løber løbsk.. {{forumTopicSubject}}
Her er jeg igen.
Jeg står med denne fantastiske Irish cob - tinker blanding og hun er utrolig sød at ride på. Hun har bare denne lille last. Når vi rider på banen tager hun tit biddet, kaster hovedet op og løber alt hvad hun kan og er fuldstændig ligeglad med at jeg sidder på hende. Når hun gør det plejer jeg bare at få hende til at løbe i mindre og mindre cirkler men det er som om at så snart jeg sætter i trav igen løber hun igen. I galloppen gør hun det også nogle gange. Please hjælp mig ! Hvis jeg ikke snart får noget hjælp med hende bliver jeg nødt til at finde en anden hest og det vil jeg virkelig ikke ud i !!!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
1 - tjek for smerter, så det er udelukket. Altså kiopraktor tjek og sadeltjek.
Det duer jo ikke man prøver at fjerne et problem som hesten gør pga. det gør ondt.
Få udelukket det først. Derefter;
Udeluk situationer og find ud af hvornår hesten gør det - evt. hvorfor. Kun med bid? Kun med sadel? Kun med stramme tøjler? Kun når den er i et vis humør? Kun på ridebanen? Osv.
mar 2011
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 20
2. Jeg har lagt mærke til hvornår hun gør det men det er faktisk stort set hele tiden. Det er ikke lige så tit på ture som det er på banen men det sker også på tur. Har du nogle gode fif ?
mar 2011
sep 2007
Sadelen ser ellers udtil at ligge for langt fremme.
Anyways. Jeg ville øve stop.
Dvs. først i skridt, hesten skal stoppe promte, du løsner ikke kontakten før den stopper. Når den gør er det vigtig at tøjlen bliver helt slap, så den får ros. Går den frem før du beder den, bakker du den pænt på plads, roser igen når den står stille.
Når den kan helt nemt og enkelt i skridt. Så videre til trav.
Sæt i trav, kan du mærke hesten hidser sig op, så reager promte - måske den kun traver 3 skridt i starten. Men ned i parde hvis den hidser sig op ( eller skridt hvis den kan skridte afslappet ). Stå stille til du vil frem igen.
Også videre til galop, men først når hesten kan trave afslappet med løse tøjler.
mar 2011
Jeg vil prøve hvad du skrev. Taak.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Hvis du glad for hesten, burde det kunne løses, om det så er pga smerte eller en tillært handling, hun nu bare bruger. Så vil jeg anbefale dig at arbejde rigtig meget fra jorden så dine signaler virker. hun skal gerne kunne skridt stop trav stop og galop stop i din longe. uden alt for meget gejl. når det så virker så op og træn gerne bare skridt stop indtil det virker 100% så øve trav overgange og til sidst galop. Ved det kan lyde kedeligt, og det kan tage ½ år eller flere år men at bygge hesten op tager tid. Og min anbefaling er klart at du en dygtig en ud, lige og ser tingene igennem sikre sig hesten ikke har problemer, og derefter tager kampen for dig, med at bryde vanen. samtidig med du bygger den op igen. Held og lykke, jeg er ikke i tvivl om at det kan løses men det koster lidt penge at få en ud med forstand. måske enda ny sadel, og tro mig jeg brugte 2 måneder selv på at finde en, da min har kort lige ryg, og min bagdel heller ikke kan være i en størelse 16 så kræver det en indsats at finde noget man kan betale, og som kan ligge bag skulder og inden bagerste ribben.
Held og lykke, syntes du skal kæmpe hvis du glad for hesten.
sep 2007
En sadel er ligger for langt fremme kan jo godt være grunden, så ville prøve at ride uden sadel også.
Sadelen skal ikke falde frem uanset hvad.
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.832
sep 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 4 Svar: 10
løber løbsk..