{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.301 visninger | Oprettet:

Tungen over bidet {{forumTopicSubject}}

Har en unghest der har fået en mani med at tage tungen over bidet...
Indtil nu har jeg ikk brugt nogen form for næserem, men for at ride mere seriøst skal jeg ha et nyt hovedtøj...
Men hvad skal jeg vælge i den situation?
Har prøvet med både 2 og 3-delt bid. hun gør det med begge typer....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tungen over bidet
  • #2   15. feb 2011 Undgå næsebånd.
    Og find ud af hvorfor hesten gør det

• #3   15. feb 2011 Det er en god idé med ungheste at spænde bidet et hul ekstra op i siderne..

• #4   15. feb 2011 Som forklaret her gør hesten det for at undgå smerte:
    http://www.youtube.com/watch?feature=iv&annotation_id=annotation_92114&v=Y3XWMMSSv60

• #5   15. feb 2011 hun kører tungen over og under bidet oss uden jeg rider på hende tror egentligt bare hun hygger sig med det... Tænder er tjekket og fejler intet... ;p

• #6   15. feb 2011 Hvis du prøver med næsebånd i en periode kan det være den stopper med det smiley

• #7   15. feb 2011 Camilla det giver endnu mere stof til eftertanke... Vil helt sikker prøve et bidløst så snart sneen er væk fra ridebanen...

• #8   15. feb 2011 Helt enig med Camilla, den gør det for at undgå smerte..

• #9   15. feb 2011 Nu er ungheste altså også ekstra ivrige med deres tunge når de får bid i munden.. Så ville tage et næsebånd på, sætte bidet lidt op og så lige give det en chance på en måneds tid og så se hvordan det går.

• #10   15. feb 2011 Tina: det lyder da godt nok som den værste omgang dyreplageri... Bare at ignorer hestens råb om smerte...

• #11   15. feb 2011 Binde garn om tungen på hesten?! Det er da forhåbentlig en joke..

• #12   15. feb 2011 Hesten tager tungen over af en grund, enten genere bidet den (og det behøver man ikke ride for at det gør) eller også sidder det forkert så tungen ryger over..
    At binde tungen, give den stramt næsebånd på eller ride med sut skjuler jo blot problemet og er det fordi bidet genere vil den sandsynligvis bare vise det på en anden måde..

• #13   16. feb 2011
    Aldrig om en hest skal tvinges til at holde tungen inde, ej heller om en krybbebider skal tvinges til at holde op.

Begge dele er ting der for hesten lindre smerte. Forhindre man hesten i det er det muligt det synlige forsvinder men smerten gør ikke.

En tungerækker skal have tjekket tænder, man skal finde ud af om den også gør det for løs tøjle ( ellers har man måske for hård hånd ), om hesten kun gør det under ridning ( måske noget i kroppen får den til det ), man kan prøve at skifte bid, løsne næsebåndet mm.

• #14   16. feb 2011 Enig med Krikken.
    Jeg har arbejdet på en travbane som assistent for en af kuskene... Og jeg stoppede efter 2 uger fordi travløb generelt bare er det rene dyremishandling hvor man på ingen måde tænker på hestens ve og vel.

Men det var et sidespor, enig med krikken igen xD

• #15   16. feb 2011 Tina c: Har du overvejet at nogle af os faktisk er ældre end dig og har rigtig mange års erfaring ? inden du kalder os "små ridepiger" bare fordi vi åbenbart ved mere om et emne end dig ??
    Heste tager ikke tungen over bidet for sjovt, men for at lindre smerter eller fordi bidet ligger forkert.. så derfor bør tungen ikke bindes eller på anden måde tvinges ind, men problemet i stedet løses..
    At man gør sådan i travsporten gør det hverken korrekt eller heste venligt..

• #17   16. feb 2011 Happy horse: Ja min Emma har også dage hvor det helst bare skal gå stærkt, men det betyder ikke hun rides med stramme tøjler.. det handler jo bare om at lære hesten at vente og lystre rytterens/kørerens signaler.. det kan de jo sagtens selv om de gerne vil frem smiley

• #18   16. feb 2011 Happy horse: Ja min rides også for løse tøjler og er blevet det fra starten, fordi jeg går ind for at takt og en del selvbæring skal være på plads før man tager kontakt.. så hun er redet sådan fra starten og har lært at reagere for helt små signaler, selv de dage hun bare vil frem.. og hun er jo en stærk hest.. men handler jo bare om at være tydelig og konsekvent så hesten altid ved hvad den skal smiley

• #19   17. feb 2011 "Hvis hesten tog skade af det eller det gjorde ondt, så ville det jo ikke blive gjort da det er vigtigt at hesten kan præstere sit optimale i væddeløb."
    Mage til VRØVL har jeg da aldrig hørt.
    I alle typer ridesport, findes der heste der direkte bliver mishandlet, her under roll kur, for hård tøjleføring der føre til skader i munden, forkert brug af spore, der giver sår, slag, og jeg kunne blive ved.
    Og dette sker også inden for toppen af poppen.. så fortæl mig ikke, at heste ikke kan præstere, hvis de har skader og smerter, det sker DAGLIGT.. Og dette er ikke taget ud af den blå luft, det er et faktum. Det er derfor der er kommet sådan fokus på ridesprt, udstyr og træningsform de seneste år, og med god grund..... Vi kan ikke alle være enige om hvad der er den bedste fremgangsmåde, men man er nød til at holde sig en smule opdateret på den nyeste forskning, for at forbedre vores hestes liv.... Vi laver alle fejl, enden af dumhed, uvidenhed eller i afmagt. Men så må man prøve at arbejde lidt med sin egen vide og selvbeherskelse...... Sorry, skulle lige af med det.

Med hensyn til biddet, hvis næseremmen ikke genere, tænderne er tjekket, så vil jeg da tro den er generet af bidet. Det er muligt den ikke har plads til biddet i munden, Prøv evt. med et tyndere bid.. vær dog opmærksom på, at du ikke må have samme pres på tøjlen så... Jeg har selv lige bestilt et pee wee bid. dette skulle være det bedste på markedet lige nu.
    (link fjernet)
    Jeg kan dog forstå, at det ikke må bruges til stævner, så det skal du selvfølgelig også have med i tankerne. Håber du finder en god løsning for din hest og dig selv.

• #20   17. feb 2011 Line har ingen næserem... Kan godt være bidet ligger for langt nede nu vil jeg lige prøve det bidløse og tænke lidt mere over hvad og hvordan problemet er jo hvis hun skal bruges til dressur stævner må man jo ikk ride bidløs

• #21   17. feb 2011 De fleste ungheste skubber med tungen på biddet, eller tygger på biddet i starten fordi det er en hel uvant situation, og skal vi være ærlige, så er det jo ikke specielt rart for dem, at have biddet i munden. Men de fleste ungheste affinder sig med at have noget i munden, det tager bare den tid de har behov for, og afhjælpes kun af, at de oplever det som ikke-ubehageligt, at have biddet i munden.
    Så lav noget rart med hende (jordarbejde f.eks.), og giv hende måske noget æble, så biddet får en mere behagelig smag.
    Undgå at stramme ehende ind med næsebånd, og brug gerne bidløst, når du vil træne noget, som hun endnu ikke er klar til i munden.

Kommentér på:
Tungen over bidet

Annonce