{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

1års hingst... opdragelse {{forumTopicSubject}}

Jeg fik i går en lille 1års shetlandspony hingst.
Han er virkelig i sørgelig forfatning, men det retter sig op hen ad vejen med ordentligt foder og pleje, er jeg sikker på:-)

I går, da han kom hertil, var han helt slap og gik sløvt omkring, men allerede i dag, er han meget mere frisk. Traver lidt omkring med Gleni og hygger sig.
Han kommer hen til mig, hver gang, jeg går ud og er rar og venlig.
Men.... Jeg kan mærke han bliver lidt en bandit;-)
Han napper en lille smule, når man har været hos ham et stykke tid

Kan nogen komme med nogen gode råd omkring basis opdragelse?
Også sådan fremover? når han begynder at blive sig selv mht. foderstand, humør og hans vitamin/mineral niveau er på plads, bliver han nok lidt mere "bøllet" jo.

Hvordan kan jeg træne med ham, uden tvang?

Gleni er jo supernem, og gør bare alt hvad man beder ham om:-)
Jeg føler, der er lidt mere ballade gemt i ham her;-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1års hingst... opdragelse
  • #1   15. aug 2010 ham her går jo herhjemme sammen med Gleni. lige udenfor hoveddøren faktisk:-)

Vi har 3 børn, der gerne skal kunne færdes omkring hestene også, så en lille smule opdragelse skal der da til
    Men også fordi jeg synes det er hyggeligt at være sammen med de små hypper, og ham her er så kontaktsøgende.
    Så kan jeg jo ligeså godt lave et eller andet brugbart med ham jo;-)

• #2   15. aug 2010 Jeg har selv tænkt på, at skulle ud og gå nogen små ture med ham.
    (selvfølgelig først når han har fået lidt mere energi og er erklæret rask af dyrlægen)

og lære ham at stå rimeligt roligt mens man strigler fx

• #3   15. aug 2010 Gleni er også den type, som din Don:-)
    Man kan gøre nærmest alt ved ham, og alt nyt, tager han bare SÅ nemt. intet kan hyle ham ud af den.
    Tror bare ham her har et lidt andet sind....
    Nu går han sammen med Gleni, så jeg kan da håbe, at han "smitter" ham lidt med hans lækre sind....

• #4   16. aug 2010 med hensyn til at bide tror jeg nærmest ikk man kan lærer dem at de ikke må det det ligger bare helt inde i dem at de har lyst til at bide altså de hingste der gør det hvis det var mig der gerne ville have at børnene skal kunne "lege" med dem ville jeg kastere ham når han er frisk igen det syntes jeg er det sikreste for børnene ellers syntes jeg det lyder godt med at gå ture og lave ting med ham det gør jeg også med mine unge hingste men de er heller ikke nogle banditter hverken bider eller noget jeg går ture leger med presenning går i ligner leger med dækkener børster nusser og håntere dem hver dag det syntes jeg skaber tillid og ja så går de os en flok hvor der er en ældre hest der bestemmer og opdrager dem smiley

• #5   16. aug 2010 Jeg ville kastrere ham - der går alt for mange små ponyhingste rundt (og avler på må og få). Du vil også få en meget mere stabil og tilfreds pony ud af det + de værste narrestreger er aftager hurtigt og han bliver fornuftigere at arbejde med.

Jeg tænker selbfølgelig at du vil beholde ham som hingst, men ja - så er det bare at gå igang med opdragelsen fra dag ét. Ingen nap, ingen skub og dagligt arbejde. Pøj med ham.

* Fjalladís smiley *: Hvis I havde beholdt ham som hingst længere, er det langtfra sikkert han ville fortsætte sin SÅ rolige pli - mine hingste har først ændret sig i 4 års alderen, og først hér har hingsten taget fat.

• #6   16. aug 2010 Hingste vil aldrig blive børneponyer/potentiale - jeg korser mig, når jeg ser små børn løbe omkring hingste, som var det en lille hund.

Min fem års vallak blev kastrereret sidste år, og min 4 års er stadig hingst. De var/er begge lette at omgåes, men en hingst skal man aldrig stole på - det er et dyr på ufattelig mange kg, og hormonerne får en større styrende del (også uden de må bedække).

• #7   16. aug 2010
    Kasterer ham hvis han ikke har nogen tavle eller ikke skal bruge til noget med avl.

• #8   16. aug 2010 han har skam meget fin tavle...

Men om han skal kastreres vil jeg først tage stilling til når han er blevet i meget bedre form.
    måske, måske ikke.....

Gleni er helt klart den af alle vores heste, jeg stoler mest på overfor alle, både børn, hunde og voksne.
    Han er ikke kun den nemmeste hingst, men bestemt den nemmeste hest, jeg nogensinde har mødt

Nu er det jo ikke sådan at jeg lader børnene rende tosset rundt omkring ved hestene. Men børnene er med ude ved hestene dagligt, nusser, strigler og giver godbider. Der er altid en voksen med.
    Både børn og dyr har godt af at omgåes hinanden, men de skal lære hinandens grænser og respektere hinanden

• #9   16. aug 2010
    Der er intet forhold i at holde en hingst som hingst med mindre man vil bruge den til det - det stresser også kun den yderligere at holde den som hingst når hopperne at brunstige hvis den ikke får lov til at være hingst...

• #10   16. aug 2010 Måske bliver han kastreret som sagt. Det vil jeg ikke tage stilling til før tidligst næste år....

Han vil ikke komme til at gå med hopper, eller i nærheden af hopper, så stress over det skulle han da helst ikke få...
    Nu er han kun 15 mdr gammel, så SÅ meget hingst er han jo heller ikke endnu da

• #11   16. aug 2010 Lise - det er jo din hest, så hvad du gør er jo op til dig. Jeg siger bare, at jeg ikke mener at hingste på sigt ikke er børneponyer.

Vi opfatter vores ansvar forskelligt - ud fra de erfaringer vi har.

Du beder bare om hjælp til en et års hingst's opdragelse - eet år. Jeg mener vel bare, at ønsker man at holde hingst, så er der ting man skal vide - eksempelvis opdragelse, specielt når den ikke er ældre. Sådan tolker jeg indlægget.. smiley

Nå, nu lød det hele vist lidt tvært - det var ikke meningen. Pøj pøj med ham smiley

• #12   16. aug 2010 Tak. Ja, jeg beder om nogen gode råd til, hvad man fx, kan træne med ham i den alder...
    Gode råd om hvad der kan være vigtigt at træne ham til inden han bliver for gammel osv.

• #13   16. aug 2010 Jamen, væn ham til trafikken, væn ham til at gå ture, væn ham til at stå bundet, både fra een side, og fra begge. Væn ham til at være selv i stalden, væn ham til at gå med andre (på tur), væn ham til at løfte hove, berør ham overalt, evt seletøj (ikke nødvendigvis bid) - eksempelvis køreliner. Væn ham til at blive rørt over det hele. Osv osv osv..

• #14   16. aug 2010 Jeg ved ikke så meget om opdragelse af unge heste, men det med at han napper - ignorer ham når han gør det, vend simpelthen ryggen til ham eller gå væk hvis han bliver ved. Nogen siger et lille dap på mulen også hjælper, men jeg ville nok bare ignorere ham. Men vær meget konsekvent, vend dig væk hver gang der er tilløb til lidt napning. Og lad være at give noget godbidder i den periode, for så tror jeg han blander det sammen... Håber det hjælper lidt :o) Og så skal sådan en lille fyr bruge sit hovede, han bliver aldrig trær i kroppen lige meget hvor meget han løber rundt. Så som de andre siger, så gå ture og se noget nyt, leg med presenninger, op og stå på paller, løfte ben, stå stille, komme når du kalder og alt muligt hvor han kan bruge hovedet lidt.
    Hilsen Helene

• #15   16. aug 2010 Line - Jeg har også oplevet hingste i de fleste str og aldre, men nej - jeg vil aldrig nogensinde købe en hingst til mine børn. Jeg mener jo så det er mere held end forstand at der ikke sker ulykker med så små børn, hingste og andre heste.

Jeg er bestemt heller ikke til hopper, så det handler slet ikke om en fanatisk modstand mod hingste. Deres utilregnelighed eller risikoen for samme er simpelthen bare en risiko, jeg mener er for dum at tage. Nogle tager den, andre gør ikke smiley

Jeg korser mig fortsat (og mig om det.. :-))

• #16   16. aug 2010 Tak for rådene:-)

Line - min søn på 2½ kan nemt trække rundt med Gleni (5års hingst) på græsplænen og gøre alt ved ham:-)
    Jeg er selvfølgelig altid lige ved siden af;-)

Han er virkelig nem og dejlig.

Louise - Jeg har ikke købt mine hingste til børnene, vil jeg lige pointere:-)
    Jeg har taget dem begge til mig pga grov misrøgt fra forrig ejeres side...
    Så det er sådan set ret tilfældigt at det så er hingste;-)

Men jeg kan næsten forstå, at der ingen forskel er på opdragelsen om det er hopper, hingste eller vallakker...
    Så jeg fortsætter, som jeg havde tænkt.

Tusind tak for svar alle sammen

Kommentér på:
1års hingst... opdragelse

Annonce