{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

Pludseligt meget travlt i traven {{forumTopicSubject}}

Min 4 års fjordhest blev gjort ryttervandt i forsommeren sidste år, og redet et par måneder i sensommeren/efteråret (august-oktober).. hun har hele tiden været rolig og afslappet og i skridt har hun haft et pænt stræk i halsen.. i traven strakte hun sig ikke så meget men gik roligt og i et tempo hvor hun kunne bære sig (de sidste par gange jeg red inden pausen trænede vi overgange for sædet og de par skridt jeg sad ned i trav kunne jeg mærke at hun bare tog mig med.. havde ingen problemer med at sidde der... selv om jeg altid har haft svært ved det)..
Hun har så haft pause, og så kom det dårlige vejr og flytning osv.. men nu er vi igang igen.. hun er stadig lige så rolig og strækker sig i skridten.. hun reagere fint for både stop og gå, også hen til ting hun er utryg ved og over div ting.. Drej har vi haft lidt svært ved tidligere, men vi har trænet det meget her efter vi startede op og det er ved at fungere super i skridten også..
Men nu til problemet.. pludseligt skal traven bare gå med 120 km i timen havde det været sådan da vi startede ville jeg tænke hun lige skulle finde balancen og sådan.. men altså før kunne hun jo godt trave i balance..
Og når hun drøner afsted, så kan hun jo ikke bære sig, så hun hiver jo halsen op og ind i kroppen
Jeg har prøvet at lave halve parader næsten ned i skridt hver gang, men når hun løber så stærkt så går den halve parade ikke så godt igennem som normalt, og når jeg er nød til at øge presset så spænder hun mere..
Har også prøvet bare at lade hende "løbe" og støtte hende lidt (kun lige så jeg kunne mærke hun var der.. ikke holde igen eller lignende) men det hjalp heller ikke..
Idag tænkte jeg at hvis jeg nu fortsatte i trav til hun blev træt, så ville hun vel sænke tempoet og nok også halsen.. men måtte opgive, for hun blev bare ikke træt, men svedte jo voldsomt pga den lange pels.. og da ingen af os er i topform endnu er der grænser for hvor længe jeg vil trave selv om hun som sagt havde masser af energi til at fortsætte..
Min underviser er "desværre" højgravid og derfor ikke istand til at undervise før efter fødslen engang..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pludseligt meget travlt i traven
  • #1   20. feb 2010 Sådan en periode er jeg i med Axel i øjeblikket. Han havde endnu en ufrivillig pause i sensommeren, så vi har været igang et godt stykke tid, og det er gået uden ræs i traven, men de sidste par uger, har han pludselig fået vældig fart på (en tendens han altid har haft, men som vi egentlig havde fået styr på)

Jeg har indtil vider grebet det an ligesom tidligere, og så må vi se om det virker osse denne gang.

Jeg traver ham varm med HELT gennemhængende tøjler. Altså uden noge form for kontakt, og uden at jeg beder om noget som helst, andet end at han går frem når jeg trykker med benet, og stopper for et let tag i tøjlen. Hvad han ellers gør er jeg ligeglad med (og i første omgang osse med børing osv)
    Og hver eneste gang han begynder at rende, ja så bliver han taget ned i skridt, får ro på, og så sætter vi i trav igen.
    Når han begynder at dæmpe sig, korter jeg så tøjlerne og begynder dagens arbejde, og i reglen slipper jeg for at gentage derefter.

Noget andet der osse ofte får ham til at "glemme" at rende, er lidt arbejde over bomme. Men det ved jeg jo så ikke om din hest er klar til med rytter og det hele:o)

• #2   20. feb 2010 Slangelinjer,volter osv. plejer at fungere for mig (:

• #3   20. feb 2010 Jeg ville også vælge at bruge en mass skridt og paradeovergange, sådan at du tagerden ned i skridt og reagere den ikke for dig så helt ned i en parade bare det at den hentyder til at vil sætte tempoet op. Og så ellers sørg for at aktiver den med volteskift og forskellige figurer på banen.

• #4   20. feb 2010 Hmm det lyder akkurat som min hoppe indtil jeg fandt ud af at hendes sadel klemte hest da den var for smal. Jeg syns du skal få tjekket din sadel.
    samme dag jeg satte et meget bredere kopfjern i den travede hun afslappet afsted igen.

• #5   20. feb 2010 jeg ville lade hende gå frem som hun vil og så lave en masse forskellige figurer. Ved ikke om det er imod din træningsmåde? Det skal jo ikke ende i at hun nærmest ligger vandret men derimod synes jeg de plejer at blive mere opmærksomme på styringen selvom tempoet stadig er højt.

hvad hvis du longerer i trav. Kan du så få hende frem og ned?

Synes ikke du skal blive alt for panisk over det for det her vejr gør noget med alle dyr! Det bliver utrolig svært at få samme kontakt fordi de er så fjollede og glade smiley

• #6   20. feb 2010 Michelle W: Nu traver jeg jo altid med løse tøjler.. da hun slet ikke er klar til nogen samling endnu.. har dog også prøvet at tage en let kontakt for at se om det hjalp... det gjorde det ikke smiley
    Er begyndt med bomme, men hun banker bare imod fordi hun har så travlt at hun ikke ser hvor hun sætter fødderne...

Rikke A: Jeg rider konstant volter, 8 taller, slange gange osv i den størrelse hun er klar til..

Jannie: Hun sætter fint ned i skridt og er straks afslappet, men lige så snart jeg beder om trav så fare hun afsted igen..

Nina Nielsen: Sadlen klemmer ikke, den er tjekket.. hun gør det med begge sine sadler, den ene dressur og den anden en bomløs spring (som ikke kan klemme).. så burde ikke hænge samme med sadlen da det er meget forskellige sadler.. og opførslen er ens med begge... hun viser heller ingen tegn på ømhed i ryggen..

Katrine: Det er forsøgt med at lave figure hele tiden (dem vi nu er klar til, da hun jo kun kan lave 20 meter volter og slangegang med 2 buer og skråt igennem) jeg kan ikke rigtig longere hende, da hun kun er longeret i rotunde og lige nu er der kun kæmpe ridehus og der er simpelhen for meget plads så hun bliver forvirret og stopper op når hun ikke har noget at støtte sig op af.. men når hun render løst strækker hun sig fint frem og ned..
    Kan godt være det er vejret.. hun bliver også bange for ting, hvilket hun aldrig plejer..

Kommentér på:
Pludseligt meget travlt i traven

Annonce