{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.264 visninger | Oprettet:

Hesten kan ikke trave!!? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley

Jeg står med et problem.. Eller rettere; min søster står med et problem (det er hendes hest).
Hun har for lidt under et halvt år købt en ny hest (islænder). Det er en rigtig fin hoppe på 7 år, som har nogle super fine gangarter - det eneste problem er bare, at hun ikke kan trave. Hun har kun gangarterne skridt, tölt, galop og pas..
Dem vi købte hende af, havde fået hende over i noget uren trav (vi så billeder af det). De lagde hende dybt, og så kom det stille og roligt. Men det var jo stadig ikke helt trav..
Min søster satte hende i træning i ca. halvanden måned hos Dennis Hedebo Johansen, som er en af landets bedste islænder-ryttere. Han arbejdede med at få hende afslappet, men fik stadig ingen gode resultater med traven.

Da min søster så fik hende hjem igen, prøvede hun mange ting, for at få hende over i trav. Hun har bl.a. prøvet at ligge hende dybt (som tidligere ejer gjorde), men fik ikke rigtigt så meget ud af det. Vi har også prøvet at lægge travbomme ud, men hesten töltede bare over dem.. Desuden får hun undervisning af Dennis Hedebo Johansen et par gange om måneden.
Nu har min søster lidt opgivet at lære hesten at trave.. Så vil hun bare stille op til tölt-klasser, når hun skal til stævne.

Men kan det virkelig passe, at hesten ikke kan trave?! Kan det være ligesom andre islændere, som bare har svært ved at finde tölten?
Er der nogen islænder-ryttere, som har prøvet noget lignende? Eller bare andre ryttere, som har nogle forslag/idéer til, hvad vi kan gøre, for at få hesten til at finde traven?

Knus Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten kan ikke trave!!?
  • #1   6. jun 2011 måske hun skal få hesten tjekket i ryggen, der kan være en årsag til at den ikke kan trave, når det så er udelukket, kan man jo vælge om man vil, kæmpe for at få traven på plads eller om man kan accepterer at hesten ikke traver

  • #3   6. jun 2011 Da hesten blev købt blev hun både lavet klinisk undersøgelse og blev røntgenfotograferet over hele kroppen! HUN FEJLER INTET!

  • #4   6. jun 2011 * fik hun både..

  • #6   6. jun 2011 Det er altid godt at få ryggen tjekket af en kiropraktor eller osteopator, som der vist også er smiley Vi havde et problem med galoppen på min gamle pony og tog hende hen til Le Tølbøll smiley Derefter lærte vi hende stille og roligt at galoppere smiley

    - Selvfølgelig, så er det ikke helt det samme, men det er altid et forsøg værd, selvom hesten er røngten over det hele osv. smiley


  • #7   6. jun 2011 Har redet en islænder der ikke kunne trave og aldrig havde kunne. Hun töltede altid. Da jeg red hende var hun omkring de 25-30 år.


    Der er bare nogle hest der ikke kan/vil.

    Bla. min ejen hun vil ikke skridte når vi træner dressur eller spring. Men elsker en skridttur i naturen smiley


  • #8   6. jun 2011 Tusind tak for jeres svar smiley
    Jeg tror bestemt ikke, at det er pga. smerter.. Men det kunne være et forsøg værd, at få en kiropraktor ud smiley
    Hun har en meget stærk tölt med super løft og bæring, så det er jo nok derfor - selvom jeg stadig finder det forunderligt, at der er heste, som ikke kan trave.
    Men det er da rart at vide, at det ikke er helt unormalt med en islænder, som har svært ved traven smiley


  • #9   6. jun 2011 Hun må bare erkende at hun har fået fat i en rigtig naturtølter, dem findes der en del af :0) Det vil altid være hestens fortruken gangart (tølt) og deres trav og gallop er oftes meget uren. De udvikler sig oftes ikke så meget i tølten til at nå de gode klasser, men er fantastiske at ride tur på- så nyd hende som hun er .0)

  • #10   6. jun 2011 LISELUND .
    Ja hun er en rigtig naturtölter smiley Dog ikke på hyggeplan. Hun løfter fusserne højt til vejrs og vil sagtens kunne komme op og ride DM i töltklasser. Dennis er helt vild med hende, og roser hende for hendes flotte store gangarter - især tölten er han vild med smiley

    Her er lige nogle billeder af skønheden smiley
    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=314973


  • #11   7. jun 2011 Jeg har haft samme problem med min. Men det kommer jo ikke bare ud af den blå luft der er muskler der skal trænes.

    Men hvad for en gangart vælger den istedet for? Det kan sige meget om hvad problemet er. f.eks. min er dte at hun går over i grisse pas. så hun skal lære at slappe af. og det går rigtig godt. Også en grund til at hun ikke kunne trave som 5 årige for hun var for evrig og fuld af overskuds energi.


  • #13   7. jun 2011 Traven kan være med til at blød gøre. Da islænder ofte bliver redet på en stiv måde. Men også fordi tölt rent faktisk er ret anstrengene for dem. Specielt på den old fashion way hvor de skal have hovedet i sky og ikke bære sig selv. I trav kan de ligesom komme ned og løfte ryggen op og bære sig selv.

    Problemet er dog at hvis hesten ridder flyve pas, går det oftest ud over de andre gangarter da pas gør hesten meget stiv i det.


  • #15   7. jun 2011 Jeg fortrækker også tölt eller grisse pas. da min hoppe åbenbart har et godt og stort løft så jeg hader traven. Men det skal jo trænes smiley

    Men jeg stilelde op i 4.5 selvom traven var noget bæ. Men det gik ret godt i de andre gangarter dog.



  • #17   7. jun 2011 Ja det er den letteste klasse inde for 4 gang 4 betyder hvad det er så 4 gang og 5 betyder klasse smiley

    Ligesom T8 er tölt klasse 8

    hehe ja jeg aner ikke en dyt om dressur og spring. Jeg troede jeg havde styr på det, men... bliver sq forvirret hele tiden smiley


  • #18   7. jun 2011 Google:
    Hun vælger tölten i stedet for traven.. Dog har hun en god bæring i tölten. Men hun spænder stadig lidt op og går lettere stift. Vi ville gerne have hende til at kunne trave, da det (som du også skriver) er sundt for hesten, at kunne komme ned i en stille og rolig trav med god bæring..


  • #20   7. jun 2011 hehe ja nå jeg er på tur kan min ikke slappe af så det hedder skridt grissepas eller langsom galop eller hurtig galop. Jeg ridder med Dv'er og en frederiksborg. Så ja klart hyppen bliver stresset når hun ikke kan følge med de langbenede smiley

  • #22   7. jun 2011 Jeg tænker at enten har hun en spænding et sted eller også har hun dårlig balance.. Min islænder hoppe begyndte at tølte når hun havde problemer med balancen, har i set om hun vil trave i longe og over bomme uden rytter ? .. Jeg ville evt også prøve at snakke med Rikke schultz som har skrevet en bog om islænderen., og bla. Berører emnet om ingen trav ..

  • #23   7. jun 2011 Malene J
    Det kunne faktisk godt være grundet dårlig balance.. Hun blev nemlig bare redet op til kåring, da hun blev tilreddet - dvs. de red hende frem og tilbage. Ingen volter eller noget. Hun havde heller ikke lært sidebevægelser eller versader (og hun er jo trods alt 7 år). Dette blev først trænet, da min søster fik hende hjem.
    Dennis sagde også, at vi skulle begynde at træne balancen.
    Jeg vil da prøve at skaffe Rikke Schutzs bog. Jeg tror faktisk vi har den liggende et sted smiley


  • #24   2. sep 2011 Jeg har haft fuldstændig samme problem!
    Og det viste sig at være noget i ryggen. Ellers en masse longering! Det har været super godt for min! smiley


Kommentér på:
Hesten kan ikke trave!!?

Annonce