{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tungen over bidet
  • #1   11. maj 2013 Det plejer og være for og lindre smerten hvis man feks saver sin hest i munden eller har hård hånd på den.?
    Men hvis det er lige når du ligger det på så kan det evt være bidet ikke passer og ligger dårligt i munden på den? smiley

• #2   11. maj 2013 Du kan få specielle bid der forhindre hesten i at tage tungen over.. ellers kan man gøre som de gør med travheste, at binde tungen når man rider med et blødt stykke stof man lige har revet i en strimmel.

• #3   11. maj 2013
    Forkert bid ( for stort, for tykt, for bevægeligt osv. ), for hårde hænder, spændninger i kroppen, spændt for højt op, der er mange ting.

• #4   11. maj 2013 Der er flere mulige årsager til at hesten tager tungen over biddet:

1. Biddet passer ikke. Det kan være både længde, tykkelse og udformning, som er grund til det.

2. Rytterens brug af tøjlen. En hest som bliver redet med konstant pres på biddet vil forsøge at aflaste sin mund. Nogle heste vælger at trække tungen op.

3. Spændinger. Nogle heste vil, hvis de har spændinger et sted i kroppen vise det ved at tage tungen over biddet.

Umiddelbart lyder det som om din hest gør det allerede når den får bid i munden. Så er mit bud, at det er biddet du skal kigge på. Mange rider faktisk med for langt bid....

Karina H: Seriøst????? smiley

• #5   11. maj 2013
    Ja, man binder travhestes tunge fast for de ikke tager tungen over biddet og for de ikke sluger den.

• #6   11. maj 2013 Ja helt seriøst...
    Tager bare et stykke stofstrimle og vikler en gang om tungen og binder enderne sammen under kæben... Det skal jo ikke være stramt eller noget... bare lige så du forhindrer at den tager tungen over bidet.
    Tror næste ALLE travkuske bruger det til deres heste... det er ihvertfald en meget lille procentdel der IKKE gør det.

• #7   12. maj 2013 det lyder voldsomt..det er ligesom at tvinge en hest til noget smiley bryder jeg mig ikke om

• #8   12. maj 2013 Jeg kan til nøds forstå, at man gør det på travheste. Der er det ret fatalt, hvis hesten får tungen over biddet i fuld fart.

Hesten, det drejer sig om, er så vidt jeg har forstået ikke travhest, og tager tungen over biddet, så snart den får trense på. Så var det måske en ide at finde ud af HVORFOR hesten tager tungen over biddet og løse problemet i stedet for at symptombehandle....

• #9   12. maj 2013 Fart eller ej er det en yderst fej løsning at binde tungen fast i stedet for at gøre noget ved ens ridning/kørsel. Jeg kan dog godt se, at det er lidt svært for de mange kuske at undgå at hive og flå deres opkørte heste i munden i et løb, det har man jo ikke tid til at tænke over ... jeg var til trav sidste sommer ved Skive travbane, hvor jeg gik rundt i staldene sammen med min kusine, og alle hestene, vi så, der blev sadlet op, fik også tungen snøret sammen med et stykke stof, det var meget grimt at se på. Hvor jeg dog fik lyst til at spørge dem, hvad de egentlig havde gang i. Og bid til heste, der tager tungen over biddet, er da næsten lige så slemt - det nytter altså ikke noget at skjule symptomerne uden at gøre noget ved årsagen ....

Jeg ville få tjekket dit bid, hvis jeg var dig - det kan være, det er for langt, eller at hesten bare ikke kan lide at gå med det. Bid er som sadler, man smider ikke bare det første, man får i hånden, på og rider ...

• #10   12. maj 2013 Nyt tilpasset bid. De dér tungeplader er noget fanden har skabt i vrede. Jeg red en hest hvor det blev prøvet på. Jeg endte med en frustreret, stiv og usamarbejdsvillig hest. Så det røg hurtigt tilbage i skabet.

• #11   12. maj 2013 Karina: jeg kender skam godt til "metoden". Mit udbrud var over at du da umuligt kan mene det som et seriøst forslag til at løse hestens problem smiley

• #12   12. maj 2013 Min hest ville/vil også gerne have tungen over bidet da han er yderst følsom i munden. Jeg har spændt næsebåndet lidt ekstra i et stykke tid. Det skal så lige siges at han var under tilridning da han gjorde det, men har hjulpet indtil hans mundvige havde vendet sig til bidet.

Men selvfølgelig skal du først og fremmest tjekke om det er det rette bid størrelse osv. Hvilket du sikkert allerede har gjort smiley

• #13   12. maj 2013
    Næsebånd der strammes løser ikke noget, de gemmer bare problemet :o)

• #14   13. maj 2013 Næsebånd skal være til pynt, ikke til at snøre hesten sammen med.

• #15   13. maj 2013 har snakket med en underviser og hun kiggede på det og han tager ikke tungen over biddet..han spænder i tungen... smiley

• #16   13. maj 2013 ... hvilket måske også kunne tyde på, at hesten bestemt ikke bryder sig om enten biddet eller tøjlepresset.

• #17   13. maj 2013 Har han fået tjekket tænder for nylig?

• #18   13. maj 2013 nej, skal han snart have men min underviser sagde at det hang sammen med alle de andre problemer jeg støtte ind i under selve ridningen. Han mangler balance, muskler i halsen og i højre side af kroppen. Når vi fx. galopere har han en tindens til at "skyde" sin højre side ud fordi ventre side er stærkere og har flere muskler og derfor vil skubbe til den svage. Han har ikke balance nok til at komme helt ud i hjørnerne så han smutter hen over midten. så jeg har fået af vide at jeg skal ride ham i langsomt tempo hvor han ikke går til bidet fordi så får han muskler i halsen og halsen er hestens balance stang.

• #19   14. maj 2013 Bare pas på med, hvor musklerne udvikler sig i halsen ... det skulle nødigt gå hen og blive til en kæmpe underhals.

• #20   19. maj 2013 hvad betyder underhals? smiley

• #21   19. maj 2013 Det er, når musklerne på undersiden af halsen er overudviklet, således at hesten bærer med den del af halsen (underhalsen) og ikke med overlinjen, som en hest skal for at kunne bære sig korrekt (sjovt nok) og senere hen opnå samling. Der ses tit meget store underhalse hos islændere, der bliver redet for højt - rytterne glemmer også at lade hesten komme ned og bruge ryggen i stedet for bare at lade den stikke næsen i vejret og tulle afsted.
    Eksempler på underhalse:
    http://ponyryttarna.blogg.se/images/2011/059_158857069.jpg - meget kraftig underhals.
    http://i32.photobucket.com/albums/d25/faxi/f3e0f1bd.jpg - heste, der går i denne holdning, vil aldrig kunne bruge ryggen rigtigt, hvis ikke den kommer ned og få brugt overlinjen ordentligt først. Det er dog ret tydeligt, at dette er i et moment, hvor hesten nok kaster med hovedet, men nogle heste går helt deroppe, det er deres "naturlige" holdning.
    http://1.bp.blogspot.com/-PFrthFnh234/ThnKIUvSCmI/AAAAAAAAANo/MlzWtWLIhZY/s1600/SDC11462+-+Kopia.JPG
    http://www.panoramahof.eu/Hauptseiten/Islaender/Hengste/Vaeter/Odur_Brun.jpg - igen en forholdsvis kraftig underhals.

Og så er der også noget, der kaldes hjortehals, hvor halsens nederste stykke er fremhævet, mens det øverste nærmest er hult:
    http://www.horseadvice.com/horse/messages/7/62022.jpg

Bare hav i baghovedet, at tykke heste også kan have underhalse.

• #22   19. maj 2013 hvordan undgår man underhals? smiley

Kommentér på:
tungen over bidet

Annonce