{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.691 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Hest døv for hjælperne! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg har en næsten ung hoppe, hun reagere ikke specielt meget på schenklerne, pisk eller anden form. (ikke fordi jeg bruger pisk)
Men hun mangler meget energi og fremdrift og hun har det tid med at være ''bange'' for ting (hun går i en stor bue udenom) og kan ikke få hende ud på plads da hun ikke reagere på de tryk som jeg giver med schenklerne.
På tøjlen er hun meget blød da jeg rider med Meget bløde hænder. Bruger stemmen utrolig meget..
Hvis jeg bruger pisken reagere hun heller ik. Jo hun slår irriteret med halen, eller blokere!
- Jeg har en mistanke om at ham der hjalp med med at tilride hende har været meget hård ang. brug af pisk og schenkler.
Hvad kan jeg gøre for at både få mere energi men også få hende til at lytte til hjælperne?
Mange tak på forhånd for jeres hjælp! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Hest døv for hjælperne!
  • #1   1. mar 2012
    Er der forskel på energi i skoven og på banen? :o)

    Hvis hesten ikke reagere, så er det at starte forfra med at indstallere signalerne.


  • #2   1. mar 2012 En smule, men ikke meget. Jeg har prøvet at ride ture de sidste 2 måneder for netop og få noget energi og glæde puttet i hende.

    Undskyld jeg spørger dumt, men hvordan? smiley


  • #3   1. mar 2012
    Nogle heste fungere bedre i natur end på banen og kan ikke tage "glæden" med ind på banen.

    At indstallere signalerne igen handler om at hvis hesten ikke reagere, så forstærkes presset. Dvs. du klemmer med schenklern, hesten reagere ikke så skal du max 2 sek efter lægge andet og større pres på fx. tjat med pisken.
    Hvor hesten så skal reagere.
    Den lære så at hvis den vil undgå at tjattes til, så skal den gå frem for ben.


  • #4   1. mar 2012 Men problemet er at hun blokere så snart presset fra enten schenkler eller pisk bliver ''for meget'' men tror at ham der hjalp med at tilride hende red hende for hårdt for han se så snart hun blokere, gør hun det på sådan en måde som om hun er bange?
    Og jeg ved at det ikke er mig for jeg har svært ved at bruge pisken.


  • #5   1. mar 2012 Jeg har haft en totalt schenkel døv hest. Vi startede simpelthen med at øve vige for tryk helt forfra jorden. I starten skulle der trykkes en del, men ny flytter hun sig bare man rører hende blidt. Det handler om at slippe trykket med det samme den reagerer. Når det er fuldt installeret fra jorden overførte jeg det til ryggen.
    Du kan evt. bruge denne video som inspiraton(link fjernet)


  • #6   1. mar 2012
    Blokere - hvordan?
    Jeg havde nok tjattet til, så meget så hesten reagerede smiley


  • #7   1. mar 2012 Hvis hun blokerer ville jeg nok supplere m. positiv forstærkning i form af godbidder. På den måde oplever hun at presset forsvinder når hun flytter sig, men også at hun får ros for det. Husk dog også selv at være helt helt rolig selv om hun stresser over det.

  • #8   1. mar 2012 Krikken, jeg forstår ikke helt din argumentation. I min forståelsesverden må det handle om at hesten ikke har forstået signalerne, så hjælper det da ikke bare at forstærke dem.
    Hvis man ikke forstår russisk bliver det da ikke bedre af at der er en der råber på russisk til en?


  • #9   1. mar 2012 Det er lidt en kamp for mig at skulle gøre hesten noget da vi begge to er meget følsomme i sindet.
    Hun blokere ved at stoppe op, spænde helt op i kroppen og nogle gange lukke øjnene som om jeg ville slå hende..


  • #10   1. mar 2012
    Tanja G - Heste vil gøre alt for at slippe af med pres, derfor kan vi så let lære dem ting via negativ forstærkning.
    Vi lægger et pres på hesten, flytter den så ikke/reagere ikke så gøres presset stærkere. Og her er det at tjatte til hesten.
    Har ikke oplevet nogen heste hvor det ikke fiser ind meget hurtigt at for at undgå at blive tjattet til, så skal den reagere på benene. Og når signalet så sidder med schenklerne, så bliver det pres også mindre og mindre.

    Det er fint at lære den pres fra jorden, men hvad så med komandoen til trav fx. ? Man kan lære den at vige til siden og evt. frem fra jorden.
    Men man kan ikke "presse" hesten frem via. en finger i side til trav.


  • #11   1. mar 2012 Tanja G: Tak for dit link, det håber jeg bestemt kan hjælpe.

    Men har i evt. nogle forslag til hvordan jeg kan få hesten mere energisk? Bestemt foder eller noget for hun er virkelig sløv.


  • #12   1. mar 2012
    Du kunne prøve med en blodprøve eller få kigget foderplanen om der var noget der manglede.
    Måske hesten er uenergisk fordi den fælder eller har det varmt fordi det er varmt i forhold til vintervejret?


  • #13   1. mar 2012 Hun fælder ikke endnu, kunne muligvis være i fodret da hun kun er på wrap (det eneste som holder hendes form, hun bliver for tyk) ^^

  • #14   11. jul 2012 Har dun husket at gi vitaminer ved siden af..

  • #15   12. jul 2012 Ja de fik en lille håndfuld efter træning, men nu er der intet hun er fuld af energi igen så det er fint.

Kommentér på:
HJÆLP! Hest døv for hjælperne!

Annonce