haflinger - galoptræning {{forumTopicSubject}}
Jeg har lånt en super dejlig Haflinger hoppe, der fylder 7 år i år. Hun har gået med føl og kom først rigtig i gang med ridningen sidste år.
har hun fået sig et rigtigt chok, da hun er en hoppe der skal have tingene ind i sit ejet tempo, ellers giver hun op. Men rytteren der red hende på daværende tidspunkt har simpelthen krævet for meget, og rost hende for lidt for hendes fremskridt. Det resulterede i at da jeg fik hende op kunne hun ikke galoppere 10 meter, og når man prøvede bukkede hun mere end at gå fremad.
Jeg har så indtil videre brugt min første indskydelse og smed som start pisk og sporer, og fokuserede på at hun bare skulle gå frem, og have en masse ros. Det er gået langsomt fremad, og vi har både gode og dårlige perioder hvad angår den galop, men efterhånden kan vi på gode dage galoppere flere runder uden buk eller andet, og damen nyder det, hvilket er det vigtigste.
Dette er den nyeste video jeg har:
www.youtube.com/watch?v=liYlmhsaEj4
Jeg vil nu gerne have respons på mit træningsvalg indtil videre, men endnu mere ønsker jeg råd og inputs til at gøre hende endnu bedre. Balancen skal forbedres, bæringen og tempoet. Jeg er sikker på hovedet nok skal komme på plads når alle de andre faktorer er på plads.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
det jeg gjorde var, at jeg galoptrænede den når jeg red tur.. i starten kunne jeg kun få den til at galoppere på tur, og det var kun ganske kort inden den skiftede til grissepas.. på ridebanen var det umuligt simplethen..
nå, men jeg satte den i galop hver gang der kom en bakke, da det styrker dem rigtig godt.. og når jeg så var på ridebanen, startede jeg med kun at galoppere på langsiderne.. det er vigtigt at huske på, at det der styrker dem allermest er når de laver anspringet.. derfor er det en god ide at lægge en masse overgange ind, og så passe på ikke at presse hende til at lave for mange volter eller gå for mange omgange
mar 2007
Følger: 73 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 640
mar 2007
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Angående longering og løsspringning, så longere jeg fra tid til anden, men synes bare det er for belastende at longere så meget i galop er ikke stor fan af longering i forvejen. I løsspring fortrækker hun faktisk også at trave :S Og hun skal ikke jages rundt for at galoppere, gider ikke en halv panisk hest.
mar 2007
Hesten skal lærer at bærer sig selv rigtigt og bruge ryggen osv.
Det er den bedste & naturligste "metode" at få hesten til at bærer sig selv rigtigt og opbygger også muskler osv.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Nu har jeg redet en del 5 gænger islænder og de skal drives ENORMT meget bagfra med sædet, ellers har de svært ved at lave et ansprig og det bliver til en flad galop/grissepas hvor de hænger i tøjlen,
For det føreste så tror jeg at hun skal have mere balance, så snart det er på plads, bærer hun sig selv bedre. Hvad sker der hvis du giver hende mere tøjle ?? Sådan at hun kan strække godt ud og slappe af i galoppen ?? på den måde lærer hun også at finde balancen selv uden at hænge sig i tøjlen. Og så rid mere med sædet, du skal næsten føle at du skal skubbe hesten ind under dig med dit sæde. ja ved ikke om det giver mening ?
sep 2007
sep 2007
haflinger - galoptræning