27. aug 2010 Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
Hackmore eller trense helt uden bid? {{forumTopicSubject}}
Heej allesammen
Jeg er ejer af en super dejlig connemara pige, som simpelthen er noget af det aller roligste her på jorden
Derfor vil jeg gerne købe en bidløs trense, når vi skal ud på vores skridt ture
,
MEN .. Jeg aner ikke en disse om det! Jeg har prøvet at google hackmore, der fandt jeg en indlæg om at man ikke anbefaldede folk at ride dressur med hackmore, eller springe, da man kunne styrte med hesten og denne kunne brækken kæben af dette. Kan huske da jeg red på rideskole som barn, at jeg fik fortalt at man kunne brække hesten næseryg med en hackemore.. Det er jeg nu ikke vitterligt interresseret i, må jeg indrømme.. Så, så jeg man kunne få en soft hackmore og en hard. Den jeg havde kigget på var en soft. Vidste nu heller ikke der var forskel på dette??
Jeg så en pige herinde, som havde en trense helt uden bid, eller hackmore, det tiltalte mig nu meget. Men hun lavede en del af hendes udstyr selv, så aner faktisk ikke, om det er noget man kan købe?
Det skal siges at når jeg rider dressur eller undervisning, så rider jeg med bid, det er nu mere til mine tuller ture, eller skridt ture, jeg ønsker at ride uden, da jeg i disse tilfælde alligevel altid har løse tøjler
Jeg håber ikke det her endnu ud i en mudderkastnings debat, jeg ønsker enlig bare at høre jeres erfaringer og jeres råd, da jeg aldrig har redet bidløs, og jeg ikke synes google hjalp særlig meget
Mange tak på forhånd
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Den fungerer egentlig ligesom en grime, men den sidder bedre fast og glider ikke rundt.
En sidepull kan du bruge til hvad som helst: dressur, tur, spring osv.
Den er ikke "hård" som hackamoren, hvor man skal vide, hvad man laver, og så er den altså perfekt til "begyndere"
Jeg tror nu, man skal hive ret meget og have sat hackamoren forkert, hvis man skal brække næseryggen på hesten med sådan en fætter, selvom det er en af de stærkere bidløse bid.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Men når det så er sagt, så ja, hackamoren kan være et relativt hårdt hjælpemiddel - ligeså vel som bidet kan. Man ser desværre alt for ofte ryttere, som tror de er ih og oh så søde ved deres hest, fordi de ikke længere bruger bid - men som så tilgengæld rider med alt for meget vægt på tøjlen på en hackamore..
Rider du med hackamore, skal du kun have en smule tøjlekontakt..
Jeg selv er meget glad for at ride med en sidepull (som nok også er den trense uden bid du tænker på).. Jeg rider hovedsageligt for stemme, ben, vægt og sæde - men kan selvfølgelig også bruge tøjlehjælp ind i mellem.
Selv har jeg denne, som jeg virkeligt er glad for:
http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?products_id=208
nov 2010
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 97
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Du kan også kigge på en sidepull, bitless eller ridekapsun - jeg har gode erfaringer med alle tingene, synes bare det kommer utrolig meget an på hesten hvad der fungerer bedst
Sidepullen ligner faktisk en trense uden bid: http://jo-po.dk/shop/sidepull-luna-i-4577p.html
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
(link fjernet)
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
Jeg tror jeg vil prøve med sidepull først, hvis det fungere rigtig fint, så kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle bruge andet
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 42 Svar: 312
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
Hackmore eller trense helt uden bid?