{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP! Hvem kan tilkøre en Islænder?
  • #1   16. jul 2012 typisk kan køreforeningerne henvise til en der kan hjælpe, men et alternativ kunne være at se dig om efter forspændingsdage -det afholder mange af køreforeningerne, og det er dage hvor man kan få hjælp til "selv" at tilkøre sin hest.

Er ikke så kendt i den sjællandske geografi, men tænker at du kunne prøve Kurt Klindt eller Tea Giversen -begge giver undervisning men er ikke sikker på om de osse tilkører for andre.

• #2   16. jul 2012 har du prøvet på travbanen jeg ved de gør det nogen steder af og til

• #3   16. jul 2012 Jeg ville så ikke umiddelbart sende hesten på trvabane for tilkørsel, men det afhænger jo nok lidt af hvad målet med kørsel er.

Travfolk er super dygtige til det de laver (eller de fleste er da), men jeg foretrækker nu at hesten lærer fra start at arbejde dressurmæssigt korrekt for vogn (bruger sig rigtigt osv) så det kan blive et godt supplement til kørslen, istedet for det modsatte.
    Og det kræver altså en kusk der kan lære den netop dette -sender jo heller ikke dressurmussen i tilridning på galopbanen;o)

• #4   16. jul 2012 De køreforeninger jeg har søgt i har ikke været så hjælpsomme, andet end at jeg kunne komme og se når de kørte, men det er langt fra det samme. Jeg aner jo ikke hvad jeg skal se efter.

Travbanerne har for travlt til at gide at ligge og rode med en Islænder der skal tilkøres.

Det er vist ikke noget nemt projekt jeg har sat mig for.

• #5   16. jul 2012 Faktisk er det slet ikke en dårlig ide at tage ud at kigge når køreforeningen træner eller afholder arrangementer -ofte kan man rende på nogen der kan hjælpe eller kender nogen der kan eller finder info om arrangementer som f.eks. forspændingsdage;o)

• #6   16. jul 2012 He he. Nej lige præcis.

Jeg er ny når det gælder kørsel med vogn, og derfor vil jeg også hellere betale mig fra, at nogen der ved hvad de laver, gør det for mig.

Hesten skal ikke ødelægges af mine ideer om at køre vogn. Jeg tager ingen chancer med at prøve selv. Så vil jeg hellere droppe ideen, eller købe en der allerede er kørt til.

Jeg har redet siden jeg vat barn, men har intet begreb om at tilkøre en hest, så her må jeg søge hjælp hos dem der kan det.

• #7   16. jul 2012 Prøv at kontakt Flemming Larsen - ja han er travtræner men er fantastisk dygtig og vil måske hjælpe dig mod betaling eller gratis. Ellers kontakt kvistgård eller spt ponytrav klub - det er garanteret nogle der kan hjælpe dig til hvem du skal kontakte for hjælp og de kender sikkert også nogle ikke trav mennesker der kan hjælpe dig smiley

• #8   16. jul 2012 Tak for oplysningerne. Det vil jeg prøve. smiley

• #9   16. jul 2012 Henrik høper, her i Jylland, se trekantens køre selskab, eller søg på nettet under hans navn. han kører heste til. Evt også en der hedder Lars Dau i sønder jylland Der er også køre selskaber over hos jer og dem kan du også finde på nettet og de kan evt også hjælpe dig med hvem der køre heste til på sjælland.. Hvis ik dem du har talt med var venlige så spørg nogle andre om de kender nogen som køre heste til.
    Michelle W. Tror ikke du forstår hvor galt det kan gå hvis ikke man ved hvordan man gør, Og Sheida har fuldstændig ret..det er ikke nok at kikke på det er noget man skal have vist og lært sig mange gange.... og ikke mindst hjælp til. så det er en meget klog beslutning du der har taget for at komme godt igang, istedet for at komme til skade eller få hesten ødelagt pga en dum fejl.. held og lykke..

• #10   16. jul 2012 Heste der er ved at blive kørt til skal ikke gå dressur, det er altså noget de lærer senere,, Michelle W Det med travbanen er altså ikke nogen dårlig ide,, alt i alt handler det kun om at den skal lære at gå for vogn og blive tryg og ikke være bange og stikke af eller sparke over stængerne eller vognen i stykker og løbe ud og laver skader på sig selv og andre .
    Har kørt heste hele mit liv og haft trav stutteri og kørt mange heste til, kører nu 2 spand med varm blodsheste og alle mine heste er både køre og ride vant og det har vi altid selv gjort men har været 3 til at hjælpe de første par gange og så er man 2 derefter...

• #11   17. jul 2012 Øøøh Pia hvor læser du at jeg skriver at hun bare skal tage ud at kigge og så gå igang selv?
    Jeg skriver jo netop at hun ved at tage ud at kigge, kan møde andre kørefolk og måske endda nogen der kan hjælpe hende eller henvise til nogen som kan. Kig engang i tidligere tråde om kørsel, jeg er nu den første til at fraråde at folk selv roder sig ud i den slags uden kyndig hjælp;o)

Og ang dressur, så starter det jo allerede ved tilkørslen. Self lærer man ikke hesten at gå svær dressur første gang den er spændt for -helt som en hest under tilridning ikke forventes at gå MB på 2 dage.
    Men at lære at bruge sig korrekt, starter nu tidligt -ingen grund til at hesten først lærer et for blot at skulle lære noget helt andet 14 dage senere.

Jeg kører selv, omend ikke andet end lidt hygge med belgieren, men min far kører meget, osse konkurrencer (får i øvrigt undervisning ved Høper -men det er jo i Jylland og tænker næsten at TS gerne vil finde hjælp på Sjælland), så jeg er altså ikke helt uvidende om kørsel

• #12   17. jul 2012 og jeg står nu stadig ved at jeg ikke ville sende hest i tilkørsel på travbanen. Jeg har masser af respekt for travkuske, som er dygtige til det DE laver. Men det er ikke det samme som min hest skal lære, og vil man have at kørslen skal kunne give noget positivt til ridningen osse, ja så kræver det at der køres dressur. Ikke blot at hesten lærer grunddressuren under tilkørslen, men osse at man selv lærer at køre den korrekt. Og det kræver at den der tilkører (og efterfølgende hjælper den nye kusk igang) kan undervise en i det.

• #13   17. jul 2012 Enig langt hen ad vejen..
    Go dag

• #14   17. jul 2012 Altså hesten/pony behøver jo ikke komme på travbanen fordi en travtræner kører den til - de fleste travtrænere køre deres heste til ligesom andre i køre verdenen gør - travheste kommer først på banen i det de ER tilkørt og ikke mens de bliver tilkørt smiley så giver Pia N ret - det er ikke en helt dårlig idé hvis ts ikke kan få nogen i dressur køre verdenen til at hjælpe hende med tilkørsel - så er de MEGET bedre at få en travtræner til at tilkøre i stedet for at droppe det helt og når så hesten er tilkørt så tage til køre arrangementer hvor du og hesten lærer dressur kørsel smiley

• #15   17. jul 2012 DSP -med "på travbanen" mente jeg såmænd blot "tilkørsel hos travtræner" uanset hvor det så foregår. Pointen er kort og godt, at der er forskellige måder at køre på og forskellige formål med kørsel, og jeg ville vælge kusk til tilkørslen udfra hvad jeg påtænker at bruge hesten til og/eller hvad det er jeg vil have ud af at køre min hest.

en galoptræner lægger jo heller ikke ud med at lære hesten at løbe super hurtigt fra start -i første omgang gøres den jo bare ryttervandt. Alligevel har jeg altså endnu tilgode at høre nogen foreslå at sende en ridehest i tilridning hos en galoptræner.

• #16   17. jul 2012 De galoptrænere jeg kender tilrider deres galopheste på samme måde som mange andre ryttere tilrider deres rideheste - synes det er en misforstået ting at der er forskel på om det er en travtræner, en galoprytter, en dressurrytter eller springrytter.. Men man må jo bare vælge som man selv føler bedst for smiley

• #17   18. jul 2012 hmmm nu er jeg jo travmenneske jeg har da hørt om travheste der har stået i trænning i en galop stald.
    vil nu ikke se noget forgjordt i at en travtræner hjælper, de laver ikke andet end at køre heste til og 14 dage ødelægger nok næppe dens dressur evner, for så er der noget galt.
    men et godt råd til trådstarter, start med at longere i 2 liner og få den til at skridt, trav og stoppe på liner og stemme så er du lang vej fremme med den selv lav 8 taller i 2 liner, når du kan longere den og den forstår det så begynd at gå bagefeter den, så har du den grundlæggende forståelse i orden;0) og så mangler du bare vognen

• #18   18. jul 2012 Hej Kathrine.

Tak for tippet. smiley Er nu ikke helt med på hvad du mener, så må hellere lade en prof gøre det.

Jeg har to vogne. En sulky og en 4 hjulet.

Du skriver `14 dage hos en travtræner` tager det virkelig kun 14 dage at køre en hest til?
    Troede det tog længere tid. Mindst et par måneder. Men hvad ved jeg, Jeg er jo helt ny i at køre med heste. smiley

Har godt tænkt på at en travtræner nok bliver den bedste løsning, da de, som flere nævner, jo gør det hver eneste dag, og nok ved hvad de laver.

• #19   18. jul 2012 Iøvrigt tak til alle der deltager i debatten. Det hjælper meget at høre de forskellige synspunkter.

• #20   18. jul 2012 Det afhænger vel af hvordan man definerer tilkørsel.

Hvis jeg skriver en hest er tilredet, så er det jo osse meget forskelligt om folk opfatter det som at den blot kan have en rytter på ryggen i alle 3 gangarter, eller om den går stabilt i alle tre gagarter, kan vendes og drejes, rides både på bane og på tur osv.
    Det samme gælder naturligvis med kørsel. For mig er en hest ikke rigtigt tilkørt før den har lært den mest basale dressur og kan køres både på bane og på tur (osse på vej). Og det tager altså oftest lidt mere end 14 dage -self osse en smule afhængig af hvad man har lavet af forarbejde

• #21   18. jul 2012 Enig.

Den skal være stabil og ikke er usikker. I mit tilfælde skal den være idiot sikret.;)

Ved godt at der ikke findes nogen garantier når man har med levende dyr at gøre, men jeg skal føle mig tryg ved at køre med den i skov og steder hvor der er mange mennesker og forstyrende elementer.

Min datter på 3 år skulle også gerne kunne komme med på tur, og det tillader jeg ikke før end at jeg kan stole 100 % på hesten.

• #22   21. jul 2012 michelle w
    nu er heste jo meget forskellige og det samme er folk, men når jeg sætter min helt rå 1 års i tilkøring skal den skulle kunne skridte trave stoppe og dreje når den bliver bedt om det før jeg skal have den hjem igen og det kan de til ug. den sidste jeg fik kørt til, havde trænet langs landevej og i skov og var væk i 3 uger. går ud fra hendes forstår at dreje stoppe og gå frem på komando, så skal den jo egentlig bare lære at der er noget bagefter.

• #23   21. jul 2012 Kathrine -ja at der er delte meninger kan vi hurtigt blive enige om. Personligt synes jeg jo f.eks. ideen om at ride eller køre en 1-års er helt vanvittig;o)

Hos os bliver heste ikke kørt før de er 3 (men de er så på det tidspunkt vandt til at blive håndteret, have sele på osv).
    Og her lærer de så grunddressuren -stop (og bliv stående), start, dreje til højre og venste, flytte sig/runde sig for pisken, gå på tur osv.
    Og ret hurtigt forventes det altså osse at de skal have lidt gang i bagbenene og lære at gå lidt til bidet -der er naturligvis ikke tale om nogen høj grad af samling, for det vil de jo næppe kunne bære, men både med axel (som var redet i forvejen) og martha (som var helt rå) fik vi heste hjem der var klar til hvad man vel kunne sammenligne med en LC-ridedressur.
    Lang vej til "rigtig" dressur endnu, men grundstenene var lagt. Og det er hvad jeg mener når jeg siger en hest er tilkørt.

At hesten kan trække et eller andet fra A til B betyder i mine øjne ikke at den er tilkørt (ligesom en hest man kan sidder på ikke nødvendigvis er tilredet)

Kommentér på:
HJÆLP! Hvem kan tilkøre en Islænder?

Annonce