{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Hidsig i spring! {{forumTopicSubject}}

Jeg har fornylig fået ny part, hun er en blanding af fjordhest/DV, så man skulle tro hun var stille og rolig - men det er hun ikke, hvertfald slet ikke i spring!

Jeg var til springundervisning igår, og hun gik med næsen i sky, var overhoved ikke til at stoppe og trippede rigtig meget. - alt dette på trods af at hesten havde pelham bid på.
Udover det, bukkede hun og lavede rejehop (dette var nok af glæde)

Underviseren foreslog at vi prøvede et normalt bid næste gang, men både ejer og jeg tvivler på det hjælper.

Ved snart ikke hvad man ellers kan prøve, så derfor ville jeg høre jer om i har nogle gode råd eller idéer til hvad man kan gøre?

Vores plan næste gang er at ejer longere hesten om formiddagen 11-12 tiden, og at jeg springer med normalt bid kl 18.

Håber i kan hjælpe! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hidsig i spring!
  • #1   17. feb 2012 Vil og sige prøv normalt bid, måske et normalt trense bid med lige stang, det virker rigtig godt på min. Og så tag en martingal på, min hun hidser virkelig og sig selv op hvis hun ikke har den på. smiley

• #2   17. feb 2012 Hvis hesten er glad fordi den ikk har sprunget længe vil den slappe mere af jo mere den for sprunget, er hesten meget hidsig kan skarpe bid godt gøre det være så kan den styres på alm er det da et forsøg vær..
    Jeg har selv en meget hidsig hest og med den var det bar en spørgsmål om at "lære" at ride den så er den ikk så slem smiley Held og lykke med den

• #3   17. feb 2012 Tak i to! smiley

Josephine: Ja, vi ville gerne have en martingal på, hvis der var nogle i hendes størrelse. Hun kan ikke passe full smiley

• #4   17. feb 2012 Har du overvejet et normalt bid + hackamore? smiley hvis hun altså er svær at holde.. Det kunne nok hjælpe.. Har set en med samme problem før, og hun begyndte med begge ting, og nu er der INTET smiley

• #5   17. feb 2012 Ostecrind: Ja, det kunne man også prøve smiley

• #6   17. feb 2012 kunne I ik evt lave ekstra huller i en martingal selv? så hun kan passe den?

• #7   17. feb 2012 Pernille: Har vi skam prøvet :-S hun kan ikke passe den ned om bringen.

• #8   17. feb 2012 hej hvis din part løber efter springet så prøv at lav en parade med det samme! ja det kan godt se lidt vildsom ud men det hjalp på min pony at jeg bedder kan styre ham og han lytter til hvad jeg vil ha ham til vi havde os et lille problem den er MEGET!! glad for at springe så hen til springet havde jeg os et problem den var alt for hurtig og jeg kunne heller ikke holde den så vi begynde at lave halve parader og parader forand/efter springe og det kan os se lidt voldsomt ud i starten fordi den lige skal forstå at den skal vente på DIG! smiley du kan prøve det eller lade vær men det hjalp utrolig meget på min pony og nu laver vi bare mange halve parader smiley

hel og lykke med din part smiley

• #9   17. feb 2012 Helle: Det er desværre ikke muligt.. hun er så hidsig, at jeg ikke kan holde hende - og slet ikke stoppe hende foran springet smiley

• #10   17. feb 2012 det var so det problem jeg havde men jeg rev bare til og den stelejede meget med mig og det så meget voldsomt ud men det hjalp i sidste ende smiley

• #11   17. feb 2012 Har ikke lyst til at hive hende så meget i munden :-o)

• #12   17. feb 2012 Så lad vær og spring smiley

He he.. Nej selvfølgelig ikke, men din underviser må da have nogle ideer til, hvordan i kommer det til livs?

Jag har haft 2 der startede ud på 3 rings bid og sluttede med at ride på normalt bid...
    Det var bare masser af forskellige øvelser, så som parader, volter, små springe, forskellige længder mellem springene - så hesten skal lytte.. Og tit så startede jeg helt forfra, med afslapning, bomme, hvordan de skulle reagere på tøjlen osv...

Hvis du slet ikke kan stoppe hende foran springet, så er det jo helt klart der du skal starte.. At du skal kunne stoppe hende og du skal ikke gå videre i din spring undervisning før du kan..
    Sådan ser jeg på det, ihvertfald, grundridning må og skal være iorden smiley

• #13   17. feb 2012 det er jo ikk sikker at hun stejler med dig min pony gjorde det kun fordi den er så følsom i munden smiley

• #14   17. feb 2012 Lav evt. en volte før springet, hvis hun begynder at tage styringen. Husk altid at lave en masse øvelser mens i springer, ride lidt versade, ned i parade, bak en par skridt osv. : )

Få hesten til at tænke, og ikke bare løbe mod springet ; ) Du kan evt. skftes til at skridte roligt over springet, trave over springet, og hele tiden bede om noget nyt, så hesten ikke selv kan regne næste skridt ud ; ) På den måde får du en hest der venter på dig, og arbejder lyttende på næste besked den vil få ; ))

• #15   17. feb 2012 MLC: Det er KUN i spring hun er sådan.
    I dressur lytter hun, og går rigtig pænt og stopper når jeg beder hende om det.
    Min underviser foreslog at vi prøvede det andet bid, og ellers ikke så meget andet.

Helle: Nej nej, hun stejler ikke, det ikke det jeg er bange for. Har bare ikke lyst til at rive hende så sindsygt i munden, og slet ikke med pelham bid da..

• #16   17. feb 2012 Melisa: Tak! Det skal prøves smiley

• #17   17. feb 2012 SiK *

Jeps, men derfor skal grundridningen stadig fungere på springbanen og det gør den jo ikke smiley
    Det er ikke ondt ment, det sker tit, fordi hestene bliver vilde af at komme på springbanen, for nu skal der fart på osv..
    Det skal man bare have vendt om igen, man skal have kodet hesten om...

Jeg ville måske ride dressur på spring banen.. Ride i mellem to springstøtter uden en bom imellem, evt bare i skridt i starten, det kommer an på hvor hidsig hun er...
    Når hun kan slappe af der og du kan ride afslappet rundt i alle gangarter, parade, før efter "springet" volter osv, kan du begynde at smide en bom ind..
    Samme princip, hun skal være afslappet husk masser af ros og løse tøjler når der gøres det rigtige smiley

Når det lykkes jamen så sætter man et spring op til et lille kryds, så to spring, så to osv osv.. Yes you get the idea smiley

Det kan godt være det tager et par uger, men det virker.. og så har du også en hest der er der... Du kan ride i alle gangarter og i alle gear når du vil og det er SÅ vigtigt når man vil springe...

Højde kan man altid få, teknik & øvelse tager tid smiley

• #18   17. feb 2012 Tror godt at du kan finde en i x-full måske, søg evt. på nettet. smiley

• #19   17. feb 2012
    Rid dressur imellem springene, eller rettere træn grund signaler.
    Træn stop i skridt, når det er på plads så videre til trav, så videre til galop osv... Når hesten man rides rundt mellem springene i galop, kan du begynde at ride imod et lille spring fx. 50 cm men du skal stadig kunne styre den og stoppe - også selvom du beder dem om det 50 meter før springet eller 25. Start evt i trav :o)

Hesten er anderledes på springbanen fordi den sikkert har fået aktiveret flugtsignalet så nu når dens øjne møder et spring så er det LØØØØB inde i dens hoved..

• #20   17. feb 2012 Mange tak! Det er virkelig hjælpsomt det i siger smiley

Josephine: Har søgt, og der er intet i xfull som hun kan passe desværre.

• #22   18. feb 2012 Karoline: Ja hun har nogle problemer i dressuren med at stoppe i trav og galop, men det er absolut ikke så "hårdt" som i spring.
    men det vil jeg også øve endnu mere, tak! smiley

• #23   18. feb 2012 Lav nogle volter inden springet, og spring så kun når hun venter og slapper af. Det gør jeg med min, og nogen gange bliver jeg nød til at gøre det 10 - 20 gange vedet spring, men det bliver og bedre for hver gang jeg springer. smiley

Kommentér på:
Hidsig i spring!

Annonce