2.913 visninger
|
Oprettet:
At ride uden sadel {{forumTopicSubject}}
Hej piger
Er blevet hel vild med at ride uden sadel, men vil gerne først sikre mig, at jeg på ingen måde kan skade/belaste hans ryg? Jeg er af normal bygning synes jeg selv (1.70 høj vejer 59 kg) og han er en temmelig robust Frederiksborg.
Hvor tit må jeg ride uden sadel?
Andre råd om dét at ride uden sadel modtages med glæde
Hilsen Maria
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.028
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.883
Har selv redet 1 år uden saddel, hvor jeg spændte en ridegjord rundt om et tykt underlag og en lammepad
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Der er dog mange der ride uden sadel, og jeg tror ikke det kan give de helt store rygproblemer. Jeg ville nok alligevel bruge lægge et underlag med en ridegjord o.lign. rundt om, for at 'beskytte' ryggen lidt.
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Har selv redet uden sadel i 7 måneder på zorro da vi fandt ud af at vores gamle sadelmager havde anbefalet en forkert sadel. De 7 måneder gik så med at få råd til den nye sadel.....
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
jan 2006
Følgere: 162 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.506
mar 2009
Følger: 65 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 57
Det er jo også derfor at alle de heste der har ryk problemer bliver tit redet uden sadel med
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.028
Jeg mener selv, at jeg ikke bumper ham i ryggen. Synes tværtimod det er nemmere at sidde fast uden sadel, fordi man får den tætte kontakt til hestens krop
Men er lidt bange for at svømme rundt i ridepads og underlag. Og dét at bruge ridegjord og underlag - genere det ikke? Kan ikke forestille mig det er rart at sidde på.
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 27 Heste: 17 Emner: 30 Svar: 707
og så har jeg det problem at mange sadler skaver eller gør ondt at ridde med pga mit ar på højre inderlår
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Så kan du ride uden alle ugens 7 dage, så syntes jeg du bare skal gøre det. i min verden det mest optimale. desværre er min balance bare slet ikke til det
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Desuden fordeler lammeskindssadlen trykket, så burde man være mere sikker på ikke at skade sin hest....
dec 2019
Følger: 27 Følgere: 25 Svar: 2
der vil selvfølgeligt ikke ske noget ved at gøre det engang imellem men det er bestemt ikke noget man skal gøre hver dag
de fleste heste kiropraktorer og heste massøger fra beder at man gør det
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Dog vil jeg sige, at jeg i perioder også har redet ret meget uden sadel, uden det kunne ses på ryggen af min hest.
Vær obs på hvordan din hest udvikler dens rygmuskler - er nok mit bedste råd.
dec 2019
Følger: 27 Følgere: 25 Svar: 2
jeg er fuldkommen enig i din kommentar
Kan du huske hvad den dyrlægen heder, kunne vildt godt tænke mig og læsse det dyrlægen har skrevet
jul 2015
Jeg har i mange år, redet med sadelpad under min sadel (en lammeskindsfætter), og jeg har de sidste år, undret mig over, at mine heste havde ligesom en fordybning bagtil i deres rygmuskler. Så gav jeg mig til at undersøge emnet, og fandt ud af, at en saddelpad, gør sadlen mindre, på samme måde, som et par tykke strømper i et par sko som kun lige passer med en tynd strømpe. Så giver disse sko trykninger pga pladsmangel med de tykke strømper. Samtidig med jeg red med et ret tykt westernunderlag.
Så jeg pillede lammeskindfætteren af, og fandt et tyndere westerunderlag og vupti (i løbet af 3 måneder) ændre mine heste deres rygmuskler, og det var dem alle 3. Det tykke underlag og lammeskindsfætteren gjorde min sadel for lille, som så pressede ned i hesten ryg bag på, som hindrede udviklingen af disse muskler.
Sadlen passede sådan set ok, men når mine heste undertræning ville løfte ryggen under træning, og den derved fylder lidt mere under sadlen, så var der ikke plads pga. alt det jeg i den bedste mening havde stoppet under sadlen, for at gøre livet så behagelig som muligt for mine heste........... og opnåede så det modsatte.
Derfor tænker jeg, at hvis man hele tiden rider uden sadel, og ens sædeknogler hele tiden presser ned på samme sted på hestens ryg, kan dette godt have en betydning, lige som min sadel som pressede ned hele tiden på det samme sted på hesten ryg.
jul 2015
Så jeg vil mene at røvknoglerne, godt kan mærkes på normal vægtige personer også.
At ride uden sadel