{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

"korrekt ride-form" {{forumTopicSubject}}

Hvad mener i ??

Jeg vil lige starte med at slå fast, at jeg ikke synes der er en "korrekt ride-form", det er det, som man selv føler er rigtig, og det man brænder for. Det er så langt mellem alle de ridemåder jeg bryder mig om.
Da jeg sad og så denne film på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo&feature=related
da begyndte jeg ingen at undre mig over, hvad det egentligt er, der får folk til, at ride på den måde, hvor hesten viser mere eller mindre tegn på smerte/modstand.
Hvad er grunden ?
Er det fordi man altid har gjort sådan? Synes man selv det er, "med hånden på hjertet", det rigtige man gør? Eller ser vi bare ikke det samme?

For at tage en vi alle kender: Andreas Helgstrand. Han skal ikke hænges ud her, men han er et godt eksempel. For jeg tror godt at han ved at det han laver ikke er en glæde for hesten, han ved godt at det måske ikke er helt rigtig det han har gang i.
"Og jeg er nødt til at sige, at de der råber aller højest er de der ikke har forstand på det," skriver toprytteren i sin blog på hjemmesiden for Landscentret Hestes officielle organ, Magasinet Hest. For mig lyder det noget der kunne blive råbt i 2. klasses gården i frikvarteret. Hvis det er sådan, man er nød til at prøve at beskytte sin ridemåde, må jeg bede om en uddybning. Men den har jeg aldrig fået, ikke engang i et langt interview med ham på eponatv.dk.
Hvem lyver han for? sig selv eller os ? tror han på det han gør? eller er det bare for pengene?
Ja, manden kan sidde på en hest, og det kan han! Men kan han ride? Hvad betyder ride enligt? Bare det at kunne sidde på en hest? Eller skal man også kunne styre den? Og når man styre den skal den så gøre det af tvang eller tillid?

Det er nogen af mine tanker om ridning idag.
Håber lidt på at der er nogen der vil starte en debat om det med mig. Bare for sjov skyld.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "korrekt ride-form"
  • #1   17. maj 2010 jeg vil påstå at jeg har et helt fantastisk bånd til min hest, selvom jeg rider med bid.. vi forstår hinanden og hun kræver virkelig forståelse.. Vi laver ikke noget som vi ikke holder af..

jeg er sikker på at min hest nyder vores ridetimer når hun så villigt går frem og forsøger at behage mig og storset altid er glad og energisk. Hun er glad for at gå dressur og lære nye ting, det må hun næsten være, når hun så hurtigt forstår tingene..

på den anden side, så har vi heller aldrig problemer med at forstå hinanden, og jeg skælder hende aldrig ud..

- Jeg ville synes det kunne være mega fedt at ride uden sadel og hovedtøj på hende, men hun kan ikke rides uden sadel, fordi hun bliver bange og panikker.. Og nej, det er ikke noget med at hun skal vænne sig til det, hun er bare MEGET speciel og der er bare ting du ikke kan..
    - tro mig, jeg synes det er ærgeligt, for jeg elsker at ride uden udstyr og især uden sadel, men jeg må også acceptere min hest, og fordi jeg gør det og ikke vil fremprovokere hendes meget vilde sind, så bliver det med sadel vi rider..

• #2   17. maj 2010 ALTSÅ! Jeg bliver fuldstændig stødt over den film!
    Jeg har selv gået til horsemanship da jeg var yngre, og har har spring hest og dressur hest. og jeg synes den måde de laver den film på, er lidt at hænge spring og dressur ryttere ud. også kun gøre horsemanship til det gode.

Vi rider på hver vores måde, nogle bruger sporer og pisk som hjælpe middel, og andre bruger det som straf. er man så bedre forbi man hverken bruger pisk eller sporer?

Men ja, intet er rigtigt eller forkert, da vi alle ikke er ens, og alle ved at der kan kun komme en lang debat ud af dette emne..

Forsat go dag smiley

• #3   17. maj 2010 derudover så giver jeg »Kimly'&'Monsieur Don-Bell» 100% ret..

• #4   17. maj 2010 Det er altid de brodne kar, der giver problemer for de fleste andre.
    Der er ingen rigtig eller forkert måde at ride på.
    At én rytter ikke kan bruge sin pisk eller sit kandar korrekt, gør ikke, at resten ikke kan.

• #6   17. maj 2010 Jeg mener jo at man kan have et stærkt bånd til sin heste selvom man rider med bid og er aktiv konkurence rytter. Jeg ved da godt at mange eller stort set dem alle sammen, af toprytterne ikke har et bånd til deres hest. Men det mener jeg da selv jeg har. Det handler om at ride på hestens primiser det betyder ikke at den enetse vej frem er bidløst. Men at hvis hesten har en dårlig dag, skal den ikke straffes for det. Men det er også vigtigt at en hest får afvide at nogle ting må den ikke. Fx hvis en hest bukker, ikke fordi den er fræk eller kåd, altså den er glad fordi den kommer på tur ovs, men fordi den vil smide rytteren af. Så skal den vide det er forkert, ellers kan det blive meget farligt. Men de skal også vide når de så gør noget rigtigt eller hvis de skal lære nye ting og forsøger at gøre det rytteren ber om, selvom de måske misforstå hinanden.

Mend et er jo bare min mening (:

• #7   17. maj 2010 man kan altid finde det man leder efter og desværre vælger folk ofte at se efter det dårlige frem for det gode men det er nemmere at kritisere end at give ros....... man kan jo ikke vide hvordan hesten eller rytteren er ud fra et billed kan jo være det var en dårlig dag eller noget andet der gør at tingene ser "forkerte" ud

• #8   17. maj 2010 Dejligt med kommentarer smiley

Janni og stjerne hestene .
    Måske har du misforstået mig? Jeg rider selv med bid og sadel. Det er hånden der bestemmer, hvor hårdt man tager fast, så er helt enig med dig, man kan bestemt også ride med hovedtøj og sadel hvor begge parter nyder det, efter min opfattelse!
    Men mit spørgsmål er bare, hvorfor synes man selv det er rigtig det man gør ? Og hvordan kan man enligt udtale sig på hestens vegne?

»Kimly'&'Monsieur Don-Bell»
    ja, der er mange der bruger pisk og spore, rider også i gang i mellem selv med pisk, for så at tappe på forbenet, hvis der fx ligger en farlig gren. Som jeg skrev ovenover kan man sagtens ride med en masse hjælpemidler. Men hvorfor skal man ride med det, hvis det ikke er nødvendigt? Og er det nødvendigt, hvis man kan styre sin hest ordenligt?

#!- DORTHEA&YRJA<3! #
    Præcis som du skriver, det er oftest/altid rytteres fejl. Det er jeg også enig i. Men hvor mange kan skrive under på det? Og hvis de kan det, hvorfor vælger nogen så at slå sin hest, hvis det er rytteres egen fejl?

• #9   17. maj 2010 Jeg mener at den korrekte rideform er hvor man først og fremmest forstår sig på hestens anatomi og bruger tid på at lære om det. Jeg mener også at man skal ride bidløst da heste der bliver redet uden bid altså ´får noget helt særligt. Noget ekstra. Jeg tror ikke på nemme løsninger og der ligger, spore, bid, hingstekæde, alle former for hjælpetøjler, pessoa system osv. Hvis man rider sin hest udelukkende med i en snor om halsen og i holdning så skal man saksusme kunne noget(:
    Derefter mener jeg at man skal begynde alt arbejde med hesten fra jorden og først når alle grundsignalerne er på plads, kan man ride. Jeg mener at man skal bruge masser af tid på at hygge sig med sin hest og få sat noget tillid, men samtidíg noget respekt op.
    Janni og stjerne hestene.: Der er jo mange heste som ikke bryder sig om en rytter på deres bare ryg. Det er heller ikke særlig sundt. Men ja, bidløs ridning er ikke noget nemt. Som beskrevet ovenover så kræver det en masse træning for der er ikke nogen nemme løsninger. Man kan ikke bare sætte skarpere og skarpere bid i munden på hesten for at være i stand til at stoppe den.
    »Kimly'&'Monsieur Don-Bell» : Man kan ikke gå til horsemanship eller træne det da horsemanship jo betyder heste, mand, forhold. Altså hesteforståelse. Man kan så sige om man har godt eller dårlig horsemanship. Og ja, man kan sagtens have godt horsemanship med sin hest selvom man er konkurrencerytter. Jeg mener dog aldrig at forholdet bliver det samme som hvis man red uden bid. Men hvis man kan ride hesten i holdning uden tøjlekontakt så ser jeg som sådan ikke noget problem i at bruge et bid. - det er der dog desværre bare ikke ret mange der mestrer, men som istedet bare tænker på at hestens hovedet skal ned og ramme bringen istedet for at tænke på bæring osv - og ja, overdrivelse fremmer forståelse(:

• #10   17. maj 2010 ZaP ><>
    Er ikke helt med på hvad du mener ? :S
    Hvilket billede taler du om ?
    Jeg spørger og tænker bare gennaralt. Mennesket er desværre indrettet til at se det negative, men vi være at prøve at se det positive.
    Med hvad er det positive i at ride så hesten måske ikke synes det er sjovt? Hvad er det positive ved at nogen topryttere kan ride deres heste til tops, hvis folk som fx fra epona tv, kan gå ind og finde fejl på fejl?

• #11   17. maj 2010 Caroline N
    hvis du ikke allerede har set dette:
    http://www.youtube.com/watch?v=wgkvTgc1B5M&feature=related

• #12   17. maj 2010 God debat (:

Der er jo flere varianter af 'rigtig ridning'. Men hvis jeg skal generalisere det total, så er der kun én form for rigtig ridning:
    Når man rider anatomisk korrekt for hesten.

Så er der rigtige og forkerte måder at træne på, og alligvel er der kun én hvis man skal forholde sig til den anatomiske korrekte ridning; det er at hesten gør det afslappet og uden tvang.

Anatomisk korrekt ridning kan ALDRIG forekomme under tvang/stress.

Jeg har ingen respekt for toprytterne - de rider rigtig svinsk. De saver deres hest ned, hesten taber ryggen og bliver ødelagt. Og sådan synes jeg generelt det er med rigtig, rigtig mange moderne dressurryttere - amatører eller professionelle. Alle siger, at de ikke tvinger hesten til at gå i holdning, men det kunne være sjovt at se hvor mange af deres heste der faktisk 'går i holdning' og ikke bare stikker hovedet op.

Horsemanship-udøvere er jo typisk (ikke altid, men ofte) ryttere der rider bidløst, i cordeo, jordtræner meget, osv. Dette er ofte (ikke altid, men ofte!) ikke korrekt ridning, da hesten jo også smider ryggen og slet ikke går i holdning. Men dette er så den korrekte træningsform.

Så det svære er jo at ride korrekt OG træne korrekt, og det er meget få der faktisk gør det.

• #13   17. maj 2010 Jeg rider ikke med sporer eller pisk, dog kun når jeg skal til stævne, men hvorfor er det lige man skal de, hvis man kan ride hesten dobbelt så godt uden? det er noget der altid har undret mig over, som man aldrig har fået et godt nok svar på.

• #14   17. maj 2010 {Jeg tror på os to} >>magic .: Jeg er fuldstændig enig med dig! Der er rigtig mange (små) piger der smider en rebgrime på sin konkurrence hest og så ellers rider på samme måde som før eller bare lade den gå og lalle. Men de gør jo det aller bedste for deres heste for de bruger ikke bid.. - de er altså en stor misforståelse(;

• #15   17. maj 2010
    {Jeg tror på os to} >>magic .
    Meget interessant!
    Er helt enig! Men når man så rider en hest fx med cordeo, smider hesten ryggen og tager brystbenet ud. Rider man så stadig "korrekt" også selv om man ikke kommer videre?
    Hvorfor holdes der ikke stævner i OL hvor man skal ride uden noget?
    Og hvorfor er der ingen dommere der slå ned på topryttere ?

• #16   17. maj 2010 Marlene R
    det er generalt folk der finder billeder af dårlige ryttere eller andet og udstiller dem frem for at finde en dygtig rytter og vise der frem herinde er bare lidt træt af at det er alt det negative der skal hive frem.......
    og det er jo bare billeder af diverse ryttere der enten rider med spore eller skarpt bid..........

• #17   17. maj 2010
    ZaP ><>
    Det er rigtig. Men desværre er det jo ofte billeder der kan findes mange eksempler på.
    Men det jeg håber/prøve lidt på her, er ikke at hæng folk ud på billede. Jeg håber på at få folk til at tænke. Lige meget om de i mine øjne rider som en drøm eller jeg må lukke øjnene for det.
    Hvor rider man som man gør ? det er nok det jeg undre mig over.
    Jeg kom fra en rideskole. Så fik jeg denne fantastiske araber til part, som var helt special, i mine øjne, og ret skør.
    Jeg begyndt at undre mig over hvorfor jeg skulle slæbe en dejlig hest afsted, som ikke gad det samme som mig. Og hvorfor skulle jeg sidde med så stramme tøjler, og hive så meget i ham, når han alligevel ikke stoppede når jeg forsøgte.
    Der begyndte jeg at undersøge alternetiver. Jeg fandt en gård på sjælland hvor jeg kunne komme i praktik, og fandt ud af det var dét jeg ville.
    Siden da har jeg læst og prøvet at forstå hesten, og forstår hvad det er jeg vil forstår, og hvorfor?

Men hvorfor rider andre som de gør.
    Hvorfor er du træt af at hører det negative blive hevet frem? føler du dig ramt? eller er du bare uenig med billederne? Men hvordan kan man være uenig med nogle billeder, som viser hvad der foregår? :s

Det er aften.. jeg tænker bare lidt over tingene smiley

• #19   18. maj 2010
    Videoen irritere mig gevaldigt, fordi den vælger at bruge det "gode" og rigtige er at ride uden bid, uden sadel, uden noget... Det jeg tolker af videoen er at hesten skal være fri, hvilket også irritere mig.

For at komme tilbage til det med at ride, om det er korrekt det man gør, så mener jeg at for at man skal have noget at gå ud fra - så bliver man nød til hvordan hestens anatomi fungere og hvordan dens hjerne fungere, så har man nogle ting at handle ud fra, så har man teorien og basisvidenen.
    Hvilket jeg mener jeg har. Men så mener jeg også man skal tage hensyn til hesten, hvordan dens "personlighed" og vaner er.
    Derfor rider jeg bla. sjældent på bane med Maja, da det ikke rigtigt er noget hun bryder sig om.

Så vil jeg mene at man har et godt udgangspunkt. At nogle mennesker så vælger at ignorere de ting og gøre som der bare altid har været gjort fx. - det tror jeg ligger tæt på mange.
    Det af grunden at de enten er fx. vanedyr, en der stoler på autoriteter eller at man simpelthen ikke tænker på dyret som værende noget der skal tages hensyn til af forskellige årsager.

Jeg er nok en af dem der er nogle der mener råber højt om hvad jeg mener bliver gjort forkert. Dette mener nogle så jeg på ingen måde har noget og sige om fordi jeg bare luller rundt på en gammel fjordhest og ikke har redet eller rider stævner,. Hvilket de da skal have lov til at mene. Jeg syntes bare det er synd at folk skyder det hele væk fra sig med at man bare er jaloux/misundelig, at man ikke ved en skid om deres hest, at man ikke kan være lige så klog når man ikke rider på det niveau osv. istedet for at agumentere for hvad det er man selv mener, hvad det er man selv står for og lader være med at gå i forsvarsposition som blev man angrebet af et uhyre.

Muligt man så også opfatter mig som en der kun mugger, jeg mugger også - men jeg deler også glædeligt positive ord ud og roser stort, når jeg syntes der skal roses.
    Vil folk have mig til at vise noget jeg syntes der er pænt, så gør jeg det også gerne da det gode slf. også skal hives frem.

Men i det hele taget så syntes jeg rideverdenen er for meget om at når man rider højere end andre, så er man klogere end andre også hænger man sig i det man altid har gjort, hvilket jeg ikke syntes DRF hjælper særligt meget med at lave om på.

• #20   18. maj 2010 Hvorfor dommerne ikke slår ned på toprytterne? Ja, det er så det som mange ryttere går rundt og spekulerer over.

Rideverdenen er ekstremt konservativ. De professionelle er bedre end alle andre, de voksne ved altid mere end børn og så først og fremmest: Traditioner! Det er ikke blot DRF der er besat af traditionerne, men også generelt almindelige ryttere.

Jeg har denne her RIGTIG gode veninde, som jeg holder super meget af, og vi har kendt hinanden i lang tid. Desværre er der et emne vi ikke kan snakke om; heste. Hun er også rytter, en traditionel en af slagsen. Hun rider moderne dressur og ser op til Anders Helgstrand osv.
    Vi er mange gange kommet op og skændtes over den dressur der bliver redet idag - hun mener ikke det er forkert. Og der ser man igen et typisk eksempel for ryttere der ikke kan argumentere for deres 'viden'.

Fx når jeg prøver at overbevise hende om at det er usundt for hesten at gå med 3. nakkehvirvel højest så flipper hun ud, og begynder på alt sådan noget "Hallo, hvordan ved du så lige det?!?!?" agtig. Og - helt ærligt - hvor dum har man lov at være? Hestens anatomi kan ikke diskuteres! Det er objektivt, ikke subjektivt.
    Og når jeg fortæller hende at heste kan udvikle KS eller andre rygsmerter af at smide ryggen, spørger hun også hvor jeg dog har det fra. Og når jeg endelig får argumenteret mig hele vejen igennem alle hendes (hjernedøde) spørgsmål, siger hun bare "Jamen, hvis det var så forkert, ville alle folk jo ikke ride det."

Det er hendes primære argument: At hvis det er så forkert, hvorfor rider alle folk så på den måde?

Traditioner, mangel på viden, fornægtelse.. hvad ved jeg.

• #21   18. maj 2010 Bettemus.. smiley ´: Er helt enig i det med rideskolerne. Jeg red sådan set på en super god rideskole, men alligevel har det i grundtræk været: træk i tøjlerne for stop, spark for frem. SLUT. Jeg har nok lidt haft det sådan at fra jorden når man striglede osv var hesten en ven, men så snart man satte sig op blev den til en maskine. Det er noget som jeg stadig kæmper med og som har gjort mig ret bange for at ride. Hvis man skal lave om på rideverdenen skal man starte ved rideskolerne. Der burde indgå meget mere teori og så burde træning fra jorden også indgå i den faste undervisning. (:

• #23   18. maj 2010

Bettemus.. smiley ´ - Det er ikke det jeg tolker af videoen, hvilket irritere mig smiley Da den kun sætter de to ting op imod hinanden, men ikke viser køn ridning m. bid

• #25   18. maj 2010
    Jeg ville bare gerne have set en pæn måde at ride med bid på, istedet for at man viser det modsatte som " lad os slippe hestene fri og være hippier ".

• #26   18. maj 2010 Bettemus.. smiley ´: Ja, det kan jeg godt se. Husk dog lige at horsemanship ikke er noget man kan træne eller komme i praktik i. Begrebet horsemanship betyder: Hest mand forhold. Altså forholdet mellem hest og rytter. Det kan også tolkes som hesteforståelse. Det er i det hele taget hele ens omgang med hesten. Fra man henter den på folden, til man sætter den ud igen. Man kan så tale om godt eller dårligt horsemanship. Man kan også sige at man træner/rider med horsemanship baserede principper - altså principper der bygger på hesteforståelse. Nu ved jeg ikke hvilken klasse du går i, men jeg var i 9. klasses praktik på Paradisgården hvor de fokuserer på horsemanship og akademisk dressur. Det var helt helt fantastisk og jeg lærte utrolig meget.

• #29   18. maj 2010
    Jeg har forstået hvad emner handler om, kommentere sådan set bare på videoen som også har noget med emnet af gøre smiley
    Hvilket som du nævner handler om hvordan man behandler hesten, men det syntes jeg så det er ærgeligt at de ikke viser man kan ride kønt og godt med bid, men at man skal smide det hele...

• #30   18. maj 2010 Caroline N:
    Thumbs up! (Y) Elsker Paradisgården, har været der to gange.
    Første gang var med min gamle part, de gav mig SÅ meget - uden dem var jeg nok stadig sammen med min gamle part, den stakkels, misforståede hest..

• #33   18. maj 2010 Bettemus.. smiley ´: Ja, jeg forstår godt hvad du mener, jeg bliver bare så irriteret på alle de piger der siger at nu har de trænet horsemanship i en time med deres heste og så har de redet noget dressur bagefter(: Men hvor er du sød, tak for de pæne ord(:

• #34   18. maj 2010 Caroline N:

Lol, kender det godt (: Det der med at de siger 'nøøj, jeg var nede og ride i grime på mn ponze<33' og så opfører de sig bare som de plejer resten af tiden :b virkelig belastende.

• #35   18. maj 2010 Bettemus.. smiley ´
    haha.. lige præcis det er noget af det jeg snakker om.
    Hvad fik dig så til at skife måde at opfører dig over for din hest på?

Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .
    Kan give dig ret i at jo flere stævner, åbenbart giver status. Men lige præcis derfor synes jeg at videoen er god. Det er kontrasten mellem 2 ridemåde. På samme måde tænker jeg, når man skal samle penge ind til de fattige. Man er nød til at vise den vildeste kontrast for at få folk til at tænke, og for at folk kan se det !
    Jeg har selv været ude for at folk da jeg samlede ind for folkekirkens nødhjælp, at en mand sagde, at han simpelthen ikke troede på fattigdom. Han havde aldrig set det. Det på fjernsynet var manipulation.
    Håber du forstår sammenligningen

• #37   18. maj 2010
    Så du siger man kun kan have tillid til sin hest og omvendt hvis man rider uden udstyr og at det er det vi alle skal gøre, samt at vi der ikke kan det ikke kan ride og bare er dumme og dårlige eller hvordan skal jeg forstå det? (:

• #39   18. maj 2010
    Den kan da sagtens klare sig uden smiley Og jeg kan også, Maja kan sagtens rides bidløs og uden sadel men jeg har heller ikke noget imod at ride m. bid.

Hesten tror jeg er ret ligeglad, bare man ikke sidder og hiver i den samt hat tilpasset udstyret. Men hvis du skal tænke så meget på hesten, så tror jeg bare man skal holde sig på jorden og lade den gå på marken smiley

• #41   18. maj 2010
    Hesten er ret ligeglad med om du er der (: - du er ikke en nødvendighed.
    Heste kommer ofte fordi vi giver dem mad, det er tillært adfærd at de kommer løbende på folden.

Men hvorfor siger jeg intet fornuftigt, hvorfor løber du bare? Jeg agumentere for min holdning, er det ikke det man gøre når man diskutere istedet for bare at smutte når man ikke får ret?

Kommentér på:
"korrekt ride-form"

Annonce