{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.045 visninger | Oprettet:

Urolige hænder - what to do? {{forumTopicSubject}}

Landet ligger sådan at jeg har ret urolige hænder - kun i trav (mest i nedsidning).

Det irritere mig rigtig meget! og hver gang jeg rider, tænker jeg konstant "HOLD HÆNDERNE I RO!" og prøver på det men det hjælper ikke ;-S

Min veninde som skal begynde at undervise os lidt "for sjov", siger at hun tror det er pga. jeg ikke har redet rigtigt i over 3 måneder og derfor lige skal finde balancen igen?

Hvad tror i? håber i kan hjælpe da det irritere mig grænseløst !;S

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Urolige hænder - what to do?
  • #1   19. nov 2011 Jeg var lige inde og lure lidt på dine videoer, og sådan som jeg ser det, har du urolige hænder, som følge af, at du "hopper" i sædet, når du rider nedsidning. Jeg tror, at når du kommer tilbage på måsen og lærer at blive siddende på den (:-P ved ikke lige hvordan jeg ellers skal forklare det), så vil dine hænder automatisk stoppe hopperiet smiley For det ser ikke umiddelbart ud som om du spænder op i armene..

• #2   19. nov 2011 Jeg har selv fået mig nogle trælse vaner fordi jeg ikke har redet seriøst og fået undervisning i lang tid, men nu har jeg indset jeg skal gøre noget ved det.Så rider nu uden sadel og med kapsun hvor der også er bid i, så jeg har tøjler til begge. Min hest har heller ikke været redet seriøst i 6 år (hun er ny) Så vi begynder ligesom begge. Og derfor skal vi træne at hun slapper af da hun har det med at bestemme tempo selv og glemme at vente. Så nu har jeg tøjlen til biddet helt løs og så fat i kapsunen.Så er jeg fri for at have dårlig samvittighed og samtidig øve mig i at sidde ordentlig og få balance igen. Så det er fordi du mangler balance og derfor søger balance i hænderne smiley Prøv og bliv longeret og slip tøjlen. Så kan du se hvor meget sværere du pludselig får det smiley

træn balance

• #3   19. nov 2011 Okay tak:) så havde min veninde ret dx
    Han må desværre ikke longeres endnu ;s så det kan jeg ikke.

• #4   19. nov 2011 du kan måske prøve på en anden hest ? smiley

• #5   19. nov 2011 har også været inde og lure din videoer.. og for mig at se er det hele opstillingen den er galt med, det ser ud som om du bruger bøjlerne + tøjlen til at holde balancen/rejse dig fra sadlen, lig mærker til at dine ben er helt strækt ud og de svinger frem og tilbage under let ridningen.. og det med føre også i ned sidningen at du ikke følger hesten, men nærmest står i bøjlen og det gir jo uro hele vejen op...

mit råd.. smid de bøjler i et godt stykke tid, gerne i longe så du føler dig mere sikker, og også gerne uden hænder så du slapper helt af i sædet og så ellers bare træne opstilling med en til at rette dig evt din veninde du omtaler..

held og lykke med det...

• #6   19. nov 2011 Kiggede lige din video hvor du traver rundt uden sadel, det ser meget beder ud og det ser også ud som om at der er mere ro på hænderne

• #7   19. nov 2011
    Urolige hænder vil jeg mene kommer som følge af spændninger smiley
    Og dine spændinger syntes jeg at kunne se på videoerne kommer af at du ikke kommer ordentligt ned omkring Fænrik, kæmper for at sidde ned pga. sadelen og for at sidde ned i den og bare ikke er særligt afslappet.

Så derfor tror jeg at du ville sidde meget roligere med hænderne uden sadelen, for der kan du bedre komme ned om hesten, der er ingen sadel i vejen som ikke passer 100%.
    Derfor vil du nok også have meget rolige hænder i letridning.
    - dog syntes jeg du måske har for lange bøjler og derfor evt. spænder for at stå op osv. ?

Træning i at slappe af kan gøres med longering.
    Ved godt han ikke må longeres, men til en anden gang.
    Smid tøjlerne, af med bøjlerne også rundt i longen hvor du kun fokusere på at slappe af, sidde rolig, have hænderne ned langs siden og bare sidde der.

Når du kan sidde roligt her, så videre hvor du skal rør dine fødder, bagparten, nakken og armene ud til siden.

Øvelsen kan også laves hvor du selv rider, løse tøjler, ingen bøjler også går det bare ud på at følge hestens bevægelser, være ret ligeglad med hvor hovedet er.
    Også igen lave balanceøvelser når du kan sidde afslappet med hænderne ned langs siden.

• #8   19. nov 2011 Krikken.. det er rigtig gode øvelser, dem har jeg lavet rigtig mange af gennem tiden... havde helt glemt dem...

Jeg kan også efter en lang pause have brug for at smide bøjlerne for lige at komme ind i rytmen og kontakten med hestens bevægelser...

• #9   19. nov 2011 Betina: Til mit "forsvar" så har jeg fået en MEGET flottere og bedre holdning efter jeg har fået denne sadel:) det fortæller folk mig igen og igen:).

I traven uden sadel, ahr jeg også urolige hænder - det er bare fordi han ikke traver så hurtigt der.
    Kan ikke længere ride uden sadel, vil helst med da jeg får ekstrem ondt i ryggen uden sadel ;s

Kan det at jeg har en rygskade og ahr ondt i ryggen påvirke mine hænder?

• #10   19. nov 2011 En god øvelse er også at holde en pisk eller lignende imellem dine hænder. Altså på tværs under tommeltotten. Det giver en øget bevidsthed omkring dine hænder og kan afhjælpe

• #11   19. nov 2011 Gitte F: Okay tak:) vil jeg prøve !:)

• #12   20. nov 2011 Jeg så også lige din genoptrænings video fra d. 18 november smiley
    Som mange af de andre, mener jeg også at de urolige hænder skyldes anspændthed, fordi du kæmper med at sidde ned smiley

Jeg kæmper selv med det problem, fordi min hest bare har en mærkelig gang, ikke at se på, men at sidde på. Ingen kan sidde ned første gang, de rider hende - i hvert fald ikke hvad jeg har set af smiley

I videoen bed jeg specielt mærke i dine flagrende ben smiley Dine hæle skal da ikke om til lysken og kilde Fænrik smiley De skal ligge "lige bag gjorden" hele tiden, ligemeget om du laver tilbage trædning, scenkelvigning osv smiley Det vil sige, hælene ned! Rent faktisk er det sådan, at når du trækker dine hæle op, skubber du dine knæer væk fra sadlen og har dermed sværere ved at klemme fast og holde balance smiley Så lå jeg også lige mærke til dit "ponyspark", jeg har altid lært, at man ALDRIG må sparke til hesten smiley

Som jeg ser det, er det ikke kun Fænrik, der skal i genoptræning, det er også dig smiley Jeg er selv i en form for meget langvarig "genoptræning", det er nu nok mere en meget lang tilvændning smiley Men altså det min ridelærer har bedt mig om og gør det nogen gange stadig, er at ride langsomt! Rid en kort trav, hvor du ikke føler det går stærkt osv, væn dig ligeså stille til traven, så du slapper af og sidder pænt i opstillng. Når du kan slappe af, kan du øge tempoet, ikke meget kun en lille smule! smiley Forsøg at slappe af i skulderne og sidde ret samt skal du passe på du ikke spænder i albuerne + hænder smiley
    Smid bøjlerne så du kommer ned omkring ham og tag det stille og roligt smiley

Det er mit forslag, kan ikke garantere det virker, men det virker for mig smiley

• #13   20. nov 2011 Det jeg gjorde efter at have haft en pause var at jeg smed bøjlerne og da jeg så efter en uge brugte bøjler sørgede jeg for at de ikke var for lange da jeg har tendens til at trække mine hæle op og støttede på tæerne.. Der udover blev jeg longeret uden tøjler.. Det har jeg haft meget glæde af.. For at jeg sidder ordenligt bruger jeg mine ben utroligt meget for at holde mig nede og fast smiley

• #14   20. nov 2011 Jeg har altid fået afvide at reagere hesten ikke på ens pressen med schenklen så skal presset øges og derfor er jeg jo nødt til at sparke til ham? jeg sidder jo ikke og sparker til ham hele tiden.
    Min ben er blevet meget bedre efter jeg har fået den sadel. Før var det meget værre.

Ang. jeg skal blive longeret på ham, så må han ikke longeres endnu og når han må, så kan vi ikke rigtig det for den eneste der kan longere ham ordentligt er mig - han trækker og vil meget gerne stikke af i longen. Han har aldrig som sådan lært at blive longeret ordentligt.

Kommentér på:
Urolige hænder - what to do?

Annonce