{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Skitzofreni.. :-S {{forumTopicSubject}}

IHHHH!! Jeg er så træt af at skitzofrene bliver omtalt som nogle der virkelig er syge i hovedet på tv...
Udstillet på den måde, nogle er altså normale..
Jeg er træt af at vi skal fremstilles som en meget psykisk syg der er voldelig eller til fare for andre..
Jeg hader at der ikke er ordenlig oplysning omkring det..

Jeg er blevet erklæret paranoid skitzofren.. Men at fortælle det til folk? De fleste tror at vi er ligesom på film.. Jeg blev spurgt hvad jeg lavede om natten? Jeg sover jo...
Jeg er virkelig træt af at vi er så uinformerede omkring den verden..

Måtte lige ud med det, da jeg endnu en gang har set tv hvor skitzofreni er blevet udstilt som sindsyge.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skitzofreni.. :-S
  • #1   26. okt 2011 Skitzofreni er en slags sindsyge...

• #2   26. okt 2011 eller måske skulle man nærmere sige sindslidelse..

• #3   26. okt 2011 Også træls at blive dømt som en meget psykisk syg! smiley
    Hvordan bliver man erklæret det? Er der nogle specielle tegn på det?

• #4   26. okt 2011 Folk er bare rigtig meget uvidende om sindslidelser. Folk misforstår meget tit hvad det egentlig handler om.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved meget om skizofreni.

Jeg lider selv af tilbagevendene depressioner og hader når folk spørg om jeg har tvangstanker og tænker på selvmord

• #5   26. okt 2011 KT: kan kun give dig ret!

• #6   26. okt 2011 Paranoid skitzofreni er jo en sinds-sygdom - altså også sindssyge.

Ubehandlet skitzofreni er ikke nødvendigvis meget fjern fra film og andre fremstillinger.

Problematikken ligger nok i, som du også selv siger, at folk ikke er ret godt informeret om de psykiske sygdomme, og uvidenhed gør desværre hurtigt ukritisk tager alt til sig - af værste skuffe.

Louise

• #7   26. okt 2011 Det er jo en sindslidelse - men ville ikke kalde det sindsyge.. For mig kan et menneske ikke være sindsyg. Måske en personlig benægtelse, men altså smiley

Stald Damgaard: Det startede for 4 år siden med mig smiley
    Første tegn på mig var bare at jeg ikke var så højt råbende og blev lidt stille..
    Jeg blev sendt til psykolog osv.. Blev indlagt for 2 år siden.. Tjae, en psykolog/psykiater er meget behjælpelig.. smiley
    Tegn kan være depression, og hallucinationer..

• #8   26. okt 2011 Du har ret - idag siger man sindslidelse. Men det skyldes kun at sindssyge og sindssygdom har fået en negativ klang - og som med alle andre termer, forsøger man at benytte nye for at slippe af med de "gammeldags" opfattelser. Ordene er synonymer. Der er altid ord, som man ikke bryder sig om - og jeg forstår sagtens det du udtrykker smiley

• #9   26. okt 2011 Okay, ja..
    Men har du det så fint nok nu?
    Spørger fordi jeg kender en der føles som om H*n har noget lign. men kan jo også godt "bare" depression :s smiley

• #10   26. okt 2011 KT,

Jeg tror altså din forståelse af sindssyge er forkert, sindssyge er jo bokstavligtalt, bare en sinds sygdom (som louse siger), men bliver bare i hverdagen tillagt anden betydning - altså sammenlignet med sindsyg, men er det samme som en psykisk sygdom eller en psykose....

• #11   26. okt 2011 **GaALLA** - Hov, pas på du ikke kludr det sammen. En psykose kan godt være en sindslidelse/sinds-sygdom, men en sindssygdom er ikke nødvendigvis en psykose!

• #12   26. okt 2011 havde engang en ven der havde det, han var præcis ligesom os andre selvom nogle hurtigt dømte ham som en der skulle indlægges på den lukkede. men giver de andre ret i at det ofte er et misforstået emne fordi vi netop er uvidende om de fleste sygdomme nu til dags. smiley

• #13   26. okt 2011 KT : kan kun sige jeg forstår dig fuldt ud smiley

• #14   26. okt 2011 KT,
    Jeg forstår dig rigtig godt! Er selv diagnostiseret simpel skizofren, hvilket blot betyder jeg ikke har haft hallucinationer af nogen art - men derimod meldte jeg mig lidt ud af samfundet, da jeg var mest syg og self var jeg lidt aparte i min fremtoning. Dog skal det lige siges, til jer der ikke ved meget om sindslidelser, at jeg ikke virkede forkert på nogen måde, overfor min familie eller nærmeste! Det kom bag på alle, da jeg forsøgte at tage mit liv første gang, men derefter rullede lavinen lidt... Altså jeg gav op og faldt i en depression samtidig med, hvorfor det blev rigtig svært at opretholde et 'normalt' liv. Jeg har teet mig rigtig sært - i andres øjne, for i mine egne var det nødvendigt.
    Idag mærker jeg ikke meget til min sygdom, og folk ved ikke jeg er syg - hvis jeg ikke selv nævner det. Fx har jeg lige fået job og det er rigtigt rart, men lidt belastende fordi jeg skal sidde og gøre mig selv værre end jeg er, fordi jeg har en diagnose over hovedet - og det måske går nedad bakke igen på et tidspunkt. Så kan godt følge dig, men ved også fra mig selv, at man kan blive så presset indeni, at man gør 'mærkelige' ting. Det er jo dem, 'normale' mennesker så hører om og der er derfor mange tror skizofreni er lig med meget syge mennesker! Desværre for dem, der er velmedicineret eller fungerer i en hverdag...

• #15   26. okt 2011 Sådan er det desværre når folk er uvidende eller kun får deres information fra et begrænset område (som f.eks. tv hvor man jo kun hører om de forfærdelige tilfælde. Synes også at det er godt at de kører en kampagne i øjeblikket netop for at fremme viden omkring disse lidelser og dermed undgå fordomme.
    Har arbejdet på et apotek og der så jeg alle slags syge, den værste var næsten en person med lungekræft. Hun havde ikke røget en eneste cigaret i sit liv og alligevel reagerede folk med en "det er din egen skyld" attitude når de fandt ud af det...

• #16   26. okt 2011 Nu er skizofreni en sindssygdom - og en af de tungere af slagsen. Desværre.

Men når det er sagt, så er der jo altså forskel på, hvor slemt det er og hvor hårdt det rammer den enkelte.

Jeg er rigtig vred på de skizofrenes vegne over, at TV har været direkte årsag til en total fejltolkning af sygdommen - nemlig at folk tror, en skizofren person har flere forskellige, afgrænsede personligheder.

Hvor mange af jer, der læser dette, troede at skizofreni = en person, der har spaltet sin personlighed i flere forskellige?

I've got news for you - den sygdom hedder Multipel Personlighedsspaltning.
    Den er YDERST sjælden.
    Det er IKKE det samme som skizofreni.

Jeg bliver så ked af det på de skizofreniramtes vegne, da de bliver gjort meget mere vanvittige end de egentlig er.

• #17   26. okt 2011 Forstår dig godt, lider selv af det, eller jeg ved ikke om man kan sige 'lider' men jeg har det selv...

• #18   26. okt 2011 en diagnose inden for psykiatrien er jo betegnelsen for at sindet ikke er raskt men sygt = sygt sind (sind)(syg).

Parnoid skizofreni er en tung og ofte livslang sindslidelse der ubehandlet statistisk set giver os landets farligste psykisk syge der uden medicinsk behandlig kan blive rigtig farlige for deres omgivelser. Så i den forstand er medierne jo ikke helt ved siden af.

En diagnose der følges op af en vellykket medicinsk og terapeutisk behandling giver folk med denne lidelse mulighed for at leve et "forholdsvist" almindeligt liv så længe de følger deres behandling til punkt og prikke og har et bagland der kan yde den hjælp og støtte der er behov for.

ganske rigtig sørgeligt og ærgeligt at psykisk sygdom stadig er sådan et tabu, men det er jo ofte den psykisk syge der ikke selv er åben omkring sin lidelse i hverdagen. oplysning gør folk i stand til bedre at forstå hvad der er fremmed for dem smiley

• #19   26. okt 2011 Selvfølgelig kan man være syg i sindet - sindssyg.
    Skizofreni er en sindslidelse som selvfølgelig er at finde i forskellige niveauer og stadier. Et skizofrent menneske kan godt fungere fint, men de sociale kompetencer er tit nedsatte, derfor er de svære at omgåes og jeg tror det er derfor de tit "stemples" lidt som nogle freaks.

• #20   26. okt 2011 jeg har/havde en kammi der har skizofreni, og han virkede da vældig flink rar og sød, han fungede bare ikk rigtig ude i det virkelige liv... jeg havde tit MEGET svært ved at få ham med ud af døren, og han har også været indlagt nogle gange...
    dog er jeg ikk venner med ham længere, men det er ikk pga hans sygdom, det er pga af løgne og stofmisbrug...

nej jeg vil ikke sige at han skal kaldes sindsyg pga af skizofreni. hvis ikk han selv havde fortalt mig at han havde den sygdom, så havde jeg ALDRIG gættet det..

så for mig er folk med skizofreni ligesom alle andre mennesker, og lige så søde

• #22   27. okt 2011 Ann - jeg har også været i psykiatri, og det er også betegnelsen vi skal bruge - for at tage del i det enkelte menneske, og ikke blot sygdommen smiley

• #23   27. okt 2011 Selve ordet sindsyge, er også meget misforstået, da folk jo tror at man så slår alle omkring sig ihjel, men egentlig betyder ordet jo bare at, man har et sygt sind, altså en sindslidelse. Men det kommer jo an på hvordan vi som mennesker vælger at definere/ forstå ordet.

Kommentér på:
Skitzofreni.. :-S

Annonce