1.119 visninger
|
Oprettet:
HJÆLP! Hvem kan tilkøre en Islænder? {{forumTopicSubject}}
Jeg har forgæves søgt efter nogen der vil tilkøre en Islænder for os.
Har allerede prøvet alle køreklubber og foreninger i nærheden af helsingør og Hillerød.
Er der nogen private der vil gøre det,eller hved hvem der gør sådan noget?
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Er ikke så kendt i den sjællandske geografi, men tænker at du kunne prøve Kurt Klindt eller Tea Giversen -begge giver undervisning men er ikke sikker på om de osse tilkører for andre.
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 272
nov 2007
Travfolk er super dygtige til det de laver (eller de fleste er da), men jeg foretrækker nu at hesten lærer fra start at arbejde dressurmæssigt korrekt for vogn (bruger sig rigtigt osv) så det kan blive et godt supplement til kørslen, istedet for det modsatte.
Og det kræver altså en kusk der kan lære den netop dette -sender jo heller ikke dressurmussen i tilridning på galopbanen;o)
apr 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 294
Travbanerne har for travlt til at gide at ligge og rode med en Islænder der skal tilkøres.
Det er vist ikke noget nemt projekt jeg har sat mig for.
nov 2007
apr 2012
Jeg er ny når det gælder kørsel med vogn, og derfor vil jeg også hellere betale mig fra, at nogen der ved hvad de laver, gør det for mig.
Hesten skal ikke ødelægges af mine ideer om at køre vogn. Jeg tager ingen chancer med at prøve selv. Så vil jeg hellere droppe ideen, eller købe en der allerede er kørt til.
Jeg har redet siden jeg vat barn, men har intet begreb om at tilkøre en hest, så her må jeg søge hjælp hos dem der kan det.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.445
apr 2012
jul 2008
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 35
Michelle W. Tror ikke du forstår hvor galt det kan gå hvis ikke man ved hvordan man gør, Og Sheida har fuldstændig ret..det er ikke nok at kikke på det er noget man skal have vist og lært sig mange gange.... og ikke mindst hjælp til. så det er en meget klog beslutning du der har taget for at komme godt igang, istedet for at komme til skade eller få hesten ødelagt pga en dum fejl.. held og lykke..
jul 2008
Har kørt heste hele mit liv og haft trav stutteri og kørt mange heste til, kører nu 2 spand med varm blodsheste og alle mine heste er både køre og ride vant og det har vi altid selv gjort men har været 3 til at hjælpe de første par gange og så er man 2 derefter...
nov 2007
Jeg skriver jo netop at hun ved at tage ud at kigge, kan møde andre kørefolk og måske endda nogen der kan hjælpe hende eller henvise til nogen som kan. Kig engang i tidligere tråde om kørsel, jeg er nu den første til at fraråde at folk selv roder sig ud i den slags uden kyndig hjælp;o)
Og ang dressur, så starter det jo allerede ved tilkørslen. Self lærer man ikke hesten at gå svær dressur første gang den er spændt for -helt som en hest under tilridning ikke forventes at gå MB på 2 dage.
Men at lære at bruge sig korrekt, starter nu tidligt -ingen grund til at hesten først lærer et for blot at skulle lære noget helt andet 14 dage senere.
Jeg kører selv, omend ikke andet end lidt hygge med belgieren, men min far kører meget, osse konkurrencer (får i øvrigt undervisning ved Høper -men det er jo i Jylland og tænker næsten at TS gerne vil finde hjælp på Sjælland), så jeg er altså ikke helt uvidende om kørsel
nov 2007
jul 2008
Go dag
aug 2007
nov 2007
en galoptræner lægger jo heller ikke ud med at lære hesten at løbe super hurtigt fra start -i første omgang gøres den jo bare ryttervandt. Alligevel har jeg altså endnu tilgode at høre nogen foreslå at sende en ridehest i tilridning hos en galoptræner.
aug 2007
apr 2010
vil nu ikke se noget forgjordt i at en travtræner hjælper, de laver ikke andet end at køre heste til og 14 dage ødelægger nok næppe dens dressur evner, for så er der noget galt.
men et godt råd til trådstarter, start med at longere i 2 liner og få den til at skridt, trav og stoppe på liner og stemme så er du lang vej fremme med den selv lav 8 taller i 2 liner, når du kan longere den og den forstår det så begynd at gå bagefeter den, så har du den grundlæggende forståelse i orden;0) og så mangler du bare vognen
apr 2012
Tak for tippet.
Jeg har to vogne. En sulky og en 4 hjulet.
Du skriver `14 dage hos en travtræner` tager det virkelig kun 14 dage at køre en hest til?
Troede det tog længere tid. Mindst et par måneder. Men hvad ved jeg, Jeg er jo helt ny i at køre med heste.
Har godt tænkt på at en travtræner nok bliver den bedste løsning, da de, som flere nævner, jo gør det hver eneste dag, og nok ved hvad de laver.
apr 2012
nov 2007
Hvis jeg skriver en hest er tilredet, så er det jo osse meget forskelligt om folk opfatter det som at den blot kan have en rytter på ryggen i alle 3 gangarter, eller om den går stabilt i alle tre gagarter, kan vendes og drejes, rides både på bane og på tur osv.
Det samme gælder naturligvis med kørsel. For mig er en hest ikke rigtigt tilkørt før den har lært den mest basale dressur og kan køres både på bane og på tur (osse på vej). Og det tager altså oftest lidt mere end 14 dage -self osse en smule afhængig af hvad man har lavet af forarbejde
apr 2012
Den skal være stabil og ikke er usikker. I mit tilfælde skal den være idiot sikret.;)
Ved godt at der ikke findes nogen garantier når man har med levende dyr at gøre, men jeg skal føle mig tryg ved at køre med den i skov og steder hvor der er mange mennesker og forstyrende elementer.
Min datter på 3 år skulle også gerne kunne komme med på tur, og det tillader jeg ikke før end at jeg kan stole 100 % på hesten.
apr 2010
nu er heste jo meget forskellige og det samme er folk, men når jeg sætter min helt rå 1 års i tilkøring skal den skulle kunne skridte trave stoppe og dreje når den bliver bedt om det før jeg skal have den hjem igen og det kan de til ug. den sidste jeg fik kørt til, havde trænet langs landevej og i skov og var væk i 3 uger. går ud fra hendes forstår at dreje stoppe og gå frem på komando, så skal den jo egentlig bare lære at der er noget bagefter.
nov 2007
Hos os bliver heste ikke kørt før de er 3 (men de er så på det tidspunkt vandt til at blive håndteret, have sele på osv).
Og her lærer de så grunddressuren -stop (og bliv stående), start, dreje til højre og venste, flytte sig/runde sig for pisken, gå på tur osv.
Og ret hurtigt forventes det altså osse at de skal have lidt gang i bagbenene og lære at gå lidt til bidet -der er naturligvis ikke tale om nogen høj grad af samling, for det vil de jo næppe kunne bære, men både med axel (som var redet i forvejen) og martha (som var helt rå) fik vi heste hjem der var klar til hvad man vel kunne sammenligne med en LC-ridedressur.
Lang vej til "rigtig" dressur endnu, men grundstenene var lagt. Og det er hvad jeg mener når jeg siger en hest er tilkørt.
At hesten kan trække et eller andet fra A til B betyder i mine øjne ikke at den er tilkørt (ligesom en hest man kan sidder på ikke nødvendigvis er tilredet)
HJÆLP! Hvem kan tilkøre en Islænder?