404 visninger
|
Oprettet:
Bidløs - hjælp??? {{forumTopicSubject}}
Den. 5 juni 09 prøvede jeg at springe uden bid (Altså jeg har et hannoveransk næsebånd så jeg red bare med det, for det kan man godt), Topsy var ret svær at dreje og nogen gange var hun også svær at få ned i fart..
Har i derude nogle gode tips og triks til hvordan man kan forbedre ridningen bidløst.. (red med sadl).. Såå skriv gerne her inde i dette 'forum' eller i en privat besked
Hilsen Catharina
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
maj 2008
feb 2009
Følger: 24 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 141 Svar: 721
Men hvad gør i da når i rider bidløst(hvis i gør det), og jeg synes/og det gør min storesøster også (som rider hest) at et hannoveransk næsebånd er godt..
Taz AKA tha' Horsehead : Skal nok prøve at huske dettil næste gang jeg skal ride uden bud
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Jeg ville være meget konsekvent med brugen af biddet. Alt hvad der hedder pille for at bøje nakken o.s.v er strengt forbudt. Hvis du begynder KUN at bruge biddet til at sænke farten med, stoppe, bakke og dreje, og at du giver efter, når hesten reagere korrekt. Så tror jeg din hest vil blive mere afslappet iløbet af max et par uger. ignorer holdningen i fasen hvor din hest skal omlæres i signalerne.
Start med at træne den fra jorden i et par dage i korte intervaller.
Her går du ved siden af den, og du har en eftergiven tøjle.
Så giver du stå-kommandoen som er et pres i biddet. Først et let pres, reagerer hesten, slippes presset omgående, men overfald ikke hesten i et kærlighedskram, da en hest ikke finder det behageligt. Slip blot presset, og vær afslappet men rank i din krop. Reagerer hesten ikke på det lette pres, escalerer du presset i faser, altså du ligger gradvist mere og mere pres i biddet, indtil hesten stopper, og så slipper du selvfølgelig presset helt og er afslappet. Lad din hest få en tænkepause når den har reageret korrekt.
Så sætter hesten flueben, ved det korrekte svar - stop.
Gør det samme når du skal bakke ham. Stå i en parade. Læg et blidt pres i biddet. Slip, hvis han reagerer korrekt, og escaler hvis han ikke reagere, eller forsøger sig med andre svarmuligheder end bak.
Så sætter hesten flueben ved det korrekte svar - bak.
Husk at test din hest, når først den reagerer promte på disse signaler. Når du går i skridt med ham, og han skal stoppe, så prøv at læg pres i biddet, med gå videre selv.
Mange heste aflæser nemlig kropssproget istedet for presset, så han kan se at hvis du stopper lidt, så skal han også stoppe.
Og det hjælper jo ikke meget, når først du skal på ryggen af ham..
Så lad din hest strække sig ud når i rider, lad være med at justere hovedholdningen med tøjlen. Hvis han fx sætter farten op i trav, uden at du har givet signal til det, så tager du i tøjlen, og slipper lige så snart han er nede i det ønskede tempo igen. Så længe han går i det ønskede tempo, er der intet pres fra dig af.
Så brug din tøjle med konsekvens. Så vil bremserne blive finpudset, og det vil på et tidspunkt blive muligt at ride bidløs.
Og det gælder selvfølgelig også schenklerne, at du skal passe på ikke at trykke hver gang han tager et skridt, så han bliver døv.
Jeg håber du kan bruge det.
Jeg vil anbefale dig at få abbonnement på www.epona.tv
Der er suuper mange guldkorn, på alle de spændende områder
Vh. Lærke
maj 2008
Et hannoveransk er ikke lavet til bidløs ridning og der er mange bidløse trenser. De bidløse trenser er lavet til bidløs ridning. Du kan bedre styre med sådan en trense, end at næsebånd, hvis du bruger tøjlen meget når du rider....
Start som Taz skriver med at skridte, og sig evt fra start at du vil lave en volte uden brug af tøjlen før du stopper. Det er også lettest at starte med at ride lidt dressur, end at springe. Hesten er jo heller i vant til at blive redet på den måde
feb 2009
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
feb 2009
Og Topsyer en hun, altså en hoppe
feb 2009
feb 2009
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
feb 2009
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 218
jeg kender en der er skide dygtig til bidløs ridning, hun optrådte i år i herning.
Hende kan jeg klart anbefale og så ville det være en virkelig sund og fed oplevelse for din hest
feb 2009
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 218
Bidløs - hjælp???