{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

"Aggressiv" i longen. {{forumTopicSubject}}

Da jeg efter en halv ubehalig episode under longeringen idag, er jeg begyndt at tænke på om Blanca måske har en "skade", af en eller anden art, så håber der er nogle der måske kan hjælpe.

Efter vi er begyndt at træne galop i longen, er Blanca begyndt at blive "aggressiv" i longen, dog KUN på venstre volte i galop. Hun er svære at få ud i venste volte generalt, men når hun kommer ud er der intet, dog har hun lidt dårlig ballance på venstre volte i både trav og galop. Hun er sød osv i skridt og trav, men når hun så kommer i galop er hun helt åndsvag. Hun løber nærmest i zig zag i en oval, så vi ender hurtigt nede i den anden ende at ridebanen/hallen, hvilket jo er til gene for andre ryttere på banen, og har også fået af vide flere gange om jeg ikke kan holde hende i den ene del, og siger da også jeg prøver, men er jo ikke nemt når en hest på 450 kg laver "det nummer" når en bette fims som mig på 37 kg står i den anden ende longen er det jo ikke så nemt igen, men forsøger da at holde hende i én ende så godt jeg kan.

Hun har bla sparket ud efter mig når hun galopere, men er kun på venstre volte. Men så i dag da jeg skulle longere hende startede jeg på højre som jeg plejer, og det var intet overhoved, men da jeg så sætter hende i galop på venste, og hun har løbet et par omgange, styrter hun pludselig ind mod mig, så jeg dasker selvfølgelig ud efter hende med den anden ende at longen af både forskrækkelse og af refleks, så hun løber udenom mig istedet i fuld galop, jeg stod heldigvis så godt fast så jeg ikke væltede, men rykkede mig alligevel 2-3 meter før jeg fik hende stoppet. Hun har før gjort det, men alrdig i en sådan grad, at jeg ligefrem frygtede hun løb mig ned. Var kun sådan nogle små "ryk" ind og så hurtigt ud igen, uden jeg daskede ud efter hende.

Min far og jeg snakkede lidt om, om hun måske engang er blevet rykket på røven i den volte (hun er blevet mishandlet hos en tideligere ejer i Spanien), så det måske er der for hun gør som hun gør, og at hun så måske har fået en form for skade af det, som gør at det måske gør ondt på hende at galopere på den volte.

Hun er normalt ikke en aggressiv hest, og har ALDRIG gjort noget i nærheden af dette før mens vi har haft hende(7-8 år)

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Sorry det blev lidt langt, men er virkelig begyndt at blive bekymret for hende, og også for min egen sikkerhed.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Aggressiv" i longen.
  • #1   29. apr 2010 Det var da en rigtig ubehagelig oplevelse!
    Det kan godt lyde som om hun har ondt, og derfor reagere kraftigt når hun skal løbe på den venstre volte.
    Nu spørger jeg måske dumt, men har du prøvet at løbe sammen med hende på volten og se om hun gør det samme når du er der sammen med hende?

• #2   29. apr 2010 Pt er det kun med trense og sadel. Men hun gør det også i fx kapsun.

• #3   29. apr 2010 Ja det var rigtig ubehageligt, fik også et mindre møj fald bagefter af bare forskrækkelse, ved godt det ikke var det rigtige at gøre men tænkte ikke rigtig over det.
    Tænker lidt om der måske er noget med krydset eller enten venstre for- eller bagben, hvis hun engang evt er blevet væltet under longering.

Kun i trav hvor der jo ikke er noget, og kun ganske kort da jeg har "dårlig ryg" og dårlige knæ.

• #4   29. apr 2010 Hmm .. Det lyder godt nok mystisk. Jeg syntes du burde få en kiropraktor ud og se på hende, da han/hun sikkert vil kunne løsne en masse og evt. mærke hvis der var noget galt. Det lyder vidst som den bedste vej, så du ikke kommer til skade.

• #5   29. apr 2010 Ja, det var nok en god idé. Hvor dyre er de ca at få ud? Vi har nemlig ikke lige så mange penge denne måned (maj måned), da der er en dyrlæge regning og smede regning og sådan lidt der skal betales.
    Og må da nok indrømme jeg er ikke meget for at skulle longere hende pt, og staldpasseren skulle enlig træne hende uge 20 mens jeg er på ferie, men vil sgu ikke resikere at der sker noget med en anden pga af Blanca, eller at det bliver værre med hende end det er nu, da det er blevet meget værre med hende bare den sidste måned.

• #6   30. apr 2010 Nej en tur til kiroprakter ville jeg nok gøre inden dyrelæge, smiley

• #8   30. apr 2010 Nu læser jeg at du ikke har så mange penge, men jeg tror også at en kiopraktor er en god idé.

Ellers så prøv at start HELT forfra og så bare i en rebgrime. Så du simpelthen træner alle signaler forfra, stop, kom ind, skridt, trav, fra trav til skridt, fra trav til galop og fra galop til trav og skridt. Lad hende gå og slappe af hele tiden, og få strækt halsen. Ros hende en masse på begge volter, og så vent med galoppen til du har alt det andet på plads.

Katrine og jeg har også haft rigtig mange longe problemer, hun stak en gang af fra mig men jeg havde fat i longen, så hendes hovedet blev revet tilbage mod mig, bagdelen kom ind under hende og hun styrtede. Jeg var mega chorkeret, og selv her efter snart et år, har hun ikke galoperet i longen - det er dog kun fordi jeg er bange s;

Men vi startede helt forfra i rebgrimen. Det kan også være en god idé at træne et "rooooliiig" signal. Sådan et lidt:" slap nu af" signal, hvis du forstår (:

Held og lykke, hun ser godt nok dejlig ud (o:

• #9   30. apr 2010 Hvordan er hun i galop under rytter den vej rundt?
    Du skriver balancen er dårligere den vej, det kunne tyde på en skævhed i hendes bygning, evt som du selv skriver fra et fald.
    Har du prøvet at stå lige bag ved hende og tjekke om hendes muskulatur er større i den ene side end den anden?

Jeg havde på et tidspunkt en hoppe, som var blevet kraftigt fejlredet, hun var næsten dobbelt så stor i venstre side som højre. un måtte simpelthen gå i 6 måneder, så hun kunne "smide" sin muskulatur, og derefter bygges stille og roligt op igen.

Hvis hun evt er større, er hun muligvis meget låst i nakke og øm, det kan gøre det vanskeligt at runde i galoppen den ene vej, da galop i longe er utrolig belastende for hesten..

• #10   30. apr 2010 Isa&katrine: Som skrevet er det INTET i skridt og trav på begge volter, hun reagere super fint på alle signaler, altså når man siger, skridt, så går hun ned i skridt, siger du trav, går hun i trav, på højre volte når du siger galop, går hun i galop, siger du stop, stopper hun, og kom(hun skal komme ind til mig), så kommer hun. Det er kun galop på venstre volte vi har problemer med. Og mange tak, hun er også dejligt. smiley

MiTho´s heste: Hun bliver pt kun redet i skridt engang i mellem, da hun er under genoptræning, og har stået stille i 7 år. Så hende muskulatur er ens, da hun jo har tabt alt muskelmasse hun havde mens hun stod stille.
    Dog synes jeg hende bagdel virker en lille smule stæv, og det ene bagben mere stiv end det andet.

Inge-Lise og Cecilie: Jeg vil da lige prøve at ringe til dyrlægen, og høre om han mener jeg evt skal få fat i kiopraktor, eller om han vil kigge på hende først.

• #11   30. apr 2010 Det lyder jo umiddelbart til, at det er bækkenet, der er noget med, hvis hun er lidt skæv bagtil og stiv...

• #12   30. apr 2010 MiTho´s heste: Jeg tænker også lidt om det måske kan være at hun er blevet skæv i krydset måske, da hun for 7-8 år siden væltede under transporten fra Spanien til Danmark, og brækkede 2 og flækkede 2 ribben fordi en anden hest åbenbart fik trådt på hende, og det er nemlig helt bagerst, altså nogle at de sidste ribben inden krydset/bækkenet, så hun kan jo sagtens være blevet "trådt skæv" af det.
    Min far sagde det måske kunne være noget psygisk som sad i baghoved af hende, men jeg er desværre bange for det er mere end det, med dette. Altså hun havde noget psygisk med sadlen, som næsten er gåer over, og det kommer nok fra da hun kom til Træningscenter Dalgaard, begynde de jo selvfølgelig at træne hende, og der reagerede hun jo selvfølgelig meget kraftigt når hende der red hende satte sig op, for det gjorde jo ondt, så de fik hende jo tjekket, og fandt så den skade. Men sådan som hun reagerede igår tyder på det er noget mere end psygisk, desværre.

• #13   1. maj 2010 Hvad med at skippe longeringene og arbejde med hende løs? For at se, om det ændrer hendes adfærd?

Kommentér på:
"Aggressiv" i longen.

Annonce