{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

Når underviseren saver i hesten.. {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg har min skønne ismule opstaldet på et almindeligt og ret stort "stor-heste-sted" (ja, jeg vidste ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde det.. Heh..), hvilket jeg er ganske glad for.
Dog har jeg lagt mærke til, at der er rigtig mange ryttere derude som bruger en underviser, som har nogle ret kraftige træningsmetoder.
Han rider hesten meget, meget dyb og meget, meget over lod - dette gøres ved at rykke hestens hoved temmeligt voldsomt fra side til side - det er velsagtens rollkur/"low-deep-and-round"/ hyperflexion og hvad andre smarte navne det nu har, hvilket undrer mig..
Er det blevet "moderne" igen? Eller har jeg bare ikke opfattet, at det hele tiden har været sådan, og måske altid bliver ved med det? Er det bare noget jeg bilder mig ind, eller er det ikke blevet direkte ulovligt?
Hvad er grunden til det egentligt - altså - hvad er formålet?

Jeg kan ikke forstå at så mange derude får undervisning af ham og betaler ham for at ride deres heste..
Er det ren og skær uvidenhed? Eller er folk ligeglade med hvilke konsekvenser det kan have for hesten? ..Eller er det bare mig, der har fået den galt i halsen, når jeg tænker at det er utrolig usundt for hesten? Er det kun mig der får ondt i maven af at se på den type ridning?..

Jeg er klar over at jeg stiller mange, mange spørgsmål i dette indlæg, men som sagt - jeg undres voldsomt..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når underviseren saver i hesten..
  • #1   31. okt 2010 Sprøg underviseren kun han kan svarer på hvorfor han rider som han gør, vi kan ikke.

• #2   31. okt 2010 rollkur må man ikke ride mere men man må godt ride low-deep-and-round - hvilket er fuldstændig det samme

du må ikke til stævner ride din hest LDR mere end 10 minutter ad gangen

og det er ikke kommet tilbage igen men er ved at komme mere og mere frem i den moderne ridning
    sådan er livet blevet for mange heste fordi man hurtigere ser resultater med denne metode - at hestene så kun holder til de er 12-14 år inden deres ben er ødelagde er ikke rytternes problem

• #5   31. okt 2010 Camilla: Det med en ridehest kun bliver 8år er edder satme en gammel statistik efterhånden tror det er 5-6år siden det den blev lavet, og efterfølgende har der ikke været noget.
    Ud over det er det så vit jeg husker også en statik lavet af forsikringsselvskaber, de fleste forsikringsselvskaber smider hestene ud af forsikringsselskaberne når de er 15, så statikken er lavet med en maks grænse på 15år som højeste alder, så synes lige der skal slås koldt vand i blodet der.

• #7   31. okt 2010 "<i>Han rider hesten meget, meget dyb og meget, meget over lod</i>" .. går ud fra at du mener "bag lod"?

Mange mener jo at når hesten går i holdning, så går den som den skal. Så savning er blevet vidt udbredt og at ride hesten "dyb og rund" er blevet vældigt populært.

• #9   31. okt 2010 Camilla: Nogle? Hvad er noglen? Du kan jo ikke gå ud fra det med mindre det kommer fra et sted som f.eks. landskontoret for heste som har en ordenlig statitik hestene.
    Det er jo ikke kun ridehestene der trækker det ned, jeg fik f.eks. i april md. aflivet en 4år der ingen ridemæssig oversag havde den blev aflivet, mit føl skulle havde været aflivet(længere historie) kender flere heste på 2år og nedefter der er blevet aflivet fordi de havde hængt sig selv i hegnet eller bare været så voldsomt i hegnet at de aldrig ville få et ordenligt hesteliv.
    Det er jo dem der trækker alderen ned og ikke kun rideheste.

• #10   31. okt 2010 hm det lyder rigtig væmmeligt.
    Oplevede det samme da jeg stod på et større ridecenter sidste år.

Hvis jeg var dig ville jeg måske tage mig sammen og snakke med manden om det, og hvis ikke så kan du måske kontakte nogle fra dansk ride forbund og høre hvad de mener om det. Hvis du er rigtig sej, så filmer du det når det er 'allerværst' og sender det ind til dansk rideforbund eller hestens værn eller sådan noget og så kan det være at de kan hjælpe dig.

Synes i hvertfald ikke at du bare skal sige 'nå ja det er jo ikke min hest', men det virker heller ikke somom du vil gøre det (:
    Synes det er godt at du tænker over det og ikke bare er 'uvidende og ligeglad' som de andre,..

• #11   1. nov 2010 Ja velkommen til den virkelige verden, som jo også er nævnt tidligere..
    Men nu er jeg en af de ældre og kan faktisk fortælle at det har været MEGET værre.. Er faktisk overrasket over stattetikken på hestes levealder er kommet så højt op.. Den har været meeget lavere..
    Nå men der er ikke så meget du kan gøre.. Og nej Line jeg beklager, dit forslag er kun noge,t hun skal gøre hvis hun ikke ønsker at stå på stedet mere eller ikke snakke med nogen af dem... Dette er normal ridning de fleste steder, og de "gode" undervisere har virkelig svært ved at slå igennem med den "rigtige" form for ridning. For hvad er rigtig ridning..
    Den diskution har foregået i årevis, og jeg tror desværre ikke nogen af os vinder den debat..
    Mange ryttere betaler kassen for at ride hos dem med de rigtige navne, og får altså denne form for ridning og undervisning, Men de er jo også dem der skaber resultater ude ved de store stævner..
    Mette: det du skal gøre op med dig sig er hvad vil du??
    De fleste store steder har plads til flere undervisere, så find den du syntes er rigtig for dig. Arranger dig i klubben, og se om du kan få nogle kurser på bagen med andre undervisere, som ikke går ind for disse metoder.. På den måde er du med til at måske åbne en ny verden op for nogle af dine ridevenner.;-)
    Den simple grund til at alt dette her sker i rideverdenen er helt enkelt.
    Det skaber resultater, og på den hurtigst mulig måde...
    Der er desværre ikke mere plads, tid eller råd til at gøre det på Anne-Grethe tornblads eller kyra kyrklunds metoder mere.
    Det går for langsomt.... At hesten så kan holde til den er par og 20, og stadig være med på toppen er ikke vigtigt mere.. Sad but true:-(

Kommentér på:
Når underviseren saver i hesten..

Annonce