{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Fysisk eller psykisk træning - hvad er vigtigst? {{forumTopicSubject}}

Hej HG :o)

Jeg sidder her med nogle tanker efter en snak jeg havde med en kvinde oppe i stalden i dag..
Det sidste halve år har jeg haft part på en dejlig lille hest ved navn Zambrano, mest kendt som Svampebob/Svampen/etc.
I december droppede jeg ridningen og besluttede mig for at starte forfra, da han var for anspændt, hvilket resulterede i, at han løb og smed mig af når jeg kom op på ryggen af ham.
Her i marts har jeg genoptaget ridningen og har været oppe på ham 3 gange, hvoraf alle gangene kun har været skridt i 5-7 min. rundt inde i rotounden og øve ting som stop, start, drej. Jeg har valgt at "tilride ham om" og bruger indtil videre en rebgrime, da jeg simpelthen skal have noget, jeg kan stoppe ham i, hvis han forsøger at løbe, men samtidig noget jeg ikke kan "hive ham rundt i" når jeg skal dreje etc. Han er heldigvis meget følsom og kan nemt stoppes og drejes og fungerer derfor fint i en rebgrime.

Nå, udover at tulle lidt rundt på ham i skridt går jeg ture (træner at han skal komme længere og længere væk uden at panikke, komme nye steder hen, etc.), longerer (træner for tiden overgange og temposkift) og arbejder med akademisk dressur for hånd (søge ned og let bøjning indtil videre). Plus det løse groundwork; bomlege, farlige ting, osv.

Ergo - jeg prøver at aktivere hans hoved så meget og udsætte ham for så meget, plus holde træningen varieret for at han ikke skal kede sig.
Der er dog nogle oppe i stalden, som mener at jeg egentlig - kort sagt - bare burde sætte mig op og ride krudtet af hesten. De tror at han er meget flyvsk fordi han ikke bliver brugt nok - rent fysisk.
Og let's face it - jeg har altså ikke tid til at gå en tur på 1½ time hver dag! Så han får jo ikke så meget energi brugt fysisk.

Jeg fortalte dog kvinden jeg diskuterede med, at jeg ikke ville sætte mig op og bare trave rundt på ham (hun synes sagtens jeg kunne begynde at trave på ham), da han først skal lære at slappe af når jeg skridter på ham - ellers spænder han da helt op under traven.

Men - hun har jo en pointe. Jordarbejdet er altså ikke nok til at få brugt al hans energi og jeg har ikke tænkt mig at longere i en halv time hver dag, da longering også er en kommunikationstræning for mig og også her skal han være afslappet, lyttende og respondere på mine signaler - ikke bare jages rundt for at blive træt. Det er mest skridt og trav og vi træner galopsignalet (han skal vide hvad det betyder, når jeg beder ham om at sætte i galop), galoppere så en runde og maaasser af ros. Bagefter gentages det på den anden volte og så traver og skridter vi af - så det er jo heller ikke vildt meget vi får galopperet i longen, da han også skal lære at slappe af her (flugtinstinktet kommer op i ham og han spæner derudaf).

Derfor er mit spørgsmål - hvad er vigtigst? At tage hensyn til hestens psyke og træne langsomt og sikkert, eller få brugt den fysisk - hvilket jo også, på sin vis, vil give en roligere hest som måske vil være lettere at arbejde med - men også kan risikere at give bagslag i, at hesten stresser endnu mere og bliver frustreret/sur/tvær og umulig i træningen?

Ville I gøre noget anderledes? Gode råd modtages gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fysisk eller psykisk træning - hvad er vigtigst?
  • #1   31. mar 2012 Jeg synes da at din træning lyder fornuftig, men er enig med damen i at de skal have lov at krudte af. Det kan de jo så heldigvis gøre på folden smiley
    Min hest kan ikke rides og det skærer mig da i hjertet når han nu bare gerne vil have lov at tage en galop, at jeg så vader afsted ved siden af ham og ikke kan give ham lov... Så plejer jeg at gå ned i ridehuset eller hjem på folden og slippe ham fri og løbe lidt.. men som regel er 'momentet forbipasseret' og så synes han ikke det er spændende at løbe alligevel.


  • #2   31. mar 2012 Jeg synes i det hele taget at hestens adfærd ligner noget der siger "jeg har ondt"..

    Det kan meget vel være derfor han smider dig af og spænder op også bare i skridt.. Jeg ville få taget røntgen af hans ryg, for det er ikke normal adfærd..



  • #3   31. mar 2012 hesten burde ikke blive mere forvirret eller stresset under rytter, så længe du giver signaler der ikke er misvisende..

  • #4   31. mar 2012 Før du mentalt er klar til det, ville jeg ikke spæne frem i trav..
    Man plejer at sige at 80% af resultater er mentalt og de sidste 20% er grundridning og det fysiske som du kalder det. Altså både du og hesten bliver nødt til at stole på at det er at gå et skridt videre.. :-).

    Hjælper min kusine med hendes pony som er meget vågen og flyvsk - det vi arbejder meget på er hvor trygge de er sammen, for når hun mener at der intet er at være bange for - så reagere hesten lige sådan og bruger hende som en støtte.. Hvis den så bliver bange eller forskrækket så kommer min kusine hurtigt tilbage i roen og får vist hesten om og om igen at der ikke er noget farligt.. Vi bliver ved at presse lidt på, og hvis hesten så siger fra så går vi tilbage til noget vi ved den gang og går så stille videre igen .. :-).
    Håber det giver lidt mening - men det jeg ville sige var egentligt at jeg tror at man kan tage mange ting med fra jorden af, men der er mange ting som skal komme fra ryggen også.. stemmen og støtten kommer jo pludselig et helt andet sted fra.. :-).

    Når du er klar, og føler at din hest er det - så ville jeg gå videre.. Men jeg ville ikke bare gøre alt for meget bare for at få brugt noget krudt.. evt. i weekenderne(hvis du har mere tid der) så tag din hest i en longe i 20min og så tag ud og rid bagefter - så er der jo brugt masser af krudt.. smiley

    håber du forstår hvor jeg vil hen .. du skal hvert fald ikke gøre noget fordi at andre siger det, men derimod gøre det fordi du selv mener at det er det bedste :-).


  • #5   31. mar 2012 gang = kan :-).

  • #6   31. mar 2012 Katrine P
    Ja, han er selvfølgelig på fold flere timer hver dag, ellers ville han da blive helt umulig smiley

    Janni
    Vi har ikke fået ham undersøgt på kryds og på tværs, men er nu ret sikker på, at han ikke har ondt fordi jeg sidder på ham. Allerede de tre gange jeg har redet ham, slappet han gradvist mere af - det er simpelthen bare et spørgsmål om, at han skal vænne sig til at have rytter på igen. Og selvfølgelig er der en forskel på, om jeg står ved siden af ham, eller sidder på ham - der er jo også en grund til, at man vænner hesten til farlige ting først fra jorden. Det er nemmere at styre hesten, ofte føler hesten sig tryggere når mennesket er foran den/ved siden af den (måske ren vane).


  • #7   31. mar 2012 nej, men var det ikke også mest i trav at han smed dig af?

    Jeg ville få den tjekket hvis den var min..


  • #8   31. mar 2012 Nej, jeg det var i skridt/da jeg lige var kommet op på ham. Da han er tidligere galophest og aldrig siden er succesfuldt blevet trænet til at være normal ridehest har han forbundet rytter på ryggen = løb - han panikkede og løb derfor.
    Nu har jeg trænet indparkering (og at han skal vente når jeg sætter mig op) og vi har taget det stille og roligt (modsat før, hvor jeg gik for hurtigt frem), så der ikke er nogen stress = en hest der ikke stikker af.


  • #9   31. mar 2012 Du skriver i hans profil at også han smed dig af lige så snart du kom i sadlen..
    Jeg holder nu med Janni og Mistery <3. på den her. Det tyder på der er noget galt... Hvad det så er, ja det må man jo så igang med at udelukke smiley

    Husk på heste er mestre i at skjule smerte, da de skal overleve på det...


  • #10   31. mar 2012 Jeg må sige at dem herinde, allerede har skrevet det som jeg ville have gjort smiley

    Ved ikke om det vil virke. Men evt. prøv noget back on track rygvarmer på ham.
    Hvis der skulle være noget som helst i ryggen, ja... Så start med det her smiley
    Du kan læse om det på siden.
    http://www.backontrack.com/dk/produkter/heste/rygvarmer/


  • #11   1. apr 2012 Tror I misforstår - da jeg begyndte at ride ham tilbage i november, var der ingenting - heller ikke da jeg satte mig op på ham. Det gik fint og uden problemer og derfor gik jeg for hurtigt frem - red ham for ofte, pressede ham for meget. Derfor stressede han til sidst op når jeg skulle til at ride, hvilket førte til, at han løb når jeg satte mig op.

    Så tog jeg en pause og er nu begyndt igen - og der er ingenting. Han står pænt og venter, når jeg er kommet i sadlen, han står heeeelt afslappet når jeg lægger sadel på/spænder gjord. Nu vil jeg så tage den roligt og skridte lidt rundt på ham, så han vænner sig til at have rytter på ryggen igen uden det nødvendigvis betyder stress og jag.


  • #12   1. apr 2012 Begge dele skal passe sammen. skær så meget som muligt ned i "krudt"foderet og maximer foldtiden, så der ikke er alt for meget energi der bare skal brændes af. Min traver har kun fået wrap her i vinter og en lille smule havre de koldeste dage.
    han er fra sit liv som løbshest vant til at blive motioneret løs i rotunden, så det bliver han minumum 2 gange om ugen, han slapper af i rotunden og søger frem og ned meget af tiden, han bliver sat i skridt/galop også - det er lidt nyt, men det er godt at kunne på kommando... en dag om ugen er der trick bomme spring farlige ting eller andet hjernestimulerende... og så er der det der med ridningen hvis jeg når det..... og det er ikke mere end en time, endnu ofte 20-30 min...



Kommentér på:
Fysisk eller psykisk træning - hvad er vigtigst?

Annonce