Dressur. Er nutidens dressur rigtig? {{forumTopicSubject}}
Puhaa... Ja nu har jeg altså gået og tænkt over det noget tid, så nu synes jeg altså jeg måtte høre andres mening.
Altså, det startede jo her for en månedstid siden, da jeg blev medlem af Epona.tv. Der faldt jeg over Interwievs med Gerd Heuschmann( (link fjernet) ), der forklarede godt hvad problemet med nutidens dressur er. Det er et problem( hvis altså det er et problem) Som jeg slet ikke var klar over fandtes.
Blandt de ting han fortæller er jo blandt andet forskellen på en "ryggænger" og en "bengænger", hvor jeg jo godt kan se at det er bedst at have en hest der er "ryggænger" i steden for "bengænger" da førstenævnte jo bruger ryggen bedstmuligt. derudover får man også afvide hvordan man ser takt fejl generalt men også hvordan piaff og passage ser ud når de udføres rigtig. Han siger desuden også(er ikke sikker på om det er i dette eller et andet interwiev) at nakken, og IKKE punktet mellem 2. og 3. halshvirvel bør være det højeste punkt. I dag er det jo oftest punktet mellem 2. og 3. halshvirvel man ser være det højeste punkt på dressurheste, og egentlig er det også det jeg altid har redet efter, for jeg har jo aldrig fået afvide et der skulle være noget forkert i dette. Da jeg så spurgte min ridelære ind til dette, var han ikke helt ening med Gerd H's udtalelser. Han sagde at hvis nakken var det højste punkt ville 2. og 3. halshvirvel støde på hianden, hvilket gør ondt på hesten. Desuden mener han også at hesten gerne må gå bag lod så længe den bare går afslappet(er dog sikker på jeg ikke er enig her), hvilket Gerd H jo ogdå modsagde... Nu er jeg forvirret??
Dette^^ er bare en del af alt dette.
Dét jeg så nu er i tvivl om er hvem har ret?? Altså det nemmeste ville jo være at sige at Gerd har ret, for hans begrundelser lyder mest troværdige, desuden er han jo også uddannet dyrlæge. Men hvad så med det min ridelære siger? Han er jo trods alt også uddannet berider, og det han siger er jo noget han ved fra sin uddannelse, og hvorfor skulle dem der uddannede ham være interasseret i at uddanne ham med en viden der ikke er rigtig?
Lad os antage at Gerd har ret, og jeg vil ride min hest udfra hvad han siger. Men hvordan kommer jeg så igang med det? Min hest knækker stortset altid mellem 2. og 3. halshvirvel, også når jeg bare skridter for helt løse tøjler?
Puhaa. Jeg synes godt nok det er svært. Jeg vil jo trods alt kun min hest det aller bedste, men jeg er jo hverken uddannet dyrlæge eller berider, så at vurdere hvad der er rigtig er lidt svært for mig.
Har altid tænkt at "dressur"/ ridning helt uden udstyr er svære end "rigtig" dressur og har derfor altid holdt mig til dressuren, men ligenu må jeg sige at jeg overvejer meget at droppe alt moderne dressur og bare gå over til bidløs og udstyrsløs ridening. Men helt ærligt så tror jeg ikke jeg vil kunne undvære dressur og især ikke stævner - jeg kan så godt li' det.
Nogen der har lidt samme tanker som mig, eller nogen også er forvirret. Eller måske nogen der HAR stået der??
Jeg vil rigtig gerne høre fra jer alle hvad i synes, men hold det i en ordenlig tone!!
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
Jeg har netop skiftet af samme grund som dig. Og min hest var endda indkøbt til at kunne komme til at gå hele vejen i dressur.
Desuden må en hest ALDRIG gå bag lod, i mit hoved. Hellere foran lod.
Og jeg har også altid lært at nakken skulle være det højeste punkt når hesten skulle være samlet.
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 65
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Jeg får nu underivsning i remonteridning , og det har vist sig at være det helt rigtige for Flicka og jeg - og nu kan jeg virkelig se, at den moderne dressur har "ødelagt" min hest. Jeg fandt ud af, at hun var utroligt stresset og slet ikke muskelmæssigt parat til den holdning vi red i . Dressur kan rides både forkert og korrekt - jeg mener selv, at jeg efterhånden er nået et LILLE skridt på vejen til hvad "korrekt dressur" i mine øjne er.
Jeg mener , at dressur sagtens kan rides korrekt - jeg har bare ikke set noget på højt niveau, som jeg personligt synes er smuk ridning ;o) !
okt 2009
Følger: 47 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 60
jeg rider selv et mix- med bid nogle gange, og uden bid. jeg har redet 1 månede uden bid, og det har givet mig en meget god føling for hesten. så derfor kombinere jeg det, men kunne aldrig finde på at presse min hest til noget den ik er klar til. heldigvis har jeg en dygtig underviser, som ved at det er vigtigt for mig, at ride min hest korrekt til biddet. hellere over lod end under lod synes jeg.. så længe det er frem og ned
mmmeeeen hmm, bare min mening...
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Nutidens dressur er ved at blive så grotest og karikaturagtig, igen kan jeg trække Tortillas frem, som brød verdensrekorden: For mig ligner det en edderkop. Kan det være rigtig, at vores dyr skal sparke rundt som en anden frø, for at "være noget"?
Det er en balancegang for mig, da jeg har en plan om at ride de højere klasser på min hingst (som har sin race imod sig i forvejen) men jeg vil aldrig gå på kompromis med hans sundhed, og jeg rider ham aldrig bag lod, bruger tvang eller begår overgreb. Jeg har tid til at vente, og jeg forventer ikke et perfekt resultat.
Men det er svært at kombinere dét syn med konkurrence-ridning. For det er velanset med "showhesten", der har høje benløft og en meget pakket holdning - Og det overskygger, om hesten er velreden, lydig og velafbalanceret i sine øvelser.
Dog vil jeg sige, at det sagtens kan lade sig gøre at ride "engelsk/moderne" dressur - Man skal bare tænke sig om. Det er ikke nødvendigt at lægge stævnerne på hylden, smide biddet og ride det såkaldte "støvsuger-ridning" for at være god ved sin hest. Det gælder bare om at finde en gylden middelvej, man samvittighedsmæssigt kan leve med. Og kan man leve 100% med det; er man også villig til at ofre en mulig 1.plads.
En ren samvittighed og et godt samarbejde er så meget vigtigere end en rød roset.
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
jun 2007
Følger: 57 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 3.173
jun 2007
Følger: 57 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 3.173
jan 2007
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
jan 2007
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Da jeg lærte med at ride var det vigtigste at få hesten til at "gå til bidet" ved hjælp af tøjlen og tryk med benene. Og hvis hesten ikke "gik til bidet" på denne måde, så var den stiv og stædig og fik indspændiger/chambon på. Vola, og man fik lynhurtigt en hest der trak bag lod og havde stiv ryg.
Bl.a. alt dette som jeg læste/så af Gerd. H. fik mig til at åbne øjnene op. Var det virkelig sådan jeg ønskede at ride min hest? Jeg indså også, at hesten langsomt skulle bygges op, før den overhovedet nogensinde ville kunne komme til at samle sig rigtigt - hvor ledende "bøjes sammen" og hesten sætter sig bagtil. Jeg indså også, at hesten blev nødt til at være frem for alt afslappet og reagerer på signalerne og at dressur handler om at GYMNASTICERE hesten og ikke bare rive den ned i en position og få den til at spjætte med benene.
Derfor så har jeg omlagt min ridestil og man kan vel sige at jeg hele tiden omlægger lidt - for man lærer hele tiden nye ting. Jeg valgte at stoppe med den "tradiotionelle" dressurundervisning og træne udfra mit eget hovedet og hjerte. Jeg kunne jo så passende starte med at bygge alle de muskler op, som jeg havde smadret.
Siden har jeg været på en del kurser, bl.a. ved Tabita Cramers hvor jeg har lært gymnasticering og dressur fra ryggen (klassisk dressur), hvor det handler om at bygge hesten op gradvist, få den til at søge frem og ned og lave løsgørende øvelser, så let som muligt.
Jeg kan kun anbefale dig at føle efter om det virkelig er det du vil - også studere. Studer andre metoder - læs bøger, artikler og tag på kurser. Det er sådan man bliver klogere og får mere indsigt. Og ingen siger, at man behøver at slå sig fast på noget bestemt, men man kan sagtens sortere og tage det til sig, som man syntes passer med det man vil.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Folk snakker tit om at deres heste knækker der fordi de ikke har muskler/styrke til at have nakken øverst.. men det er noget værre pjat.. enhver hest kan have nakken øverst, samlingens grad kommer af hvor højt halsen løftes og hvor meget bagbenene vinkles..
Bag lod er aldrig godt.. heller ikke selv om hesten er afslappet, da de bygger forkerte muskler, samt låser i nakke og bagknæ.. dog går en anelse bag lod en gang imellem ikke direkte skade.. men hvorfor ride der når det intet godt gør..
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Er selv begyndt heeeelt forfra efter Susan Kjærgaards principper.
Er begyndt at forstå sin hest meget mere og vi er ikke længere sammen i et magthaver/undersot-forhold, men i et partnerskab.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Er helt enige i at rigtig mange heste skal gå foran lod for at gå korrekt og ikke i lod som folk jo gerne vil have.. men hvad mener du med at de ikke kan have halsen som vi vil ? for ved da at Susan går ind for nakken øverst og ingen knæk nede af halsen, som jo også er det korrekte hvis man følger foreskrifterne..
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 14
Dressur. Er nutidens dressur rigtig?