{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.216 visninger | Oprettet:

At få hesten til at gå 'korrekt' til bidet. {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har et virkelig dumt spørgsmål, som jeg håber nogen kan give mig et svar på :).
Der er meget snak om at få hesten til at gå til bidet korrekt. Altså ikke at tvinge den i holdning, men at ride den ned bagfra. Hvordan gør man så det?
Den metode jeg bruger, som 3 af mine ridelærer har lært mig er, at man selvfølgelig skal have en god kontakt på tøjlen (her mener jeg så man bare kan mærke hinanden), klemme godt med benene så hesten ved du er der og selvfølgelig for at holde den fremme, og så viberere en smule med hånden. Jeg mener her ikke sådan at man sidder og hiver og vrider i tøjlen, men så man nærmest bare..... ja, viberere med tøjlen. Håber I forstår hvad jeg mener :).
Men er det også en 'korrekt' metode, eller tvinger jeg så hesten i holdning?

Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At få hesten til at gå 'korrekt' til bidet.
  • #1   19. jun 2011 altså jeg bruger den samme måde når jeg træner, men jeg kan dog ikke holde benet særlig meget ved da kasandra kun kender "gearet" frem;-)

• #2   19. jun 2011 jeg har fået af vide, af en utrolig dygtig og erfaren underviser, at man skal ride en masse volter og runde hesten, for at få den til at bruge bagparten smiley

• #4   19. jun 2011 Zebra fjordbollen
    Det plejer vi også at gøre meget, især i opvarmningen smiley

Camilla S
    Mange tak skal du have! smiley

• #5   19. jun 2011 Alt "samling" der fremkaldes via tøjlen uanset om det er tag, nyk, legen eller vibreren er falsk.. for det du lære hesten er at bukke nakken for at undgå det du gør med tøjlen.. derfor skal tøjlen når du rider korrekt ikke bruges til noget som helst med pladsering af hovedet.. tøjlen styre kun forbenene, dvs bruges hvis du beder hesten sænke farten eller dreje..
    Lige som man bestemt heller ikke skal klemme konstant for at hesten ved man er der.. benene er speederen og betyder mere frem.. så de skal kun bruges når hesten skal mere frem og ikke hele tiden..
    Og gør du begge ting ja så beder du hesten gå frem og stoppe samtidigt, hvilket forvirre hesten..

• #6   19. jun 2011 Personligt smidiggør jeg hesten med en masse slangegange og volter, og bøjer den til begge sider, stiller den, og laver versader, og vigtist af alt: Rider FREM! :-))

• #7   19. jun 2011 Okay så vil i påstå at jeg rider fuldstændig forkert på trods af det er en dressur rytter der rider på landsholdet som har hjulpet mig i et par måneder og som sagde især med unge heste at når hun tilred dem så var det vigtigt for hende at de helt fra start lærte at gå tilbidet og det var både arbejde med tøjle og holde tempoet oppe så hesten netop bruger sin ryg og sig selv korrekt, så hvis det er falsk ridning at arbejde med tøjlen også ja så forstår jeg ikke hvordan hun er kommet på landsholdet i dressur på en hest hun selv har redet op?
    Og når hesten går i holdning holder man selvfølgelig hånden i ro og holder hesten igang og rider frem af, så man giver efter når hesten søger ned, der er mange måder at ride dressur på og alle heste skal rides forskelligt så for mig er der ikke en rigtig og en forkert måde, men mange forskellige og forskelligt hvad der virker fra hest til hest.

Mvh Natasia

• #8   19. jun 2011 Mange tak Natasia! Synes da også det er lidt underligt at få af vide at alle mine ridelærer åbenbart lærer mig noget forkert smiley Og ja, alle heste er jo forskellige og skal rides på forskellige måder smiley

• #9   19. jun 2011 Sandie J. H
    ja netop, og forstår virkelig ikke hvis det er så forkert en måde at ride på hvordan hende jeg kender så er kommet på landsholdet i dressur for voksne selvfølgelig på en hest hun selv har tilredet og som hun har brugt 8 år på at træne op og som hun fortalte at hvis man er dygtig så kan man på 8 år få en hest fra ingenting og op på gramprix niveu, men kun hvis man er virkelig dygtig, og hun er ekstremt dygtig underviser en del i den stald hun ejer og hun er virkelig dygtig. Så jeg forstår ikke hendes succes hvis den måde hun rider på er helt galt, selvfølgelig skal man ikke save eller sidde konstant og sparke hesten i siden, men lave milde nyk og når hesten giver efter så stopper man og holder tøjlen i ro

Mvh Natasia

• #10   19. jun 2011 Og egentlig synes jeg man skal prøve sig frem når man rider en evt ny hest for at finde den ride metode der fungere bedst for hesten og en selv da det kan variere meget

• #12   19. jun 2011 Er helt enig med dig Natasia! smiley

Tak pinja&sofie smiley Det kunne da være en idé at kigge lidt på det smiley

• #14   19. jun 2011 Jeg er enig med sofie!

Læs bøgerne og forstå smiley

• #15   19. jun 2011 Catharina H
    Er helt enig med dig

• #16   19. jun 2011 Enig med Signe. Når verden "bedste" dressurryttere rider hestene forkert, så er der nok god chance for at en på landsholdet også gør. Moderne dressur handler ikke om at ride hesten korrekt.

• #18   19. jun 2011 Må jo kigge lidt på de bøger så smiley

• #19   20. jun 2011 Natasia: At ride høje klasser og vinde præmier er desværre ikke ensbetydende med en korrekt samlet hest.. ønsker man blot at hesten går med bukket nakke og svinger med forbenene og man derved kan vinde nogle præmier, jamen så kan man jo fint bare bukke nakke på den ved at irritere den i munden på den ene eller anden måde til den bukker nakken for at undgå det..
    At hende du snakker om mener en hest fra starten skal gå til bidet er nok til at vise at hun ikke aner en fløjtende f.. om korrekt samling og hestens anatomi.. sorry, men det kræver altså rigtig mange muskler og træning før en hest kan bære sig i noget der bare ligner samling, og for at bygge dem op skal hesten gå afslappet og strække halsen ud af kroppen i et tempo hvor den kan bære sig (hvilket ofte er ret langsomt i starten).. ellers får man bare en hest der ryger på forparten og enten hænger i ryggen eller løfter den statisk (ryggen skal svinge)..
    Korrekt samling kommer ved at hesten kipper i bækkenet og øger hvinklen på bagbenene, det opnåes ved over langt tid at opbygge dens muskler og derefter gradvist bede den arbejde mere bagtil uden at miste strækket fortil, så vil halsen hæves og hoved falde ind mod lod af sig selv..
    Bruger man tøjlen gennem pillen, filen, legen, nulren (eller hvad folk nu kalder det) så er det blot negativ forstærkning, hesten bøjer nakken for at undgå presset, og hesten kan derved gå med nakken bukket uden at bruge noget som helst af kroppen korrekt.. hoveds pladsering bør være det der viser at hesten bruger sig korrekt, og dette kan kun ses ved selv at lade den pladsere sit hoved..
    Desuden får man meget ofte heste bag lod og heste der spænder forskellige steder af at ride dem ned med tøjlen..
    Men desværre så ses den type ridning stadig rigtig rigtig mange steder og mange lærer stadig at ride sådan, fordi at rigtig mange undervisere enten tænker mest på penge og præmier og det skal gå stærkt, eller de simpelthen ikke ved bedre..

• #20   20. jun 2011 Signe - har stor respekt for det du siger! men hvordan vil du så mene man får hesten ned? smiley

• #21   20. jun 2011 Jeg brugte to år på at forsøge at lære min det på den måde, og jeg havde en underviser der selv red på højt plan. Der brugte vi bid. Jeg smed så bidet og valgte at finde en ny metode, ved at have løse tøjler og lade ham strække ud, langsomt har jeg kunne samle ham op, ved at samle op i tøjlerne og stille ham med vægt og ben, og nu går han fint med ryggen op. Vi har også brugt meget longe arbejde i kapsun og må sige han aldrig har gået bedre end nu.

• #22   20. jun 2011 Laura - det lyder da godt smiley

• #23   20. jun 2011 Ja smiley det er nok ca den måde signe henviser til.

• #24   20. jun 2011 Helt enig med Signe og Veo (og andre med samme holdning!)

- og landsholdsryttere giver jeg ikke en sk.. for

Det gælder om at komme længst hurtigst muligt med hesten som taber af det spil.

En hest burde først toppe i 10-12 års alderen, men allerede som 4-5 års rider mange LA4-6 og det er hesten slet ikke klar til i kroppen.

• #25   20. jun 2011 Jeg har ALTID fået afvide af min underviser, at jeg skal få ham i holdning, ved hjælp af lår, ben og sidst men ikke mindst tøjlen.
    Han går ikke ned af sig selv. Synes du selv skal lytte til din underviser, da der er mange meninger omkring det herinde. Jeg mener ikke at hesten selv går i holdning, uden hjælp af en blid hånd fra tøjlen.

• #26   20. jun 2011 Nu er det sådan at mennesker ikke opfatter ord ens. Jeg har prøvet med en underviser der har sagt "Så tag dog igennem på den tøjle!", Det lyder rigtig hårdt, men det var kun ment for at få en reaktion fra rytteren med et 10g træk istedet for en nærmest slasket tøjle.

Og når ord opfattes forskelligt, er det også sværere at komme frem med en konklusion. Tøjlen skal bruges ja, men det er som en anden skiver som bremse og styring af forpart. Nogle af de vigtigste elementer i grundridningen er at speeder og bremse virker, og er grundridningen ikke i orden, kan man ikke få ordentlig samling på hesten.
    Jeg vil godt indrømme at jeg aldrig har prøvet i mere end 5 sek. af gangen hvordan en hest der går korrekt til biddet føles (for hestens niveau, ikke grand prix niveau.).

• #27   20. jun 2011 Sandie: Som Marie skriver har jeg jo egentligt forklaret det sådan i løse træk.. man starter med at give hesten fuld frihed (altså løse tøjler) og rider den i et lavt tempo hvor den kan bære sig i rimeligt ligevægt.. her træner man grundsiganlerne og rider efter en afslappet taktfast hest.. efterhånden når disse ting opnåes så vil den strække halsen frem og ned (og hoved foran lod) når den går sådan rimeligt stabilt og er afslappet og taktfast.. så driver man den lidt frem, her skulle den gerne træde lidt mere ind under sig og derved løfte sig lidt fortil (dog stadig lang og et stykke foran lod).. det er her hesten bygger muskler..
    Man rider selvfølgelig ikke i en statisk form men skifter fra at lade den strække sig helt og så de forskellige stadier op til der hvor den er nået til.. langsomt bygger hesten musklerne op og man kan bede om mere og mere gennem tempo veksling og halve parader..
    Når hesten har fuldt stræk af halsen og er afslappet, så begynder man roligt at tage en blid kontakt, men kun lige så man kan mærke hesten, man skal ikke bære den rundt.. reagere hesten ved at tage næsen ind, krølle halsen, gå imod eller ligenende, så har man taget for hurtig eller for kraftig kontakt..
    Tøjlen bruges som sådan, men kun til halve parader (som får hesten til at vente og sætte sig lidt ) ikke til at bukke nakken..
    Håber det gav mening..

• #28   20. jun 2011 Signe - Tak, det gav lidt mere mening smiley Nu er det desværre bare sådan, at jeg ikke har egen hest, men rider på en rideskole, så ved ikke om der er den store mulighed for selv at bygge musklerne op sådan - hvis de ikke er gode nok i forvejen smiley

• #29   20. jun 2011 Sandie: Nej det er problemet.. hvis man rider på rideskole så er det svært at ride korrekt, for rider man hesten 1 time om ugen og den går 9 timer med andre elever hvor ikke alle rider korrekt, så vil du aldrig kunnet opnå at ride den perfekt..
    Men jeg ville dog stadig ikke genere den i munden.. jeg ville sidde med hænderne stille og give den tydelige og rolige signaler og fokusere på min egen opstilling og at hesten går afslappet og ikke gå op i om den går i holdning..

• #30   20. jun 2011 Signe - Præcis smiley

• #31   20. jun 2011 jeg foretrækker at kalde det 'at få hesten til at gå samlet', da 'gå til bidet' frembringer et helt andet billede hos mig, end det, jeg egentlig vil opnå smiley
    når hesten skal gå samlet, rider jeg en masse volter, så jeg kan mærke, den får bagparten ind under sig. samtidig sørger jeg for, at den rykker sig for mit indvendige ben, og stiller mulen ind, så bagparten træder endnu bedre ind under hesten. det kræver, at hesten slapper af, da den ellers ikke får den korrekte samling. smiley
    med Perla går det rimeligt hurtigt, men det er jo forskelligt fra hest til hest, hvor hurtigt den forstår ens tegn smiley

• Niclas J
    Niclas J Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #32   18. mar 2015 Jeg gøre alle de teng der sker bare ingen teng og jeg føler at jeg klemmer med benenne alt hvad jeg kan er der en bedstemt sted på hesten man skal trygge

• Niclas J
    Niclas J Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #33   18. mar 2015 Jeg gøre alt det der står jeg føler jeg klemmer med benene alt hvad jeg kan men det føles forkeret er der et bedstemt punkt man skal gøre det eller hva jeg tager 200 kilo i benene så de må være stærke nok jo

Kommentér på:
At få hesten til at gå 'korrekt' til bidet.

Annonce