824 visninger
|
Oprettet:
Nutidens dressur????? {{forumTopicSubject}}
er jeg den eneste der synes nutidens dressur KUN handler om udseende??
skriver det fordi en masse mennesker har oprettet videoer med "professionelle" der rider "smukt" dressur
nu bliver folk sikkert pisse sure.. men ville bare finde ud af om jeg er den eneste der ved hvad dressur egentlig handler om...
dressur handler om at hesten skal bære rytteren på den mest optimale måde så den ikke for skader og kan holde i længst tid.. den måde folk rider dressur på nu GIVER hesten ryg, hals, bens og muskel skader. Er det optimalt?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 666
I agree.
nov 2004
Følger: 131 Følgere: 133 Heste: 5 Emner: 231 Svar: 4.019
For mange skal hesten bare bøje nakken, og så går den som den skal. -Desværre. :S
Hvis al forarbejde er i orden er der intet problem. Nu tænker jeg på at hesten skal rides løs og komme bagfra af sig selv igennem en ridning som mange nok ikke vil mene er særlig smuk. Hvor hesten søger frem og ned, så den kommer godt op i ryggen. Er alt dette på plads kommer den automatisk op i nakken når den får bagparten ordentlig med, som resulterer i 'smuk dressur'. Det er hårdt arbejde, men det giver virkelig pote længere hen!
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Der er rigtig mange der ser op til AH, og det er jo forfærdeligt i sig selv. Det han leverer er ikke dressur, det er ødelægning af hesten, med en god potion mishandling oveni.
Afslapning er påkrævet hvis ridning skal være til gavn for hesten, og afslapning er et ord man sjældent hører om i en normal dansk dressurundervisning..
Vh. Lærke
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.723
hvad er det? er det godt?
ej fedt at så mange ved hvad dressur handler om
jeg er ikke den eneste.. DEJLIGT
forresten hvem er AH?
sep 2007
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 179
Min mor sidder også også og ser epona :b
Man lærer: "tag fat i tøjlerne! spark til den! den er bare fræk! tag fat i tøjlen, ryk den ned til dit knæ indtil hesten giver efter."folk syntes det er pænt når hesten år undr lod, ligeglad med at det ødlægger heste :S man har så travlt med at komme op og ride m dressur før hesten kan gå ordentligt.
Jeg syntes det er godt at der er flere og flere der begynder at få øjnene op for det her!
Har også set flere dommere der trækker point ned når hesten er spændt og går under lod. Det er jo sådan det skal være. sådan skal de prof. dommre jo også bare gøre. (ja, og så lidt mere til xD)
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
Tænk på alle de stakkels islændere der bliver redet helt forfærdeligt af urutinerede tunge ryttere.. Og trænerne smider skarpe bid i dem, og jorder dem rundt.. hestene er stive i gangarter og muskulatur.. sadlen bliver lagt for langt bag til, for at klemme islænderen bagfra, så den jorder frem..
hvad med springsporten?
Bare fordi at springhestene oftere går med hovedet i vejret end en smule under lod, bliver der ikke hyldet om dem.. heller ikke selvom de bliver jordet rundt på banen, smækket med pisken, redet med de mest sindsyge bid..
det er altså ikke kun dressuren der kan være slem..
men med dette har jeg ikke sagt at jeg går ind for noget af det.. men lad os dog snart diskutere noget andet... suk..
sep 2007
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 179
Jeg er ligeså meget imod de der springryttere der bare jordere rundt og pisker, og hiver og flår og sparker. Det er også dårlig ridning.
islændrridning ved jeg så bare ikke noget om, så det kan jeg ikke brokke mig om.
okt 2006
Mht. springning, så sent som i går skrev en pige til mig, at det jo var "meningen at springponyer gik under lod" Da jeg spurgte hvorfor, var hendes svar at de skulle ha flere muskler i ryggen og over lænden - DOH! x)
Jeg henviste pigen til at link, hvor Gerd Heuschmann har optegnet heste der går korrekt, og heste der går bag lod, så man kan se følgerne på muskler og skelet. Jeg er udenmærket klar over at den lille stupide pige aldrig gider åbne det link, men man har jo lov at håbe
okt 2007
Følger: 141 Følgere: 146 Heste: 1 Emner: 91 Svar: 810
feb 2007
jep springning er også forfærdelig og arskyeligt at se på
men nu havde jeg lige set nogle dressur video med heste gå "dressur" og så blev jeg forarget over folks holdning:
"ej smuk" "flot" "dejligt samarbejde"
man skulle ikke tro nogle kunne ride ordentligt dressur mere
dec 2006
ja det er blevet bedre.. men langt fra så godt, som dressurhestene har det i forhold til islænderne..
man er da komplet idiot, hvis man tror at de nye sporty islændere har samme styrke, som den gamle type har, som kan holde til voksne tunge mænd.. Det er da logik for perlehøns at en smallere hest, også er mindre solid, når det handler om hvor meget den skal bære..
dec 2006
Du mener måske selv du rider rigtig dressur og din hest bære dig 100% på bagparten hele tiden..
der er sikkert også en del ved din ridning der er skadeligt for din hest..
mennesker har det med at gøre dyr mere sarte end de er..
jeg synes bare det er ved at være absurt med alt den kritik af dressur.. ja det er langt fra perfekt, men man lærer med alderen, livet og af andres fejl.. og det er jo også blevet bedre... men ting tager tid, og rom blev ikke bygget på en dag..
dec 2006
men alligevel kan hun blive træt og ligge sig under lod, uden at jeg tager det mindste i tøjlen.. jeg forsøger altid at ride hende op og frem.. og hun går for det meste med nakken i lod eller let over..
men alt tager tid..
Men jeg har min samvittighed på det gode, for jeg bruger ikke tøjlerne på nogen som helst måde ved at trække hesten ind.. den får højst en anholdning..
dec 2006
godt for dine.. mange islændere har det sku værre.. ryttere der aldrig har fået ordenlig dressurundervisning osv..
dec 2006
du læser ikke hvad jeg skriver..
det synes jeg du burde gøre inden du angriber mig med noget jeg ikke har sagt..
jeg har aldrig sagt at jeg acceptere det, blot at vi dog for guds skyld også snart skulle kigge på andre sportsgrene der heller ikke er perfekte..
okt 2006
Jeg tror du har misforstået denne debat lidt - ellers er det bare mig.
Det handler jo om idealerne for dressur, hvilket er noget overordnet. Selvfølgelig forventer man ikke at rytteren konstant kan ride hesten 100 % i bæring lige fra de sætter sig op, til de stiger af. Det handler bare om ærlighed og erkendelse overfor hvad der er GOD dressur, og hvad der er dårlig.
Jeg mener at omkring 80 % af dressurbillederne i ridehesten (Dansk Varmblods medlemsblad, hvis du får det?) viser dårlig dressur. Taktfejl, næserygge bag lod, åbne munde, ryttere der sidder ukorrekt.. Jeg kan komme med en milliard eksempler, hvis du vil se?
Desuden handler det også om hvordan der bliver redet på topplan. Hvis hestene til OL ikke længere går korrekt, hvor er dressurverdenen på vej hen? Hvad skal amatørrytterne efterstræbe, og hvordan skal de vide at det er bagbenene og ryggen der tæller, og ikke bare "krydderen-ned" princippet? Det er jo det de ser i fjernsynet.
feb 2007
nej for det at jeg sidder på min hoppe er sikkert på et eller andet plan ikke godt for hende
min dressur foregår sådan: for løse tøjler, med grime eller rebgrime, bagparten og ryggen er altid med.. vi opfylder alle de krav man skal opfylde for at hesten ikke overbelastes og jeg giver ofte skridtpauser...
så ja jeg rider rigtig dressur og får undervisning af en der rider rigtig dressur
vi har ingen mål, andet end at vi skal have det hyggeligt og hun ikke skal blive overbelastet
hvorfor skulle jeg nu kritiseres??
feb 2007
jeps rigtig
okt 2006
Jeg har aldrig "god samvittighed" når jeg har redet, idet jeg altid er klar over at jeg ikke rider perfekt. Det vil sige, at det altid vil være en belastning for min hest at gå med mig, idet jeg simpelthen kun EFTERSTRÆBER denne tilstand af balance og ro, hvor jeg kan lade hesten arbejde så meget som muligt uden min indblanding.
Det er ikke for at "råbe", men kan ikke finde ud af at markere skrift med bredt
okt 2006
Mange heste er i flere år blevet redet under lod, og har lært at "flygte" indad med næseryggen for at undgå biddet. Så det er ikke fordi jeg mener din påstand ikke er rigtig, jeg synes bare ikke du skal glemme at det kan tage laaang tid at lære en hest at søge tillidsfuldt frem til tøjlen, hvis først en rytter med dårlig tøjlehjælp har haft fat i den.
dec 2006
jeg ved hvad debatten handler om.. jeg drejer den bare, da jeg synes vi snart burde diskutere andre ting også
Chiara:
jamen du mener jo kun du rider rigtig dressur, fordi du har en underviser, som du mener rider rigtigt.. der er sikkert mange der ikke er enige med dig.. og tvivler på du hele tiden har bagparten med.. det kræver års træning..
Jamen hvorfor skal du ikke kritiseres, når du kritisere andre?
det er der jeg vil hen..
Du er da ikke hellig, bare fordi du rider uden bid og ikke tager hesten i munden, når du rider "dressur".. Du kan ride lige så dårligt og skadeligt for din hest med et bid, som uden..
Men når man er klar over hvad man laver, går det sjældent så galt.. Og tvivler på den hest lider skade, det er slet ikke det jeg vil diskutere..
dec 2006
når jeg rider hende op i holdning og holder hende der med ben og sæde, er hun let som fjer.. der går hun oftest, men hun kan også finde på at ligge sig på biddet i en kort periode, men jeg ved self hvad jeg kan gøre for at ride hende væk fra det igen.. og på ingen af tidspunkterne tager jeg i tøjlen.. Når hun ligger sig er det pga manglende styrke..
andet kan jeg ikke sige til det.. jeg ved jo bare at jeg har mit på det rene go forsøger så vidt mulig, at sidde så stille som muligt.
for der er da ikke noget mere fedt end at ride hest i perfekt holdning udelukkende på ben og sæde.. det er fantastisk
dec 2006
det er et problem, for selvom jeg har løse tøjler går hun stadig ind under lod.. sådan noget tager tid at lave om, men så længe man arbejder på det, kan man ikke gøre andet..
feb 2007
jeg kan jo bare sige at min ridelærer rider akademisk og deres mål er balance, afslapning, bæring, så hesten bærer rytteren optimalt og ikke får skader
og en af hendes heste er gammel og den er ung og frisk som en 5-årige og hun har haft den lige siden tilridningen
Chiara har stort set altid bagparten med (jeg er sikker på at den smutter nogle gange, selvfølgelig gør den det, men så ligger man bare benet til og bruger sædet og så er det der igen)
Chiaras naturlig holdning meget dyb og nedadgående, så ryggen er næsten af sig selv men det er straks svære at med bagparten, men nu har jeg haft hende i snart 4 år, og jeg opdager hurtigere end hende selv hvis hun er ved at miste bagparten
men selvfølgelig når jeg rider frit (uden noget) er det svært for mig at få hendes bagparten med, men ryggen er altid med og man skal jo starte et sted
denne debat handler om nutidens ridning, som jeg ikke er fan af og ikke rider.. jeg støtter stort set ikke noget af nutidens ridning, men lige nu handler det om dressur
okt 2006
Jeg prøvede faktisk bare at forsone jeres to udsagn, og det lykkedes mig at gøre jer begge utilfredse :b Haha.
Jeg sagde ikke at du sagde noget forkert, Mia - jeg syntes bare også det er værd at medtage, at nogle heste får en dårlig "start", hvilket du så også var klar over. Så vi er jo enige, har heller ikke påstået andet, blot tilføjet
dec 2006
der er i orden ikke at støtte den ene eller anden form.. men kritisere man, skal man også regne med at få det den anden vej..
okt 2006
dec 2006
så findes der jo både dårlige akademiske undevisere, som der findes dårlige alm dressurundervisere..
feb 2007
jeg kan virkelig bare ikke se problemet med MIN rideform??
min hest bære mig, men rides ikke på tøjlen, den har bagparten og ryggen med
den rides på den optimale måde, så den ingen skader får.. så hvad er dit problem med min ridning
SKAL du finde noget at kritisere?
selvfølgelig rider jeg ikke perfekt, jeg har kun redet ordentlig i lidt over 1 år (der fik jeg den korrekte undervisning og fandt ud af hvad jeg havde gjort forkert)
men jeg rider fandeme det der er tæt på
feb 2007
jamen kritiser bare mig
men lad min underviser være, for hun rider bare fantastisk.. hvis du endelig skal kritisere nogle så gør det med mig
jeg kan ikke forklare hvordan og hverfor hun rider korrekt men man kan bare se det på hestene
og hun er klart en god underviser, så knyt sylten om hende tak
okt 2006
Mia: Det var bare fordi beskeden kom lige efter jeg havde gået ind i debatten ;D haha, syntes heller ikke det var super diskret så, men hey. Hver sin mening.
dec 2006
jeg kritisere ikke din rideform.. siger bare du sikkert heller ikke er perfekt, ligesom andre heller ikke er det..
der er fejl i al ridning, om det er det ene eller det andet.. men så længe man forsøger at gøre sit bedste og får god undervisning, kan man jo ikke gøre andet..
det er en udvikling igennem flere der skal til før noget ændres merkant.. og der er også blevet mere fokus på lod problemet
se nu bliver du mobset fordi jeg kritisere dig, og jeg har knap nok sagt noget.. hvordan tror du ikke det er for andre, når du opretter sådan et indlæg?
jeg synes det er i orden at diskutere det, men man skal også selv kunne holde til at diskutere sin egen ridning så..
feb 2007
haha det ved jeg skam godt
og jeg er stadig åben for nye metoder.. jeg vil bare ride det der er bedst for min hoppe, så er jeg faktisk ligeglad med resten
uha jeg tør ikke engang tænke på hvor lang vej jeg mangler
jeg har kun grundformen, hvor hesten kan gå korrekt (næsten hele tiden)
jeg mangler SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ meget
dec 2006
Jeg siger bare at der findes både dårlige akademiske undervisere, som al. dressurundervisere
og det samme gælder med de gode..
de dårlige underviseres heste kan man nogle da også synes går godt, ligesom andre måske mener noget andet..
ligedan gælder det da for det akademiske.. men tanken er da god..
feb 2007
jamen synes bare ikke du forklarede det godt nok nok før, der virkede du meget fordomsfuld som om du sagde jeg red forkert uden at du kendte mig
denne måde du forklarede det på er meget bedre.. for selvfølgelig er der fejl.. alle ting har fejl og mangler
ja jeg blev mobset men ikke pga kritikken om min men pga kritikken om min ridelærer fordi hun ikke kan forsvare sig herinde, og sige sin mening og så skal hun ikke dømmes af folk
dec 2006
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
okt 2006
Okay
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 641
Altså alle skal jo kunne kravle før man kan gå, og man skal kunne gå før man kan løbe. Så hvorfor skrige sådan op. Herregud hvis der er en hest eller 2 der går bag lod eller under lod. Den skal nok få den styrke der skal til.
Men alt kræver arbejde, og ingen kan få en hest til at gå fuldstændig korrekt de første par år af dens ridekarriere. så selvfølgelig kommer der fejl, og selvfølgelig laver man noget der ikke er vildt sundt, men man skal jo komme til det perfekte på en eller anden måde.
Lad være med at snakke forbi hinanden, kig ud over jeres næse og se hvad ridesporten kunne blive til hvis vi tog noget fra den såkaldte "korrekte" dressur, og den såkaldte "forkerte" dressur ?
Og lige en fodnote, hesten giver ikke efter i nakken hvis den har næsen foran lod hele tiden. Den bliver nødt til at blive gået til hende bagfra og være inde i lod. Det er ikke uden grund at alle de høje dressur klasser forlanger hesten i lod
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
okt 2006
Jeg er ret uenig i nogle af de ting du skriver. Jeg vil gerne lige forklare hvorfor :), så here goes:
En hest går ikke bag lod, blot fordi den mangler styrke. En hest vil naturligt søge foran lod, for at løfte rytteren korrekt. Bag lod er enten skyldet ekstremt forkert bygning eller forkert ridning (oftest det sidste).
Desuden er det meget misforstået at en hest får muskler af at gå bag lod - eller, selvfølgelig får den NOGLE muskler, men hovedsageligt er det spændinger og forstrækninger i nakke og ryg i muskulaturen og senerne, samt i halshvirvlerne (fordi hestens halshvirvler er indrettet sådan, at hvis bøjningen ligger nede på halsen i 3.-4. halshvirvel - som den altid vil gøre når hesten går bag lod - , overbelastes disse, idet de simpelthen ikke er "skabt" til at kunne bøjes, i samme grad som 1. og 2.). De muskler den får ud af det, er muskler den ikke kan bruge til noget, når den skal gå korrekt i holdning.
For at opnå muskler til at bære sig korrekt skal en hest selv have lov at finde balancen - det vil sige FORAN lod, og med en strakt eller let samlet hals (=remonteridning). Jeg er ikke "støvsuger", dette er simpelthen fakta.
Jeg kan ikke se hvad du mener, hvorfor skulle vi ønske at medtage noget fra forkert dressur ind i den korrekte? Det ville jo netop ødelægge hele grundlaget?
Lige et bevis på at en hest kan gå smuk dressur med nakken let foran lod, her til ol i 1984, Reinar Klimke. http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8
Så vidt jeg kan se bliver det da belønnet fint af dommerne, og i mine øjne ser det da også ud til at være en ret høj dressurklasse - don't you agree? Den hest er let foran lod, men alligevel bruger den sin ryg korrekt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
jeanett Pelck Petersen ! - Så det du siger er, at hestens fysik/anatomi tager fejl og at de mennesker der rider på dem og rider dem bag lod - selvom dens fysik taler imod dette, har ret?
okt 2006
Jeg tror de fleste der udtaler sig herinde har sat sig en hel del mere ind i sagerne end dig, bare fordi man vinder konkurrencer betyder ens mening i sig selv jo ikke mere end andre folk, som til gengæld har åbnet en bog og kigget på undersøgelser vedrørende dressur og de fysiske følger det får for hesten at ride dén ridning vi så f.eks. til OL i år.
Vi to er helt enige om en ting : "hvis hesten går korrekt slider det netop ikke hesten op" men denne her diskussion handler om HVAD der er korrekt ridning, og HVORFOR.
okt 2006
Jeg ser ingen steder at reglementer, bedømmelseskriterier eller andet har ændret sig inden for dressursporten?
Man bedømmer efter de samme kriterier, og i øvrigt vil jeg gerne lige pointere at en hest ligesom ikke bliver mere og mere eftergiven, jo mere bag lod man rider den - sådan fungerer det ikke
Dén hest går korrekt med vægten på bagparten, hvælvet ryg og er afslappet at se på, samtidig med at dens gangarter er energiske og spændstige, uden at være "firfods-spændte". Hvorledes hovedet så er placeret er jo bare et resultat af denne KORREKTE ridning, her let foran lod, hvilket signalerer frihed fortil, frem for en helt tillukket ganasche.
sep 2007
De har alle den samme anatomi - senerne, knogler, muskelgrupper osv. sidder ens - derfor kan man se på dem om det er korrekt eller ej og ikke bare passe sin egen hest.
Fordi der netop er et problem med dette - at heset der spjætter med benene, ikke sætter sig i piaffe og ingen bagpart har vinder, mens dem der takter rent, er foran lod og sætter sig i pifaffen ikke vinder.
sep 2007
I dem står der foran lod - og hvem vinder? Alle bag lod.
Kommentatore sidder og roser en hest der går tydeligt bag lod og bare står og hopper på stedet uden at bruge sig overhovedet - det burde de da ikke?
Men det gør de. De kommentere heller ikke at hesten passer i skridten eller er tydeligt på forparten i traven, de roser den blot fordi den har sådan en køn gang.
okt 2006
Jeg tror skam jeg går ligeså meget op i konkurrencer som de fleste andre ryttere. Jeg starter på LB klubplan 3-4 gange om året, betyder det at jeg ikke går op i konkurrencer?
Når du siger "os der rider konkurrencer" mener du så ikke snarere "Andreas og jeg"? :b Jeg har aldrig sagt at du rider forkert, dårligt eller skadeligt for din hest, kan ikke se hvad der får dig til at blive så stødt over mine udtalelser?
Så vidt jeg kan se ligger hele problemet i at du lige nu ikke vil acceptere at jeg har et andet syn på dressur end dig.. Der er jo ikke to, som rider ens, hvis dressur var komplet fastlagt som begreb ville der jo ikke være så mange forskellige former for ridning, undervisere og holdninger. Jeg har ret til at have en anden mening end dig, Andreas Helgstrand og min staldkammerat, kan du ikke se det? Jeg påstår jo heller ikke at du er talentløs, siden du ikke har den samme holdning som mig.
Jeg har ikke spurgt dig, hvad du synes om min ridning, og er egentlig heller ikke interesseret i dine udtalelser, for du har aldrig set mig ride
Nutidens dressur?????