{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

At sidde ned på dyret (: {{forumTopicSubject}}

Jeg har de sidste 6 år ikke redet på en hest over 158. Og de sidste 2 år har hesten været skiftet ud med en haflinger på 146. Nu ved de fleste med haflingere jo nok at de har hvad jeg vælger at kalde en sofatrav. Du skal ikke arbejde for at sidde der, overhovedet.

Men nu er jeg jo så blevet hesterytter igen, da min 4 års, på 167, er kommet i arbejde. Selvfølgelig foregår arbejdet primært i letridning endnu, men jeg sætter mig da ind i mellem ned en langside eller en volte, for at træne det.

Men for pokker, hvor kan jeg ikke sidde der. Jeg kokser rundt, falder forover, bagud, mine ben dasker rundt og jeg føler mig som en nybegynder der skal lære at sidde ned for første gang.

Jeg prøver virkelig at tænke slap af, løsen tøjlen, så du ikke hænger og sæt dig tungt, men gud hvor er det svært. Hvordan pokker lære jeg det lige? Er det bare at træne det en smule hver dag, og så en dag kan jeg sidde der? Det hjælper mig overhovedet ikke at ride uden bøjler, så ingen grund til at foreslå det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sidde ned på dyret (:
  • #1   22. maj 2011 Træning, træning, træning.
    Desværre er der ingen vidundermidler eller smarte tricks, efterhånden finder man takten og balancen.
    Jeg har redet stor hest i 1½ år nu, og sidder stadigvæk ikke stille i sædet og med mine ben, men det er da noget bedre nu end da jeg startede. Det var dog heller ikke en nem hest, jeg startede med, kan man vist godt sige.
    Her kan du se resultatet efter 1½ års træning, tror aldrig jeg kommer til at sidde helt stille, da min kropsbygning ikke er "idéel", har ikke de lange, slanke rytterben, så kommer til at rulle i lårene smiley Men nu er jeg da kommet til at kunne sidde nogenlunde, så jeg kan indvirke på hesten uden alt for megen generen. Men det er bare træning hver dag, jeg red så en del uden bøjler på et tidspunkt, men øv dig hver dag, selv om man føler sig som en sæk kartofler.
    http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=244066


  • #2   22. maj 2011 Det er som der bliver sagt.. træning, træning og træning.. Ren tilvendingssag..
    Jeg kunne heller ikke sidde ned på Linette i starten, men det kan jeg nu.. Det tager bare tid..


  • #3   22. maj 2011 Tro mig! Jeg har også RIGTIG svært ved at sidde på min 5 års. Mens hun var 4 sad jeg næsten ikke på hende overhovedet. Det var SÅ svært for mig. Jeg har ventet med nedsidningen for at få hendes så stærk og afbalanceret som muligt inden jeg tog fat på det. Så bliver det lidt lettere.

    Men når jeg rider nedsidning sørger jeg for at sidde GODT tilbage helt omme på det bagerste af bagdelen. Brystet frem, op med hovedet og så prøv at følg hestens takt og rymte med det bækken. Det føles helt åndssvagt til at starte med, men det gør det lidt nemmere at sidde der. Og så er det rigtig godt for maven og lårbasserne smiley


  • #4   22. maj 2011 Frida: Jeg holder mig også til letridning det meste af tiden, for jeg forstyrre hende alt for meget, men det bliver jo bare ikke lettere før jeg træner det.. :S

    Men ja, bliver jo bare nødt til at bide tænderne sammen og arbejde på det, så kommer det nok med tiden. Ville bare være rart med en let løsning, hehe smiley


  • #5   22. maj 2011 Mit problem er nok også at jeg har svært ved at holde til alt det letridning da jeg har sprunget et korsbånd i mit knæ, og deraf "løfter" skævt med min ankel. Så jeg på højre ben ligesom træder foden ind med hesten og står på anklen i stedet, lidt svært at forklare, men det gør at jeg får pokkers ondt efter 5-10 minutter, men så må jeg nok bare ligge lidt ekstra skridtpauser ind, hvor jeg kan hvile benet.

  • #6   22. maj 2011 Jeg ville så slet ikke sidde ned på en 4 års, de har ikke rygmusklerne til det smiley

    Men ellers ja, træning og atter træning. Jeg har så modsatte problem, kan sagtens sidde på min hest, men kan bare ikke sidde på ponyen


  • #7   22. maj 2011 Practice makes perfect!

    Jeg har også altid haft svært ved det, men ja, der er ikke andet for end at øve og øve og øve og øve! Jeg har forsøgt mig med at ride uden bøjler, uden sadel, hvor jeg bare har fokuseret på at følge hesten - det tog tid, men til sidst var den der smiley

    For øvrigt har jeg deltaget i et kursus hvor jeg bla. fik undervisning i centreret ridning - her fik jeg udlevert to bolde (på størelse med en tennisbold, men med luft inden i) som jeg skulle ride med, et under hvert sædeben.. Her skridtede jeg så for med dem, hvor man virkelig får mærket hvordan hesten bevæger sig, dog gynger det lidt.. når boldene så fjernes, er det lige som om der er lavet to fordybninger i sadlet til ens sædeben.. og man er virkelig urokkelig!
    Det kan både laves i skridt, trav og galop, men til at starte med er det lettest bare at skridte.. men ja, men kommer til at sidde så godt fast!


  • #8   22. maj 2011 Team Grafik: Nu sidder jeg jo ikke flere runder.. Ud over det så vejer du som rytter det samme om du står op eller sidder ned i sadlen.

  • #9   22. maj 2011 Tinne- mit smukke kadaver kan slet ikke holde til at blive kastet rundt på den måde, så derfor rider jeg ikke heste over 140-145, bla af denne årsag. Det gør simpelthen for ondt, ens nakke og ryg er helt ødelagt efter kort tid.

    Men nu sidder du jo i saksen for du har jo købt hesten. Men som andre siger tror jeg desværre bare det er træning, træning og atter træning, måske du kan bruge en gelepude til at skåne din krop, den kan ligges oven på sadlen.

    Gør dig så tung som muligt, forstil dig at du er en kegle der vender med den tunge ende ned af og at du er urokkelig.

    Få evt en til at longere dig og øv dig i at sidde så roligt som mulig i trav og galop og slip tøjlerne og øv dig i at holde balancen.


  • #10   22. maj 2011 Kikker lige med da jeg rent ud sagt aldri har lært det da jeg de sendeste 9 år har redet på en hest med meget store ryg svingninger så der opgav jeg at lære det samt han stopper altid fordi han tror man falder af men nu har min 4 års en god stille bevægelse så når han for mullerne iorden regner jeg med at gøre et forsøg igen da jeg sider som en pose hoppe bolde

  • #11   22. maj 2011 Frejafin: Købt hesten.. Haha, tja, har jeg nu ikke.

    Jeg har avlet hende på min gamle hoppe på 158.. Men hun mente åbenbart ikke at hun gad stoppe da hun havde den højde.. Var aldrig gået ud for at købe en hest med den størrelse, puha jeg syntes hun er stooor :S


  • #12   23. maj 2011 kan også varmt anbefale centreret ridning..... der er en del litteratur omkring det, med øvelser fra jorden af, men ellers så afholdes der også kurser...
    men noget som også har hjulpet mig er at blive longeret, så skal man kun koncentrere sig om sit sæde og sin balance..og mange gange synes jeg det handeler om lige at finde netop den hests rytme....og det er altså nemmere i en longe, hvor man også kan lukke øjnene og kun føle (hvis man tør) men bare det ikke at skulle "styre" også giver en hel del...


  • #13   23. maj 2011 for at par uger siden lavede vores underviser balanceøvelser med os, vi var i ridehuset, så der ligesom var rammer. Under alle øvelser var der bundet knude på tøjler. Alle øvelser var i trav.

    Vi skulle bl.a.:
    - sidde tungt uden tøjler, lukke øjnene og koncentrere os om vægtfordeling.
    - rejse os op i let sæde, med hænder ud til siden og op på hovedet.
    - sidde uden bøjler og lukke øjnene, bl.a. også med hænderne på hovedet
    - ned og nå vores fødder på skift med samlede arme
    - nå hestens ører og hale
    - strække begge arme tilbage på en gang
    - svinge med armene

    virkelig gode øvelser!


  • #15   23. maj 2011 træn mave- og rygmuskler og rid en masse uden bøjler.

  • #16   23. maj 2011 De første 1½ år kunne jeg heller ikke sidde ned på Giza, men jeg tog en pause fra dressuren, tænkte godt og grundigt over hvordan jeg sad, så noget video og forsøgte VIRKELIG at finde ud af hvad jeg gjorde forkert. Og da jeg så startede op i dressuren igen (hun var redet i mellemtiden), prøvede jeg virkelig at sætte mig sådan som jeg mente jeg burde skulle kunne (Ud fra videoerne skulle jeg flytte min vægt bagover, strække benene ned, og skubbe frem i hoften, således jeg sad mere lige op og ned)

    Jeg ØVEDE mig virkelig i et par uger og jo bedre jeg blev i skridten, forsøgede jeg mig med traven osv. Mangler stadig lidt i galoppen, men øvelse ja!

    Få filmet dig selv på hende og sammenlign det med en video af en rytter som satme bare sidder på hesten og analyser så hvad DU gør galt smiley .

    For de fleste er det, det der med at ligge vægten tilbage, men samtidig skubbe hoften frem og træde NED i bøjlen, således du sidder mere lige op og ned smiley


Kommentér på:
At sidde ned på dyret (:

Annonce