{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

hest prøver rytter af {{forumTopicSubject}}

jeg har købt en 6 års efter don romantik og han har været en problem hest med sadel og nu har jeg så været ude at skritte og trave i longe men så i tirsdags prøvede han mig så af med at lave bukkespring og stejlede lodrat og jeg er derefter blevet utryk ved ham men har været oppe på ham senere men nu vil jeg gerne spørger jer om der er nogle der ved hvordan man kan træne sin hest til at høre hvad rytter siger da jeg er har på fornemmelsen af han vil gøre det igen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hest prøver rytter af
  • #1   5. jul 2012 Mange vælger at longere hesten så den er lidt mere træt når rytteren kommer op smiley

• #2   5. jul 2012
    Heste kan ikke prøve af - så istedet for at tænke den tanke så tænk over hvad grunden er til at han stikker af. Heste kan ikke være frække og udspekulerede mm.
    Så ville finde grunden til at han gør som han gør.

• #3   5. jul 2012 Jeg har selv haft nogle ture på min. Enten så longere den først, så er den altid lidt træt. Min han var bare uopdragen. Så det var ren opdragelse, der måtte til der smiley

• #4   5. jul 2012 Uh at købe en problemhest, når man selv er uerfaren, kan blive en meget farlig kombination...
    Jeg ville rådføre mig med en træner hurtigst muligt, inden I kommer til skade...

• #5   5. jul 2012 som de andre skriver at longere den først men hvis den så bliver ved og det er bare af frækhed og ikke fordi han er varm, ville jeg gøre dette for det gælder bare om at første gang han gøre noget han ikke må vise ham med den samme at det bare ikke er ok.

Min gammel hest har stejlende 1 gang og der bakkede jeg ham bare mens han var der oppe, men der havde han også en rigtig god balance så han ikke ville væltet.
    men hvis han nu havde gjort det da han ikke rigtig havde balance til at bakke så havde jeg slået ham mellem ørene.
    Det ville jeg gøre hvis det var min der gjorde det.

og med at den laver buk ville jeg lige give den en lille anholdt i tøjlen hvis man kan mærke den ville bukke og hvis ikke man kan mærke det og den gøre det af frækhed, ville jeg give den et slag i røven når den havde bagbene oppe med hånden, helst ikke pisk da den helst ikke må blive bange for den og skal se den som forstærker af hjælper og ikke straffe middel.

Og hvis man ikke kan nå det så lige et lille spark i siden så man lige viser den det ikke er ok.
    Hvis den så bukker helt af må man så sætte den på røven smiley men det skal være den sidste mulighed, da at stoppe er en ros.

Lyder lidt voldsom for nogle, men jeg ser det som at hesten ikke må finde ud af at den kan det, for så går det galt en dag.

• #6   5. jul 2012 Hmm må indrømme at mine alarmklokker ringer, når jeg læser sådan noget.. En hest bukker og stejler ikke fordi den er fræk eller prøver en af.. Den stejler og bukker kun hvis noget er galt. Om det er smerte, dårlige oplevelser med ridning, stres eller hvad, er umuligt at sige..
    Hvad mener du med problemhest med sadel?

Så 1) Du er nødt til at finde ud af om hesten fejler noget fysisk, altså har den smerter..
    og 2) Hvis svaret til nr 1 er nej, og der stadig er problemer, så er jeg bange for at du er nødt til at begynde forfra med grundridningen. Tage det stille og roligt, starte fra jorden og så arbejde med den som om den var i tilridning..

• #7   5. jul 2012 Uh Louise - hvor det dog lyder frygtelig gammeldags, - ret ind til højre eller du får bank... Sikke en måde at holde hest på... Hvor er det sørgeligt:/
    Det kunne jo tænkes at der er en årsag til at hesten reagerer som den gør, det være smerte, tidligere erfaringer, angst osv., - at man så vælger at slå hesten løser på ingen måde noget som helst!!
    Jeg bliver så harm over dit indlæg...:/

• #8   5. jul 2012 Og noget helt andet er... man kan ikke slå en hest til at blive velopdragen. Man kan kue en hest ved at slå den.. men jeg vil personligt hellere have en velopdragen hest, som arbejder sammen med en af lyst end en knækket og kuet en, som gør hvad man siger i frygt for at blive slået..

• #9   5. jul 2012 Der er ALTID en grund til, at hesten bukker, stejler eller lignende - og det er ALDRIG fordi, den vil "prøve rytteren af". Enten forstår den ikke dine signaler, eller du har for meget fat i tøjlen, den har smerte eller noget helt andet. I hvert fald ser den kun én mulighed for at slippe af med genen: nemlig at bukke og stejle. Find ud af hvad problemet er, og tag den derfra. Men prøv at tænke fremover, at den gør det, fordi der er noget, der generer - ikke for at irritere eller prøve dig af.

• #10   5. jul 2012 Nu kan det godt være, der er nogen, der vil ryste på hovedet af mig - men når jeg kigger på billederne af din hest, kan jeg se, den har to dybe hulninger over øjnene. Min egen DV på 7 år havde pludselig (dog kun små) hulninger over øjnene. Jeg havde kiropraktor/massør til hende, og efter 2 behandlinger (hun havde låste muskler), er disse forsvundet. Jeg har erfaret, efter at have observeret adskillige heste, at disse hulninger kommer i forbindelse med smerte eller stress. Jeg ville ikke sætte mig op på hesten igen, før jeg havde sikret mig, at den er i stand til at bære en rytter.

• #11   5. jul 2012 Oventus & Mia S:
    Hvad ville du så gøre hvis nu hesten er en som bider eller bare er uopdragen.

Jeg ville personligt først se hva grunde kan være til det og hvis der ikke er nogle, skal den jo ikke have lov, og selvfølge ikke ved at banke den det får man ikke noget ud af, man skal først skal jo prøve på en flink måde at sige ''det må du ikke'' ved at få den på andre tanker eller ved at den f.eks. bider skubber man den væk. hvis det så ikke kommer ind på hjerne på den må man jo gøre som de andre heste på gøre på folden slå fra.

• #12   5. jul 2012 Men det jeg skrev jeg ville gøre er fordi jeg har set hvad der kan ske og det er ikke kønt.
    kender 2 mennesker der havde købt ungheste og de 2 bekende ville ikke sætte deres heste på plads når de blev lidt for kække de heste, så det endte med de ikke kan ride mere pga at de er blevet bukket af og trampende på så de ikke kan holde til det pga ødelagt ryg og en hofte der aldrig kommer til at fungere igen normal.

Og hestene fejlede ikke noget de var bare det der hedder uopdragen.

• #13   5. jul 2012 Louise: Der har nok været noget andet galt - måske har de heste ikke kunne forstå rytternes signaler, eller rytterne har været for u-erfarne til at have med ungheste at gøre? Alt for mange heste lider under "u-forstående ryttere", der mener, hestene skal "sættes på plads", hvis hestene prøver at sige fra, fordi der er noget galt, eller noget, de ikke forstår smiley

• #14   6. jul 2012 De havde også de heste igenmen alt hvad en dyrlæge kan kigge på en hest og de var sunde og raske, det var bare det der hed at de skulle have købt noget de ikke skulle lære nye ting men som kunne alt, de var bare blevet over rost af deres ridelære som så sagde at de ikke skulle offer penge på en 1 pony men en hest der var ny tilredt så kunne de jo lære hvordan en unghest er.

Så ja det er hva man kan kalde u-forstående rytter overfor de hestene, så de blev rigtig svære bagefter at håndtere da de aldrig havde fået et nej. Men da de lige kom ned fra deres grønne gren var de sådan nogle søde heste, og gøre ikke noget galt det var som du siger rytterne der ikke kunne lære fra sig eller havde kendskab til så unge dyr.

• #15   6. jul 2012 Men ville give dig ret kunne heller aldrig finde på at ''straffe'' min hest hvis det er fordi den siger fra over får noget den har svært ved eller noget nyt den er ved at lære. Det må den meget gerne så det nemmere at kende dens grænser.

• #16   6. jul 2012 Det er jo ikke fordi hestene aldrig har fået et "nej", de gør forskellige ting. Heste har brug for en ejer/rytter, der kan vise dem vejen, ellers bliver de usikre, og ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert.

• #17   6. jul 2012 nemlig de skal have en der viser sig som en stærk leder. Og hvis de ikke har de bliver de sådan som de 2 jeg snakker om, men hvis det nu er en f.eks hingst som man ikke er en stærk leder overfor ville man aldrig kunne komme til at håndtere den da den har set sig i rollen som leder.

• #18   6. jul 2012 Men det er en skam at folk tænker heste som et kæledyr en lille hund, for det er det ikke det er et dyr på over 400 kg og ikke et legetøj men et værktøj, og man skal lære at håndtere det før man kan blive god til at håndtere den.

Det er sådan jeg har lært det, og har aldrig brugt magt men bare meget attitude, sindsro og lederskab overfor hesten. Og har aldrig haft en umulig hest som har gjort noget af de rigtige farlige ting hvis den ikke har fejlet noget. Og de har lært at når de rider er der kun fokus ridning og læredom og ikke lege og frækhed, de må hopper og danse så meget de ville når de er på fold. men ikke når der er menneske i nærheden.

• #19   6. jul 2012 Enig Louise (pånær det med, at hesten er et værktøj - det er stadig et levende dyr),men det stemmer jo slet ikke overens med det, du skrev i første indlæg: at så ville du slå den mellem ørerne, give den en i røven og sætte den på røven???!!!

• #20   6. jul 2012 hej alle tak for jeres svar

Oventus & Mia S: jeg har i mange år arbejdet med både tilridning af normale og problemheste og har altid haf en underviser der kan sige det er rigtigt og det er forkert men jeg har aldrig fået afvide det jeg gør skal jeg stoppe med og min underviser sagde at jeg havde rutinen og erfaren nok til at anskaffe mig ham her og har snakket med fem forskellige underviser med hensyn til ham før jeg købte ham om jeg tog det rigtige valg og om jeg ville kunne korrere han og alle mendte ikke han var et støre problem end de gjorde ham til.

alle der skriver at en hest ikke prøver af kan jeg så fortelle det gør ham her. når han bliver bange stopper han op og søger tryghed vis han har ondt vil han ikke gå og har haft dyrlæge til at kigge på ham og mærke hans ryg for at høre om der var noget galt med ham og det var der ikke ja han kan have lavet noget på folden der har gjord han han skulle være sådan men har haft en kiropraktiker fra stalden til at kigge på ham efter og han har stadig ikke ondt nogle steder. jeg kan desuden også mærke og høre når han prøver mig af da han siger nogle virkelig sjove lyde og løfter ryggen.

• #21   6. jul 2012 Jeg ville som Anne-mette skriver longere hesten inden rytter kommer op. Husk at hesten må ikke bukke eller stejle i longen med sadel på, for så ved den ikke at det ikke er ok at gøre det med rytter. Ellers vær stille og rolig med den, det kan godt være at den er utryg ved ny rytter.

• #22   6. jul 2012 Louise - jeg vil ikke på nogen måde mene at hersen prøver af. Den kan være forvirret, havedårlige erfaringer, være dårlig redet, være angst, øm mv., og du skriver netop at du ville slå den mellem ørene eller give den en bagi - det stemmer overhovedet ikke overens med det andet du skriver.
    Og nej hesten er et stort dyr som man skal have respekt for, men ved at slå hesten får du ingen respekt. Husk på at hvis det her 500 kg. dyr får nok af dig, og din pisk, så taber du kampen. Desuden har man allerede i det øjeblik man bruger pisk som afstraffelse eller andre former for fysisk afstraffelse, tabt IMO...

TS - ok, ud fra dit start indlæg lød i bare ikke særlig erfaren - da du spørger hvordan man får hesten til at gøre som man vil... Husk på at du har købt en brugt og muligvis "skadet" hest - den kan have en masse dårlige minder i rygsækken. Og at den muligvis forbinder ridning med smerte, - os selvom den ikke fejler noget fysisk..
    Så helt forfra med tilridningen, og gør det til en glæde at have med mennesker at gøre...

• #23   6. jul 2012 Ai undskyld mig, men nu må I lige komme ind i kampen..

Hesten skal sættes på plads? Ai stop lige. De der cowboy metoder hørte til i det forrige århundrede! Jeg har aldrig i mit liv mødt en hest, der smed folk af fordi den lige ville se, om den kunne.. Og jeg har redet siden jeg var 4 år gammel, så jeg har set og redet mange heste og har selv tilredet min hest.

Jeg synes faktisk du bør hoppe af hesten.. honestly.. og brug lidt tid på at lære den at kende fra jorden. Når du kender den bedre, kan det være du har bedre forståelse for hvad det er den prøver på at sige til dig. En hest kan ikke tale med stemmen, så den taler med sit krospsprog. Og din hest prøver på at fortælle dig noget, og som hesteejer er det din PLIGT at prøve at forstå den i stedet for bare at få den til at holde sin kæft (fx ved hjælp af en pisk).
    Ikke alle heste er lige nemme. Og din hest har måske nogle traumer, som du skal have ud af den, så den igen, som nævnt ovenfor, får en glæde ved at have med mennesker at gøre.

Og at mærke på hans ryg er altså ikke nok. Overvejet om han kan have kissing spine? Det kan kun røntgen afgøre. Han kan også have "famtom-smerter". Ala hvis sadlen har gjort ondt de første 50 gange han havde den på, så lærer han automatisk at sadel = av. Ligesom jeg fx tænker, av, hvis jeg ser et ståltrådshegn, fordi jeg automatisk tror, at der må være strøm i. Og det kan tage tid at pille ud af ham.

Så tag dig tid, lær ham at kende og lyt til ham! Du skal kun være glad for at han prøver på at sige noget til dig. For kuede heste bliver desværre stumme..

• #24   6. jul 2012 min unghest har gjort det samme, og man vidste aldrig hvornår det var tid til "rodeo", jeg begyndte at longere ham lidt inden jeg hoppede på samtidig med jeg havde en extra støtte, min træner træk mig de første par omgange - til hesten var tryg og mig selv! :O) og nu går det bare kanon godt! ingen krumspring. Tag den tid det tager at få opbygget et godt forhold til din hest :O)))

• #25   6. jul 2012 til alle det skal siges at han er 6 ja men er ikke tilradet.

• #26   6. jul 2012 Du skriver, den ikke er tilredet, hvad mener du så med, det er en "problemhest med sadel"? Var det første gang, du var på ryggen af hesten, da den bukkede og stejlede?

• #27   6. jul 2012 Jeanne N

som 4 års blev han tilredet og har derefter holdt et års voksepause derefter blev han sendt i ridning hvor de ikke kunne få underlag på uden han sprang frem og bukkede. jeg har været på ryggen af ham 5 gange, hvor den 5 gang prøvede han mig af

• #28   6. jul 2012 Jeg tror hesten enten er angst eller har smerter, det lyder absolut ikke som en almindelig reaktion:(
    Og prøve af? Det er et oldnordisk udtryk for uforstående ejere med misforståede heste...
    Forfra med alt, giv ham tilliden tilbage, og gør det rart at være omkring mennesker - og bære dem. Og evt en kiropraktik behandling eller lign., for at udelukke/fjene smerten..

Kommentér på:
hest prøver rytter af

Annonce