{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
684 visninger | Oprettet:

Voksepause eller ikke?? {{forumTopicSubject}}

Åh har brug for et råd. Min hest på 3 er lige blevet tilredet. Han er lidt overbygget så blev rådet om at finde en dressur sadel til ham. Prøvede så en dressur sadel på Delino/ min unghestigår som det var meningen jeg skulle prøve at ride i, men han var absolut ikke klar til at rumme at få en dressur sadel på. Vi longerede ham og pludselig satte han i vild rodeo så vi blev nød til at smide den på han var vant til at ride med.
Berideren på stedet har rådet mig til at holde ridningen ved lige når han kommer hjem igen. Skal bare ride ham to dage i ugen, dette fordi han er en meget vågen hest.
Overvejer nu om jeg skal finde en billig kombi sadel så jeg kan holde ridningen ved lige som Peter/berideren sagde jeg skulle eller om Delino i virkeligheden bare har bedst af at få lov til at stå og være hest lidt. Nu har han været så dygtig og taget alt i stiv arm. Ville du finde en brugt kombi sadel eller spring sadel og holde det hele ved lige, eller ville du give ham en velfortjent vokse pause? Er i syv sind


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksepause eller ikke??
  • #1   26. jun 2012 Jeg har en 3 års hest som jeg gjorde ryttervant i løbet af marts/april/maj, Jeg var på ham 6 gange.
    Han får nu vokse pause indtil sep/okt.
    Måske din hest netop er lidt vild fordi den ikke rigtig magter det? Jeg synes bestemt det er en god ide at give den nogle måneders ro. Så har den tid til at "tænke" over hvad den har lært.

    smiley


  • #3   26. jun 2012 Jeg ville lade den få voksepause sommeren over smiley

  • #4   26. jun 2012 Får sikkert en masse på nakken ved at skrive at jeg ikke mener heste absolut skal have vokse pause...
    Vi siger jo heller ikke til teenager at de IKKE må lave fysisk aktivitet når de vokser smiley

    Hvis du bare rider din grundridning godt og ikke presser hesten men bare rider for at vedligeholde, så burde der ikke ske noget smiley


  • #5   26. jun 2012 Stald Rose ' : Det har du ret i, men vores teenager holder jo så sig selv i ro hvis de har "voksesmerter", det har hesten jo ikke mulighed for:) hvis ikke vi den den ro smiley

  • #6   26. jun 2012 Bare fordi man vokser behøver man ikke have smerter..
    Men vedligeholds ridning et par gange om ugen i en spring/kombi sadel, så han også klar til "rigtig" at blive hest efter sommeren smiley
    Din ridning behøver jo ikke at være i sandkassen med et par friske ture i skoven vil den nok også elske smiley


  • #7   26. jun 2012 Hvad rider du med nu?

    Tvivler på at han flippede pga det var en dressursadel, men bare fordi den lå forkert.


  • #8   26. jun 2012 Stald Rose : Kan sagtens se hvad du mener... men.... Min har nu stået siden midt maj, og han er kommet sig en hel bomstr. i bredde og 2 cm i højde... Han har bestemt haft brug for den pause han får nu smiley
    Nogle 3 års er også bare mere klar end andre smiley


  • #9   26. jun 2012 Enig med @AM.. Har aldrig hørt det der med at man ikke kan bruge en dressur sadel smiley så det forstår jeg ikke..
    Men med hensyn til din dreng, så ville jeg gøre hvad du føler inde i... Det dig der kender ham bedst smiley om han trænger til at ha pause og slappe lidt af eller ride 2 gange på en uge, som de iøvrigt ikke tager skade af.. smiley når det er så lidt..


  • #10   26. jun 2012 Ingen af os kender din hest nok til at vide hvad der er rigtigt for den smiley Synes du skal gøre hvad berideren sagde, han ved nok bedst, og er jo bekendt ved netop din hest smiley

  • #11   26. jun 2012 Jeg er også tilhænger af at give unghesten vokse pause.. Der sker en ret stor udvikling på bare fra de er 3 år til de bliver 4.. De har nu godt af en pause i hovedet.. De glemmer jo ikke hvad de har lært.. Og faktisk syntes jeg hesten giver sig langt bedre efter en pause.. smiley

  • #12   26. jun 2012 Tror altså ikke hesten flippede pga. af sadlen - men måske sadlen trykkede/ikke passede.
    Den er jo vant til at have en sadel på.

    Hvis hesten er overbygget, ikke ser færdig ud, syntes jeg ikke man skulle være gået igang til at starte på.

    Som sådan behøves heste jo ikke en voksepause, hvis man bare sørger for at det er moderate mængder ridning og fornuftig ridning. Og man ikke går igang før at den er klar til det.
    Som stald rose siger kan det jo bare være en tur i skoven smiley

    Er det en hest der står meget i boks, mener jeg faktísk at det kun er godt de kommer ud og bevæger sig.
    Kroppen har godt af at blive rørt og styrket.


  • #13   26. jun 2012 Skal dog siges at det kommer an på den måde den er tilredet på, har man taget det stille og roligt igennem ½ år el. sådan noget, er en pause ikke absolut nødvendig men har man kørt hårdt på i 1 måned el. 2 så syntes jeg det er godt givet ud, dog ikke som voksepause som sådan. Nærmere en pause til psyken smiley

  • #14   26. jun 2012 AM. Den er tilredet i en gammel kieffer men det er virkelig svært at finde en sadel der ligger korrekt på en overbygget hest. Dressur sadlen var en passier, og den lå som den skulle, men den ligger selvfølgelig meget anderledes end en kombi/springsadel så det er helt sikkert sådan en jeg skal finde til ham til at starte med.
    Er ikke selv tilhænger af at ride i en dressursadel på en ung, da de er tungere og større men berideren mente at der var større chance for at finde en dressursadel til ham end en springsadel


  • #15   26. jun 2012 Alt er gjort efter beriderens ord. Ville have ventet med tilridning til efter sommeren da han er så skæv, men berideren sagde at det var bedst at tage ham ind i en måned og gøre ham ryttervant. Alt er blevet gjort på en stille og rolig måde over en periode på 7 uger smiley og husk at han kun er gjort ryttervant og han har lært at blive styret rundt med rytter i alle tre gangarter og det er det smiley
    Men tror jeg er mest tilhænger af at han får en pause nu. For det første er han meget skæv, og så fortjener han bare en pause hvor han blot skal gå på mark og eventuel arbejde lidt fra jorden. Så kan jeg starte ham stille og roligt op igen efter 3 måneders tid.


  • #16   26. jun 2012 Og han er ikke en hest der står meget i boks. Eller jo han har gjort på rideskolen da han var i tilridning. Desværre smiley jeg har dog haft ham på mark hver dag, da det er bedst for alle heste at komme ud smiley

    Ved ikke om han flippede fordi det var en dressursadel eller fordi den i bund og grund ikke lå helt ordentligt.
    Hvis jeg bliver ved med ham lidt, hvilket jeg nok ikke gør, så vil jeg finde en kombi eller spring sadel til ham smiley

    Tak for alle jeres svar. Er enig med rigtig mange af jer


  • #17   26. jun 2012 hmm jeg har selv lige købt en hoppe som blev 3 her in Juni men allerede er "tilredet" dvs hun er bleven tilredet med 2 år som jeg normalt ikke understøtter da jeg ikke tror det er så godt for en hest, men alligevel går hun vældig fint går til bidet også ude på tur hun er en smule stædig men ellers fint men jeg er faktisk bange for hun på et tidspunkt bliver overarbejdet med det så jeg går en masse tur med hende lige for tiden og tar hende i hallen bare for at bevæge sig lidt og rider skridt ture så hun i hvert fald ikke bliver overbelastet...
    Men hun har dog et stort problem og jeg ved ik om det kommer fordi det var for tidligt hun blev tilredet hun er utrolig træls at rense baghovene hun kæmper virkelig imod en og har stædig ikke få fået det problem løst, og hovsmeden blev bange for hende osv. jeg tror det er en magtkamp som kommer fra for tidlig overbelastning, men jeg tror ikke det er slemt at få en hest bevæget så tidlig som muglig lave meget arbejde fra jorden af og ja af og til ride hesten kan vel heller ik skade så meget men helt ærlig man skal ta det rolig vi ved selv som teenager kan det være utrolig stress at havde for mange ting i kalenderen på en uge og at man nemmere kan flippe lidt ud når man ik tar tingene stille og rolig smiley
    Så jeg tror man skal lave noget arbejde hesten har det sjovt med, min hest personlig elsker at komme ud at ride sammen med en anden hest og det tror jeg bestemt hun har godt af smiley


  • #18   26. jun 2012 Hanna: Heste er "desværre" ikke kloge nok til hverken at være dumme eller frække, Så hvis hun er dum at rense baghove på skyldes det nok noget andet. måske dårlig balance eller lign.

  • #19   26. jun 2012 sorry, men når jeg ser på billederne af din smukke hest, ser det ud som om han har en meget svag ryg- overlinje ? ved ikke om de snyder, men hvis de ikke gør, ville jeg slet ikke ride en hest med sådan en ryg pt. jeg vil ikke kalde det overbygget. men svag ryg med tuldens til svej ryg ;(

  • #20   26. jun 2012 hov. der skulle stå tildens til svejryg

  • #21   26. jun 2012 jeg siger slet ikke hun er dum eller klog hun har slet ikke noget problem med balancen eller noget hun tar den jo selv op står bare og slår med den i luften så balancen er det slet ikke smiley Det er måske også bare manglende træning fra føl af med at give hove og nogle oplevelser hvor hun slap for at give dem og så kommer der sådan en dårlig væne smiley Dyrlægen har rost hendes krop og ben og at der ikke er noget galt med hendes balance eller noget. Men ingen er perfekt og bortset fra dette problem laver hun ingen problemer smiley

    Men tak for forklaringen smiley


  • #22   26. jun 2012 Jeg har bare fulgt de kloge hoveders ord og havde informeret om hans meget skæve ryg. En måneds ridning 4 gange i ugen skader nu heller ikke men vil give ham pause nu så han har chancen for at blive mere lige

  • #23   26. jun 2012 Har du et billede af ham som han ser ud idag?

    Tjekkede også lige profilen og håber da han har mere fylde på overlinien nu og da i gik igang med at tilride, end på de billeder af ham på profilen.

    For der sidder man jo direkte på rygrad og ribben - så ender han ud med ondt i ryggen.


  • #24   27. jun 2012 Min 3-års har jeg været oppe 13 gange i en dressur sadel, har også travet på hende. Den er tjekket af uddannet sadelmager, og der er ingen problemer. smiley

    "Skal bare ride ham to dage i ugen" - det ville jeg også vælge. Du behøver jo ikke ride mere end 10-15 minutter. Hvis jeg vil give min plag lidt ferie, vil det være på den måde. Hellere op at sidde på dem kort tid regelmæssigt, end lang tid ind imellem. Medmindre de har ondt - altså de vokser, eller der er noget andet, som gør, at de slår fra.



  • #25   29. jun 2012 det siges at heste vokser mest til sommer og står mere stille til vinter og personlig erfaring vil jeg lade en stå til vinter oktober....hvor i kan starte op igen stille og roligt :O)

  • #26   29. jun 2012 Også det jeg er kommet frem til at jeg vil smiley Han kommer til at stå hele sommeren over og omkring september oktober måned vil jeg starte ham stille op med lidt longering smiley lige nu bliver det højest til lidt gåture og sådan

  • #27   30. jun 2012 Sabine: Det synes jeg, lyder rigtig fornuftigt smiley

  • #28   30. jun 2012 Jeanne n:
    Tusind tak. Har valgt at lytte til hesten istedet for at følge beriderens råd smiley
    Han har super godt af en pause til at vokse i og bare være hest


Kommentér på:
Voksepause eller ikke??

Annonce