{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

hvordan?? (stole på rytteren) springning.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Hvordan lærer man sin hest at stole på sin rytter? Især i springningen...

min hoppe tager sine egne beslutninger og andre meget dygtige folk siger at hun slet ikke stoler på sin rytter og eftersom at hun er en hest der tænker meget over tingene, har hun ligesom lært at "gå de mest sikre veje" efter hendes vedkommende, og ikke lytte til hvad man beder om, hvis hun synes det virker utrygt.

noget der har nogle gode råd til at hjælpe hesten og lære den at stole på en? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan?? (stole på rytteren) springning..
  • #2   26. jan 2012 Det er ikke noget man lærer hesten. Det er noget rytteren skal gøre sig fortjent til vil jeg mene.

• #3   26. jan 2012 Virker du selv sikker når du springer? eller tænker du at hun gør sådan og sådan

• #4   26. jan 2012 nu er det ikke kun i spring, men i flere situationer. Og med både dygtige og knap så dygtige ryttere... det er som om hun er blevet "selvstændig"..
    Jeg er målrettet og fokuseret når vi springer, og jeg springer på ingen måde højt. Jeg kræver ikke for meget af hende, men derfor tøver hun stadig meget nemt.

Østmark's: Hvad pokker er det for en kommentar at komme med? Selvfølgelig er det noget man lærer hesten, det er noget som man lærer i sammenarbejdet og arbejdet med hesten og ikke noget man skal gøre sig fortjent til. Hesten aner jo ikke hvornår den der sidder på ryggen af den, har gjort sig fortjent til dens tillid. Den er nød til at stole på os i al omgang, for ikke at komme til skade og være i stressede situationer... også derfor jeg spørger om råd, da jeg vil hjælpe mig hoppe SELVOM jeg godt kan ride, og også træner hms og alt det fine noget der...

jeg kan godt ride tur på hende uden at der er noget, og hun er fuldstændig tillidsfuld på staldgang og i boks osv. såkaldt, i al omgang fra jorden plus lidt ekstra! smiley Det er kun i springningen (mest i ridehus) og nogle gange i dressuren (ser lidt spøgelser i hjørner)

• #5   26. jan 2012 og så vil jeg lige sige, at grunden til at jeg ikke springer ret højt, er netop fordi at jeg så ved at jeg stadig tøver lidt højderne. springer maks 90 cm på baner, og normalt 70-80. tit og ofte kun kryds, så synes ikke jeg kræver for meget af hende, og hun synes også det er sjovt når hun først er kommet igang, men alligevel så kommer der nogle gange situationer hvor hun vælger det hun synes er klogest, frem for det rytteren beder hende om (læs: rytteren, hvilket er både dygtige, mig selv og dem der kan mindre end mig igen, altså alle) smiley

• #6   26. jan 2012 et andet eksempel uden rytter, er også at hvis hun fx løsspringer så tøver hun også nogle gange, hvis springet er over fx 100-110 cm og det er som om at hun ikke rigtig tror på hun kan, selvom hun har gjort det mange gange før..

hun er tjekket med dyrlæge, tænder, hove og det hele, ikke noget der smiley Har ordenligt udstyr og bliver passet og plejet smiley

• #7   26. jan 2012 Du skal ikke misforstå min kommentar... Hesten bliver i dens hjerne fortalt at den kun skal stole på sig selv... Det er ikke noget vi vælger... Hesten skal lære at stole på sin rytter, men det er noget man skal gøre sig fortjent til- hvis man gang på gang (siger ikke du gør det) rider den forkert hen til et spring, jager den, eller slipper det hele fordi man bliver i tvivl, vil den jo aldrig lære at stole på dig, altså er det ikke fortjent.
    Hvis du derimod hjælper hesten når den har det svært, vil den begynde at stole på dig, også har du fortjent den tillid... Det er hvad jeg mener...

• #8   26. jan 2012 For mig at lyde som du skriver ang løsspring, lyder det faktisk til den ikke stoler/er sikker på sig selv smiley
    Så sæt springene ned smiley - lad hende springe 50-60 cm indtil hun synes det er lige så let som at klø sig i nakken. sæt springet 10 cm op og lad hende springe det 100 gange, også tag den derfra smiley

Det vigtigste på en springhest er et godt hjerte smiley

• #9   26. jan 2012 Ummelbart lyder det til at det er en masse tålmodighed der skal til ved springningen, da det godt kunne lyde lidt som om hesten mangler noget selvtillid hvad det angår, siden den tøver mest i starten og det bliver bedre efter hånden som den kommer i gang, og at det også sker uden rytter.
    nogen mirakkel "kur" kender jeg nok desværre ikke, men følger lige med da min også har problemer med at se mange spøgelser, og finde farlige ting under rytter, men rimelig nemt kan overtales til at gå hen til "dem/det" hvis bare man går ved siden af. kan gø over presseninger uden snor, lige bag en bare man går først smiley
    Men under rytter er det bare noget andet. Men fyld osv hopper han unden at blinke, og reder mig gerne hvis jeg rider enn elendig afstand.

• #10   26. jan 2012 Min pony har nøjagtig det samme!
    Nogle gange kan det også være rytteren der er 'bange'.
    Start fra bunden eller prøv og løs spring. Hvis hesten at det er sjovt:D
    Det er mega svært, men i skal nok komme til at springe!:D

• #11   26. jan 2012 okay tak for hjælpen smiley Og østermark, undskyld, jeg misforstod din første kommentar så smiley Men det kan da godt være det er hesten selv som mangler lidt selvtillid? hmm, tror jeg vil forsøge med en masse nemt og sjovt og så bygge på stille og roligt, og så håbe på at hun snart lærer det smiley

• #12   26. jan 2012 Men det kan for nogle heste der mangler lidt selvtillid i springningen være en god hjælp med en bom foran springet (kan ikke lige huske hvad afstanden skal være) da det hjælper den og rytteren med at ramme den rigtige afstand, og jo flere godt spring i får jo mere selv- og tillid får i smiley

Kommentér på:
hvordan?? (stole på rytteren) springning..

Annonce