{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
404 visninger | Oprettet:

Bidløs - hjælp??? {{forumTopicSubject}}

Den. 5 juni 09 prøvede jeg at springe uden bid (Altså jeg har et hannoveransk næsebånd så jeg red bare med det, for det kan man godt), Topsy var ret svær at dreje og nogen gange var hun også svær at få ned i fart..
Har i derude nogle gode tips og triks til hvordan man kan forbedre ridningen bidløst.. (red med sadl).. Såå skriv gerne her inde i dette 'forum' eller i en privat besked smiley

Hilsen Catharina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs - hjælp???
  • #1   6. jun 2009 Du skal konsekvens (også når du rider med bid) styre med benene... Mange heste er vant til at blive drejet og stoppet af biddet. Og det fungerer jo fint, det betyder jo ikke man hiver og slider i munden. Men uden bid så kan du ikke give samme komando, altså hvis komandoen normalt bliver givet gennem biddet smiley

• #2   6. jun 2009 Desuden er hannoverransk næsebånd ikke optimalt til bidløs ridning.. smiley

• #3   6. jun 2009 ¤ Svindel&Humbuk ¤ //KIJOFREG JUNIOR// : okay..
    Men hvad gør i da når i rider bidløst(hvis i gør det), og jeg synes/og det gør min storesøster også (som rider hest) at et hannoveransk næsebånd er godt..

Taz AKA tha' Horsehead : Skal nok prøve at huske dettil næste gang jeg skal ride uden bud smiley

• #4   6. jun 2009 Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med at ride med bid et stykke tid endnu, men ligge dine metoder om, så du gør din hest mere lydig, og forbereder den til det bidløse..

Jeg ville være meget konsekvent med brugen af biddet. Alt hvad der hedder pille for at bøje nakken o.s.v er strengt forbudt. Hvis du begynder KUN at bruge biddet til at sænke farten med, stoppe, bakke og dreje, og at du giver efter, når hesten reagere korrekt. Så tror jeg din hest vil blive mere afslappet iløbet af max et par uger. ignorer holdningen i fasen hvor din hest skal omlæres i signalerne.

Start med at træne den fra jorden i et par dage i korte intervaller.
    Her går du ved siden af den, og du har en eftergiven tøjle.
    Så giver du stå-kommandoen som er et pres i biddet. Først et let pres, reagerer hesten, slippes presset omgående, men overfald ikke hesten i et kærlighedskram, da en hest ikke finder det behageligt. Slip blot presset, og vær afslappet men rank i din krop. Reagerer hesten ikke på det lette pres, escalerer du presset i faser, altså du ligger gradvist mere og mere pres i biddet, indtil hesten stopper, og så slipper du selvfølgelig presset helt og er afslappet. Lad din hest få en tænkepause når den har reageret korrekt.
    Så sætter hesten flueben, ved det korrekte svar - stop.

Gør det samme når du skal bakke ham. Stå i en parade. Læg et blidt pres i biddet. Slip, hvis han reagerer korrekt, og escaler hvis han ikke reagere, eller forsøger sig med andre svarmuligheder end bak.
    Så sætter hesten flueben ved det korrekte svar - bak.

Husk at test din hest, når først den reagerer promte på disse signaler. Når du går i skridt med ham, og han skal stoppe, så prøv at læg pres i biddet, med gå videre selv.
    Mange heste aflæser nemlig kropssproget istedet for presset, så han kan se at hvis du stopper lidt, så skal han også stoppe.
    Og det hjælper jo ikke meget, når først du skal på ryggen af ham..

Så lad din hest strække sig ud når i rider, lad være med at justere hovedholdningen med tøjlen. Hvis han fx sætter farten op i trav, uden at du har givet signal til det, så tager du i tøjlen, og slipper lige så snart han er nede i det ønskede tempo igen. Så længe han går i det ønskede tempo, er der intet pres fra dig af.

Så brug din tøjle med konsekvens. Så vil bremserne blive finpudset, og det vil på et tidspunkt blive muligt at ride bidløs.
    Og det gælder selvfølgelig også schenklerne, at du skal passe på ikke at trykke hver gang han tager et skridt, så han bliver døv.

Jeg håber du kan bruge det.
    Jeg vil anbefale dig at få abbonnement på www.epona.tv
    Der er suuper mange guldkorn, på alle de spændende områder smiley

Vh. Lærke

• #5   6. jun 2009

Et hannoveransk er ikke lavet til bidløs ridning og der er mange bidløse trenser. De bidløse trenser er lavet til bidløs ridning. Du kan bedre styre med sådan en trense, end at næsebånd, hvis du bruger tøjlen meget når du rider....

Start som Taz skriver med at skridte, og sig evt fra start at du vil lave en volte uden brug af tøjlen før du stopper. Det er også lettest at starte med at ride lidt dressur, end at springe. Hesten er jo heller i vant til at blive redet på den måde smiley

• #6   6. jun 2009 Tak Jønck/Lærke smiley Det vil jeg prøve at gøre næste gang smiley

• #7   6. jun 2009 helt enig med Jønck.. super godt forklaret smiley sådan ville jeg også gøre

• #8   6. jun 2009 Maria: Nu spørg jeg dumt men hvad er det nu en hackamore er, kan simbelhen ikk huske det??
    Og Topsyer en hun, altså en hoppe smiley

• #9   6. jun 2009 Okay.. Du må meget gerne tage et billede af din hackamore smiley

• #10   6. jun 2009 Hvor købte du din hackamore?

• #12   7. jun 2009 Maria: Du er altså lidt galt på den.. en hackamore lukker ikke for luften med mindre den sidder helt forkert..

• #13   7. jun 2009 eller tag på et kursus i det ?
    jeg kender en der er skide dygtig til bidløs ridning, hun optrådte i år i herning.
    Hende kan jeg klart anbefale og så ville det være en virkelig sund og fed oplevelse for din hest smiley

• #14   7. jun 2009 hun hedder joy forresten smiley

Kommentér på:
Bidløs - hjælp???

Annonce