{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

hvornår har i tilredet? {{forumTopicSubject}}

Hvor gamle har jeres heste været ved tilridning ?
Har en 2.5 årig vallak som fik sadel på idag uden problemer. Men der vil gå lidt endnu før ridning - han er ikke så udviklet endnu.

Ved der er en tommelfinger halløj ved 3 årig. Min hoppe blev tilredet som 5 årig.

Hvad med jer, hvornår er i startet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår har i tilredet?
  • #1   6. jul 2012 Vi begynder omkring 2,5 års alderen da det er der de er nemmest (saddel, hovedtøj, striglen osv.)
    Og vi begynder at ride dem en måned eller to inden de fylder 3. Der er de nemmest da de ikke er sikre på sig selv endnu smiley (det skal siges at det er ponyer, aner ikke med heste ;-))


  • #4   6. jul 2012 fik bailey som 1 års, hvor vi indtil vi startede tilridningen i april-maj, har leget fra jorden af, og han over en lang periode har tilvendt sig til trense og sadel.. han er stadig i gang med tilridningen, da han har en del pauser, og mange fridage smiley

  • #6   6. jul 2012 min var næsten 4 da han blev tilredet.

  • #7   6. jul 2012 Jeg gjorde min pony ryttervant da hun var 3.. red så et par ture hen over sommeren 3-6 stykker bare i skridt også da hun var 4 begyndte vi på det lidt mere.. og da hun var 4½ gik vi for alvor igang.. hun er welsh cob så er langsom om at udvikle sig

  • #8   6. jul 2012 Min vallak Kasmir var 4 år, men var enlig klar som 3 års, har altid været ret harmonisk og kraftig bygget, men mantalt manglede han lige det sidste smiley
    Han vrikkede dårlig nok med et øre, jeg blev bare "kastet" op på ham uden udstyr, mens en trækkede ham og han sagde ingen ting til det, det var som om det var helt naturlig for ham, den efterfølgende træning reagerede han heller ikke på smiley
    Men han havde også været rigtig meget i hænder siden 1,5 års, så som strigle, trække ture, tilvænning til sadel, trense, bid osv i god tid, så det hele ikke kom som et chok på en gang smiley men som sagt var det legende nemt.

    Har derudover en 4 års DV pige nu, som ikke bliver tilredet før til vinter tidligst, da hun stadig mangler nået for jeg synes hun er klar fysisk men så sandelig også mentalt, hun er en ret følsom dame, og jeg vil heller vente til de er 4-5 år, hvis det skal være det, fremfor og gå for hurtig frem smiley så der sker tingene altså i hendes tempo smiley
    Jeg ville aldrig gå hurtigere frem end hestens tempo. Da jeg heller vil vente og være på den sikre side, fremfor evt. og ødelægge mere end ganve smiley


  • #9   6. jul 2012 Synes først man skal begynde når de er 4-5 år. Selvfølgelig kan man sagtens begynde med jordtræning, strigle, stå og gå og alt det inden, men alt der har noget med op på ryggen at gøre, synes jeg først er 4+

  • #11   6. jul 2012 floriando er i gang med tilridning nu, og han er en 3 års dv'er, og han vrikker dårligt nok med et øre, og tager bare det hele så cool

  • #12   6. jul 2012 3-3½ smiley

  • #13   6. jul 2012 Jeg gjorde min hoppe ryttervant som 3 års, og red hende fra april til juni, og så fik hun pause til september, hvor vi for alvor begyndte træningen igen smiley
    Hun er nu 5 år smiley


  • #14   6. jul 2012 Daimond som jeg er igang med at tilride, havde sadel og hovedtøj på første gang ved en 2½-3 års alderen, havde rytter på et par gange som 3 års og nu hvor han er 4 skal jeg sådan rigtigt igang med ham smiley

  • #15   6. jul 2012 Min er lige tilredet som 3 års og nu står han bare og får en velfortjent voksepause. I den tid hvor han vokser vil jeg igen arbejde fra jorden af med lidt gåture og en smule longe arbejde

  • #16   6. jul 2012 Altså det er jo meget forsklligt fra hest til hest.. Om de er modene nok eller om de stadigvæk er meget legesyge osv.
    jeg tilrider min islænder som 4 års, med en masse jordtræning inden.
    Alt jordtræning giver baghjul når du begynder tilridning fra ryggen. smiley


  • #17   6. jul 2012 det er forskelligt.. i stalden, starter vi gerne når de er omkring 2 med leg og en smugle opdragelse, som nu må man altså ikke bare gå fordi man ikke vil mere.. man får sadel på og trenser bliver prøvet på.. når de er omkring 3 kommer der rytter på et par gange og når de er omkring 4 bliver de redet lidt mere og får nogle flere oplevelser.. nogle bliver først redet når de er 5, det kommer igen an på sind, kropsudvikling og sindsudvikling

  • #18   6. jul 2012 Min gamle hest blev tilredet som 2-års. Min nuværende som 3-års. Og er ved at tilride min plag, så småt. Hun er 3 år. smiley

  • #19   6. jul 2012 jeg har ntilredet min pony som 3-års smiley og hun er super

  • #20   7. jul 2012 jeg har ikke tilrdet en hest før men Chili (islændere under min provil) var 3 da jeg købte ham og der kunne han vist nok lidt dressur, han kunne gå til bidet og alt muligt, hvilket jeg syntes var synd når han ikke engang var redet 1 år

  • #21   7. jul 2012 Jeg ved bare at tidl, ejer sagde at de var begyndt at tilride den som 2 år og at de selv havde trænet den til at gå til biddet og alt det der, den kunne vist lidt dressur men jeg red den ikke sådan. Og ja det ved ja da islændere kan vokse til de er 6 mener jeg det er, men det vidste jeg ikke den gang

  • #22   7. jul 2012 3-4 års alderen.

  • #23   7. jul 2012 Vores bliver typisk tilredet forår/sommer når de er tre, så står de vinteren over. De bliver kun lige redet indtil de er stabile i alle tre gangarter (I nogle tilfælde til efter kåringer mm) også får de som sagt lov til at stå vinteren over, hvor vi genoptager ridning ved foråret, når regn mm er væk smiley

  • #24   7. jul 2012 Altså redet bliver de først som 5-6 års. 1-2 års (fem gange om ugen) jordarbejde før det...

  • #25   7. jul 2012 ok det vidste jeg så ikke smiley Godt at min traver er fuldt vokset nu så smiley
    Hvad hedder den Islænder? smiley


  • #26   7. jul 2012 Da jeg gerne vil have min hest kan holde i mange år, og han bliver en temmelig stor hest, skal han først rytter tilvænnes næste sensommer hvor han er 3½, dvs jeg skal op og sidde nogle gange, der skal skridtes lidt og så ikke mere.. Han skal tilrides langsomt og gradvist indtil han er 5 og derefter til han er 6 bygges der helt op, så han først er i fuld ud daglig træning der... Jeg skynder mig langsomt, men han har været i hænder siden jeg købte ham da han var 4 måneder og han har sidenhen oplevet en masse, går ture, står pænt på staldgang osv osv.. Sadel har han prøvet et par gange, ganske kort og trense kommer han nok aldrig til at prøve, det bliver hackamore som han også har prøvet et par gange nu... Han kan næsten mere end mange voksne rideheste, men det skyldes også at han fra helt lille har fået lov at stifte bekendtskab med mange ting, stille og roligt og så spiller hans sind selvfølgelig også ind.. Han er bare cool og af natur, nysgerrig... Trailer vader han bare op i og har gjort i et års tid nu, selvom han kun er 2 år og 3 måneder...

    Alle racer kan vokse til de er 8, og ingen er hurtigere klar end andre, heller ikke fuldblods og amerikanere.. Alle lukker i led osv på de samme tidpunkter i livet, undtagelserne er hvilke racer der er bedre til at håndtere den tidlige tilridning =/


  • #27   7. jul 2012 Man kan ikke generalisere hesteracer.. De er ALLE sammen udvokset samtidig.
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

    Sofie er tilvænnet rytter som 3½ års og tilredet som 4 års.. Ingen problemer her.. Chico og Diamond er tilredet som 3 års.. Ingen af dem var 100% klar til hårdt arbejde, så de blev kun redet på ture i starten og så blev der sat lidt mere intensivitet på træningen 4-6 måneder efter.. Dér solgte jeg så desværre Diamond, så han er et ufærdigt projekt..
    har tilredet et par stykker udover det som også har været mellem 3½ og 5 år..


Kommentér på:
hvornår har i tilredet?

Annonce