{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.228 visninger | Oprettet:

glide tøjle ridning - dårlig effekt {{forumTopicSubject}}

Er begyndt at ride en hest for en veninde, og hun rider altid med glide tøjle på sine heste, og nu er jeg begyndt at ride den, og da jeg ikke kan ride med glide tøjle eller vil, har jeg fået en håndfuld for mig

Da hesten er stor og tung i forevejen gør det ikke nemmere, men kan tydelig mærke at den er vant til at gå med glide tøjle.

for nu går den bare med hovedet i vejret, og har slet ikke nogen kontakt til bidet, men det skal nok lykkes på et tidspunkt.

er der nogen som har nogen gode råd til mig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  glide tøjle ridning - dårlig effekt
  • #1   9. dec 2009 Prøve på at ride den langt frem og ned ...

• #2   9. dec 2009 Rid med løse tøjler, så den får tillid til at bidet ikke behøver gøre ondt.. det tager lidt tid for den er jo vandt til at møde hård modstand..
    Og når den begynder at slappe af, så lad den søge frem og ned, så den kan få bygget de rigtige muskler og lære at løfte ryggen korrekt..

• #3   9. dec 2009 hesten har svært ved at ride langt om ned, da den ikke er vant til det, og derfor tag den bare hovedet op.

• #4   9. dec 2009 Det er jo også derfor du skal træne det, du kan jo ikke regne med at det sker på en dag smiley

• #6   9. dec 2009 vil prøve det, for det er rigtig syndt for den at den er blevet redet forkert,

• #7   9. dec 2009
    Få hesten ned i stille og roligt tempo, på kanten til at være tøffe - evt. tøffe hvis det er bedst. Giv den løse tøjler og giv den så tid til at slappe af.
    Hvis den er vant til at blive redet med glidetøjle er det forståeligt at den slår fra når der ingen er, da der jo så pludselig er frihed.

Men de løse tøjler kombineret med langsomt tempo vil gøre at den efterhånden skal bruge alt for mange kræfter på at gå med hovedet i vejret og spænde op og den vil så på et tidspunkt begynde at lade hovedet falde ned af, der skal man bare stadig lade det være. Der træder tyngdekræften så ind, for som man selv kender det så hvis man først begynder at sænke sin arm eller hoved ned ad og slappe bare lidt af så trækker tyngde kraften ned ad. Når hesten så når ned i bringehøjde eller under skal den lære at det er helt iorden at gå der og være afslappet, fokus skal være på at den skal være afslappet og ikke forbinde bidet med buk nakken. Det eneste et tag i tøjlerne betyder er stop, ikke buk nakken eller noget andet.

• #8   9. dec 2009 Jeg ville ride et normalt tempe, ikke over tempo men heller ikke under. Den skal gå i balance. Hjælp den med at søge ned ved at ride på en volte hvor du leder med din indvendige hånd, altså så du tager din hånd lidt ind mod midten. Klem samtidig med indvendig ben for at holde fremaddriften og læg det yderste lidt tilbage for at støtte den og så den ikke skyder bagparten ud af volten. Rid evt en masse ottetaller så du kommer over på begge volter.

• #11   9. dec 2009
    Min erfaring med glidetøjle redet hest og kontakt er en hest der bukker bag lod når den møder tøjlen. Det der hjalp på den jeg red var at tøjlen var løs hele tiden og kun blev stram når jeg øvede stop, hvilket jeg brugte det første 15min til. Så den forstod at tøjle = stop, ikke andet og at det ikke er farligt at stikke snuden frem.

• #12   9. dec 2009 Enig med Krikken, den skal ned i et langsomt tempo hvor den kan bære sig selv... rides den frem presser du den blot på forparten..
    Indlær et godt stop, så vil den ikke krølle halsen..

• #13   11. dec 2009 Jeg er enig med Krikken og Signe smiley Rid i langsomt tempo og rid for løse tøjler. Ottetaller er gode men ikke for mange. Klare signaler og en afslappet rytter er også vejen frem smiley se evt. her: www.bricksite.com/mettelinette

Kommentér på:
glide tøjle ridning - dårlig effekt

Annonce