hiven og flåen eller lirken som folk nu siger.

• #4   17. maj 2009 Jeg synes først, det er acceptabel ridning, når hesten SELV søger ned. Rytteren skal ikke sidde og tvinge den ned!

• #5   17. maj 2009 Min veninde havde en unghest der gik under lod fordi den var ung, og min har også gjordt det lidt med de gør det ikke mere, så ved ungheste der ikke ved bedere synes jeg det er fint at de går under lod.

om min søsters hest tror stadig den er en hingst og har det med at tage pis på hende, og så skal den lige havde at vide hvem der bestemmer, og det sker den også kommer lidt under lod.

men når man bevist rider hesten ind til bringen, mener jeg også det er forkert.

og jeg giver dig ret, jeg har heller ikke set en hest bøje 100% rigtig i nakken i lang tid.

• #6   17. maj 2009 hesten skal jo ikke nødvedigvis gå lod for at søge frem på biddet og have rigtig holdning..

det har jo ikke nødvendig noget med korrekt ridning at hesten går på lod, for langt fra alle heste har den rigtige holdning selvom de går lod..

tror bare gennerelt det bliver opfattet meget forkert, fordi mange træner hesten til at gå lod selvom den stadig slæber bagparten efter og ikke får bagparten ind under sig selv

• #7   17. maj 2009 Manglende muskler er ikke en undskyldning for mig, for at ride en hest bag lod - da den så udvikler bag lod muskler..
    Når den går bag lod, er den jo nok redet for højt i nakken og hvis man derfor så lagde den lavere i nakken - vil jeg næsten vædde med at den kom foran lod, med mindre den var blevet redet så den var blevet bange for bidet og derfor puttede sig, pga. den tillærte adfærd.

Men ja, er enig med Maria & Palmira - det er acceptabelt når den selv søger ned.

• #8   17. maj 2009 line og lotte.. jaa det er det jeg mener som du siger med unge heste at selvom man rider normalt rundt og endelig ikke forventer andet end noget styrbarheds træning så lægger de sig da tit bag lod.

Nina. Ja det er derfor jeg spørger til det for der er så mange meninger og jeg mener da at hesten skal bruge ryg og bagpart rigtig samtidig med at de går ordenligt med hoved og hals og er afslappede. men der er bar så mange meninger så man begynder at sætte spørgsmål til sin egen ridning også.. går man ubevidst rundt og gør skade ?

• #9   17. maj 2009 ja det nok rigtig... min ung hest søger selv ned.. han har kun været redet 4 uger og er simpelthen så nem.
    hvis han bliver drevet frem og redet med ben kan jeg slippe tøjlen og stadig søger han selv ned...

sådan syns jeg det skal være.
    der er så mange heste i verden som får ondt i ryggen fordi rytteren tror den går rigtig ved lod, selvom dens bagpart laller efter den...

forstår godt dit indlæg. du har en god pointe

• #10   17. maj 2009 Nina: ja tak man blir da uden tvivl forvirret. jeg er også igang med en 3 års og han lægger sig da fuldstændig på tøjlen nogle gange uden jeg gør det mindste men kan til gengæld også mærke han bruger ryggen nogle gange når han så gør det kan jo ikke se om han så er bag eller for lod for sidder på hesten men jeg har da rimelig lange tøjler og forventer kun at han lytter til mig når jeg drejer og vil stoppe osv.

• #11   17. maj 2009 hvis en ung hest har behov for at gå lidt bag lod når den er igang med tilridning så synes jeg da den skal have lov til det.. det er jo ikke pointen at en ung hest skal gå i lod når den nærmest er grøn.. men så forstår jeg bar ikke hvorfor mange mennesker siger at en hest går bar ikke bag lod af sig selv...

• #12   17. maj 2009 det jo meget normalt at nogen ung heste trækker hovedet længere ind, men det er da hvad det er hvis den søger frem på biddet og bruger ryg og får bag parten med under sig.
    så kan man jo rette op på hoved holdningen bagefter smiley

• #14   17. maj 2009 Nina: ja det er sådan jeg tænker for eksempelvis forlanger jeg ikke at en ung hest overhoved skal bøje sig..

Katja: Som sagt så forlanger jeg ikke at en ung hest overhoved skal "gå pænt" det er jo tilridning ergo at jeg træner styrbarhed...

• #17   17. maj 2009 Jeg siger skam heller ikke at man bar skal blive ved med ignorere at den lægger sig på tøjlen, men jeg ser ikke nogen grund til at skulle forvirre hesten med at få den til at gå ordenligt når den først har lært at galopere nogenlunde med rytter.

Jeg mener at når man er i de første par måneders tilridning (når man tager det så stille og roligt som jeg gør) ikke skal bekymre sig om hestens holdning osv. før den er parat til at skulle belæmres med sådan noget hovedsagen er at den skal lære at stoppe og dreje og kunne gå stille og roligt men også kunne øge tempo. derudover skal balancen være lidt mere stabil. når sådan nogle ting er ordenligt på plads så kan man bekymre sig om holdning.

jeg siger heller ikke at man skal give dens styrke eller bygning skylden, men der er forskel på heste som mennesker og nole bære sig altså bar nemmere end andre.

• #18   18. maj 2009 Perfekt er jo sjældent.. optimalt for de fleste heste er ikke i lod, men let foran lod.. og jo man starter med at ride frem og ned (næsen frem halsen ned) der behøver nakken ikke være øverst (ind imellem er et jo manken) men den må stadig ikke knække nede midt på halsen som man somme tider ser, det er tegn på at den går forkert.. næsen må heller adrig være bag lod, selv lidt bag lod låser nakken og bagbenene..
    Heste går aldrig bag lod ude grund, ikke fordi de er unge eller mangler muskler.. for det er langt hårdere for dn at gå bag lod end foran.. går den bag lod er der noget galt.. jeg har selv aft en unghest der gjorde det af sig selv troede jeg, det viste sig at være indlært gennem dårlig timing af mig og den måtte jeg jo så bide i mig..

Kommentér på:
Foran lod, bag lod osv.

Annonce