17. jun 2006 Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.352
Jordarbejde med plag? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en shetlænder hoppeplag på 1 år (fra d. 17-06-2008). Indtil videre har jeg lært hende at stå bundet, løfte hove og har gået nogle ture med hende.
Jeg syntes det er synd at starte med saddel og hovedtøj tilvænning allerede(!), men kunne rigtig godt tænke mig at høre nogle kreative forslag til hvad jeg kan lave med hende?
Og hvis det er, så lad være med bare at skrive "lav nogle lege med hende" eller sådan noget
jeg ville blive rigtig glad hvis i ville uddybe det lidt mere, som fx. "tag en gammel prechenning, og så bind den op i et træ og...." hehe, lige som det
Og det er ikke for tidligt at begynde at longere hende, er det?
Jeg håber rigtig meget i gider at komme med nogle gode kreative forslag til hvad jeg kan lave med hende, så hun ikke keder sig, og kommer ud og får lavet noget.
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.955
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Tag den med på tur. Gå ture på vejen, besøg en rideskole, kom forskellige steder ud så den bliver mere rolig.
Væn den til vand. Hesten skal kunne vaskes over alt, da dette kan være nødvendigt hvis den bliver skadet eller lignende.
Lær den stemme kommandoer. Så som "wooow" betyder stop, "kom" betyder frem osv. Dette kan evt. trænes når I går tur. Stemmekommandoer letter dit arbejde gange 100 når den skal tilrides!
Præsenter den for alle de "farlige ting" du kan komme i tanke om. Vandpytter, paraplyer, børn og børns legetøj, ting der blafrer, hunde osv.
Held og lykke med hende. At have plag og unghest er det bedste i verden
jun 2006
Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.352
Hun er vant til ret meget af det i nævner, bare i hverdagen hvor vi færdes...
Er det for tidligt at begynde at longere hende?
Hun har haft smed før, og det klarede hun super flot. Hun er utrolig nervefast
Tak for svaret
nov 2008
jun 2006
Følger: 126 Følgere: 118 Heste: 7 Emner: 451 Svar: 1.352
Altser få hende til at løbe rundt?
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
nov 2008
Dette lærer også hesten at skulle reagere på stemme kommandoer selvom træner er flere meter væk.
nov 2008
Denne slags træning er sjovt. Dog skal man passe på at hesten ikke tager det for bogstavligt at man er dens legeven
dec 2006
Følger: 139 Følgere: 148 Heste: 10 Emner: 11 Svar: 40
men jeg har altså fået afvide at det bedste du kan med en plag er at lære den at gå i longe i 1-2 år alderen hvilket jeg har gjort ved mine ungheste selvfølgelig skal du ikke putte indspændinger osv på bare trense og longe det er kun sundt for dem 3-4 gange om ugen du får en sund og flot unghest når du engang skal til at ride den + det bliver meget nemmere når den skal tilrides at den er van til longen
evt gå ind og kig mine plage (aladin og sirdro ) og bedøm selv om de ligner nogle der lider
Jordarbejde med plag?