2.486 visninger
|
Oprettet:
Har du haft skader inden for ridning? {{forumTopicSubject}}
vi er ved at undersøge hvilke skader der er mest hyppige for ryttere indenfor ridesporten. vi vil gerne have jeres hjælp:)
hvad er din skade kommet af?
hvad hedder skaden?
hvordan får/fik du skaden behandlet?
påvirker skaden dig? (ridning m.m)
Hvis ja, hvordan?
Dette skal bruges til et skole projekt, så vi håber HG vil hjælpe os med nogle gode seriøse svar
på forhånd TAK
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.162
Er aldrig kommet alvorligt til skade.
aug 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 335
Har haft en del hjernerystelser, pga fald fra heste. Derudover en masse blå mærker.
Men senest (oktober 2008), blev jeg løbet ned bagfra og blev trådt på skinnebenet. Mit højre skinneben er nu hævet, følelsesløst og nerverne rundt omkring gør ondt. Jeg kan ikke længere ride flere dage i træk i de traditionelle sadler. Kan kun ride smertefrit i westernsadlen
Jeg blev behandlet med en masse massage/kiropraktor, men intet hjalp. Senest noget laser, men heller ingen virkning... Nu mener de det bare skal have tid, og at jeg ellers skal leve med at skinnebenet er delvist følelsesløst...
okt 2006
Følger: 130 Følgere: 158 Heste: 4 Svar: 1.526
ridning.
hvad hedder skaden?
Ryg+skuldre problemer
har massør.
ja.
Hvis ja, hvordan?
Min ryg begynder at sove når jeg sidder for længe, eller forkert, der er mange ting jeg ikke kan gøre pga. af min ryg og skuldre.
Kan få mange smerter når jeg laver ting.
hvad er din skade kommet af?
Ridning
hvad hedder skaden?
Knæ skade.
Får den ikke behandlet.
Jeps.
Hvis ja, hvordan?
Mit knæ begynder at gå i kramper og får smerter i det.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
- Blev bukket af
hvad hedder skaden?
- Hjernerystelse
- Hos lægen og ved Kraniosekral terapeut
- En smule
Hvis ja, hvordan?
- hovedpine og spændinger i nakken
Derudover har jeg haft brækkede tæer, trykkede ribben, en hånd der blev trådt på og en voldsomt forslået ryg
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Jeg har bl.a. haft ondt i ryggen
Hvad er din skade kommet af? - En lidt for livlig fjordhest valgte at smide mig ned i en bundfrossen mark, hvor jeg landede på ryggen
hvad hedder skaden? Ondt i ryggen
hvordan får/fik du skaden behandlet? Ingen behandling, jeg jamrede mig i nogle uger
påvirker skaden dig? (ridning m.m) - ikke mere, men dengang jeg fik den, kunne jeg ikke gå odenligt oprejst de første 2 dage og var så elelrs bare øm nogle uger efter
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
- faldt af under springstævne
hvad hedder skaden...
- brækket nakkehvivl
behandling.. 6 uger på hospital o et halv år i kørestol- ugenligt kiropaktor besøg
påvirker skaden på...
kan ikke bøje nakken ret meget. kan kun ride hygge ridning.. kan ik klare 37 timers arbejde begynde sildgigt så det kan man roligt sige at det gør
andre skade.. bækket fod.. blåmærker med mere
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 85
Men ja den største. Spark i hovedet af unghest.
Indlagt, indopereret plader ed skruer flere sider af hovedet, mistede synet på det ene øje.Nedsat kræfter i højre side, migræne og daglig hovedpine. Tab af hukommelse, ingen lugtesans, nedsat smagssans, osv!
Ja kan kun arbejde ca 14 timer ugentligt, og har svært ved at klare en alm hverdag!
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
- fald fra hest under tilridning
hvad hedder skaden?
- brækket 1. lændehvirvel (ryggen)
- 1 uge på hospital, derefter 3 måneder med korset. og nu går jeg til fysioterapeut.
Hvis ja, hvordan?
- jeg har haft svært ved at blive mere fleksibel i ryggen, men ellers påvirker det mig ikke som sådan i ridningen..
det er mere når jeg bare går rundt normalt at jeg indimellem har en stikkende fornemmelse i ryggen.. det er dog meget lidt og ikke så tit.
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 74
At min pony løb under et træ og jeg slog hovedet ind i en fed og tyk gren
hvad hedder skaden?
hjernerystelse
som man nu behandler hjernerystelse
nej egentlig ikke
feb 2004
Følger: 159 Følgere: 258 Heste: 11 Emner: 560 Svar: 2.354
spark af ungheste, fald af hest igen unghest
hvad hedder skaden?
forsyning.
blev knæet blev skannet,
min hofte blev tjekket hos lægen .
min arm blev aldrig tjekker
Ja på mange måder.
Hvis ja, hvordan?
min arm opvirker mig stadigvæk selv efter 4 år har konstant kroniske smerter i skulderen og armen. pga aldt af hest .
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Siden har jeg været bange hver gang jeg skal op på en hest.
Det gjorde det ikke bedre da vi havde 4 heste på prøve over 1 år , også fra hestehandler, der alle blev urolige bar de var 50 meter fra stalden på ridebane. Hestehandleren påstod; Ingen heste kan gå alene. Jeg hader når der skal springes på i farten, eller longeres før man kan ride.
Nu står jeg med 2 ungheste, der skal tilrides :O(
mvh merete
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
Jeg har haft mange skader igennem min ridetid! Hvis jeg skal nævne de "værste" så er det hvor jeg fik sparket øret af. De resulterede i mit øre blev sparket af og blev syet på igen. Derudover fik jeg hjernerystelse som idag betyder at jeg har en meget ringe hukommelse idag. Behandlingen var kun at jeg fik syet øret på igen - hukommelsen kan man intet gøre ved!
Seneste skade var med min hest Helion, som kastede sig bagover med mig to gange, og jeg landte med ryg og hoved direkte i sandet på en meget hård bund - det betyder at jeg muligvis har brækket ryggen
jul 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 2.198
Uha, dumstrigstihed , tror jeg vidst nok man kan kalde det
hvad hedder skaden?
Brækket albue, Hjernerystelse, for skubbet nakkehvirvl, kronisk skade i hoften, Div brækkede tær og fingre + en masse sygninger
Gips, indlæggelser, sytråd/plaster
Egentligt ikke, min hofte gør dog, hvis jeg rider i dressur sadel, ( heldigt man så er springrytter xD)
Hvis ja, hvordan?
Se op ...
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
En gang brækkede jeg kravebenet, fordi hesten snublede på vej op af en bakken og slog en kolbøtte, den påvirker mig dog ikke mere (heldigvis)
En anden gang er jeg styrtet med min pony, ned i en grøft.
Der kom en tyr løbende mod os og Apollo blev selvfølgelig bange og løb. Sadlen var åbenbart ikke spændt nok, så sadlen gled rundt, jeg slog hovedet i asfalten og blev trukket ind på tyre-folden, hvor jeg så lå lidt.. så rejste jeg mig og gik efter hesten, der var nogle der tilkaldte ambulancen og jeg kom på hospitalet. De sagde jeg var heldig at jeg var i live.. for havde jeg ikke haft hjelm på, var jeg død..
Og dét påvirkede mig da jeg sprang Apollo, jeg var bange for at springe og for at styrte igen.
Men ikke mere.. nu starter jeg forfra med en ny hest. Hvilket jeg alligevel skulle have.
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 128 Svar: 620
Men har dog også slået min ryg skæv, efter styrt på hest.
Men den er er blevet rettet op igen
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Faldt af hesten efter et frontalt sammenstød med en lygtepæl, hvorefter jeg landede på halebenet på asfalten.
hvad hedder skaden?
diskus-prolaps (3 stk af dem)
Har været igennem diverse undersøgelser, scanninger (CT og MT), genoptræninger, kiropraktor, fysioterapi, zoneterapi, healer, akupunktur, osv..
Måtte desværre opgive min uddannelse (som revisor) og er kommet på førtidspension pga. skaderne.. Det er absolut ikke hver dag, at jeg kan ride, men den smule jeg kan ride, styrker min ryg enormt meget..
Hvis ja, hvordan?
Nogle dage har jeg "bare" ondt (de gode dage), hvor jeg så kan ride lidt.. Dog har jeg ofte problemer med at komme af hesten igen, så min mand må hjælpe mig..
De dårlige dage ligger jeg totalt brak.. Selv en kaffekop vejer 10 kg..
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
hvad hedder skaden? Brækkede begge knogler i højre underarm
hvordan får/fik du skaden behandlet? Har fået indsat to metalskinner og 13 skruer til at holde knoglerne sammen
påvirker skaden dig? Min arm er meget følsom og kan ikke klare slag eller ryk, kan fx ikke kaste ting eller gribe uden det gør ond.
jan 2010
Følger: 62 Følgere: 68 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 207
( jeg tror den fik gjordkrampe)
Jeg brækkede ryggen 2 steder og her den 20 april er det lige nøjagtigt 1 år siden. I dag har jeg slet ingen men og rider på fulde tryk igen. Har for 4 mdr. siden lige købt Atnon.
Ellers har jeg kun haft 1 enkelt hjerne rystelse
så selv om det med ryggen var alvorligt - så er det jo egentlig ikke mange uheld da jeg har redet fra jeg var 5 år og nu er jeg 18. ( 2 uheld på 13 års ridning)...
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 192
ridning
hvad hedder skaden?
osgood schlatter.
læs evt mere på linket:
http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-13.htm
med kenesio tape, der aflaster mine knæ og styrketræning.
ja.
Hvis ja, hvordan?
har ofte smerter hvis jeg går meget en dag, efter idræt eller efter springning
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 49 Heste: 4 Svar: 10
Faldt af hesten, og ned på nakken
hvad hedder skaden?
Forstrækkede nakkemuskler
Akut skadestue, og ro i nakken.
Den påvirker mig ikke mere.
Hvis ja, hvordan?
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 202 Svar: 897
Faldt af og blev sparket på kæben..
hvad hedder skaden?
Spark
Blev syet og siden fået det laserbehandlet
Lidt, men ikke så meget mere..
Hvis ja, hvordan?
Hopper ikke op på hvilken som helst hest mere.. Og har det bedst med "mindre" heste..
Har du haft skader inden for ridning?