{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.020 visninger | Oprettet:

Bid - hest åbner munden {{forumTopicSubject}}

Hej
Min lille hest går altid med munden let åben, når vi rider. Jeg har tænkt på, om der måske ikke er plads til biddet i hans mund, og om vi skulle prøve et andet. Jeg aner dog ikke, hvilket jeg skulle forsøge mig med? Forslag modtages gerne smiley

http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2316668.jpg?08-06-2011_00:00:31

Lige et billede af min hest. Som I kan se er det også når han står helt afslappet uden kontakt med tøjlerne overhovedet.

Hans tænder er lige blevet ordnet GRUNDIGT (af dygtig dyrlæge og under bedøvelse så ALT blev ordnet). Vi havde nemlig lidt problemer med, at han slog meget med hovedet, men det er væk nu smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid - hest åbner munden
  • #2   8. jun 2011 det ligner det sidder for højt måske?
    ellers er der nok måske ikke plads til det..


  • #3   8. jun 2011 Hvor lille er dens mund og hvor tykt er biddet?
    Min pony har ikke plads til et "normalt" bid, og skal derfor have et meget tyndt bid :] - kunne det evt. være det samme med din?

    Men ellers som Tøzen siger så evt. få en heste tandplejer ud. Han eller hun kan helt sikkert fortælle dig om det er biddet der er problemmet og fortælle dig hvilket bid du skal bruge osv. smiley

    Bidløs kunne også være en mulighed :]


  • #4   8. jun 2011 Tak for svar smiley Lidt ekstra info: Hesten har bestemt ikke noget mod at få hovedtøj på, tager selv biddet. Men han er ret følsom i munden, reagerer dog ikke voldsomt og virker generelt godt tilpas fortil under ridningen bortset fra den let åbne mund. Næsebåndet er spændt MEGET løst.

  • #5   8. jun 2011 Tjek tænderne
    men ellers prøv måske med et gummi tang bid smiley
    stave fejl er helt gratis idag ^^


  • #6   8. jun 2011 Hvad synes I om fx et muffebid? Er de ikke meget tynde? Sådan et tredelt muffebid med D-ringe, så det ikke niver? smiley

  • #7   8. jun 2011 Som sagt er tænderne tjekket helt igennem, ingen problemer længere smiley

  • #9   8. jun 2011 muffe bid kunne også være en god løsning, men ville nok også tjekke tænder, og så få det gjort af en heste tandlæge, det kan virkelig betale sig.

  • #10   8. jun 2011 Få en tandlæge til at ordne tænderne, og i samme omgang spørg hvad han/hun kan anbefale af bid :-). Jeg har været til fordrag med heste tandlæger, IKKE dyrlæger, men rigtig tandlæger, og de ved 1000 gange mere om det end nogen som helst herinde fra, eller almindelige dyrlæger.

  • #11   8. jun 2011 Camilla: Øv, nu fik jeg det helt dårligt - jeg ved godt, hesten ikke har specielt godt af bid smiley Men jeg tør simpelthen ikke ride uden. Han er en unghest og jeg VIL have en nødbremse, i tilfælde af, han laver noget uventet.

  • #12   8. jun 2011 Nu kunne jeg jo begynde en helt lang tale om at man sagtens kan have en nødbremse uden bid og at jeg har undervist mange og set mange eksempler på at man som rytter sagtens kan lære at føle sig lige så tryg uden ved den rette vejledning xD.

    Meen jeg ved det starter store debatter på HG at gå ind i den diskuttion og derfor lader jeg det bare ligge :o)..


  • #13   8. jun 2011 Nødbremsen skal indlæres inden - og det er IKKE et bid. Det kan være så mange andre ting. Men aldrig biddet. - Men det kræver træning.

  • #14   8. jun 2011 hehe Camilla 2 sjæle...

  • #15   8. jun 2011 Haha Oh yeah xD..

    Men ja, altså jeg er ikke direkte modstander af bid - Men hvis man skal bruge det skal det som "Cowgirls have more fun" siger ikke tænkes som en nødbremse. For det første fordi at hvis man bruger det som en nødbremse- Bruges det forkert, og for det andet fordi at man jo så som rytter ikke er rigtigt tryg ved ridning/hesten smiley


  • #16   8. jun 2011 Og nuv il jeg lave pandekager og gå i seng xD... Bare hvis i vil vide det smiley

  • #18   9. jun 2011 Hmm... kan da lige komme med et eksempel. Min hest fandt ud af, at han gerne ville ud af udgangen, når vi galoperede forbi (der var åbent, og han ville jo gerne op til sine venner). Så han skubbede skulderen ud og forsøgte at tage hovedet ned og sætte farten op. Så var det altså vigtigt for mig at jeg kunne dreje ham væk og sige "nej!" i stedet for at sidde med en grime på og bede pænt "nej, vil du ikke nok lade være lille hest".


  • #20   9. jun 2011 Altså, hvis I kan forsikre mig for, at sidepullen giver ligeså stor sikkerhed for rytteren som bid - så vil jeg gerne give det et forsøg smiley Jeg HAR nemlig dårlig samvittighed over biddet.

  • #21   9. jun 2011 ja når i har lært at ride med den smiley

  • #22   9. jun 2011 1: MANGE MANGE MANGE TAK fordi du tog dette op. jeg så lige den film på youtube camilla havde lagt ind, og WOW. det hele giver jo mening, har samme probem med Nelly. er så glad for jeg så det nu. for indså jeg er nød til at ride emd bidløs indtil JEG har lært at ride med mine ben i stedet for mine tøjler. ! Ddet hele har jo været mi egen skyld. sikke et held jeg ikke har haft hende mere en en mdr.tid, så kan jeg nå at rette op på det



    ALLE SAMMEN;
    sys lige i skulle se dette. JEG syntes det er helt fair, mand bliver tæsket af en hest, DER kommer hesten til udtryk :

    http://www.youtube.com/watch?v=sM7QO9nDm3I&feature=related



  • #23   9. jun 2011 hvad er sidepull ??

  • #24   9. jun 2011 Sidepull er et hovedtøj. Inde på min hjemmeside ( se i min profil) under Horsemanship står en forklaring på de forskellige bidløse hovedtøjer smiley

  • #25   9. jun 2011 Muffebid er da noget af det tykkeste du kan putte i munden på en hest..

    Ville i stedet for vælge et HS Dynamic RS.. Det er rimelig tyndt og er anatomisk korrekt formet, så det ligger godt i mundvigerne på hesten..


  • #26   9. jun 2011 Camilla: Okay smiley

    OG mange tak fordi du sadte det link ind. virkelig en øjen åbner.. har haft samme problem med Nelly. men nu giver det hele mening. har et bidløs hovedtøj hjemme. så jeg må heller se at få det på indtil jeg kan lære at bruge mine ben i stedte for mine tøjler.


  • #27   9. jun 2011 Synes det er sjovt som alle straks råber op om at det er biddet og at man skal ride bidløst, uden overhoved at tænke på hestens anatomi...

    Det er faktisk sundt at hesten går med let åbent mund, specielt hvis den ikke åbner munden mere end på billedet.
    Det er ikke normalt for heste at holde munden 100% lukket. Hvis hestens skal lukke munden helt spænder den i kæbemusklerne, hvilket kan give spændinger i tungebenet og nakken og videre ned i halsmuskulaturen.

    Det er en af grundene til at man IKKE må spænde næsebåndet så meget som mange gør, da i stedet for at gøre hesten lettere på tøjlen, så skaber man spænding op igennem kæben og videre op igennem nakken og halsen.
    -Og den spænding kommer lige meget om man bruger bid, sidepull, hackamore og hvad i ellers kan finde af trenser som har en form for næsebånd...

    Så umiddelbart vil jeg ud fra billede sige at det er ganske uskadeligt, og at det virker til at du har en sund pony, med et fornuftigt forhold til biddet. Hvis den åbnede munden for at stå imod, ville den ikke skumme. Biddet ser ikke stort ud, og som sagt så er det SUNDT at hesten kan åbne munden med trense på, da den SLAPPER af med let åben mund...


  • #28   9. jun 2011 Yeah Sandra... Eller den åbner munden pga. smerte... Netop som du siger, hvis man kender hestens anatomi :o). At man så ikke skal spænde næsebåndet stramt hvis man endeligt rider med bid er jo desværre blot en fejl fr mange ryttere...

  • #29   9. jun 2011 Min hun gør det også smiley
    Så meget faktisk at man altid kan se hendes tunge i den ene side, men underligt nok er det kun når jeg rider med alm bid, ja selv når jeg har hackamoren på hende smiley

    Undtaget når hun har pelham i, så gør hun det af en eller anden grund ikke.


  • #30   9. jun 2011 Lige et indput til debatten:

    Unghest behøves ikke en "nødbremse" i form af biddet, det er bare trist hvis man er nødsaget til at ty til at udsætte sin hest for smerte for at stoppe den. :o)
    Nande blev da tilredet uden bid og rides stadig bidløst på nær kandaren, som hans ejer bruger på ham i dressuren, og det er her med lette tøjler. Jeg rider aldrig med bid på ham og det er aldrig gået galt :o)


  • #31   9. jun 2011 Sandra: Nu har jeg prøvet at læse rundt på nettet i indlæg med samme emne som mit. Men fælles er, at der ofte står at hesten værger sig mod at få biddet i munden, bliver ustabil på det osv.
    Når jeg tager grimen af min hest, bøjer han hovedet ned for at tage biddet. Når jeg tager det af, giver han ikke slip med det samme. Jeg siger ikke, at han kan lide biddet, det tror jeg ikke heste kan, men han lader ikke til overhovedet at have noget mod at få det i munden.
    Jeg tror faktisk, at når han går anspændt, får han lukket munden om biddet - og de gange, han går med munden åben, er når vi tuller rundt og han er helt afslappet. Dog uden at være sikker, det er svært at sige når man sidder oppe på smiley Men prøver lige at holde øje med det så godt jeg kan.

    Kan bare ikke få det til at passe inde i mit hoved, at biddet forvolder hesten smerter? Altså, det ser jo sådan ud på Camillas videoer. Men når jeg tænker på, hvordan heste ofte reagerer på at få deres forkert tilpassede sadler på - der er det jo tydeligt, at den ved, hvad der forvolder smerte, for de reagerer allerede når man kommer med sadlen. Men jeg har ikke set nogen heste være på samme måde over for et hovedtøj.


  • #32   9. jun 2011 Det har noget med tilvending at gøre, bemærk bla. hvordan ungheste går når de lige har lært bidet, de smasker meget, mange vil ikke have det i munden og hvis de vil er det en "se mig jeg er unghest og tykker på alt" reaktion. Med tiden vendes heste til idéen om bid og det med heste der selv tager bidet, well... Heste er jo ikke dumme og hvis de ikke tager bidet så ved mange heste jo godt at rytteren så bare vil putte det i munden med magt.

    Jeg siger ikke at bidet er dyremishandling og jeg har som sådan intet imod "bidryttere" men jeg kunne bare aldrig selv drømme om at ride med bid, heller ikke selvom jeg faktisk red M dressur da jeg selv var konkurrence rytter :). Videoen er ikke en jeg har lavet, jeg har bare linket dig til den, og hvis man har en modagumentation for hvorfor at det han siger i videoen er forkert og vil lave en lignene video er de velkommende, for det jeg ser som positivt i videoen er at den viser beviser og ikke bare:"Bid er mishandling fordi jeg siger det" eller "bid er ikke mishandling fordi jeg siger det" xD

    Og her er endnu en videnskabelig video med samme emne:
    http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hzGMU&feature=related


  • #33   9. jun 2011 Min gamle part tog også selv biddet villigt i munden, som Camilla siger, det har noget at gøre med tilvænning. Og da jeg skulle have det ud af hans mund skulle jeg nærmest stå og hive før han gav slip på det. Alligevel så hadede han det, fandt jeg ud af - han var umulig at ride, stoppe, dreje, noget som helst - indtil jeg satte mig derop med rebgrime. :o)

  • #34   9. jun 2011 Jeg har ikke noget imod folk som rider bidløst, er også blevet imponeret af det en gang imellem.

    Hader bare når folk bliver så fanatiske omkring det, at de mener at den eneste rigtige metode er deres... Jeg har set lige så mange heste komme tilskade og blevet pint af bidløse trenser som heste med bid, fordi rytteren simpelthen ikke er dygtig nok til at ride med det. Så min holdning er at skaden som sker er ikke pga. udstyret, men den hånd som fører det!

    Freestejler - godt nok er jeg selv bidrytter, men det der er da helt ved siden af... For det første kan et standbid ikke være mere blødt end et bid som er tredelt og vinkel anatomisk efter hestens mund.
    Et stangbid lægger sig automatisk længere tilbage i ganen på hesten end et bid som ligger blodt henover tungen.
    Og så vil du ovenikøbet have det ultra tyndt... Godt nok skal vi ikke have et bid i munden som er for bredt, men at hoppe i den anden grøft og vælge et ultra tyndt kan da ikke være løsningen. Prøv at prikke dig på armen med flad hånd og derefter kun med en finger... Hvad gør mest ondt? Derudover så når du tager i tøjlen, ved at biddet ikke kan give efter da det er en fast stang, vil det lægge endnu større pres på hestens gane og mundvige...


  • #36   10. jun 2011 Nelly er meget MEGET velopdraget pony. og hun tager bare bidet i munden når jeg viser hovedtøjet. desuden kunne hun IKKE DRØMME OM at gøre nogen fortræd, bukke, skubbe, bide mm. MEN man kan godt se på hende hun enlig gerne lige ville den anden vej. osv. MEN når man ser hvor velopdraget hun er , kunne det jo tænkes at hun ved hvad der sker hvis hun gør noget hun ikke må. hun er efter min mening lidt for forsigtig. i mine øjne skal hun bare have lov til at gøre som hun vil smiley til en hvis grad self. men det er skisme svært at se om hun har ondt når hun ikke "vil fortælle det" så må man jo bare være ekstra opmærksom.
    Jeg har valgt at ride med bidløs nu fordi 1 jeg kan og 2 jeg kunne nemt forstille mig det var derfor hun åbende munden som hun gør.


Kommentér på:
Bid - hest åbner munden

Annonce