{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.913 visninger | Oprettet:

At ride uden sadel {{forumTopicSubject}}

Hej piger smiley
Er blevet hel vild med at ride uden sadel, men vil gerne først sikre mig, at jeg på ingen måde kan skade/belaste hans ryg? Jeg er af normal bygning synes jeg selv (1.70 høj vejer 59 kg) og han er en temmelig robust Frederiksborg.
Hvor tit må jeg ride uden sadel?
Andre råd om dét at ride uden sadel modtages med glæde smiley

Hilsen Maria

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At ride uden sadel
  • #2   23. nov 2011 Har godt hørt om det, men ved ikke helt hvad det er. Er det et slags underlag, eller?

• #3   23. nov 2011 Jeg er ligeså høj som dig og vejer det samme.
    Har selv redet 1 år uden saddel, hvor jeg spændte en ridegjord rundt om et tykt underlag og en lammepad smiley

• #4   23. nov 2011 har godt nok aldrig hørt om at det skulle kunne skade ryggen. En gang imellem er det rigtig rart at ride uden sadel smiley

• #5   23. nov 2011 Så vidt jeg ved er det noget med trykfordelingen der ikke er så god, når man rider uden sadel, da hele ens vægt så vil trykke ned på to forholdsvis små steder på hestens ryg. En sadel er trykfordelende, så trykket bliver fordelt ud på et større område.

Der er dog mange der ride uden sadel, og jeg tror ikke det kan give de helt store rygproblemer. Jeg ville nok alligevel bruge lægge et underlag med en ridegjord o.lign. rundt om, for at 'beskytte' ryggen lidt. smiley

• #6   23. nov 2011 Selvfølgelig er en godt tilpasset sadel bedre end at ride uden sadel - til gengæld er det meget bedre at ride uden end med en forkert tilpasset sadel!

Har selv redet uden sadel i 7 måneder på zorro da vi fandt ud af at vores gamle sadelmager havde anbefalet en forkert sadel. De 7 måneder gik så med at få råd til den nye sadel..... smiley Dette var i samspil ml. dyrlæge og kiropraktor - de mente ikke det var problematisk. Hvis man har et dårligt sæde, gør det selvfølgelig ondt på hesten, hvis man bumper rundt.

• #7   23. nov 2011 Jeg rider så vidt muligt uden saddel på min hest. Det har han ikke haft rygproblemer af. Han er en god 1'er pony og jeg er lidt større og vejer omkring 4 kilo mere end dig. Ham har jeg haft i 2 år uden at han har vist tegn på at det skulle genere ham, hvorimod han godt kan blive umedgørlig hvis jeg så rider ham med saddel. smiley

• #8   23. nov 2011 Jeg har redet uden sadel i 4 år tror jeg, og har fået tjekket Ronys ryg og den fejler absolut intet : )

• #9   23. nov 2011 Har hørt at det skulle være bedere at ride uden sadel end med smiley
    Det er jo også derfor at alle de heste der har ryk problemer bliver tit redet uden sadel med smiley

• #10   23. nov 2011 Hold da op, jeg er overrasket over hvor mange der faktisk rider uden sadel, og er imponeret over jer der kan ride uden sadel i så mange år.
    Jeg mener selv, at jeg ikke bumper ham i ryggen. Synes tværtimod det er nemmere at sidde fast uden sadel, fordi man får den tætte kontakt til hestens krop smiley
    Men er lidt bange for at svømme rundt i ridepads og underlag. Og dét at bruge ridegjord og underlag - genere det ikke? Kan ikke forestille mig det er rart at sidde på.

• #11   24. nov 2011 Jeg er også en af dem der ridder uden sadel da jeg mener det er bedre for hestens ryg end en saddel der ikke passer hesten 100%

og så har jeg det problem at mange sadler skaver eller gør ondt at ridde med pga mit ar på højre inderlår

• #12   24. nov 2011 Det skader ikke da din krop jo netop kan give efter. hvor imod sadlen trykker og ikke er en naturlig flexsibel ting. lige meget hvor blød vi gør den.

Så kan du ride uden alle ugens 7 dage, så syntes jeg du bare skal gøre det. i min verden det mest optimale. desværre er min balance bare slet ikke til det smiley

• #13   24. nov 2011 Jeg har redet meget uden sadel, bare i en western lammeskindssadel.. Det er rart for ens bagdel, varmt om vinteren og man undgår alle de stikkende hestehår ;o)
    Desuden fordeler lammeskindssadlen trykket, så burde man være mere sikker på ikke at skade sin hest....

• Mai
    Mai Tilmeldt:
    dec 2019

Følger: 27 Følgere: 25 Svar: 2
    #14   12. dec 2019 det er ikke godt for hestens ryg at ride uden sadle da hesten kan risikere at blive svajrygget da dit haleben går ned i ryggen af hesten når du rider uden sadle
    der vil selvfølgeligt ikke ske noget ved at gøre det engang imellem men det er bestemt ikke noget man skal gøre hver dag
    de fleste heste kiropraktorer og heste massøger fra beder at man gør det smiley

• #15   12. dec 2019 Jeg har læst en dyrlæge udtale sig, at det kan påvirke rygmusklerne, da rytteren sædeknogler, presser ned i hestens ryg, og hindre rygmusklerne i at udvikle sig der, dvs, at hestens have "huller" i ryggen, der hvor rytteren sad.

Dog vil jeg sige, at jeg i perioder også har redet ret meget uden sadel, uden det kunne ses på ryggen af min hest.

Vær obs på hvordan din hest udvikler dens rygmuskler - er nok mit bedste råd.

• Mai
    Mai Tilmeldt:
    dec 2019

Følger: 27 Følgere: 25 Svar: 2
    #16   12. dec 2019 hej Dorthe C

jeg er fuldkommen enig i din kommentar smiley
    Kan du huske hvad den dyrlægen heder, kunne vildt godt tænke mig og læsse det dyrlægen har skrevet

• #17   12. dec 2019 Mai - desværre, det var et sted på fb. Det kan også godt være, at det var en som citerede en dyrlæge, men det giver god mening.

Jeg har i mange år, redet med sadelpad under min sadel (en lammeskindsfætter), og jeg har de sidste år, undret mig over, at mine heste havde ligesom en fordybning bagtil i deres rygmuskler. Så gav jeg mig til at undersøge emnet, og fandt ud af, at en saddelpad, gør sadlen mindre, på samme måde, som et par tykke strømper i et par sko som kun lige passer med en tynd strømpe. Så giver disse sko trykninger pga pladsmangel med de tykke strømper. Samtidig med jeg red med et ret tykt westernunderlag.

Så jeg pillede lammeskindfætteren af, og fandt et tyndere westerunderlag og vupti (i løbet af 3 måneder) ændre mine heste deres rygmuskler, og det var dem alle 3. Det tykke underlag og lammeskindsfætteren gjorde min sadel for lille, som så pressede ned i hesten ryg bag på, som hindrede udviklingen af disse muskler.

Sadlen passede sådan set ok, men når mine heste undertræning ville løfte ryggen under træning, og den derved fylder lidt mere under sadlen, så var der ikke plads pga. alt det jeg i den bedste mening havde stoppet under sadlen, for at gøre livet så behagelig som muligt for mine heste........... og opnåede så det modsatte.

Derfor tænker jeg, at hvis man hele tiden rider uden sadel, og ens sædeknogler hele tiden presser ned på samme sted på hestens ryg, kan dette godt have en betydning, lige som min sadel som pressede ned hele tiden på det samme sted på hesten ryg.

• #19   12. dec 2019 Lisette, jeg har igennem min tid, haft veninder på skødet, (pga manglede stoleplads) hvor deres røv-knogler borede sig ned i mine lårmuskler - fænomenet "spids røv" - og de var ikke på sulteranden.

Så jeg vil mene at røvknoglerne, godt kan mærkes på normal vægtige personer også.

Kommentér på:
At ride uden sadel

Annonce