1års hingst... opdragelse {{forumTopicSubject}}
Jeg fik i går en lille 1års shetlandspony hingst.
Han er virkelig i sørgelig forfatning, men det retter sig op hen ad vejen med ordentligt foder og pleje, er jeg sikker på:-)
I går, da han kom hertil, var han helt slap og gik sløvt omkring, men allerede i dag, er han meget mere frisk. Traver lidt omkring med Gleni og hygger sig.
Han kommer hen til mig, hver gang, jeg går ud og er rar og venlig.
Men.... Jeg kan mærke han bliver lidt en bandit;-)
Han napper en lille smule, når man har været hos ham et stykke tid
Kan nogen komme med nogen gode råd omkring basis opdragelse?
Også sådan fremover? når han begynder at blive sig selv mht. foderstand, humør og hans vitamin/mineral niveau er på plads, bliver han nok lidt mere "bøllet" jo.
Hvordan kan jeg træne med ham, uden tvang?
Gleni er jo supernem, og gør bare alt hvad man beder ham om:-)
Jeg føler, der er lidt mere ballade gemt i ham her;-)
aug 2009
Følger: 43 Følgere: 50 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 456
Vi har 3 børn, der gerne skal kunne færdes omkring hestene også, så en lille smule opdragelse skal der da til
Men også fordi jeg synes det er hyggeligt at være sammen med de små hypper, og ham her er så kontaktsøgende.
Så kan jeg jo ligeså godt lave et eller andet brugbart med ham jo;-)
aug 2009
(selvfølgelig først når han har fået lidt mere energi og er erklæret rask af dyrlægen)
og lære ham at stå rimeligt roligt mens man strigler fx
aug 2009
Man kan gøre nærmest alt ved ham, og alt nyt, tager han bare SÅ nemt. intet kan hyle ham ud af den.
Tror bare ham her har et lidt andet sind....
Nu går han sammen med Gleni, så jeg kan da håbe, at han "smitter" ham lidt med hans lækre sind....
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Jeg tænker selbfølgelig at du vil beholde ham som hingst, men ja - så er det bare at gå igang med opdragelsen fra dag ét. Ingen nap, ingen skub og dagligt arbejde. Pøj med ham.
* Fjalladís
maj 2005
Min fem års vallak blev kastrereret sidste år, og min 4 års er stadig hingst. De var/er begge lette at omgåes, men en hingst skal man aldrig stole på - det er et dyr på ufattelig mange kg, og hormonerne får en større styrende del (også uden de må bedække).
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Kasterer ham hvis han ikke har nogen tavle eller ikke skal bruge til noget med avl.
aug 2009
Men om han skal kastreres vil jeg først tage stilling til når han er blevet i meget bedre form.
måske, måske ikke.....
Gleni er helt klart den af alle vores heste, jeg stoler mest på overfor alle, både børn, hunde og voksne.
Han er ikke kun den nemmeste hingst, men bestemt den nemmeste hest, jeg nogensinde har mødt
Nu er det jo ikke sådan at jeg lader børnene rende tosset rundt omkring ved hestene. Men børnene er med ude ved hestene dagligt, nusser, strigler og giver godbider. Der er altid en voksen med.
Både børn og dyr har godt af at omgåes hinanden, men de skal lære hinandens grænser og respektere hinanden
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Der er intet forhold i at holde en hingst som hingst med mindre man vil bruge den til det - det stresser også kun den yderligere at holde den som hingst når hopperne at brunstige hvis den ikke får lov til at være hingst...
aug 2009
Han vil ikke komme til at gå med hopper, eller i nærheden af hopper, så stress over det skulle han da helst ikke få...
Nu er han kun 15 mdr gammel, så SÅ meget hingst er han jo heller ikke endnu da
maj 2005
Vi opfatter vores ansvar forskelligt - ud fra de erfaringer vi har.
Du beder bare om hjælp til en et års hingst's opdragelse - eet år. Jeg mener vel bare, at ønsker man at holde hingst, så er der ting man skal vide - eksempelvis opdragelse, specielt når den ikke er ældre. Sådan tolker jeg indlægget..
Nå, nu lød det hele vist lidt tvært - det var ikke meningen. Pøj pøj med ham
aug 2009
Gode råd om hvad der kan være vigtigt at træne ham til inden han bliver for gammel osv.
maj 2005
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Hilsen Helene
maj 2005
Jeg er bestemt heller ikke til hopper, så det handler slet ikke om en fanatisk modstand mod hingste. Deres utilregnelighed eller risikoen for samme er simpelthen bare en risiko, jeg mener er for dum at tage. Nogle tager den, andre gør ikke
Jeg korser mig fortsat (og mig om det.. :-))
aug 2009
Line - min søn på 2½ kan nemt trække rundt med Gleni (5års hingst) på græsplænen og gøre alt ved ham:-)
Jeg er selvfølgelig altid lige ved siden af;-)
Han er virkelig nem og dejlig.
Louise - Jeg har ikke købt mine hingste til børnene, vil jeg lige pointere:-)
Jeg har taget dem begge til mig pga grov misrøgt fra forrig ejeres side...
Så det er sådan set ret tilfældigt at det så er hingste;-)
Men jeg kan næsten forstå, at der ingen forskel er på opdragelsen om det er hopper, hingste eller vallakker...
Så jeg fortsætter, som jeg havde tænkt.
Tusind tak for svar alle sammen
1års hingst... opdragelse