4.409 visninger
|
Oprettet:
Stress symptomer ved hest {{forumTopicSubject}}
Jeg tror desværre min hest har stress, så vil derfor gerne have noget hjælp :(.
Sagen er den, at når jeg rider har han næsten altid tynd mave, og her på det seneste er hans mave begyndt At virke oppustet, og den larmer meget samt han bøvser :s. Han bøvser faktisk ret meget, men underligt nok kun når jeg rider.
Det skal siges At jeg kun rider 2-3 gange om ugen pga tidsmangel, og det er derfor heller ikke særlig hård træning.
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.159
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.226
Hvis han har fået wrap der er for vådt, kan det ødelægge tarmfloraen og de naturlige gærbakterier, der er i maven. Det giver oppustethed og tynd mave og er meget usundt for dem, da de derved får svært ved at optage deres øvrige foder.
Det kan tage lang tid at opbygge deres tarmflora igen.
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
Det var dog kun 3 dage, så forsvandt det for altid. Dog skider hun stadig meget, hvis hun er nervøs. Tænker din kunne være nervøs?
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Hvis din hest stresser, kan den nemt få tynd mave.
Sørg for at der er ro i stalden, lad den indgå i en stabil flok på folden, rid sammen med heste, som den kender og er tryg ved (ikke alene), din opførsel overfor hesten skal være rolig.
Når nu maven er gået i udu, så få lavet en korrekt foderplan for din hest. Sørg for at give et foder baseret på lucerne (ingen korn), rigeligt hø og rigeligt vand! Pas på med at give for meget græs (max. 2 timer pr. dag lige nu). Du kan hjælpe maven igang igen med f.eks. Zoolac eller A38 (gode bakterier), loppefrøskaller (lægger en beskyttende hinde på tarmen). Afhængig af foderets/græssets ph-værdi kan du give lidt ekstra kridt eller et skvæt æbleeddike i foderet.
Få lavet en gødningsprøve så du er sikker på, at det ikke er pga. orm.
Hvis ikke noget af det hjælper, så kontakt dyrlægen.
mar 2007
Følger: 153 Følgere: 146 Heste: 6 Emner: 140 Svar: 403
Stress symptomer ved hest