{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Hvordan starter man op? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har købt en 2års hoppe, og vil gerne vide hvordan man starter op.

Ved godt det er vigtigt med at skabe tillid og gå ture og hygge og sårn....

Men hvilken rækkefølge skal mange tage de forskellige ting i?

Og er det først når hun bliver 3år, at man skal tænke på longering, eller kan man begynde på det før?

Håber i kan hjælpe, det er første gang for mig skal det lige siges, altså have have en unghest..

Hvornår må hun løs springe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan starter man op?
  • #1   17. jun 2010 altså man siger jo at man må tilride hesten når den er3-4 år og hvis du tilridder og longere og der sker en hel masse ting som er nyt for hesten kan den godt blive forvirret.
    du må godt longere den nu og gøre den trafik sikker og løsspringe men bare du holder pauser med og springe og sådan ting pga at hesten har brug for en dag hvor den bare får en slapper:)

    håber det var svar nok(:


  • #2   17. jun 2010 En god idé ville være at vænne din nye hoppe til forskellige ting på banen...
    F.eks - Gå over bomme før løsspring
    Vis den plastik - gå over pressning
    Gå slalom imellem støtter eller tønder
    Gå hen over en palle mm. Hvad du kan finde på.

    Dette gør for det første din unge hest meget nerve fast inden i skal på ture - og du får et super godt tillids bånd imellem din hest.

    Longering ville jeg ikke gøre noget af på nuværende tidspunkt...
    Mange longere sin hest for at give den motion - men når hesten ikke træder ordenligt ind under sig mm. kan det give utrolig meget vægt på inder benet hvilket kan gøre skade senere pga. overanstrengelser.

    En ung hest skal gå på bløde spor og lige linier.

    Dvs... skal du træne din hest i skridt og trav, så tag den i en line og løb med den rundt - lær den stemme kommandoer mm. Så som Prrr - og kys lyd for at gå frem - dette vil gavne din ridning og din hest forståelse for dine signaler når du sidder på den.

    og så er der jo selvf. de gængsle ting, såsom tøjler - underlag mm.
    Du kan sagtens på en ung hest, ligge et underlag på og elastik gjord - give den klokker på og sætte tøjler på grimen.


  • #3   18. jun 2010 tusind tak for jeres svar.

  • #4   18. jun 2010 Julie H

    Tænker du på at lærer hende skridten og traven på langsiderne? Eller i terrænet??

    Og du siger linje tænker du på locerings torv eller træktorv???

    Og er det ikke for tidligt at ligge ting på hendes ryg og sætte tøjler i?

    Og hvor mange dage træning er rimeligt? Er det 3 gange om ugen?



  • #5   18. jun 2010 Nidia:

    Mente på langsiderne... Men hvis du kan trække ture med hende, så ville det selvf. være godt for hende at se noget andet end ridehus-ridebane :>

    Tænker bare på et trætov eller du kan os bruge en longe og så bare rulle den op...

    Mange føl og ungheste går med dækkener, så nej personligt ville jeg ikke mene det er for tidligt... Et underlag vejer jo ikke rigtig noget... og det gør en elastik gjord hellere ikke...

    Du kan sagtens træne 3 gange ugenligt med måde selvf.
    Dvs. hun skal ikke ud og gå 3 km 3 gange om ugen...
    Men du kan lave forskellige ting de 3 dage og så tage 1 af gangen hvor i traver lidt :> Evt...


  • #6   18. jun 2010 mange tak

  • #7   18. jun 2010 Så lidt - skriv gerne PB hvis du har flere spørgsmål :>

  • #8   18. jun 2010 det er utrolig sødt af dig... man kunne også sende til tilrider, har bare lyst til selv at prøve... smiley så håber på det bedste..

  • #9   19. jun 2010 Ja - tilred os selv min - Romeo´s Gaston - Tjek ham ud - han er fire år nu og vi skal til championat :>

    Tager forresten ud og underviser mm.
    Så du er velkommen til at kontakte via pb hvis du får yderligere brug for hjælp eller til senere når du skal op og ride hende.

    Tager ikke heste i ridning nu pga. ombygning i løbet af sommeren - men kommer gerne ud.


  • #10   11. aug 2010 Hej jeg gik selv i gang med min Sakia da hun var 2 år.
    Du kan sagtens longere osv, du kan også sagtens vænne den til sadlen og longere den med sadlen selv om den ikke er 3 år endnu (men nok ikke den tungeste sadel du har)

    OBS: jeg vil lige minde om en hest på 2 år som regl kun kan holde koncentrationen, og derfor kun bør trænes med, i max 20 min!! hvis du træner i en time kan det godt ende med forviring og misforståelser..

    Held og lykke!


Kommentér på:
Hvordan starter man op?

Annonce