{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.252 visninger | Oprettet:

Når hesten løber løbsk... :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej igen smiley
Nogle der har nogle GODE ideer til hvordan man kan stoppe en løbsk hest når man ikke kan dreje den så den stopper? smiley

Var ude at ride og kunne se at foran os var skraldebilen.. Godt tænker jeg for så rider vi bare efter den. Det gør vi så.. Men så kan jeg se at den kører ned ad grusvejen hvor vi skal ride ind for at komme i skoven. Og vejen er blind så jeg ved at vi vil komme til at møde den langs grusvejen, at vi ikke kan nå at komme til skovstien.. Så jeg vælger at følge vejen i stedet og håber vi kan nå at komme ind på skovstien længere oppe.. Jeg ser så en smutvej hvor vi kan ride of road og komme ind på skovstien. Så jeg bliver glad for så slipper vi for skraldebilen i dag.. smiley jeg rider så ind på denne "traktorvej" og for enden af den ligger der en bunke stene. Tindur krummer nakken og ser skræmt på stenbunken og jeg snakker om at han er fjollet og at han har set mange af slagsen før og at den ikke spiser heste. Tindur er så forsigtig på vej over imod bunken hvor der hopper en hare ud af skovkanten.. Tindur kaster sig rundt og løber for livet.. Han er lukket fuldstændig ned og jeg har ikke kræfter til at dreje ham i flugten. Han stormer ud over marken, over vejen og ud på den anden mark hvor han sætter tempoet op og jeg må give op.. Der kommer en nedad bakke og jeg tænker pis..hvordan tager han den med rytter på i galop... Vi klarer bakken men kan se at skraldebilen kommer i mod os.. Tindur drejer og lige foran os er der læhegn.. Han drejer igen skarpt og jeg mister balancen og ryger af.. Tindur stopper op og tripper nervøst rundt i mens jeg er kommet på benene..
INGEN STOPPER FOR AT HØRE OM JEG ER OKAY smiley Det er jeg jo, men skraldebilen har set jeg stod på hovedet i marken og jeg stod lænet op ad en hoppende Tindur da jeg jo slog mig lidt...
Jeg kommer mig så ud af marken og op på dyret igen og videre afsted... Men da jeg var lige ved at være hjemme( 15-20 meter til indkørslen) så kommer endnu en skraldebil og Tindur er på vej rundt igen.. Jeg brøler højt "nej for helvede, satan sku, lort og pis, og fik heldigvis drejet Tindur rundt smiley manden i skraldebilen hørte mig nok da hans vindu stod åbent og han bakkede pænt så vi kunne komme forbi.. smiley der kunne jeg bare mærke at nu var det nok action for i dag smiley

Mvh TT der tager i mod gode råd med kyshånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten løber løbsk... :-/
  • #1   10. apr 2015 har altid fået det råd at hvis hesten løber løbsk så hiv kun i den ene tøjle så man drejer hovedet op hesten HELT om til sadelen på den ene side, hesten vil stoppe med hoved til siden, nok lidt dårligt forklaret men finder lige en vide på youtube der viser hvordan smiley

  • #3   10. apr 2015 her er den, det var ikke lige den jeg ville finde men den giver en god forklaring og en demo på hvordan det skal gøres...

    https://www.youtube.com/watch?v=OdxzuBnTvFs

    fandt en med lidt mere forklaring
    https://www.youtube.com/watch?v=so1vPA1dDkk


  • #4   10. apr 2015 Som team Hot siger er det os altid dreje hovedet helt rundt og kun med den ene tøjle som jeg har fået til at fungere hvis alt andet ikke virker (klemme med lår, tage i tøjler eller stemme alt efter ens normale signal)..
    har prøvet min hest løb løbsk kun med grime og træktorv hen mod en meget meget meget stejl bakke nedad, eneste jeg kunne gøre var at tage alle kræfter i brug og rive i den ene "tøjle" og så stoppede han..


  • #5   10. apr 2015 Hotzip - jeg sagde jo at det kunne jeg ikke.. Han var for stærkt smiley har ellers altid brugt det som nødløsning.
    Thomine - det virker smiley men på en hest der ikke har fået taget huld på galoppen med rytter og som ikke har lært signalet, og pga området det skete i så så jeg ikke det som en mulighed.. smiley det har ellers virket på tidligere heste smiley

    Mvh TT


  • #6   10. apr 2015 derfor er det også noget der skal trænes når der er gode dage smiley ellers har man ikke muligheden for at dreje som du siger du ikke kunne... smiley

  • #7   10. apr 2015 Min veninde og jeg red engang i en skov hvor man ikke måtte ride medmindre man havde en aftale med ejeren.. Dvs der næsten ikke var nogen som fik lov..
    Da vi så red der kom der en skovarbejder i bil, som kørte mod os mens han råbte ud ad vinduet om vi havde tilladelse til at ride der.. Inden vi nåede at svare dyttede han så og gassede op og vores heste gik i panik og løb.. Det resulterede i at idioten kørte efter os mens han dyttede og gassede op og så løb hestene jo kun hurtigere.. Jeg kunne ikke dreje min hest fordi han lå lige i røven af os og der var træer på begge sider, så jeg lod hende løbe og prøvede drive så hun troede det var mig der satte farten og efter lidt tid kunne jeg så stoppe hende langsomt..
    Så hoppede jeg af og gav min veninde tøjlen og løb hen og råbte af den idiot i bilen..


  • #8   10. apr 2015 Jeg ved ikke, om det her kan føres over på hesten - men jeg vil godt lige dele min observation. Har ikke læst det andre kommentarer. smiley

    Min hest bliver nogle gange bange, når jeg skal hente hende på folden eller hvis hun er løs på ridebanen. Når hun gør det, kan hun finde på at tro, at det er min skyld, at hun blev bange - og så vil hun ikke fanges, fordi det jo - selvfølgelig - var mig, der kom med "det farlige".
    Når hun gør det, så jager jeg hende rundt..... ikke meget, men jeg har lært hende et "stop"-signal i longen, (rækker armen i luften), så når hun lige er blevet jaget rundt to-tre runder, så rækker jeg armen i vejret, og så vil hun hellere stoppe - for hun vil dog ikke løbe rundt der hele dagen, og nu har jeg jo pludselig taget kontrol over situationen.

    Det kommer nok lidt an på, om man tør føre det op på hestens ryg. For måske jager man hesten op i rigtig høj fart..... smiley


  • #10   10. apr 2015 Vi så forresten også en kæmpe hare på tur i går..... mon det er sæson for harer? smiley

  • #11   10. apr 2015 Det blev jeg virkelig også! Det kunne have været endt så galt..

  • #12   10. apr 2015 Luna - Det tør jeg godt hvis pladsen er til det, markene var korte og der var stejle skrænter ned mod vejen flere steder og der var en uoversigtelig sving langs vejen.. Og der kom skraldebilen.. Og en minibus.. smiley så jeg havde ikke de muligheder.. Jeg tænker altid på disse ting da jeg har oplevet dette flere gange i årenes løb. Så mit nr 1 har altid været at dreje hesten og hvis det ikke gik så bede om hurtigere galop for så at trække ind igen.. Men dette kræver jo plads.. smiley

    Mvh TT


  • #13   10. apr 2015 TT
    Går ud fra, at når du skriver Luna, så må det være til mig smiley Bettemus er, så vidt jeg kan se, ikke i tråden her, men vi er måske lidt lette at forveksle! smiley

    Jeg kan godt se, at det måske nok ikke var hensigtsmæssigt at sætte farten op netop i denne situation! smiley Nu har eg også en lidt mindre hest, men jeg har før sprunget af i galop, fordi hesten løb løbsk. Holdt fast i tøjlerne, da jeg sprang, og så håbede jeg på at lande på benene. Af en eller anden grund, har jeg endnu ikke oplevet, at hesten løb videre, når jeg hoppede af. Om det skyldes, at hun er utrolig styrbar fra jorden, føler sig tryggere når jeg står ed siden af, eller om hun bare er blevet så forbavset, at hun er stoppet, det ved jeg ikke! smiley Hvis ikke hesten stopper, når man springer af, så er det jo nok rigtig farligt, for så har man først en løbsk og ustyrlig hest! Men omvendt, hvis den virkelig, virkelig ikke kan styres, så er det bedre, at man ikke selv kommer til skade på den også.


  • #14   10. apr 2015 Undskyld så smiley nogle navne hænger jo ved.. Tænke sig hvis jeg pludselig skiftede navn.. Så ville jo nok mange stadigvæk bruge TT smiley Ja han stopper når jeg falder af og han forsøger ikke at træde på mig smiley men at hoppe af i 40+ kilometer i timen er jeg for pivset til medmindre sadlen begynder at glide rundt (har oplevet det før smiley )

    Mvh TT


  • #16   10. apr 2015 Haha, det er helt i orden! Jeg har også kludret rundt i navne herinde før!
    Hm, ja, det har nok igen noget at gøre med størrelsen på dyret. Min lille pony løber jo slet ikke så stærkt! Altså, generelt skal der meget til, før hun gider flytte røven - man skulle jo nødig overanstrenge sig! smiley Det har måske noget at sige?
    Måske du kan prøve at lære din flere stopsignaler, så du har mulighed for noget forskelligt, hvis sådan noget sker gen?


  • #17   10. apr 2015 Har haft undervisning i faldteknik smiley og det har jeg heldigvis øvet siden jeg var lille, så med mindre jeg lander direkte på ryggen så ruller jeg altid elegant af gårde smiley altid godt at have når man rider sådanne heste som jeg utrolig nok næsten altid ender op med smiley smiley

  • #18   10. apr 2015 Bette - tror du ikke det forvirrer mere end det gavner? smiley

  • #19   10. apr 2015 Jeg har også altid brug den med at hive med begge hænder i den ene tøjle. Men har så faktisk sjældent prøvet en hest løbe total løbsk, nærmere sådan lidt løbsk men ikke mere end man stadig kunne få den ind på en volte og lave en masse halveparader for at få den til at stoppe.
    Alternativet (hvis det er en gentagende adfærd) kan være en glidetøjle, som man så kan tage fat i og "tvinge" hesten hovede i en bestemt retning. Men igen dette er en nød løsning og kun noget man bør gøre hvis hesten gentagende gange løber løbsk.
    Selv har jeg prøvet at måtte smide ringbid på Grafik samtidig med hans hackamore. Han havde nemlig fundet ud af at låse hackamoren (strække hovedet frem) så mine anholdninger slet ikke gik i gennem, også løb han ellers bare.
    Derfor ringbidet under med en helt løs tøjle, da han så forsøgte at løbe hev jeg i den tøjle ned til ringbidet. Og han stoppede så med det samme. Det var kun nødvendigt at gøre dette en gang smiley men igen syntes ikke man kan bruge denne teknik når hesten er blevet bange og derfor løbet løbsk smiley


  • #20   10. apr 2015 jeg selv har kun prøvet en gang i mit liv at side på en hest som løb løbsk.
    plejede at ride galop på det stykke men ville bare skridte en dag på Sonny. Sonny troede vi skulle gallopere, men det jeg ikke vidste var at han simpelthen bare farede afsted og han ville bare ikke stoppe! Som om jeg sad på en helt anden hest, for det lignede ikke ham! Men inden vi nådede ud til stien igen fik jeg ham stoppet og i frustration slog jeg ham smiley Men da jeg aldrig sådan har slået ham udover hvis det var et uheld så blev han rigtig chokeret over min handling så han har ikke gjort det siden smiley det er snart 2 år siden det skete smiley


  • #21   13. apr 2015 Hej igen smiley
    En lille opdatering smiley vi red ud på 6km tur i blæsevejret i dag smiley han var ret frisk men bedre end forventet smiley han blev dog over halvvejs på turen bange for en sten og hoppede rundt og løb, jeg valgte til trods for asfalten at nu var det nok så jeg jagede på ham. Han blev noget så overrasket og jeg kunne hente ham ind efter lidt. smiley han blev hundset lidt med og vi red tilbage hvor vi kom fra hvor halvvejs på tilbage vejen forsøgte han at hoppe rundt og løbe igen.. Her nåede jeg at hive hans hoved rundt så det lykkedes ham ikke. smiley vi kom forbi den forhindring og han var rigtig hopla. Da vi kom til turens udfordring (hvor han har haft det svært mange gange) så stoppede jeg ham og hoppede af og trak ham forbi de to gårde med hunde, heste og alle de andre meget farlige ting hvor vi øvede stopsignal og havde stor succes, før jeg igen hoppede op på en ret rolig hest smiley dette så indtil vi nåede byen med farlige både, blafrende flag, containere der pludselig stod hvor der intet var før Osv. Men jeg hoppede ikke af og vi kom godt hjem smiley smiley

    Mvh TT


  • #22   13. apr 2015 Det lyder som en god tur, TT! smiley Godt du kom op på hesten igen!

  • #23   13. apr 2015 Ja jeg kommer altid op på hesten igen medmindre noget er brækket smiley smiley jeg sagde til opstalder sit barnebarn der er på besøg.. At hvis jeg en dag kun har en rolig hest kom jeg til at kede livet af mig smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Når hesten løber løbsk... :-/

Annonce