{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Problemer med indparkering/opstigning {{forumTopicSubject}}

Ja, i går red jeg på Svampen for første gang siden december og det gik over al forventning :o) Han skridtede pænt rundt i rebgrime og cordeo og kunne styres for fine signaler - han vendte og stoppede ikke så brat som han gør fra jorden, men hans reaktion kom med det samme selvom den fysiske gøren tog lidt længere tid, så det er nok bare ham der skal have styrke/balance til at kunne være lidt mere smidig med rytter på ryggen.

Nå, et lille sidespring - mit spørgsmål omhandler noget andet.
Jeg har i februar måned trænet indparkering meget og selvom det har taget laaang tid og meget tålmodighed fra min side af, har han endelig forstået det og accepteret fidusen med at han altså IKKE skal svinge sin bagpart ud, når jeg står oppe på en skammel. Så i går tænkte jeg at this is it, vejret var godt og han var rolig - så jeg smækkede sadel på og gik ud for at indparkere ham.
Men han fandt hurtigt ud af, at denne gang var anderledes - jeg ville altså op på ryggen af ham! Og det syntes han ikke var sjovt, så no way jeg kunne få ham til at stå stille parkeret pænt ved siden af mig.
Efter 20-25 minutters tid trak jeg ham istedet hen til en stor sten, hvor han har været vant til, at hans ejer stod op dengang hun red ham. Vupti! Så stod han lige så pænt, for løst tov og ventede på at jeg kom i sadlen.
Og da jeg var kommet op, blev han stående og ventede på, at jeg fik bøjler på.
Da jeg havde fået bøjler på gik han pænt frem på mit signal.

Min frygt var jo, da jeg prøvede at indparkere ham, at han havde smerter i ryggen - især fordi han tilbage i december havde en opfattelse af, at rytter på = LØØØB (hvilket jeg også blamede hans fortid som galophest for). Og når jeg så kodede det sammen med hans skæve haleføring, ja, så tænkte jeg, at der nok var noget i ryggen der skabte sig.
Men når han står SÅ pænt og roligt og viser ingen symptomer på smerter - hverken under opstigning eller de små 10 minutter jeg skridtede på ham - så tror jeg alligevel ikke, at han har ondt.

Hvorfor vil han så ikke indparkeres et andet sted? Er det bare vane, eller har I en anden idé?
Ja, undskyld det blev så langt og mange tak hvis I har taget jer tid til at læse det :o)

Min umiddelbare idé er, at fortsætte med at gøre ham ryttervant (han skal slappe HELT af under rytter og vænne sig til det igen) og ved siden af træne indparkering med ham - og til sidst så kombinere de to ting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med indparkering/opstigning
  • #1   15. mar 2012 Tror bare det er en vane smiley

  • #2   15. mar 2012 kunne lyde lidt i retningen af at han er usikker, og så er de vante ting jo altid de nemmeste, og der man ofte føler sig tryg og 'bare gør tingene'.
    så mit umelbare indtryg af det du skriver er at han er utryg ved det der sker, og ikke helt forstår det. så jeg ville fortsætte som du gør, og tage det i små bidder, så det er mere spiseligt. dog ville jeg ALDRIG opgive at få ham parkeret et sted, fortsæt dit forehavene, i hvert fald så lang hen at hvis du har sat foden i stigbøjlen, så må du ikke stoppe før han har fået stigbøjlen på som du var i gang med, da han rykkede sig (men hvis du havde tænkt dig at ride, ville jeg måske glemme det, og bare arbejde på at han skal stå stille mens du får stigbøjlen på)

    men det er mine tanker, og der er jo slet ikke sikkert at det er hvad der rigtigt sker i hovedte på ham, da jeg jo ikke har set ham, og ikke har hans tankegang smiley - men sådan lyder det for mig smiley


  • #3   15. mar 2012 eks. så kan du suveræn til skolearbejde og virkelig kunne dit stof udenad, og levere en fantastisk præsentation hjemme foran dit spejl. så når du kommer op i klassen og alle sidder der, læreren tager noter og vil vurdere dig, så kan du have glemt det hele. simpelt fordi dine omgivelser er ændret og du føler dig presset/utryg (tror dog ikke din hest føler sig presset) men utryg

    - hvis du kan se hvor jeg vil hen ? smiley


  • #4   15. mar 2012 Ja, tror du har ret :o)

Kommentér på:
Problemer med indparkering/opstigning

Annonce