8. aug 2005 Følger: 150 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 375 Svar: 1.482
ældre pony og spring? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle HG'er! :b
Jeg søger råd, fordi jeg er i tvivl om jeg skal begynde at springe på min pony igen? Jeg har haft hende i 5 år nu, og da jeg købte hende, var hun købt som springpony, men vi har så senere hen, fundet ud af, at hun er en pony med utrolig fantastiske gangarter, og har så valgt at også at bruge den som dressurpony.
Det skal lige siges, at min springundervisning på min egen pony har været lidt svingende de to sidste år, da hun har haft lidt forskelle sygedomme. Sidste år, efter sommerferien fik hun først øjenbetændelse, derefter væske imellem senerne, samtidig med, at hun fik konstateret en form for "asma" uden at det var asma. Hun kan ikke så godt tåle støv, og begynder at hoste meget lidt, hvis det støver for voldsomt om hende, fra f eks. halm eller støv fra gulvet af. Vi vander hendes hø, og hun står på halm-piller, så det er blevet reduceret kraftigt! og det er ikke noget hun skal have medicin for, men vi gør selvfølgelig vores bedste for at undgå det, og jeg har kun oplevet hende hoste to gange i år. Så hele sidste år, fra august til april havde hun fuldstændig ridepause. Hun blev så redet op igen i april, og har sprunget en smule siden hen. Vi kom så ind i en periode, hvor jeg følte at hun havde brug for en pause fra springningen, for at kunne få det grundlæggende dressur mere på plads, efter den lange pause hun havde haft året forinden.
Jeg har lånt lidt forskellige ponyer og heste at springe på i mellem tiden, men nu står jeg uden nogen springhest eller pony for den sags skyld. Og der er jo ingen som ens egen!
nu er jeg bare i tvivl om jeg skal begynde at springe på hende igen, og bare lade det være i det små højder, for at skåne hendes ben, eller om jeg skal lade fuldstændig være, nu når hun er 18, og bliver 19 næste gang? Det skal lige siges, at en dame i hendes alder, holder hun sig forrygende godt! Og jeg er ikke i tvivl om, at hun godt kan holde til det, men jeg er bare bange for, at jeg mindsker mine rideår, hvis jeg begynder at springe igen?
så er er der nogen der har nogle erfaringer vedrørende dette, og som måske kan komme med nogle gode råd? :o)
mvh Iza og Puma.
aug 2005
Følger: 150 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 375 Svar: 1.482
jun 2008
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 401
Det eneste jeg 'gør' er at holde godt øje med hans fremdrit/energi når vi springer, for at være sikker på at han kan holde til det... Et stykke tid efter vi havde fået ham, og jeg var begyndt at springe på ham, mistede han energien rigtig meget, og jeg skulle drive virkelig meget på ham, når jeg sprang!:-/ Det 'kurerede' vi ved, at give ham noget energi tilskud i form af nogle energi-kiks fra Marstall. Nu går det glimrende, springer oftest 110 i bane hver gang og han er frisk hele timen igennem!(-:
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 210
Jeg ved hvor højt han elsker at springe, så jeg introducerede ham for et spring for nogle måneder siden, hvor han ligesom 'viste' mig at han ikke ville over det. Så han tog selv beslutningen om ikke at kunne springe, fordi han godt selv vidste at det ville være for hårdt for ham... hvis du forstår (:
Jeg vil råde dig til at prøve dig frem. Hvis din pony ikke kan klare det mere, så skal den nok 'fortælle' dig det (:
aug 2005
Følger: 150 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 375 Svar: 1.482
ældre pony og spring?