At få hesten til at gå 'korrekt' til bidet. {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har et virkelig dumt spørgsmål, som jeg håber nogen kan give mig et svar på :).
Der er meget snak om at få hesten til at gå til bidet korrekt. Altså ikke at tvinge den i holdning, men at ride den ned bagfra. Hvordan gør man så det?
Den metode jeg bruger, som 3 af mine ridelærer har lært mig er, at man selvfølgelig skal have en god kontakt på tøjlen (her mener jeg så man bare kan mærke hinanden), klemme godt med benene så hesten ved du er der og selvfølgelig for at holde den fremme, og så viberere en smule med hånden. Jeg mener her ikke sådan at man sidder og hiver og vrider i tøjlen, men så man nærmest bare..... ja, viberere med tøjlen. Håber I forstår hvad jeg mener :).
Men er det også en 'korrekt' metode, eller tvinger jeg så hesten i holdning?
Tak på forhånd!
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 356
jul 2008
Følger: 140 Følgere: 170 Heste: 5 Emner: 221 Svar: 4.616
nov 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 30 Svar: 177
Det plejer vi også at gøre meget, især i opvarmningen
Camilla S
Mange tak skal du have!
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Lige som man bestemt heller ikke skal klemme konstant for at hesten ved man er der.. benene er speederen og betyder mere frem.. så de skal kun bruges når hesten skal mere frem og ikke hele tiden..
Og gør du begge ting ja så beder du hesten gå frem og stoppe samtidigt, hvilket forvirre hesten..
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.642
Og når hesten går i holdning holder man selvfølgelig hånden i ro og holder hesten igang og rider frem af, så man giver efter når hesten søger ned, der er mange måder at ride dressur på og alle heste skal rides forskelligt så for mig er der ikke en rigtig og en forkert måde, men mange forskellige og forskelligt hvad der virker fra hest til hest.
Mvh Natasia
nov 2010
maj 2006
ja netop, og forstår virkelig ikke hvis det er så forkert en måde at ride på hvordan hende jeg kender så er kommet på landsholdet i dressur for voksne selvfølgelig på en hest hun selv har tilredet og som hun har brugt 8 år på at træne op og som hun fortalte at hvis man er dygtig så kan man på 8 år få en hest fra ingenting og op på gramprix niveu, men kun hvis man er virkelig dygtig, og hun er ekstremt dygtig underviser en del i den stald hun ejer og hun er virkelig dygtig. Så jeg forstår ikke hendes succes hvis den måde hun rider på er helt galt, selvfølgelig skal man ikke save eller sidde konstant og sparke hesten i siden, men lave milde nyk og når hesten giver efter så stopper man og holder tøjlen i ro
Mvh Natasia
maj 2006
nov 2010
Tak pinja&sofie
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Læs bøgerne og forstå
maj 2006
Er helt enig med dig
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
nov 2010
nov 2003
At hende du snakker om mener en hest fra starten skal gå til bidet er nok til at vise at hun ikke aner en fløjtende f.. om korrekt samling og hestens anatomi.. sorry, men det kræver altså rigtig mange muskler og træning før en hest kan bære sig i noget der bare ligner samling, og for at bygge dem op skal hesten gå afslappet og strække halsen ud af kroppen i et tempo hvor den kan bære sig (hvilket ofte er ret langsomt i starten).. ellers får man bare en hest der ryger på forparten og enten hænger i ryggen eller løfter den statisk (ryggen skal svinge)..
Korrekt samling kommer ved at hesten kipper i bækkenet og øger hvinklen på bagbenene, det opnåes ved over langt tid at opbygge dens muskler og derefter gradvist bede den arbejde mere bagtil uden at miste strækket fortil, så vil halsen hæves og hoved falde ind mod lod af sig selv..
Bruger man tøjlen gennem pillen, filen, legen, nulren (eller hvad folk nu kalder det) så er det blot negativ forstærkning, hesten bøjer nakken for at undgå presset, og hesten kan derved gå med nakken bukket uden at bruge noget som helst af kroppen korrekt.. hoveds pladsering bør være det der viser at hesten bruger sig korrekt, og dette kan kun ses ved selv at lade den pladsere sit hoved..
Desuden får man meget ofte heste bag lod og heste der spænder forskellige steder af at ride dem ned med tøjlen..
Men desværre så ses den type ridning stadig rigtig rigtig mange steder og mange lærer stadig at ride sådan, fordi at rigtig mange undervisere enten tænker mest på penge og præmier og det skal gå stærkt, eller de simpelthen ikke ved bedre..
nov 2010
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
nov 2010
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
- og landsholdsryttere giver jeg ikke en sk.. for
Det gælder om at komme længst hurtigst muligt med hesten som taber af det spil.
En hest burde først toppe i 10-12 års alderen, men allerede som 4-5 års rider mange LA4-6 og det er hesten slet ikke klar til i kroppen.
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.028
Han går ikke ned af sig selv. Synes du selv skal lytte til din underviser, da der er mange meninger omkring det herinde. Jeg mener ikke at hesten selv går i holdning, uden hjælp af en blid hånd fra tøjlen.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Og når ord opfattes forskelligt, er det også sværere at komme frem med en konklusion. Tøjlen skal bruges ja, men det er som en anden skiver som bremse og styring af forpart. Nogle af de vigtigste elementer i grundridningen er at speeder og bremse virker, og er grundridningen ikke i orden, kan man ikke få ordentlig samling på hesten.
Jeg vil godt indrømme at jeg aldrig har prøvet i mere end 5 sek. af gangen hvordan en hest der går korrekt til biddet føles (for hestens niveau, ikke grand prix niveau.).
nov 2003
Man rider selvfølgelig ikke i en statisk form men skifter fra at lade den strække sig helt og så de forskellige stadier op til der hvor den er nået til.. langsomt bygger hesten musklerne op og man kan bede om mere og mere gennem tempo veksling og halve parader..
Når hesten har fuldt stræk af halsen og er afslappet, så begynder man roligt at tage en blid kontakt, men kun lige så man kan mærke hesten, man skal ikke bære den rundt.. reagere hesten ved at tage næsen ind, krølle halsen, gå imod eller ligenende, så har man taget for hurtig eller for kraftig kontakt..
Tøjlen bruges som sådan, men kun til halve parader (som får hesten til at vente og sætte sig lidt ) ikke til at bukke nakken..
Håber det gav mening..
nov 2010
nov 2003
Men jeg ville dog stadig ikke genere den i munden.. jeg ville sidde med hænderne stille og give den tydelige og rolige signaler og fokusere på min egen opstilling og at hesten går afslappet og ikke gå op i om den går i holdning..
nov 2010
dec 2004
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 173 Svar: 1.903
når hesten skal gå samlet, rider jeg en masse volter, så jeg kan mærke, den får bagparten ind under sig. samtidig sørger jeg for, at den rykker sig for mit indvendige ben, og stiller mulen ind, så bagparten træder endnu bedre ind under hesten. det kræver, at hesten slapper af, da den ellers ikke får den korrekte samling.
med Perla går det rimeligt hurtigt, men det er jo forskelligt fra hest til hest, hvor hurtigt den forstår ens tegn
mar 2015
Følger: 1 Svar: 2
mar 2015
Følger: 1 Svar: 2
At få hesten til at gå 'korrekt' til bidet.