Hvordan forbereder I tilridning? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
hvordan forbereder I jeres 2-års til tilridning næste år?
Jeg ville lære min at blive longeret, men efter 5 gange kunne hun trave, så det er vi holdt op med. Jeg troede det ville tage lang tid at lære hende, ligesom min gamle hingst, derfor gik jeg tidligt i gang.
Men til gengæld er hun ikke vild med biddet. Har haft trense på 5-8 gange, og hun vil helst ikke have biddet i munden. Når det så er på, så slapper hun af, det bliver bedre og bedre.
Nu er hun flyttet til et sted, hvor hun kan "se verden", så hun ikke ville få et chock ved at blive sendt i tilridning. Hun er kun vant til små stalde, hvor der ikke sker noget, og der var hun meget nervøs. Det hjælper utrolig meget, at hun ser, der ikke sker hende noget, selvom der er lyde og ting og mennesker, der flytter sig, så det er jeg glad for.
Jeg tænkte at begynde mere trænings-mæssig longering et par måneder før tilridning (dvs. til foråret), og begynde at vænne hende til sadel der.
Hun har haft tæppe, mors underlag på etc. siden hun var føl. I stedet for pressenning. *S*
Hvad har jeg glemt? Hvordan forbereder I jeres - som man siger, man skal skynde sig langsomt. I mit tilfælde meeeeget langsomt.
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 422
det jeg pt. bruger meget tid på er at gøre hende styrbar... jeg lægger hovedtøj på hende og så går jeg ved siden af hende med den ene arm over ryggen på hende.. så lære hun biddet at kende, signalerne og at gå frem uden at der går en foran hende og trækker hende...
dette har jeg super erfaring med, så skal den ikke både lære at have rytter på, gå frem og blive styret i hovedtøj, på en gang, når man hopper op førstegang...
derudover går jeg ture, leger med alt muligt "farligt"(plastik osv.. som kan larme)... rør/klapper hende overalt, hopper rundt om hende, og hvad jeg nu kan finde på som bare vænner hende til at man er rundt om hende og larmer
jeg træner hende ca. 2 gange i ugen... hun skal jo også lige have lov til at nyde det sidste af hende "frie liv" inden hun skal til at rides...
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men jeg ville nok bruge tid på at gøre hesten trensevan og trafiksikker. Gå gode ture langs vej og i skov med trensen inden under grimen, vænne den til at man er omkring den/ hoppe let ved siden af den (der hvor den senere skal vænne sig til man stiger op i sadlen)
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 217
Ellers synes jeg også trækketure kan være en god idé, i skov eller hvad du nu kan komme til.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Det kan du så på et tidspunkt overføre til trensen.
Gå nogle gode ture så du får testet hestens reaktion på ovenstående signaler, uden for banen.
Lær den at flytte for- og bagpart for pres samt at stå stille og roligt.
Præsenter den for mærkelige ting, plastik, hunde, cykler osv osv så den er tryg ved dig og stoler på at du ved hvad der er ufarligt for den.
Brug tid på at gøre den tryg ved trensen (vær sikker på at biddet passer i dens mund) og tag ofte bare trensen på og af igen uden at kræve noget.
Jeg tilred først min som 5 årig og synes derfor du er tidligt igang. Ville nok ikke arbejde mere end 3 gange om ugen i 15-20 minutter med så ung en hest. (Det indebærer ikke strigling osv)
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 217
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 177 Svar: 1.005
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 177 Svar: 1.005
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
men for at træne op til tilridning startet som 1,5 års hvor han blev lært at ha underlag på og blev præsenteret og udsat for de mest underligste ting som at blive rørt på hele kroppen af en sort sæk med halm i ind til han kunne gå over og igennem plastik/præsening og til sidst kunne ha den over ham og blev præsenteret for alt hva jeg kunne komme på var farligt
Som 2 års startet hans tilvænning til sadle, trense, vægt, lidt longsjering tilvæning til vægt forgik ved at ha nogen sække med korn i på ryggen af ham hvor han startet med en lille sæk også kom der mere og mere vægt på og da han var vand til det begyndte vi at gå rundt hvor han havde 2 sække korn på ryggen men syns sagens du kan begynde at få den tilvænet til sadel og trense så den kan nå at være 100% tryk ved det så du ikk skal tænke på det når i skal igang med longsje og tilridningen
som 3 års startet tøjle føring ved hjælp af longsje gjord, trense og longsje tov også gik jeg bag ham som vis man var igang med at tilkøre en hest hvor han så lærte højre og Venstre samt stop
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
-TR
jul 2009
Følger: 1 Svar: 1
hvis den skal lære at have bid i munden...evt give den nogle sukkerknalder mens den tykker på bidet...et skulle virke godt...
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.784
Ellers træner jeg berøring af hele kroppen, komandoer(stå, skridt, trav, galop osv) strigler dme hver dag så det lettere for smed og dyrlæge. og når der er et stykke tid til de skal tidrides får de sadel på,
mine for bid i munden når de lge er fyldt to, for første gang, og anden + flere gange når de er 3 inden de skal tilrides,
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.784
aug 2006
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 404
Hvordan forbereder I tilridning?