{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Hvordan forbereder I tilridning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

hvordan forbereder I jeres 2-års til tilridning næste år?

Jeg ville lære min at blive longeret, men efter 5 gange kunne hun trave, så det er vi holdt op med. Jeg troede det ville tage lang tid at lære hende, ligesom min gamle hingst, derfor gik jeg tidligt i gang.

Men til gengæld er hun ikke vild med biddet. Har haft trense på 5-8 gange, og hun vil helst ikke have biddet i munden. Når det så er på, så slapper hun af, det bliver bedre og bedre.

Nu er hun flyttet til et sted, hvor hun kan "se verden", så hun ikke ville få et chock ved at blive sendt i tilridning. Hun er kun vant til små stalde, hvor der ikke sker noget, og der var hun meget nervøs. Det hjælper utrolig meget, at hun ser, der ikke sker hende noget, selvom der er lyde og ting og mennesker, der flytter sig, så det er jeg glad for. smiley

Jeg tænkte at begynde mere trænings-mæssig longering et par måneder før tilridning (dvs. til foråret), og begynde at vænne hende til sadel der.

Hun har haft tæppe, mors underlag på etc. siden hun var føl. I stedet for pressenning. *S*

Hvad har jeg glemt? Hvordan forbereder I jeres - som man siger, man skal skynde sig langsomt. I mit tilfælde meeeeget langsomt. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan forbereder I tilridning?
  • #1   22. jul 2011 altså jeg bruger ikke longering ret meget... men har da ladet hende prøve det et par gange så hun forstå ideen med at gå rundt i ring når hun får rytter på...

det jeg pt. bruger meget tid på er at gøre hende styrbar... jeg lægger hovedtøj på hende og så går jeg ved siden af hende med den ene arm over ryggen på hende.. så lære hun biddet at kende, signalerne og at gå frem uden at der går en foran hende og trækker hende...
    dette har jeg super erfaring med, så skal den ikke både lære at have rytter på, gå frem og blive styret i hovedtøj, på en gang, når man hopper op førstegang...

derudover går jeg ture, leger med alt muligt "farligt"(plastik osv.. som kan larme)... rør/klapper hende overalt, hopper rundt om hende, og hvad jeg nu kan finde på som bare vænner hende til at man er rundt om hende og larmer smiley

jeg træner hende ca. 2 gange i ugen... hun skal jo også lige have lov til at nyde det sidste af hende "frie liv" inden hun skal til at rides... smiley

• #2   22. jul 2011 min er godt nok 2 år og 5 mdr når hun kommer hjem fra sommerfold af..min plan er at gøre hende sadel og trense vant. longering, langeliner, hun skal så også lære at mønstre da hun skal kåres næste år. ellers div udstyr. ellers noget leg med bomme, charvalettis og ture

• #3   22. jul 2011 Husk at en så ung hest kun må gå 10 minutter i longe hver 3 dag, ellers gør i den skæv i musklerne.

Men jeg ville nok bruge tid på at gøre hesten trensevan og trafiksikker. Gå gode ture langs vej og i skov med trensen inden under grimen, vænne den til at man er omkring den/ hoppe let ved siden af den (der hvor den senere skal vænne sig til man stiger op i sadlen)

• #4   22. jul 2011 Har set - flere gange - et meget godt citat herinde. Hesten skal rides/arbejdes med så mange gange om ugen som den er gammel (2 år - 2 dage om ugen. 3 år - 3 dage om ugen osv). Men tilbage til emnet, da min skulle til at tilrides gik jeg meget op i at han kendte min stemme i longen dvs. når jeg sagde "trav" skulle han trave og når jeg sagde "skridt" skulle han skridte og det var en kanon god hjælp når han skulle gøres ryttervant, da man så kunne sige det fra ryggen og samtidig give signaler igennem benene og lige så stille vænne hesten til at man sidder deroppe.

Ellers synes jeg også trækketure kan være en god idé, i skov eller hvad du nu kan komme til.

• #5   22. jul 2011 Hvis den er 100 % let at trække og uden problemer stopper, bakker, starter og drejer i grime og tov, er du nået et godt stykke vej smiley
    Det kan du så på et tidspunkt overføre til trensen.
    Gå nogle gode ture så du får testet hestens reaktion på ovenstående signaler, uden for banen.
    Lær den at flytte for- og bagpart for pres samt at stå stille og roligt.
    Præsenter den for mærkelige ting, plastik, hunde, cykler osv osv så den er tryg ved dig og stoler på at du ved hvad der er ufarligt for den.
    Brug tid på at gøre den tryg ved trensen (vær sikker på at biddet passer i dens mund) og tag ofte bare trensen på og af igen uden at kræve noget.

Jeg tilred først min som 5 årig og synes derfor du er tidligt igang. Ville nok ikke arbejde mere end 3 gange om ugen i 15-20 minutter med så ung en hest. (Det indebærer ikke strigling osv)

• #6   22. jul 2011 I øvrigt, som der er blevet pointeret, så behøver du bestemt ikke ride den helt til som 3-årig. Min blev først rigtig tilredet da han var 5 år, men var godt nok på ryggen af ham da han var 3 år, men blot for at gøre ham ryttervant. Fandt også hurtigt ud af at han ikke var helt klar og fik derfor en vokseperiode. Hvilket klart kan anbefales.

• #7   22. jul 2011 min er komplet trafik sikker. har oplevet meget med ture osv men har ikke prøvet noget form for udstyr eller longering min plan er to gange om ugen..

• #8   22. jul 2011 hvordan lærer i jeres i at stå stille ?

• #9   22. jul 2011 tak line p

• #10   22. jul 2011 MD som jeg er igang med at tilride nu startet stort set hans træning fra da jeg fik ham hjem som 5 månederes i moderate pungter

men for at træne op til tilridning startet som 1,5 års hvor han blev lært at ha underlag på og blev præsenteret og udsat for de mest underligste ting som at blive rørt på hele kroppen af en sort sæk med halm i ind til han kunne gå over og igennem plastik/præsening og til sidst kunne ha den over ham og blev præsenteret for alt hva jeg kunne komme på var farligt

Som 2 års startet hans tilvænning til sadle, trense, vægt, lidt longsjering tilvæning til vægt forgik ved at ha nogen sække med korn i på ryggen af ham hvor han startet med en lille sæk også kom der mere og mere vægt på og da han var vand til det begyndte vi at gå rundt hvor han havde 2 sække korn på ryggen men syns sagens du kan begynde at få den tilvænet til sadel og trense så den kan nå at være 100% tryk ved det så du ikk skal tænke på det når i skal igang med longsje og tilridningen

som 3 års startet tøjle føring ved hjælp af longsje gjord, trense og longsje tov også gik jeg bag ham som vis man var igang med at tilkøre en hest hvor han så lærte højre og Venstre samt stop

• #11   22. jul 2011 Prøv at tømmekøre den (ved ik om det heder det på dansk, men det heder det på norsk), altså at gå bag den med tømmer igennem en gjord på ryggen, lidt som lange liner.. så kan du lære den at blive styret osv. med bid:)
    -TR

• Isabella N
    Isabella N Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #12   22. jul 2011 Synes det er en dum idé at få hesten i go kondition inden du skal på den...den skal helst være helt rå...det foretrækker alle som skal tilride heste/ponyer...det vilde sige sadel på den første gang du han den i longsen efter 3 gange med sadel på så op og ligge på den ovs...

hvis den skal lære at have bid i munden...evt give den nogle sukkerknalder mens den tykker på bidet...et skulle virke godt...

• #13   22. jul 2011 Kan kun sige at det har gjordt det let for mig at ryttervende/tilride ham af min med alle de forberedelser jeg har gjordt med ham af min godt nok er han ikk problem fri men han kunne aldri finde på at smide mig af eller bukke med mig og selv om han bliver bange for nået stikker han ikk af med en og er utrolig let at få til at slap af igen fordi jeg har udsat ham for så mange ting og han tager alle nye ting helt cole

• #14   22. jul 2011 Jeg trænede en masse agility med min som toårs så den lærte at ting ikke var så farlige som de så ud, det har hjulpet mig meget nu når han skal til at springe,
    Ellers træner jeg berøring af hele kroppen, komandoer(stå, skridt, trav, galop osv) strigler dme hver dag så det lettere for smed og dyrlæge. og når der er et stykke tid til de skal tidrides får de sadel på,

mine for bid i munden når de lge er fyldt to, for første gang, og anden + flere gange når de er 3 inden de skal tilrides, smiley

• #15   22. jul 2011 Desuden er jeg tilhænger af at hesten skal være færdig med at vokse indne man smider sig på ryggen og have udviklet sine muskler, så en uge i longen for at smidiggøre og gøre den mere arbejdsvenlig også på ryggen af den smiley

• #16   23. jul 2011 BM

Kommentér på:
Hvordan forbereder I tilridning?

Annonce