{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Træning til opstilling af hesten?! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne træne min lille lille, forhåbenligt kommenden, avlshingst..

Vil super gerne have ham til at stå pænt, og gerne så jeg kan få ham til at giv et hingstet udtryk. smiley Lidt som man ser ved araber og miniature.

Vil gerne høre fra folk, der træner det og har erfaring med det. Gerne en masse råd og vejledning og hvad jeg har brug for. smiley

Tak på forhånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning til opstilling af hesten?!
  • #3   23. dec 2010 hej smiley

Vi putter vaseline på mule og over øjene (dog ikke særlig meget og pas på ikke a putte det i øjet!)

når de står åben er det lige som billedet der er linket til, men de kan også være opstillet i en "firkant" lige som her:

(link fjernet) 20:21:40

• #4   23. dec 2010 Stald lille T: Det der med halsstrækning, hvordan træner man det, for det gør min i hvert fald ikke af sig selv. smiley

• #5   23. dec 2010 vi har normalt noget græs en gulerod eller andet "guf" til hesten, så beder vi den stå stille, også "vifter" vi med dette guf, så hesten strækker halsen, det kan godt være hesten i første omgang er lang tid om a lærer a stå stille i længere tid... og lige så snart hesten går et skridt stopper du og bakker hesten tilbage til udgangs punktet, og når du synes den har gjort det godt, dvs stået så længe du gerne vil have det, får den sin belønning normalt i form af det guf du holder i hånden..

så dvs du enlig lokker hesten frem smiley

• #6   23. dec 2010 Stald Lille T: Tak skal du have. smiley Nu har jeg et udgangspunkt at arbejde med.

• #7   23. dec 2010 det var så lidt smiley håber du kan bruge det smiley

• #8   23. dec 2010 Det kan jeg i hvert fald. smiley

• #9   23. dec 2010 Hvilken race er det? Det er jo ikke alle racer der skal strække hals på den måde..

• #10   23. dec 2010 Det er shetlænder, og ved godt de ikke skal strække hals, men det kunne være sejt til billederne jeg får taget, at han kunne. smiley Skal jo have noget at lave med ham, nu hvor jeg ikke kan komme videre i tilkørsel med ham, da det ville være synd at spænde vogn på i dette vejr. Det er mest af kedsomhed.

• #11   23. dec 2010 du må heller ikke stille den med bagbenene strukket helt ud.

Men når du stiller en hest op skal du kende dens fejl.
    fx. jeg lagde med det samme mærke til Amanda var høj bagtil, men i stedet for at stille hende med benene strukket tilbage, skal det ene være det.
    som her: (link fjernet) 21:24:57
    Når hun er stillet forkert op står hun sådan: (link fjernet) 21:24:57
    her står hun selv, men har i princippet perfekt opstilling, men det gør hendes overlinje svag. - derved løfter bagparten op.

nogen må man godt strække halsen på, hvis den fx. er lidt svag. man bruger det tit til unghingste hvis de ikke er helt modne endnu, og derfor har en svag hals, så syner den stærkere hvis den er strukket, samt for at skjule underhals.

Men en shetlandspony, skal stå sådan: med, åben side mod dommerne, og halsen skal holdes normalt. Men det er ikke forbudt at strække, skubbe benene bagud mm. for som fremviser skal man forsøge at få hesten til at tage sig bedst ud.

Men du forsøger at stille den op, i starten bare nogle sekunder, og derefter øger man tiden, og massere af ros når den har gjort som den skulle. smiley

• #12   23. dec 2010 lige et billede af en perfekt opstillet shetlandspony:
    (link fjernet) 12:47:53

• #13   23. dec 2010 Ida J: Mange tak for det. smiley Nu er det heldigvis lidt tid, før jeg vil stille min lille hingst til kåring, men det er godt at træne i opstilling. Også med og uden strækt hals og ben, så han kan det, hvis det bliver nødvendigt.
    Nu arbejde jeg normalt meget med ham, og for lange liner og for vogn arbejde han rigtig godt og går pænt med hovedet og ryggen og bruger kroppen rigtig godt. Og med en smule longearbejde, så har ham de rigtige muskler, som stadig er ved at blive bygget godt op.

Men tror, at efterhånden som jeg får trænet med ham, vil få taget billeder, og ligge dem ind, så de erfaren udstillings-mennesker, kan hjælpe mig med kritik og råd, og fortælle hvad jeg gøre rigtig og forkert. smiley Men nu har jeg lidt at starte med.

• #14   23. dec 2010 Forresten! - det er jo bedst at halsen er fri fra man, så dommer kan se den, men hvilken side skal være fri? - og hvad gør man, hvis ens pony har så meget, at det falder til begge sider?

• #15   24. dec 2010 Ja, det er rigtig, selvfølgelig manfri side til dommeren. Du skal endelig ikke flytte på manen, du skal stille op efter hvordan manen ligger. smiley

Så hvis den ligger til venstre er det bare nemt, for så behøver du ikke vende hesten, men hvis manen er mod højre bliver du nød til at vende hesten om.
    Hvis manen falder til begge sider, må man selv bestemme. hvis der ikke er lige meget på begge sider, stiller man den side med mindst man mod dommeren.

Hvis bedømmelsen foregår på et lidt ujævnt terræn, skal du sørge for at stille hesten med hovedet højest, uanset manens side. så skrifter dommerne bare side, hvis de skønner det nødvendigt.
    Det kommer du dog ikke udfor til hingstekåring.. smiley

- Glædelig Jul smiley

Kommentér på:
Træning til opstilling af hesten?!

Annonce