{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.831 visninger | Oprettet:

Andreas Helgstrand {{forumTopicSubject}}

Hej,

Hvad er jeres mening om Andreas Helgstrand og hans træningsmetoder?

Jeg har nu set et klip fra Epona.tv om hans ridning, hvor han forklarer, hvad han laver, samt set et program fra LPS, hvor hans træning er omtalt.

Jeg har længe haft en mening om hans metoder, og disse to klip har bestemt ikke ændret mit syn. Eller jo måske nok en anelse. Men desværre ikke til det bedre...

Hvad synes I derude om en af Danmarks "bedste" ryttere?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andreas Helgstrand
  • #1   17. jul 2012 link evt?

• #2   17. jul 2012 Jeg går slet ikke ind for ''normal'' dressurs metoder. Så derved heller ikke AH 's ridning eller metoder bryder jeg mig om. smiley

• #3   17. jul 2012 (link fjernet)

Skal lige se om jeg kan finde det andet...

• #4   17. jul 2012 http://sporten.tv2.dk/article.php/id-22023219:lps-den-30-april-overgreb-i-ridesporten.html?ss

Linket til det andet. Det er ikke kun specifikt om ham, men hele den kultur der er kommet omkring vores dressur, hvor blandt andet Andreas bliver brugt som eksempel.

• #5   17. jul 2012 Han er en dygtig rytter, men bestemt ikke et forbillede smiley

• #6   17. jul 2012 L&B: På hvilken måde mener du at han er en dygtig rytter? Det han præsterer på hestene, eller den baggrund han har eller hvilket?

• #8   17. jul 2012
    Tja.. Jeg syntes hans kommentar til hans LDR clinic som vist lød noget i stil med " SE! det er så svært at få hesten til at gå foran lod/i lod " siger alt om den kære mand.. smiley

• #9   17. jul 2012 Syntes ikke han er såå slem, som alle de top spring rytter der tøffer rundt og rykker og flår hesten i munden.
    Syntes bare at nogle spring rytter skal tage lidt mere tid til at lære dressuren rigtig, og ikke bare at den skal kunne ride frem og tilbage for tøjlen. Og give dressur lidt mere tid så man kan ride og stoppe en hest for ens vægt.

• #10   17. jul 2012 syntes ren ud sagt han er super ondssvag smiley han lukker jo lort ud konstant, Krikken kommer med et meget godt eksempel (:

han burde ikke være DKs bedste rytter. Synes han måske skulle sætte sig ned og læse en bog om hestens anatomie og så tænke lidt over han ridning eller tage en ordentlig snak med Gerd Heuschmann smiley

• #11   17. jul 2012 Jeg synes det bliver overdrevet alt for meget. Folk er sgu blevet sarte og heste er ikke lavet af glas.

• #12   17. jul 2012 Altså i klippet fra Epona, siger de jo at hvis man har noget at indvende over metoderne er det fordi man ikke har forstand på hestetræning...

KAN dette være tilfældet? Hvorfor hvorfor ikke?

• #13   17. jul 2012 Åhh. Når jeg ser sådan noget, så husker jeg klart og tydeligt, hvorfor jeg gik fra at være konkurrencerytter i en konkurrencestald til at være akademisk, bidløs rytter i en lille hyggestald, som jeg er nu.
    Jeg kan slet ikke forstå at man kan sige at man elsker heste og så bagefter udsætte dem for den slags... Æv, hvor er det trist. Jeg håber virkelig, at Susan bliver ved med at kæmpe for ændringer i sporten, for det er der virkelig brug for.

• #14   17. jul 2012 HVIS han er så dygtig - Hvorfor er han så ikke med til OL? (eller nogle af de andre store dressur stævner der har været??)

• #15   17. jul 2012 nej heste er ikke af glas, men vi har valgt at bruge dem, og så synes jeg godt man kan behandle dem ordentlig. (;

• #16   17. jul 2012 kan godt ride andreas helgstrand, har selv været i praktik hos ham, så har set ham ride en del, hvilket ser meget fint ud syntes jeg. hestene gik ikk totalt bøjet sammen eller noget, det så ganske fornuftigt ud syntes jeg, og hestene fik en god behandling.
    det eneste jeg syntes der er lidt synd er at de ikk kommer så meget ud på fold det er lidt øv, men ellers blive hestene behandlet rigtig godt der oppe

• #17   17. jul 2012 Jeg ved ikke særlig meget om ham eller hans metoder for det interesserer mig ikke specielt meget, så jeg kan ikke gøre mig vildt meget klog på lige præcis HAM. MEN jeg tror han er en super god rytter teknisk, lige som mange andre topryttere, men han rider jo for at overleve. Det er hans arbejde og så snart ens levevej bliver bestemt af et dyrs præstation tror jeg tit man bliver nød til at bruge metoder som i nogle folks øjne grænser sig til det groteske, for at få hurtige og præcise resultater.
    At man presser dyr fordi man er afhængig af deres præstationer (som ligger over fritidsniveau), tror jeg er ret generelt i mange dyrekræse. Jeg vil gerne se hvordan mange topryttere ville træne deres heste hvis de ikke var under et konstant økonomisk pres, for jeg er ret sikker på at man ville få andre træningsmetoder at se, som måske er lidt mere skånsomme og hestevenlige.

• #18   17. jul 2012 Ditte Brudlykke
    Han har deltaget i OL, hvor Danmark vandt Bronze i dressur:)

Bronze medal icon.svg Bronze Andreas Helgstrand
    Nathalie zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg
    Anne van Olst Hestesport Holddressur

Han red på Matine:)

• #19   17. jul 2012 Moe: Men det gør det vel ikke i orden at bruge disse former for tvang? Specielt når det så går ud og kommer til at blive accepteret på fritidsbasis?

• #20   17. jul 2012 » Ditte Brudlykke « *

Altså du synes sikkert også du er god til at ride og du er vel heller ikke med i OL? Jeg synes også selv at jeg er ok på hesteryg og jeg er desværre heller ikke blevet udtaget smiley
    Tag det som en joke. Man behøver vel ikke at være med til OL for at være en god rytter smiley

• #21   17. jul 2012 Nej absolut ikke. Men når folk kalder ham Danmarks BEDSTR rytter.
    Og jeg mener OL i år.

• #22   17. jul 2012 » Ditte Brudlykke « *
    Han er ikke med i år da han ikke har nogle heste der er klar til det..

• #23   17. jul 2012 Der kan jo være flere grunde til at han ikke er udtaget til OL i år:)

• #24   17. jul 2012 *Jeanette & Konikken Masca* < 3

Mit indlæg var bestemt ikke for at holde en hånd over hans træningsmetoder, jeg skrev bare de tanker ned jeg gjorde mig efter at have læst din tråd. Folk må selv tage ansvar for at danne sig en mening om hvad der er rigtigt og forkert. At folk accepterer hans metoder er deres eget valg og så kan man selvfølgelig gøre en indsats for at få folk "omvendt" til at tro på hvad man selv synes er rigtigt hvis man mener deres "valg" inden for hestetræning er forkert.

• #25   17. jul 2012 Kunne kaste op ud over ham manden i videoen fra DRF... Hvad sker der????!!!!

• #26   17. jul 2012 det eneste positive jeg kan sige om Andreas er, at han er en super dygtig forretningsmand... og så holder den så vidst også her! Har set klippene, men kender også folk der har haft noget at gøre med ham, og de har heller ikke noget godt at sige...

Men må jo så også indrømme at jeg generelt ikke er fortaler for den moderne dressur - og Andreas er jo bare et billede på hvordan den moderne dressur tit og ofte foregår.. desværre smiley

• #27   17. jul 2012 Moe: Nej regnede egentlig heller ikke med at det var en støttemeddelelse for ham. Prøver også at forholde mig så neutralt som muligt, selvom jeg synes det er utrolig ssvært

• #29   17. jul 2012 Jeg bryder mig ikke om hans (og flere andre "professionelle rytteres) metoder. Kyra Kyrklund har altid været mit forbillede, og jeg ville ønske, mange flere red efter hendes principper smiley Ikke at hun er "den eneste", men hun er virkelig en af de få professionelle, som behandler, og rider hesten ordentligt (efter min mening) smiley

• #30   17. jul 2012 *Jeanette & Konikken Masca* < 3

Man vil altid møde mennesker man har lyst til at dunke oven i hovedet fordi man er så vanvittig uenig med dem haha smiley Jeg tror heller ikke man behøver at forholde sig neutralt hvis man er uenig. Man skal sige hvad man mener og føler, men på en måde så folk gider/kan holde ud til at lytte til én. Selvfølgelig skal man råbe op når man føler at noget er fuldkommen forrykt, lige som ridesporten er i manges øjne. Ud og kæmp for din sag hvis du har noget på hjertet!

• #31   17. jul 2012 Moe:
    Hehe jeg kæmper bravt hver eneste dag! Prøver i hvert fald at sprede budskabet. Men mener mere i denne her debat. Jeg vil gerne høre hvad andre har at sige om sagen, som jeg nødvendigvis ikke er enig i.
    Bare for at se om jeg kan blive klogere.. smiley

• #32   17. jul 2012 Hmm.. jeg synes ikke om den måde han rider på, men han er en rigtig venlig person!! Og ja jeg møder ham ofte og snakker med ham, og jeg synes han er en rigtig rar person, men hans ridning.. det bryder jeg mig ikke om smiley

• #33   17. jul 2012 Ja det er skræmmende hvilken udvikling dressuren har udviklet sig til. Men jeg tror som Moe er inde på, så handler det rigtig meget om hurtige resultater på deres heste, for at være med i toppen. Det er jo Andreas og mange andre top rytteres arbejde, at ride og tjene penge. Når de ikke hurtige nok til tops kan de sikkert hurtigt miste deres sponsore, og det ønsker de jo heller ikke.

Men ja man burde gå ind og kigge på sporten, og hvilken vej det føre hen. Det er mærkeligt at dansk rideforbund ikke selv kan se fejlene, men accepetere udviklingen. Så sker der jo heller ikke en ændring før de selv indser hvilket problem det er. Baglod og taktfejl burde være noget de slog ned på.

• #34   17. jul 2012 Team dalgård: Kan godt se at penge kan være et problem for toprytterne. Men det bør vel ikke gå ud over dyrene? Så skal de da vælge en anden levevej, i min verden.. Og jeg synes problemet bliver rigtig stort, når DRF som du siger ser gennem fingre med det, og det bliver ganske alment at bruge samme metoder som almindelig fritidsrytter - stævner eller ej.. Og de har jo altså ikke nogle penge at miste på det..

• #35   17. jul 2012 Lige et sidespring:
    Synes det vildt længe siden jeg har set/hørt til ham på stævnebanerne.
    Nogle der ved hvad han laver pt ?

• #36   17. jul 2012 ditte - andreas er ikke med til OL i år fordi han ikke har en hest som er klar til dette endnu - han har mange unge talenter i stalden - bla fløjhingsten Zonik og den meget talentfuld Sir Donnerhall ll - men disse hingste er 4 og 6 år og er slet ikke uddannet til OL kravende endnu:-)

• #37   17. jul 2012 trine - Han har næsten lige startet i Aalborg hvor han vandt 4 års kval. på Zonik

• #38   17. jul 2012 Okay tak smiley

• #39   17. jul 2012 Hvad blev der af Tacolando Triple R som han købte fuldt uddannet til Grand Prix med henblik på OL-deltagelse i år??? Den skulle da fint være klar...

- Så kan man jo give sig til at spekulere over, hvorfor en toprytter, med næsten ubegrænsede midler, og adgang til det bedste hestemateriale som kan opdrives, ikke selv uddanner sin egen Grand Prix hest...

• #41   17. jul 2012 Dolnra - det var mere en konstatering end et argument. Men anyways, i ridesporten bliver alle alligevel aldrig enige.

• #42   17. jul 2012 Hvis man køber en hest med henblik på OL-deltagelse, så sælger man den ikke før OL. Det er en ubetalelig reklame at deltage der.

Så vidt jeg er orienteret står hesten skam stadig i hans stald...
    Og Andreas mangler bestemt ikke topmateriale. Avlere står i kø, for at få redet heste ved ham, endda mod betaling, så han kan vælge og vrage.

• #43   17. jul 2012 Jeg har hørt at han ikke kunne komme med fordi han ikke havde nogle der var klar og ikke havde heste der havde kvalificeret sig til OL.

• #44   17. jul 2012 Jah man kan jo ikke komme uden om han jo er en dygtig rytter om man kan lide hans måde og træne heste på eller ej..

Han har skam også været til OL og danmark vandt bronze.. så ingen her kan vist komme og sige han er en dårlig rytter for en dårlig rytter kommer jo ikk så langt..

Meget muligt man ikk er enig i måden han træner på eller andet men en dårlig rytter er han jo ikk..

• #46   17. jul 2012 Jeg synes personligt at Andreas Helgstrand er en rigtig god rytter, og har alt respekt for hvad han gør ved hesten. Jeg er mere i mod roll-kur. Det synes jeg er tvang. Men synes man skal passe på hvad man udtagelser om, et eller andet sted. bl.a. Helgstrand har præsteret på sine heste, han har vundet. Og synes han har været gode ved hestene. Der hvor han bor nu, har hestene da også kæmpe bokse, og bliver rørt hver dag. Der er vel en grund til at ha blev en af DK's bedste ryttere?
    -Kan godt se hvad man mener omkring mishandling, men hvis det er mishandling. Så er vi da også nede i den del af hvor, hvis man køre ens hest til stævne, eller bare undervisning. er det også mishandling. For de kommer ikke i vante omgivelser osv....
    - og hvad med susan Kjærsgaard? hun har da helt sikkert selv brugt disse metoder, som hun kalder mishandling osv. Og ih og ååh hvor er det synd det for dem, det der med at feje for egen dør først.

• #47   17. jul 2012 Eline jeg giver dig fuldkommen ret, synes oz han er en rigtig god rytter som behandler dyrene ordenligt:)

• #48   17. jul 2012 Jeanette. Nej men det er sådan udviklingen er blevet.. Os fritidsryttere kan nemt snakke om deres ridning fordi vi ikke har det samme fælles mål, at nå til OL feks. Du kan bare se en som Sune Hansen, som ikke længere rider for Blue Hors, og det er jo fordi han ikke opnår gode nok resultater, så bliver man jo fyret. Det er deres leve vej, at man skal finde en anden leve vej, det er jo svært når hestene er det man vil. Prøv at tænk at de har "kun" 4 år til at nå målet OL. Det er alligevel ikke langtid hvis man feks ride remonte ridning. Men nej det er ikke iorden at ride hestene sådan. Men når Dansk rideforbund, ikke åbner øjnene så fortsætter det jo bare.

• #49   17. jul 2012 Lige præcis Eline..

• #51   17. jul 2012 Jeg vil sige det således:

Det er ikke fordi at han er en fantastisk rytter at han opnår resultater og en position som DK's bedste rytter. Jo indenfor de normer som dressuren har nu, men hvis man ser på dressurens oprindelige mening, kan man altså ikke ligefrem sige at Andreas opfylder kravene.

I klippet fra Epona viser han sidst i klippet en ældre vallak som han rider i LDR hver dag, for at hesten skal slappe af, men det eneste jeg kan se er en anspændt hest i forkert holdning.

Angående Susan Kærgård, så synes jeg hun har fat i noget af det rigtige - ja hun har selv redet grimt engang. Men hun er blevet klogere og gør noget ved det. Hatten af for det. Hun indrømmer endda hvad hun har gjort og indser at det er forkert - dét er noget man kan bruge til noget i min verden..
    Jeg har selv præsteret at ride med både 3-ringsbid og glidetøjle samt fyld min stakkels krikke med både linamix og havre. Men det gør det ikke rigtigt, og jeg er heldigvis blevet klogere..

Det er vel det der er det smukke ved livet? Man lærer hele tiden?

• #52   17. jul 2012 Eline H. R. S

Lige for en kort indskydelse, så siger Susan Kjærgaard selv at hun er pinlig over de overgreb hun synes hun har gjort på sine heste. Alle har vel lov til at udvikle sig og man bliver aldrig en bedre rytter hvis man ikke anerkender at man synes man har gjort en fejl (det kan godt være det ikke er en fejl i alles øjne, men hvis man selv synes det er en fejl, er det vigtigt at anerkende dette for at forbedre sig).
    Jeg tror det at sammenligne det at køre sin hest til undervisning og stævner ikke kan sammenlignes med Andreas Helgstrand. At sammenligne disse er vidst at overdrive bare en anelse og ikke realistisk i hvert fald.

• #54   17. jul 2012 Dolnra: Ja er det da ikke forfærdeligt?

• #55   17. jul 2012 Så vidt jeg har forstået skulle Matiné have været en fantastisk hest med nogle pragtfulde gangarter, men blev ødelagt af rytteren..

Jeg vil ikke selv hænges op på udtalelsen, da jeg ikke selv ved mega meget om gangarter og sådan. Men min dressur-veninde har sagt det rimelig mange gange. Hun var fuldstændig væk i hesten, men ikke rytteren.

• #57   17. jul 2012 Har du et link til den udsendelse? Den vil jeg gerne se smiley

• #59   17. jul 2012 Jeps det har jeg smiley Er selv derinde med et klip (bare lige for reklamens skyld :p) Jamen det vil jeg da lige se om jeg kan finde! smiley

• #60   17. jul 2012 Nu var det jo ikke under træningen og arbejdet matine' døde. Det var såvidt jeg forstod en foldskade. Og ja matine' var en skøn hoppe..

• #61   17. jul 2012 Tjaa... jeg kan vist godt vinke farvel til dommertjansen så, før jeg får begyndt smiley

Andreas er dygtig til det han gør. Spørgsmålet er bare hvorvidt det er det rigtige?

Det er da ligegyldigt med store rene bokse, smukke omgivelser, godt foder, daglig vask osv. hvis man bliver trænet ligesom de russiske gymnastikpiger. De opnåede jo også topresultater til OL, ofte i en alder af kun 14-15 år. Men hvor er de idag???!
    I en kørestol på et eller andet russisk hjem, med store daglige smerter fordi deres hypermobile kroppe har været misbrugt i en invaliderende grad i resultaternes hellige navn.

Det kan sagtens lade sig gøre at uddanne hestene under hensyntagen til deres fysiske udvikling og anatomi. (Uden at misbruge deres hypermobile kroppe) Og så bliver det ikke det store problem at ride hesten taktfast med næsen fremme foran eller i lod. Men det tager 1-2 år længere fordi man giver sener, ledbånd og muskler tid til at udvikles.
    Desværre bliver det ikke honoreret godt nok ved de fleste dressurdommere. Og før de begynder på det, vil "toprytterne" ikke søge dette mål.

• #62   17. jul 2012 Kan ikke lige finde det smiley

• #63   17. jul 2012 Team Damgård: Nej det ved jeg godt. Men jeg har ladet mig fortælle at hun var noget af en gangmaskine, men det var hun så ikke længere under Andreas.

Om det passer vil jeg ikke udtale mig om. Det er jeg simpelthen ikke dygtig nok til...

• #65   17. jul 2012 Man kan ikke søge. Desværre. Men har ikke kigget under reportage. Prøver jeg lige..

• #66   17. jul 2012 Jeanette. Ja hun var yderst velgående, alle var meget opslugt i hende.. Hun havde et hel andet sving og gangarter iforhold til Don shufro som han også red OL på 4 år tidligere.. Andreas har alligevel deltaget 3 gange i OL såvidt jeg husker.

• #67   17. jul 2012 Altså det med Matine: Hun var en fantastisk hoppe, og fik udnyttet alle sine gangarter fuldt ud, også med Andreas på ryggen. Det der skete med hende var at hun kom på fold ude på BH, hvor efter hun faldt på folden og endte med at blive aflivet. Hvis man ser på dette klip, og høre på kommentatorernes, vil man også kunne høre hvad de både mener om Andreas og Matine, og de siger bl.a. også at de er helt vilde med hest og rytter - http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

- Moe:
    Det var heller ikke meningen at sammenligne helgstrand og trailer og undervisning osv.

- og det med susan, synes jeg måske bare hun skal passe lidt på med hensyn til hvad hun siger, ang. den debat hun havde med Ulf H.
    Og ja, det kan godt være at hun har set sin egen fejl. Men det er jo så også slået fast at hun aldrig bliver prof. rytter igen. (Men det er jo også ligemeget når hun ikke gider det mere.) Men hun har selv valgt hvad hun vil gøre ved sin hest osv. Synes bare ikke hun er den rigtige at tage ind til sådan en debat.

____

Men i selve den debat med Ulf og Susan, synes jeg virkelig kun de fokusere på det dårlige, de ser slet ikke hvor meget godt der er inde for dressuren.
    Og hvis man snakker ridning generelt, hvor meget lort sker der så ikke inde for spring-verden med de flår dem i munden? (Ikke ens betydning med alle gør det, slet ikke!) - Bare lige sådan generelt smiley

• #68   17. jul 2012 Eline. Tror det er fordi der er RIGTIG meget fokus på dressuren at man glemmer springverden. Men ja det er jo ikke kun i dressuren det halter, det findes jo både for HSM, hyggeryttere, dressuren og spring.

• #69   17. jul 2012 Eline: Jeg har godt set klippet. Mange gange. Og ja de bliver rost til skyerne, men er det ensbetydende med at det er rigtigt? Andreas vil til enhver tid blive rost af dommerne. Det er også blevet nævnt tidligere i debatten.

Men det gør det ikke rigtigt.

• #70   17. jul 2012 Team Damgård: Du har ret. Der er misforståelser over alt. Tag bare HMS som du nævner, det er også et misforstået begreb. Det er fx ikke noget du kan træne, men alligevel er det, det som folk siger. Join up, tur-hestene som smider ryggen og det der de træner med i spring, når de pludselig løfter bommen. Måden hvorpå westernhestene bliver trænet til sliding-stop. Tennesse-walking horses med vægtklodser. Man kan blive ved!

Men nu er dressuren der hvor jeg "ved" mest, og så alligevel ikke. Men min interesse ligger også der - derfor jeg bringer lige præcis det emne på banen.Jeg interesserr mig også for groundwork, men det er sjældnere at jeg ser så gralle tilfælde med det, som med dressuren.

• #71   17. jul 2012 haha kommentatoren skal jo sige noget godt xD helt ærlig de kommentatorer lukker også ofte det rene lort ud xD

lidt ærgelig hestens hale nærmest roterer smiley

• #72   17. jul 2012 Jeanette:
    synes det de siger i klippet, passer til det de ser. og er ikke så sikker på at han altid ville blive rost helt op til skyrerne. Men 1. der må jo være en grund til at han altid bliver rost, i stedet for alt det negative.
    Og dommerne må jo ha' meget mere forstand på hvad der er rigtigt og forkert? Dem der bliver dommere har jo taget en uddannelse, og skulle derfor ikke kunne stå og sige noget de ikke mener og noget der ikke er sandt.
    - Hvis man ikke træner rigtigt, kan man vel ikke præstere rigtigt.. og man kan vel slet ikke nå til Ol, hvis man ikke træner rigtigt.

Team Damgård: ja, det tror jeg nemlig også, og dressuren har fået et hak nu, så synes også kun det ville være rimeligt, hvis vi hænger lidt op på spring, military, hyggeryttere, HSM osv.

• #73   17. jul 2012 Noget hel andet så ligger de der "benspjæt" jo også naturligt for mange heste idag. Har set salgs videoer selv af 2 års, hvor man kan se det berømte spjæt. Har også set billeder af løse heste der ikke takter rent osv. Så man skal også huske inden man dømmer, at det altså godt kan lade sig gøre uden menneskets indblanding. smiley

• #75   17. jul 2012 Eline: Men det gør vel ikke træningsmetoderne rigtige?

Og jeg vil vove og påstå at du kan nå langt med din hest, selvom du ikke træner rigtigt med de tvangsmidler vi har i dag. Hesten har intet valg, end at gøre det ønskede.

• #76   17. jul 2012 Jeanette. Der er jo ingen heste der har et valg. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så tvinger vi jo vores heste til ting der er unaturligt for den. smiley

• #77   17. jul 2012 Du kan vel ikke nå til OL hvis ens træningsmetoder ikke er iorden?

+ selvom vi har mega mange tvangsmidler idag til at få hesten til at gå, som vi vil have. Ville det stadig ikke være nok til at komme op at gå VM/OL + Det er jo meningen at dommerne skulle kunne se hvordan rytteren er mod hesten, og om de er redet ordentligt...

• #78   17. jul 2012 Eline H. R. S:

Dommerne skal stadig følge DRF's og FEI's fordringer når de dømmer, og følges de, bliver hverken unaturlige benspjæt og næsen bag lod belønnet. Desværre ser de alt for ofte væk fra fordringerne og lader sig dupere af noget som intet har med dressur at gøre. I øvrigt bærer Matiné heller ikke korrekt, takter firtakt i det meste af programmet og har også næsen bag lod. Meeeget langt fra fordringerne...

Team Damgård.. Stine..:) .:

Avlerne avler det som rytterne efterspørger. Rytterne efterspørger det som dommerne belønner. Dommerne belønner benspjæt og firtakt. Derfor ses det også hos uredne heste. Vi har virkelig noget at arbejde på...

• #80   17. jul 2012 får det helt skidt af at se den video med Andreas og Matiné.. bemærk i passagen hvordan bagbenene løfter og giver et "spjæt" - tydeligt tegn på spændinger i hele overlinien smiley
    i en passage skal baghovene "tegne" en rund bue fra de løfter hoven til den lander på jorden igen.. frygteligt at dommerne sidder og roser sådan noget hø smiley Men det er da klart at man må presse sin hest på den måde, tvinge den til at gøre øvelser den fysisk ikke kan holde til i længden, hvis man vil klare sig på dressurbanerne.. dommerne roser jo netop de der rider på de allermest spændte og undertrykte heste.. måske fordi der er mere "showfaktor" i det.. trist!

• #81   17. jul 2012 Gitte B. Ja gangske rigtigt.. Det også det jeg mener at avlen har ændret sig i takt med det vi som ryttere vil have af hest idag. Men det er typisk ridningen og træningen folk kommentere omkring dressuren og glemmer at det ligger "naturligt" for hestene idag at have noget mere gang og fejltakter, og at det ikke kun er piloten der gør det. smiley

• #82   17. jul 2012 Team Damgård.. Stine..:) .

Og derfor skal vi som ansvarlige ryttere til stadighed holde os fordringerne for øje når vi træner vores urent taktede heste. Hvis vi følger træningskalaen og uddanner hestene korrekt, kan vi modvirke disse fejl. Netop derfor skal dommerne særligt anerkende gangarternes rentaktethed. Jo flere gode eksempler der findes, jo mere vænner vi dommerne til at se korrekt redne heste, og forhåbentlig belønne derefter...

• #83   17. jul 2012 Jeg tror at man kan diskutere ridesport, ligeså længe som man kan diskutere politik. Det er generelt svært for folk at komme til enighed, og det er også super at der er nogen der har forskellige meninger - men der er på ingen måde grund til at angribe andre ryttere for ikke at ride på den måde man selv syntes er rigtig... Personligt må jeg sige at Andreas er en dygtig rytter, det kan man jo ikke komme udenom med de resultater han gennem årene har opnået, og han har uddannet helt fantastiske heste - hvilket han stadig gør. Jeg syntes at det er rigtig synd at det er blevet sådan at ryttere på topplan altid skal ud stilles på de grimmeste måder, jeg er sikker på at de har en grund til at overbøje hesten, ride den meget dyb eller hvad det nu ellers er folk sådan kritisere dem for - og lad os nu være ærlige vi ved jo ikke hvad det er de sidder på og hvad de måske har at 'overvinde' deroppe. Misforstå mig ikke det er ikke i orden at at have ekstreme hjælpere, men ,men,men der kan altså være mange grunde til at man bliver nød til at få hesten bøjet igennem/redet dybt, og toprytterene som her er under 'andgreb' holder jo heller ikke den form på banen for så der skal hesten jo stå højere i nakken. Tag ikke min næste kommentar ilde op, men det lyder som om der er mange af jer der er MEGET mere dygtige end lige i dette tilfælde Andreas, så det undrer mig hvorfor der ikke er nogen af er der anerkendt som en af de bedste ryttere i Danmark smiley

• #84   17. jul 2012 Michelle M:

Problemet er jo netop at mange af dommerne glemmer alt om de fordringer de skal dømme efter, og lader sig dupere af showridning som ikke er sundt for hestene.
    Derfor hylder folk som dig de gode resultater, for når man ikke ved bedre, må det vel være det som er det rigtige, ikke?

Der findes skam mange dygtige ryttere på topplan, som bestemt ikke behøver at "bøje hesten igennem" og ride næsen ind mod bringen for at opnå de resultater de opnår, eller for at kontrollere en varm hest. Faktisk indholder dressurprogrammerne og fordringerne alle de øvelser og metoder som er nødvendige for at opnå det korrekte resultat, hvor hesten er smidig, lydig og gennem gymnasticeret. Det eneste man mangler er en underviser som forstår at bruge disse redskaber med den rette timing og på rette sted. Så kan man komme hele vejen - uden at ødelægge sin hest smiley

Når en person som Andreas Helgstrand optræder som forbillede for hundredevis af ryttere, så må han også finde sig i at blive kritiseret, når hans metoder ikke er stuerene!

• #85   17. jul 2012 Jeg bryder mig bestemt IKKE om Andreas!!!!
    Der var engang jeg syntes han var en super rytter, lige ind til jeg fandt ud af hvordan han træner sine heste. :S

Jeg har ALDRIG, og vil ALDRIG forstå meningen i LDR og Rollkur, synes det er grotesk, og viser at man intet ved om hestens anatomi!!!

Det er bla derfor jeg er helt tosset med Kyra, og efter min mening er hun en af verdens bedste ryttere!
    Hun træner efter at hesten har næsen en smugle foran lod, og at man ikke træner den til noget, før end at den er klar til det!! -Dét synes jeg er FEDT, og endnu mere at hun bliver ved med at stå ved det, og ikke bøjer sig for den groteske moderne dressurs grovheder!!!!

• #86   18. jul 2012 Gitte B smiley

Kan udmærket godt forstå at du har brug for at give dommerne skylden for noget du syntes er forkert - Men syntes det er vigtigt du husker på at det er over hele verden han er blevet kendt som værende en dygtig rytter, også må alle de mest højt uddannede dommere vi har i dressursporten jo være inkompetente, eller hvad ;)?

Jeg tvivler på der er nogen der kommer nogen steder uden at kunne bøje sin hest, og jeg har IKKE på noget tidspunkt snakket op at ride næsen ind på bringen. For at kontrollere en varm hest, er dette da bestemt heller ikke noget jeg mener er en løsning og det har jeg heller ikke på noget tidspunkt indikeret. Man skal jo også have en hest der er korrekt redet for at den overhovedet vil kunne udføre de øvelser der er i et program med den korrekte, takt og bæring - og med det sagt må man vel også konstatere at det rytterne på topplan laver når de træner må være den vej de når til det korrekte med den hest de nu sidder på. Også er det så man er nået til de endeløse problem igen... Hvad er det lige der er rigtigt? Egentligt må man mene at der ikke er en facit liste i rigtigt og forkert når det er levende væsner vi arbejder med, de kan jo heldigvis være ligeså forskellige som os mennesker smiley

• #87   18. jul 2012
    Michelle M - læs fordringerne, læs hvad der står i diverse programmer der rides og sammenlign med hvordan Andreas o.l rider for mig er der ingen sammenhæng mellem hvordan der rides og hvordan procenterne gives i forhold til hvad der skal dømmes efter og hvad FEI samt DRF selv har skrevet skal dømmes efter.

Bla. skal det at hesten er bag lod trække to point ned PR. øvelse - samme med en hest der takter forkert.

Hestens anatomi er nu en gang som den er - den kan ikke diskuteres.
    Fordringerne er som de er, kritikkerne er som de er, det kan ikke diskuteres - ergo er der i de to tilfælde rigtigt og forkert.

• #89   18. jul 2012 Hvor blev formålet med ldr? Jasmin skal bestemt trenes i det, men på den måde at hun går megt frem med halsen, under mankehøjde og bøjer halsen en anelse så der kommer en udstrækning i både nakke, ryg og lænd.

Nu har jeg ikke set andet ene Andreas ridning omkring 3gange, og alle gange har jeg kunne se SÅ mange fejl, men lære folk, selvom vi Kender fejlene, ved hvordan tingene skal være, så Kender vi det med at synes det er umuligt at utføre ikke sandt? Ang. Matine, så går der alltid rygter når hesten dør om at det er rytterne skyld, ud over det sjeldent er... Mange bilver måske pensjonerte når de er en 8-9 år, men mange af hestene der er med til OL er altså 14 og op over. Det er måske ingen alder, men stadig er det en ældre hest.. Jeg tror kun vi kan tillade os at bedømme hans ih mishandling når vi har set ham LIVE, hjemme hvor han får lov til at træne i ro og fred

• #90   18. jul 2012 Skal ikke lyde som om jeg elsker ham. Jeg Kender ham dårligt nok og bruger inden lenge, tid til at nærstudere ham.. Jeg beundrer Susans træningsmåde. Nogle er jeg mindre imponerte over, andre er jeg helt imponerte over smiley

• #91   18. jul 2012 Dolnra, godt saa. Dit hysteri omkring det stinker ogsaa. Du skulle lige goere det personligt. Men det er jo godt, at din hellighed er her til at redde verden.

• #92   18. jul 2012 Tror faktisk ikke at Edward Gal er i så høj kurs som man tror. Jeg så Edward under opvarmningen på Romanov i Herning. Man kunne TYDELIGT høre folks frustrationer over måden han red hingsten på. Det så også forfærdelig ud.. smiley Man kan godt tænke hvordan Blue hors kan accepetere måden der rides på. Vil mene Andreas ridning er mere skånsomt end Edward. Vil også sige at mange heste gerne går bag bidet uden man har man meget fat i den. Men det er mærkeligt at andreas ikke får næsen frem på polka hit, under det klip der vises her. Det ligner ikke en svær hest at få frem med næsen, selvom han mener det.

• #94   18. jul 2012 jeg syntes at Andreas Helstrand, rider rigtig godt!...
    selvom der engang har været meget med "mishandling" af AH´s heste, har det ikke ændret min mening af ham.
    jeg giver "Mal" ret i det hun skriver med at mange af jer overdriver, og at folk er blevet sarte, og heste ikke er lavet af glas!

• #95   18. jul 2012 Syntes bestemt ikke LDR-præncippet er skidt, træner min araber Marko efter dette, i en let grad. Han er meget højtstillet og for at få ham ned og bruge ryggen, så skal han altså gå dybt og være rund.
    Nej jeg rider ikke næsen ind til bringen, men kun meget let bag lod. Dette gør jeg under opvarmningen og til slut af træningen, resten af tiden har jeg ham lidt mere oppe i nakken og i lod eller let foran.
    Men for Marko er LDR rigtig god, han er en spooky hest, som spændere en hel del under ridning. Med LDR for jeg en afslappet hest.

• #96   18. jul 2012 Michelle M:

Jeg skal ikke udtale mig om dommerne er inkompetente. Men det er helt sikkert at mange ikke følger de bedømmelseskriterier der nu er. Der er jo netop lavet nogle fordringer som kan vejlede i hvordan der skal rides og dømmes.

-

Mht til Kyra går hun, såvidt jeg husker, ikke op i hvor hesten placerer sin næse når hun indlærer nye øvelser. Mange heste søger bag lod fordi de er avlet så hypermobile i deres nakker (noget rytterne har efterspurgt) at det bliver alt for nemt for dem. Men det ændrer ikke på at der er en FEJL - en grundfejl, som skal rettes hurtigst muligt og som skal trække min. 2 point ned pr. øvelse i et dressurprogram. Når hesten går bag lod forsvinder effekten af biddet, og også det gymnasticerende formål med øvelserne. Så den virkelige kunst er at kunne ride sin hest let foran lodret smiley

Hvis man ikke tror at det kan lade sig gøre at ride på topniveau uden at overbøje hesten, bør man sætte sig mere ind i hvad formålet med dressuren er. Ingen øvelser er lavet for vores underholdnings skyld - de har ALLE til formål at gymnasticere og styrke hesten UDEN at udøve vold på den.

Det er ikke mindretallet af folk som er blevet sarte som råber vagt i gevær, når der bliver sagt at heste ikke er lavet af glas. Materialet er skam det samme som det har været i millioner af år.
    Det er desværre flertallet af folk som er blevet afstumpede i resultaternes hellige tegn, og som ignorerer både flere tusind års samlede erfaringer og moderne videnskabelige undersøgelser.

Edward Gal kan lige få mig éen tak højere op i det røde felt, men nu var det jo AH der var emnet her...

• #97   18. jul 2012 Hvad angår Susan Kjærgaard, så er hun en KANON dygtig rytter, men som de fleste andre har hun også redet på den "moderne" måde - det er jo den måde vi vokser op med! Tænk på hvordan man som ponyrytter fik at vide at man sku "gi den noget gummistøvle" "tag fat - tag ordentlig fat så den bøjer sig" osv. Jeg har fået undervisning af diverse dygtige beridere, og deres elever - f.eks. Lars Bækgård, som jo i dressurverdenen er anset som en dygtig rytter! Jeg har redet hestene som jeg blev bedt om af autoriteterne.. Men det er for mit vedkommende fuldstændig slut nu... nu lytter jeg ikke til de bedst uddannede beridere, nu lytter jeg til min hest!!! Desuden synes jeg Susan gør et kanon job med at uddanne BBH trænere, som kan hjælpe rideverdenen til at blive bedre og mere "hestevenlig"..

• #98   18. jul 2012 mht. dommere - det ER faktisk sådan at en dommer godt kan pakke sit grej hvis ikke han sørger for at slikke toprytterne godt og grundigt i r*****.. puha vi kan da ikke have en ekvipage der rider foran lod til at vinde.. nej da! Også selvom det står i DRF´s reglementer at en hest ikke må rides bag lod osv.. hvorfor reagerer DRF ikke, når toprytterne åbenlyst rider deres heste LDR på opvarmningsbanen? Når alle andre tydeligt kan stå og se at der begås overgreb på hestene, og folkene der skal holde styr på at rytterne behandler deres heste ordentligt står bare og glor som om alting er OK! makes me sick!

• #99   18. jul 2012 jeg tror faktisk ikke det ændre sig før formanden fra DRF ændre holdning, og det gør han jo ikke sådan bare lige. Har ikke lige tænkt på at formand Ulf Helgstrand er far til Andreas.

• #100   18. jul 2012 Altså; Bare fordi AH ikke er den "værste" betyder det vel ikke at det han gør er okay?

Jeg TROR også at tanken bag LDR var en god tanke - altså at gymnasticere hesten. Men det er bare blevet for meget, og overdrevet. Jeg er rimelig sikker på, at hesten ikke frivilligt ville gå og bide sig selv i bringen.
    I der siger, at han rider godt - og specielt hjemme. Har I set klippet fra Epona? Hvor der rides hjemme hos ham privat med en stram glidetøjle... Hvad skal det til for? For at nævne et eksempel.

Og JA, en almindelig hest kan også gå bag lod - har selv præsteret det for en måned eller to siden. Og han er ikke avlet til hverken dressur eller smidighed i nakken. Racen er oprindeligt avlet til kørsel.
    Vi påbegyndte dressurundervisning i min sidepull, og vi trænede stilling bøjning. Han gik selv under lod på en løs tøjle - altså helt løs. Fik jeg ham op over lod trippede han. Så vi måtte vælge, enten lidt under lod eller trippe og anspændthed.
    Men jeg synes der er en stor forskel her. Ingen tvang ham ved hjælp at stramme tøjler, kandar eller et pessoa i longen. Har han aldrig været, og derfor er det ikke noget han vil gøre normalt. Det syntes tilsyneladende bare lettere for ham i momentet, og kunne til enhver tid tage hovedet op grundet den løse tøjle. Den mulighed har AH's heste ikke.
    Og det varede den ene undervisningstime, hvor vi gradvist arbejdede på at få hans hoved op uden at trippe og blive anspændt. Én undervisningstime - det var hvad der skulle til. Så havde jeg en pony, som taktede rent og afslappet bøjet fint på volten, brugte ryggen korrekt og næsen foran lod.
    Jeg har ALDRIG været dressurrytter, og han ej heller dressurhest. Så hvis jeg kan - mon dog så ikke også vores bedste rytter AH kan? smiley

• #101   18. jul 2012 Andreas er en god rytter.. var han ikke det var han ikke nået så langt som han er! kender ikke hans trænings metoder, men er sikker på at en top rytter som ham ikke kan nå så langt i dressuren hvis den bliver mishandlet eller ikke har tryghed ved at kan sidder på ryggen af dem.. Mange af det store dressur heste har et godt temp med energi uden lige.. og stævnerne med en masse larm, mennesker, farver osv kan man altså ikke ride med at hesten frygter en.. det jeg siger er at hvis hesten ikke følser tryghed med ham på ryggen vil den være anspændt og det ville gå udover deres ridefærdigheder og derved trække ned i poinene..
    Vi skulle skamme os hvis ikke vi har tiltro til vores bedste ryttere i dk kan behandler hestene ordeligt.. det repræsentere os og de er med til at der sættes fokus på ridesporten, som vi er så glade for..
    Så selvom jeg af en eller anden grund ikke kan se klippet står jeg tilbage med spørgsmålet, hvor langt er i der dømmer/ minus tiltro i jeres ridning?? han må jo gøre noget rigtigt for heste i den kaliber han rider rundt på kan man ikke ride på frygt, men kun på tiltro til at han ved hvad der er bedst for den.. hesten er et frygt dyr og som sagt blive anspændt til stævnerne og det ville gå udover deres poin hvis hesten følte sig utryg med ham på ryggen

• #102   18. jul 2012 Du har såå ret Ninna j! Helt enig! smiley

• #104   18. jul 2012 Fuldstændig enig Ditte! smiley

• #105   18. jul 2012 husk på at heste der er undertrykt finder sig i rigtig meget.. alt for meget! det Andreas (og andre topryttere med hans metoder) praktiserer er ikke tryghed, skønhed og samarbejde med hesten.. det er lige det modsatte..
    En dygtig rytter kan samarbejde med hesten med meget små signaler, og uden at lægge vægt i tøjlen.. nu er jeg jo også bare én af de tosser der rider fordi jeg netop elsker at mærke samarbejdet mellem min hest og jeg, og dens store tillid til mig.. så er der andre der rider for egen vindings skyld, og for at score en masse rosetter! Jeg skal ikke være den der dømmer hvad der er rigtigt og forkert, jeg ved bare hvad jeg tror på!

• #106   18. jul 2012 og vil så gerne lige sige at jeg kender en del som ofte har overværet Andreas træne til daglig.. metoderne er de samme, bare lidt værre! Nu er det jo ikke kun Andreas der er synderen, der er mange topryttere der rider sådan - og endnu værre for den sags skyld! Jeg kender flere som har trænet heste for topryttere, og de kan nogle grimme historier..

• #108   18. jul 2012 når nu vi snakker misundelse.. så kan jeg da misunde Andreas og andre som ham, at de har så dejlige heste og lækre forhold.. åh gud hvor jeg godt gad smiley Meeen.. når det kommer til træningen er jeg alt andet end misundelig, men bare glad for at have en glad og tillidsfuld hest, som jeg ved kan stå inde for det jeg beder den om!

Hvis jeg misunder nogen for deres træningsmetoder, skulle det da lige være Susan Kjærgaard, Bent Brenderup og andre af den kaliber - jeg øver mig en helt masse og de er nogle af mine forbilleder smiley

• #109   18. jul 2012 Jeg syntes det er helt super vi kan diskutere dressuren på en pæn måde, som sagt er det svært at blive enige om et sådant emne og det er sundt folk har forskellige meninger.. Men jeg må altså indrømme at jeg syntes det bliver grimt, når ryttere begynder at være personlige imod hinanden, fordi man ikke kan få folk til at se på det samme måde som en selv. "Tænkte nok, at der skulle komme en eller anden bums med misundelskortet!" "Jeg synes han er et møg svin. Ligesom ALLE andre, der rider sine heste på den måde." bare lige et par eks. Det er super at kunne debattere, men hold den pæne tone! smiley

• #112   18. jul 2012 det skulle være godt for blodomløbet smiley

• #114   18. jul 2012 Ja, det er faktisk forfærdeligt som man kan komme op i det røde felt med sådanne debatter.

Men i bund og grund er det jo fordi vi alle sammen (eller de fleste af os) vil det bedste for vores kræ. Og vi har tilsyneladende mange forskellige meninger, og vil nok ikke rigtig være ved, at andre har en anden mening.
    Sådan er det i hvert fald desværre for mig. Jojo selvfølgelig kan jeg acceptere at andre har en anden mening - men hvis det kommer til fx LDR og havre som foder så står jeg af. Og bliver ked af at andre "ikke kan forstå/ ikke vil lytte" til det jeg har at sige..

Men sådan er det vel også den anden vej?

Men ja jeg vil give Dolnra rigtig meget ret i, at det der med at sige vi er misundelige er altså ikke en særlig smart bemærkning. Jojo, jeg kunne da godt tænke mig en super smart dressurhest det kunne jeg da. Men jeg ville ikke praktisere den ridning alligevel.

• #115   18. jul 2012 det kan godt være de dygtige ,men meget af det er de heste de har adgang til,derudover har jeg aldrig forstået hvad såå dygtige rytter hvis de altså er det som toprytterne skal ride med kandar for så det er da unødvendig magtmisbrug og en god rytter og en hest som er redet rigtigt vil da kunne gå ganske fantastisk uden det magtmiddel en kandar er ,har aldrig kunnet forstå hvorfor du til de høje klasser ikke må ride uden

• #116   18. jul 2012 Hvor er det dog himmelråbende fortvivlende hvor lidt mange debattører i denne tråd har sat sig ind i hestens anatomi og fysiologi. Det burde være en selvfølge, ligesom man læser brugsanvisningen inden man tager en ny dims i brug.

Andreas udøver da ikke mishandling hvor han prygler hestene til deres resultater. Så ville ingen vel beundre ham. Næh, det er meget mere kompliceret og sofistikeret.
    De heste han får stillet til rådighed, er heste udover det sædvanlige. De er avlet for at gøre det nemmest muligt for rytteren at tage sig godt ud. Hypermobile med ekstravagante bevægelser og gudesmukke. ALT for nemme at ødelægge, på samme måde som de russiske gymnastikpiger tilbage i 80erne. Selvom hesten har utrolig let ved de ting han forlanger af dem, er det ikke ensbetydende med at de har godt af det. Hypermobilitet danner basis for slidgigt fordi leddene let bliver bevæget i ud i yderstillinger.
    Masser af mennesker er hypermobile, og rigtig mange af dem må førtidspensioneres pga. slidgigt i en tidlig alder. Men passer de på sig selv og undlader at bevæge sig i yderstillinger, kan det undgås.
    Derfor gælder det om at styrke hestene til at understøtte deres led så de ikke så let kommer ud i yderstillinger. Hvis det misbruges at hesten har så let ved det, vil 90% af dem gå ned med slid i en tidlig alder. Derfor må man lægge bånd på sig selv og sine ambitioner, når man har sådanne heste og her er det ekstra vigtigt at uddanne dem langsomt under hensyntagen til deres anatomi. Og det er IKKE LDR, hvis nogen skulle være i tvivl!

- Og så er vi tilbage til spørgsmålet om, hvorfor i alverden en toprytter med adgang til det bedste hestemateriale der findes, og midlerne og evnerne til at uddanne det, må gå ud og KØBE en ældre hest for at ride GP...

• #117   18. jul 2012 Andreas er fantastisk!! Han er helt vildt, fantatisk god til at ride moderne dressur. Det kan ingen tage fra ham, ligesom ingen kan tage hans mange placeringer fra ham.
    Men man må godt være kritisk, og man skal være kritisk, når han er et forbillede for mange unge piger.
    Det er sådan, at man har 3 gangarter at gøre med. Og er hesten 4 takten gennem hele programmet ligesom Matine, Polka Hit, Totilas, Raneur, ja alle hestene på topplan, så udfører de ikke øvelserne i trav eller galop, men i en 4 taktet gangart, som ligner.
    Så jer, den der med, "jamen, hvis ikke han gjorde det rigtigt, så ville hesten ikke kunne udføre øvelserne" den duer bare ikke. For hesten ér ikke trænet ordenligt, hvis den går i 4 taktet trav. Længere er den bare ikke - det er en rytterfejl!
    Jeg har selv fået en hest med en flotte, flotte trav. Problemet var bare, at den var 4 taktet, på forparten, kadanceret - ja det var faktisk ikke trav. Det tog et halvt år med den rette underviser, og så travede han en flot 2 taktet trav med bagbenene helt inde under mig. Meget nemmere, rarere og flotte for både hest, rytter og tilskuer. Det er faktisk ikke så svært, at ride sin hest rigtigt. Men dommerne bliver nødt til at vægte gangarter mindre.
    Men igen - det er moderne dressur, det er ikke dressur efter fordringer. Og det skal komme fra dommerne. For gav det ikke resultater at ride på en sprællehest med slatne bagben, så gjorde folk det heller ikke.

Det skal bare komme oppefra, og der er flere ting, man kunne gøre:
    Tvinge dommerne til at uddanne sig i hestens anatomi, korrekt bæring mm., i stedet for, at det var en mere praktisk uddannelse, med fokus på, hvad dommerne selv har opnået.
    Avlsforbundene kunne nægte 3 års hingste i avlen, så ville de ikke blive redet til før senere, og ikke blive presset for hårdt i en ung alder.
    Ja, der er sikkert flere ting, man kunne gøre.
    Men en ting er sikkert, og det er, at man ændrer ikke noget med at forbyde rollkur til stævner, for så rider folk jo bare LDR, hvis man spørger, og det ændrer ikke noget at kalde Andreas Helgstrand et svin, for han er et resultat af en syg sport, der ikke kan finde ud af at holde sine egne standarder.

• #118   18. jul 2012 Gitte. Nok fordi Andreas, Edward, anky osv er gode til at argumentere for deres træning så det bliver vendt til noget godt. Denne ridning har forgået de sidste 10 år efterhånden. Så de fleste har vendet sig til den form for ridning idag.

Men tror nu de fleste af os her i tråden er enige om, at det ikke er en positiv retning hestene trænes i. Og ja ved ikke hvad der skal til før man ser det er galt. Og ja jeg fik det så skidt af at se ja igen Edward på romanov. Men kunne være godt hvis nogen af de forbilleder begyndte at se problemet, så ridningen igen ændre sig.

• #119   18. jul 2012 Jeanette: Hvorfor er harvre så slemt?

• #120   18. jul 2012 havre*

• #121   18. jul 2012 Jeg synes han er en yderst dygtig rytter!:) Har selv set ham træne sine heste hjemme i hans stald (min fars hest var opstaldet deroppe på det tidspunkt)!:)

• #122   19. jul 2012 • Amigos del Alma •
    hemmeligheden bag de forben er avl smiley og så at man rider hesten op af bakke og ikke på forparten..
    Day Dreamer . Giver hende ret det der ville ske ved at du hopper rundt der ude er en dyrlæge regning smiley

• #123   19. jul 2012 Men jeg kender så en der rider Islænder.
    Hun har sagt at at når de træner islænder til at ''tror det var det her'' komme helt ned med deres bagpart og skulle lære at komme helt op med for parten, Havde de en tung rytter der hoppede bag sadel og så red der fra, for at den kom der ned bagpå og op foran...

Hun siger de kan holde til det da det er en ''Islænder'' Menn har aldrig hørt det før.. men ved heller ikke noget om Islænder ridning, så ved ikke om det normalt smiley

• #124   19. jul 2012 Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide HVORFOR folk bliver så ophidset over sådan en debat? HVORFOR man kalder andre for "bumser"?

Jeg har ikke selv en mening omkring Andreas Helgstrand eller nogen anden toprytter for den sags skyld, da jeg har valgt at holde mig neutral - simpelthen fordi det er så komplet åndssvagt at "holde med nogle, og ikke med andre". Jo, folk har hver deres mening - og det er da 100% tilladt - men sådanne debatter kan foregå i evigheder, og der er ALDRIG nogle der bliver enige om hvordan man skal ride, og hvordan man ikke skal ride.

Personligt bryder jeg mig da heller ikke om at se folk rykke og flå deres hest i munden, eller give dem sådan én med sporen/pisken osv., men derfor dømmer jeg da ikke diverse ryttere (top, såvel som "ikke top) på hvordan de er overfor hesten en uheldig gang.
    Der er rigtig mange som har været ude og overvære Helgstrand, som siger at han ER en god rytter og KAN sit kram - og så er det jeg læser videre, og ser ofte at de folk der dømmer ham, er dem som "kun" ser klip, hvor ja, måske er han lige lidt for hårdhændet osv. (kan ikke se Epona klippet, så skal ikke udtale mig om netop dét link). Så jeg tænker; hvorfor ikke STOPPE med at dømme andre ryttere på dén måde - udfra hvad man ser af klip?

Selvom man går og tror det, er man sikkert ikke bedre, for JO man begår nogle fejl, og JA man rykker måske hesten lidt for hårdt i munden engang imellem, eller sparker til for hårdt til den med sporerne...

• #125   19. jul 2012 Sandra. Prøv at tag et kig under opvarmningen til Herning. Så kan du se hvordan største delen af dem rider, og dermed svar på dine spørgsmål. Der er meget stor forskel på, at når feks en ung hest skal lære nogle nye ting, godt kan finde på at putte sig lidt fordi hesten endnu ikke er stærk nok til det og fordi det er svært for den. Men her skal man jo hjælpe hesten til at strække sig rigtig ned og frem, og ikke ned og ind, og hesten vil blive stærkere og ikke usikker på sig selv, Også til det toprytterne rider, det er jo meningen at hesten skal gå som den gør. Altså rund, dyb= bag lod og lang og samtidige med at hesten ikke takter rent. Det er det folk bliver frusteret over.

• #126   19. jul 2012 Sandra:

Det her handler ikke om at "holde med" en bestemt rytter. Heller ikke om misundelse.
    Det handler ganske enkelt om at holde med hesten og sikre at den ikke lider overlast i vores stræben efter det perfekte.

Jeg synes det er uhyggelig at folk fuldstændig ignorerer alle de erfaringer og al den forskning der ligger til grund for de fordringer de er stillet op for dressuren.
    Topdressur kan være fantastisk, så længe det ikke går ud over hestenes sundhed og velbefindende. Og da det lige her er AH der er emnet, kunne jeg rigtig godt tænke mig nogel konkrete argumenter for, hvorfor netop hans metoder skulle være så fantastiske. Nogle argumenter som ikke kun indeholder ordet "resultater".
    Vis mig hvor stor en procentdel af de heste manden har uddannet fra unge, som stadig er velfungerende på højt plan i en alder af 15+ år. Jeg kan nemlig ikke få øje på nogen, trods det at han har haft hundredevis igennem hænderne...

• #127   19. jul 2012 Han på don schufro i lang tid, den blev først pensioneret fra top dressur som 15 års efter at have vundet DM. Cavan er idag 20 år, dog er det Lars der har tilredet og uddannet den men Andreas har også redet på den i flere år. Romanov er 12 år og er stadig igang dog ikke længere under Andreas men nu under Gal. Men ud over disse har han haft flere heste med til uvm hvoraf han har vundet det to gange, han har flere unge hingste stående lige nu som jeg personligt glæder mig til at se om nogle år under ham, for de er godt nok nogle skønne heste smiley

• #128   19. jul 2012 Michelle M:

Cavan var jo allerede på GP niveau da han overtog den. Og Don Schufro var også uddannet da han overtog den. Så man kan næppe sige at han har uddannet den. Romanov er endnu ikke 15 år, og hvor velfungerende den er, kan jo diskuteres ...
    UVM-hestene kan heller ikke siges at være heste som er blevet gamle - endnu...

Kom endelig med nogle flere...

• #129   19. jul 2012 det kan godt være de var uddannet da han overtog dem, men han har trosalt redet på dem en ret stor del af deres karriere, og hvis hans ridning er så altødelæggende så burde det også have sat en stopper for deres karriere som grand prix heste. og for at vende tilbage til romanov nej den er ikke 15 endnu, men den er da på vej derop af og efter min mening er det en velfungerende grand prix hest, hvis du mener andet så fred være med det smiley Nej uvm hestene er ikke gamle men veluddannet og forhåbentligt bliver de også gamle smiley

• #130   19. jul 2012 Men jeg kan ikke lade vær med at tænke... siden deres ridning så er så forfærdelig, og der er har været en masse forskere til at undersøge diverse ting - hvorfor bliver disse ryttere så ved med at vinde?
    Noget rigtigt må der jo så være i deres ridning, eller er det alligevel kommet så langt, at for at man overhovedet kan komme op i de klasser og have en chance, så skal man ride dem helt forkert?

Som sagt, så holder jeg ikke med nogle ryttere, og er sikkert mega dobbeltmoralsk :D, men dette er faktisk nogle væsentlige spørgsmål jeg tænker på om og om igen, når jeg ser sådan en debat...

• #131   19. jul 2012 Det er jo i de unge år, hestene er mest sårbare overfor forkert ridning. Derfor efterlyser jeg heste han har UDDANNET, som har bevist at det er en sund uddannelse han byder dem. Der findes skam også mennesker der kan løfte tunge ting med runde rygge og strakte knæ hele deres liv uden nogensinde at få problemer. Men 90% af os allesammen vil tage skade af sådanne arbejdsstillinger. Så med det antal heste af topkvalitet han har haft gennem hænderne, burde der vel gå flere rundt på højt niveau i en høj alder.

• #132   19. jul 2012 Sandra:

Hvor er det dejligt at høre at du begynder at tænke over det. Svaret på dit spørgsmål finder du til dels i det svar Anna og Latimer 2 er kommet med.
    Desværre har der i mange år været en tendens til at dommerne kigger efter "showfactor", men det har efterhånden taget så meget overhånd at hestene tager skade og det oprindelige formål med dressuren er gået tabt. For det er nemlig det modsatte.

Ridningen ser heller ikke umiddelbar forfærdelig ud. De ryttere der benytter de metoder, roser skam deres heste og hidser sig heller ikke op over for dem. Det er den fuldstændige ignoreren af hestens formåen, rent anatomisk, der får mig op af stolen. Hesten får jo først smerter når det er for sent. Når dens ledbruske er forsvundet og knoglerne skurrer mod hinanden. Når ledbåndende er overstrukket gennem længere tid osv. osv.
    Det kan hesten ikke forudse, og derfor tager den villigt imod træningen når den er født hypermobil, indtil den dag det er for sent...

• #133   19. jul 2012 Der er mange af de heste han har haft gennem hænderne som slet ikke er nået en høj alder endnu, som vi helt sikkert kommer til at se mere til i fremtiden.. De heste jeg ved han har haft som idag har en høj alder, har han ikke nået at være på Blue Horse længe nok til selv at kunne have nået at uddanne dem, men de heste der går på Bule Horse i dag har han været inde over i uddannelsen og igen af dem har endnu den alder du leder efter. de heste han har uddannet efter han har fået sit eget sted er heller ikke i den alders gruppe endnu overhovedet. Han nåede at være på Blue Horse i ca 6-7 år, der kan man ikke nå at uddanne på en hest fra den er 3 til den er 15, han har siden haft sit eget sted i 3-4 år der kan han heller ikke have nået at uddanne ret mange heste fra de er 3 til de er 15 år, og før Blue Horse havde han ikke de samme midler for der havde han ikke skabt et 'navn' endnu. Han er kun et menneske han kan ikke spole i tiden. Hmmm, ved ikke helt hvor disse heste du omtaler skulle komme fra, er der nogle heste du mener han decideret har ødelagt eller hvordan ser det lige ud med det? spørger bare af nysgerrighed smiley

• #134   19. jul 2012 Andreas var på Blue Hors fra 2001 til 2008. Før det var han en årrække i Norge efter han var færdiguddannet. Der må du også hjertens gerne kigge efter de ældre heste...
    Vi skriver nu 2012 og der burde vel være nogle enkelte heste som stadig er fungerende efter at have været gennem hænderne på ham i de første år... Jeg kan sagtens stille mig tilfreds med at de kun går M, sålænge de er redet efter de metoder han bruger idag.

Nej, jeg følger ikke manden så tæt at jeg har nogle konkrete eksempler på at han
    har ødelagt nogle heste. Men jeg synes det er påfaldende hvor få af de unge toptalenter der senere viser sig på stævnepladserne, og at manden er nød til at købe sig en ældre hest for at ride GP...
    Når man så ved hvor biomekanisk forkert de metoder manden benytter, er, så er der ikke langt til at drage konklusioner om at hestene ikke har godt af den træning.

• #135   19. jul 2012 Jeg er ikke på nogens side i dette game - det er debatten alt for unuanceret til.

Men jeg ville bare lige indskyde at Andreas har uddannet både Vemmetofte Rainman og Zalmiak Firfod til GP..

• #136   19. jul 2012 "Samtidig uddannede jeg også avlshingsten Vemmetofte Rainman til Grand Prix og blev bl.a. placeret ved DM." (født i 91, så vidt jeg ved lever den stadig i bedste velgående ved hans familie) "Samtidig uddannede jeg også stedets avlshingst, Zalmiak Firfod, til Grand Prix niveau." (zalmiak døde desværre af en hjerne bøldning) citaterne er taget fra hans hjemmeside smiley

• #137   19. jul 2012 Hønnerups Driver rider han da stadig en gang imellem;) Han ser da stadig fin ud. (ved godt han ikke er 15, men han skal da sikkert nok holde sig fin end til da)
    Uno donna unik, er heller ikke så gammel, men hende har han da heft i hænderne i en del år, og hun holder sig da stadig fin og smuk. (godt nok havde Dorthe Hoeck hende først, men der efter fik Helgstrand hende og det gik da meget godt, desværre solgt til Sverige nu, hun ville da ellers have noget meget langt med Helgstrand, efter min mening)

Han viser sig da også rimelig godt med at han har vundet DM i 4 år på 4 forskellige heste.

Han har vundet sølv og bronze til VM hvor han har startet mod nogle af de allerbedste ryttere her i verden.

han har jo konstant nye heste under tilridning, han har nok at se til, det han laver er jo, at rider dem op, sælger og så er det den næste hest. Han har helt sikket haft en tilknytning til dem alle sammen, men som han selv har sagt en del gange, er alt til salg i hans stald, bare til den rette pris. Han lever og ånder jo for hestene.

- det kan godt være det ikke er godt nok. Men jeg synes det er ret godt klaret, og jeg ville ikke kunne gøre det samme. I alt respekt synes jeg han er god til han gør;) ja, han har lavet fejl, men har alle ikke lavet nogle fejl i deres liv? hvorfor vade i det på den måde?

• #138   19. jul 2012 Jeg synes ikke man kan tillade sig at kalde ham en dyremishandler, så hellere at han er kontant afregnet omkring sin hest. Han ved hvad han laver, og er sikker på det han laver. Men dyremishandler ligefrem? det er da noget af en overdrivelse.

• #139   19. jul 2012 øhh.. når det kommer til hestens biomekanik kan jeg så fortælle at jeg har studeret det i et par år nu.. og nej, Andreas´ metoder er absolut ikke fremmende for hestens fysiske formåen.. hvis man ved bare lidt om biomekanik er det logik!!

• #140   19. jul 2012 Jeg vil heller ikke kalde Andreas, eller andre af hans slags for dyremishandler - jeg tror da på, at de rider deres heste på den måde fordi DE tror på det er den bedste og mest effektive måde at træne hesten på.. det er jo bare uvidenhed og manglende interesse for hestens ve og vel

• #141   19. jul 2012 Personligt synes jeg at Andreas er en dygtig rytter og han er en enormt venlig mand smiley
    Der vil ALTID være delte meninger om hvordan en hest bør rides - det må vi bare acceptere

• #142   19. jul 2012 Enig med Vickie smiley

• #143   19. jul 2012 Anne & Vilde Mille! .

Jeps, Andreas havde nemlig adgang til toptalenter allerede i sin læretid.
    Rainman var ejet af hans far og blev i øvrigt tilredet allerede som 2½ års. Hvor længe var det nu lige han fungerede på konkurrencebanerne?

Zalmiak blev 10 år... hvem ved om han havde holdt til han blev 15+...?

Og benyttede Andreas LDR dengang han havde disse heste???

• #144   19. jul 2012 Gitte B: rider du akademisk? smiley

• #145   19. jul 2012 Lisette B

Nej, lige nu rider jeg ikke, men er på vej op på hesten igen efter mange års pause.
    Når jeg rider (og underviser), rider jeg med DRF's fordringer for øje, samtidig med at jeg gennem min uddannelse ved lidt om biomekanik og interesserer mig for mine hestes velbefindende. Der er bestemt mange gode elementer at hente fra det akademiske og jeg lader mig også inspirere af ARR, som ved et tilfælde er kommet til min stald. Det ligger ikke så fjernt fra hvad jeg oprindeligt har lært, og har genopfrisket efter en tid i glemslen smiley

Mine udtalelser udspringer herfra, og så taler statistikken jo sit tydelige og sørgelige sprog.

Er iøvrigt ganske enig med dine synspunkter, so far smiley

• #146   19. jul 2012 Jeg kan jo også fornemme at vi er meget enige smiley Men faktisk så stammer dressuren og DRF´s reglement jo mere eller mindre fra den akademiske tankegang.. hesten på bagparten og næsen for eller i lod osv.. at der så er sket et kæmpe udvikling til en helt anden form for dressur igennem årene... tror måske DRF har stirret sig blinde.. synes ikke deres reglementer holder stik med hvordan de bedømmer i praksis smiley Og hvordan hulen skal ryttere ride deres hest i overenstemmelse med hvad der biomekanisk er rigtigt, når vi fra små får at vide at den "moderne" ridning er den rigtige? øv

• #148   19. jul 2012 Nu har jeg langt fra læst det hele men her er min mening, og skriver lidt ud fra noget af det jeg har læst:
    Andreas Helgstrand er ikke udtaget til OL i år, på grund af manglende heste (som nogle har skrevet). Han flyttede fra Blue Horse for at starte sit eget, og selvom det ser sådan ud, så bliver man altså ikke millionær af at være rytter. Heller ikke selvom man er dygtig. Og specielt ikke når han er startet op alene.
    Andreas har nogle fine ungheste i stalden, som nok skal komme op og toppe, men som han selv har sagt i tidligere interviews, så starter man ikke OL på en 6'års, da den ganske enkelt umuligt kan være psykisk eller fysisk klar til det, med mindre den er redet helt forkert.
    Han havde købt sig en tophest, som han skulle starte de store stævner på, men læste for et halvt års tid siden at han havde solgt den igen, da kemien ikke passede, og han ville ikke arbejde videre med den. Om det passer, eller om det er er en dårlig undskyldning er jo underordnet, men solgt, det er den i hvert fald.

Jeg er tilhænger af de metoder han beskriver til diverse opvisninger som jeg har set. Blive og rolige, og tager hensyn til hesten. Desværre er det ikke heeeelt det samme når han kommer på hesten. Alle ved at det letteste nu og her, er at "save" hesten ned. Det virker jo så bare ikke i morgen. Men som toprytter der rider andre folks heste, så bliver de desværre stillet for nogle nogle mennesker som mener at en hest som 4'års skal kunne gå absolut ALT! Og så må der hårde metoder i brug. Det gør det på ingen måde mere rigtigt, og rytteren burde være stærkere til at sige fra (her i blandt også Andreas Helgstrand), men da jeg ikke kender ham personligt, så ved jeg jo ikke hvad der egentlig foregår i hans stalde.

Jeg mener absolut den drejning der er taget på dressuren også har påvirket Andreas Helgstrand - det er ikke positivt! Men han er skam ikke alene om det.

• #149   19. jul 2012 Okay nu bliver jeg nysgerrig.. Hvad er det præcis A.H gør forkert..?? Jeg tror ikke på at en så dygtig rytter sidder og rykker hesten uhæmmet i munden.. Hvad er det helt præcis der er så anatomisk forkert??

• #150   19. jul 2012 http://www.youtube.com/watch?v=5TLyfb6EbfM

Her er en lille forklaring, og der findes mange flere af slagsen... Gerd Heuschmann har netop kommenteret på den måde Sezuan blev redet på i den video AH har lagt ud på youtube og egen hjemmeside.. Gerd pointerer at Sezuan med tiden vil lide af gaffelbåndsskader og div. som følge af den træning.. OG så må man jo heller ikke undervurdere at Sezuan faktisk kun er 2,5 år på videoen og ikke 3 som de påstår.. altså må den jo ha været igang ca. siden den fyldte to.. man vil ofre meget for penge åbenbart!!

• #151   19. jul 2012 http://www.youtube.com/watch?v=RAWUJn5RIPQ

endnu en forklaring

• #156   19. jul 2012 så er der lidt at kigge på..

• #157   19. jul 2012 Lisette:
    mange af billederne og teksten ser jeg lidt som en skræmme kampange.. selvfølgelig rider man ikke hesten under lod.. og selvfølgelig er man rolig med hånden når man rider med kandar..
    men må give dig ros for dyrlægens vurdring hvor han siger der er noget ivejen når de får hestene ind.. men er det ikke en vild sammenligning?? de gange jeg har set A.H har han ikke redet dem under lod, været hårdhæmmet eller noget andet, som de siger i de her videoer lukker for luftvejne, giver muskel/sene problemer osv.
    Den første video forvirrede mig lidt, fordi det var tysk tale og engelske undertekster..
    ærlig så synes jeg stadig at han er en dygtig rytter, og han ikke se A.H i alle de der film billeder..
    Forstod også sådan lidt på en af filmene at ved et hårdt tag i tøjlen kunne den få "stød" ligne infulser til hjernen..??

• #158   19. jul 2012 Hvis nu man gav sig tid til at høre mere af hvad Gerd Heuschmann fortæller, så giver det mening! Hvis du har adgang til epona.tv kommer han med mange lange forklaringer, som giver go mening, og det er ikke kun når hesten rides i hyperflexion, men også når det gøres i "mildere" grad! Det er bestemt ikke nogen skræmmekampagne han kommer med, han er uddannet hestedyrlæge og berider og rider klassisk dressur selv - bare på en måde der lever op til de regler DRF faktisk har opstillet! og med hensyntagen til hestens biomekanik..

• #160   19. jul 2012 ovenfor nogle tegninger hvordan hestens holdning bør/ikke bør være

• #162   19. jul 2012 ps hvordan kommer jeg til et af de der fordrav susan afholder?? er der et sted man kan tilmelde sig??

• #163   19. jul 2012 kig ind på blueberryhill.dk, hendes hjemmeside

• #165   19. jul 2012 Matiné var en ganske sund hoppe! Kan for det lisette b

• #167   19. jul 2012 Kan sagtens være Matiné var en sund hoppe, men hun takter urent i det klip der er vist her!

• #168   19. jul 2012 Giv mig et klip hvor hun takter forkert eller flere! Den hest gav mega omtale og hele verden elskede den.. Den hest var den grimme ælling der blev den smukkeste svane.. Og har i en hest der kan gøre det halvt så godt selvom den ikke ride på samme plan så vil jeg også gerne se den.. For marine havde dælme smidighed uden lige og hele verden så på med åben mund!

• #169   19. jul 2012 altså du kan jo se på det klip der ligger her, at den takter urent!

• #170   19. jul 2012 eller se det på alle mulige andre klip hos andre topryttere også.. det er ikke svært at finde smiley

• #171   19. jul 2012 ninna j: En hest kan jo sagtens være rask, og så takte uren. Min hest har lige været hammer syg, men taktede 100% rent alligevel. smiley
    Så den holder ikke helt. smiley

• #172   20. jul 2012 jeg vil godt give jer ret i at dressuren er ved at tage en træls retning-- der er ikke plads til os almindelige mennesker på dressurbanen..
    men, prøv også lige at se hvordan top springryttere rider deres heste. de har enda glidetøjler på til præmieoverrækkelse.-

det gælder vist for de fleste topryttere at ridehesten med en vis magtanvendelse.

Dog så er jeg meget begejstret for prinsesse Nathalie, hun rider så smukt og hestene går med ynde og lethed

• #173   20. jul 2012 helt enig i at springsporten er på samme trælse spor som dressuren!

Og faktisk findes der jo også de topryttere som formår at ride deres heste korrekt - nu er det jo kun alt det negative der bliver fremhævet! Det triste er bare, at det sjældent er de heste der rides korrekt, som bliver belønnet for det, da det ikke giver samme showfaktor... men det sker da heldigvis ind i mellem!

Ninna: der er de heste der SER ud til at mestre alle øvelser og ser ud til at være smidige.. og ja, de kan give sig i alle mulige retninger, men jeg kan love dig for at de heste har de vildeste muskelspændinger, de smider ryggen og bagparten kan ikke følge med - det er tydeligt at se på div. billeder - som Gerd Heuschmann siger: hvis bagparten/bagbenene ikke kan følge med forparten, så er det fordi den er låst i ryggen/har spændinger - men folk ser det ikke, da en hest med høje benløft som præsterer en masse øvelser bare er WOW-effekt.. altså tilskuerne bemærker slet ikke at hesten har ondt.. ser slet ikke de bagben der ikke kan følge med! Der findes mange heste der formår at udføre samme øvelser som Matiné kunne, mindst ligeså godt og uden spændinger.. men det bliver ikke godtaget, for her kaster hesten ikke benene til højre og venstre - det er ikke samme showfaktor! kig evt. Bent Branderups heste - DE har styrke og muskulatur der kan klare de øvelser - men der ligger også årevis af jordarbejde og gradvis træning bag, og hans heste rides med dens anatomi for øje!

• #174   20. jul 2012 (link fjernet)

• #175   20. jul 2012 Ovenfor en hest der takter rent i fri trav.. aner ikke hvem rytter eller hest er.. men underordnet! Hestens bagpart og forpart følges ad, hesten er i/for lod og der er en god balance.

• #177   20. jul 2012 Herover et billede af Andreas og Matiné.. sig mig så om bagparten kan følge med forparten?

• #178   20. jul 2012 http://www.bokt.nl/upload/9687/761px-andreas_helgstrand_matine3.jpg

Her igen.. forbenet i høøøjt knæløft, bagben der ikke kan følge med! det er tydeligt at se at hesten har smidt ryggen! Og de billeder er der et utal af - og videoer.. så det er vidst ikke bare en "ups´er"

• #179   20. jul 2012 Synes ikke den hest der ser ud til at have smidighed i lænd eller ryg.. Den løfter den da ikke ret meget?? Ville nærmere sige at sadlen skjuler at den ikke bære.. Faktisk synes jeg det ligner den er muskel fattig hen over ryg og lænd:/ er det en ung hest??

• #180   20. jul 2012 Okay jeg kan godt se matiné sænker ryggen der

• #181   20. jul 2012 Ps det med unghesten var det første billed.. Kan vist ikke følge med

• #183   20. jul 2012 Jepp - bemærk i Dolnras video, at hesten i passagen "tegner" en halvcirkel med baghovene smiley Godt eksempel.. her kan bagparten meget bedre følge med! (dog rentakter den heller ikke 100%) Mht. til "unghesten" så aner jeg ikke om den er ung, eller noget som helst.. det er bare et tilfældigt billede jeg har fundet af en eller anden rytter, som sandsynligvis ikke rider de vildt høje klasser - det var for at vise hvordan en hest ser ud, når den takter rent smiley måske ikke det bedste eksempel, men vil gerne komme med flere smiley

• #184   20. jul 2012 http://www.nidelv-hestesenter.no/images/artikler/klassisk%20dressur%20philippe%20karl.jpg

se på det her billede hvordan hesten er på bagparten og i balance

• #185   20. jul 2012 http://www.hest-online.dk/billeder/450x0/410023.jpg

og her en hest i remonte holdning, i balance og bæring

• #186   20. jul 2012 http://lykkehoj.com/Images/9a971ae9-073c-489f-bc48-02cb9f7f57dc.jpg

bagparten følger med..

• #187   20. jul 2012 (link fjernet)

og her et pragteksemplar smiley

• #188   20. jul 2012 Klippet af Andreas: Hesten går bag lod, spænder i ryggen og træder ikke nok ind under sig i de få sekunder de travet. Hesten vifter tydelig med halen som et tegn på irritation eller ubehag. Stakkels hest. Jeg kommer aldrig til at blive en rytter der nogensinde kommer op på de nivåer og jeg har heller intet ønske om det da jeg synes hestene bliver brugt som maskiner der kun skal prestere. Koste hvad det koste vil. Nej jeg er glad for min hygge riding hvor jeg altid sætter hestens velfærd over min egen!

• #189   20. jul 2012 Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et klip hvor Andreas rider en hest uden spændinger, der rentakter og trives.. bring it on! smiley

• #190   21. jul 2012 Lisette-- du lyder til du har kæmpe erfaring, unskyld jeg spørger, er du dyrlæge, berider eller top rytter

Jeg skal ikke kritiserer top ryttere, da jeg ikke selv kan kommer til det niveau, og jeg laver da også selv en masse fejl, men det betyder ikke ,at jeg mishandler mine heste !!!!

jer der rider jeres heste så korrekte, rider i konkurrencer ????

• #191   21. jul 2012 Helle: Jeg er uddannet pædagog, så der er vidst lidt langt til toprytter smiley Jeg har i mange år været fascineret af netop Andreas - wow han var da for sej! Elskede jo herning hingstekåring, bare for at tage et eksempel.. de her smukke heste der kunne det hele! Men de sidste 4-5 år er jeg begyndt at interessere mig mere og mere for en mere human måde at ride på.. jeg begyndte at få øjnene op for at de heste vidst egentlig ikke syntes det var super sjovt! Og når jeg selv trænede heste og fik undervisning af de "dygtige" beridere, følte jeg bare altid at det var på bekostning af hestens velfærd (også selvom jeg nu aldrig har redet LDR - men hesten skulle stadig "gi" sig..)
    Så de sidste år har jeg læst og studeret en h.. masse stof om hvordan man træner sin hest på hestens præmisser, og så der tages hensyn til biomekanikken smiley Udover dette en masse om sadeltilpasning, bidtilpasning osv. - jeg synes det er vigtigt at man som hesteejer sætter sig ind i hvad der bare er bedst for hesten smiley Jeg skraber p.t. sammen til at tage BBH-træner uddannelsen, hvilken jeg glæder mig VILDT til, så jeg kan komme ud og bringe budskabet om korrekt ridning videre smiley

mht. stævner.. mig og min 5 års hoppe, som jeg selv har tilredet (HMS osv) har været til et enkelt baby-stævne, så jeg befinder mig på et helt andet niveau end jeg gjorde for år tilbage.. men når man tager hensyn til hestens biomekanik, så tager alting bare meget længere tid! Tror desuden heller ikke jeg kommer til stævne igen (mååske et bette for sjov stævne?) Da jeg nu er begyndt at træne akademisk "for alvor" - og vi rider ikke stævner smiley Det er samarbejdet mellem hest og rytter der er vigtigt, skidt med rosetter osv.. smiley Dermed ikke sagt at man ikke kan ride stævner og så behandle hesten ordentligt..

• #192   21. jul 2012 Helle S:

Selvom man ikke selv er toprytter, og selv laver en masse fejl, betyder det ikke at man ikke må kritisere dem der er bedre. Hvis man VED bedre, må man skam gerne bygge på andres erfaringer, og det betyder vel også at man har et ønske om, og arbejder på at rette sine egne fejl. Sådan et ønske i den rigtige retning har jeg meget svært at få øje på hos dem der vinder vhj. Ldr og rollkur.

Jeg kan kun erklære mig enig med Lisette B (rigtig god dukomentation iøvrigt) og dem som synger samme sang. Det var nemlig sådan man red dengang jeg trådte mine barnesko. Det andet er også prøvet (desværre) i let grad, men hurtigt kasseret igen.

Til dit spørgsmål om man er toprytter, kan jeg fortælle at jeg har redet landsstævner for år tilbage (startede iøvrigt mod AH på Rainman :-)) og min datter som jeg selv har trænet, er på vej til pony-DM for anden gang her om få uger, på en pony som er 100% korrekt redet, kan gå med næsen lidt foran lod og takter rent i alle gangarter når det hele lykkes. Så hun vinder sikkert ikke..
    Topplan??? Tjaa... måske ikke, men der kræves nu også en velspækket pengepung for at være med.

• #193   21. jul 2012 Gitte B: well spoken..

• #194   21. jul 2012 Lisette - Godt sagt. Er selv pædagog og jeg har også rigtig lang vej hvis jeg skulle blive toprytter men man kan lære meget af at læse og iagtage hestenes holdning og det gør jeg meget af.
    Gitte - Så sandt som sagt.Tak for dine gode ord. Så længe man kan lære af egne og andres fejl kommer man langt i sit mål om at give hesten den bedste og mest skånsomme behandling. Det skal være et partnerskab hvor rytteren er lederen og hesten har lyst til at arbejde fordi lederen giver den glæde og positiv feedback på noget der er sjovt og ikke på nogen måde gør ondt.

• #195   21. jul 2012 Gitte-- godt sagt !
    og Lisette, bliv endelig ved-
    jeg bryder mig heller ikke om at ryttere hiver hestens hoved ind til bringen med kandar og m.m

persoligt så synes jeg A H rider hans unge hest i for høj og stram stilling----- da det gælder om resultater for ham !!!

hans heste bliver nok heller ikke 15 år og stadig på konkurrece plan !!!

• #196   21. jul 2012 Det kan faktisk undre mig, at tidens dressur har ændret sig så meget som den har. Jeg kan huske da jeg gik fra rideskole, og over på en halvpart hvor jeg begyndte at lære om dressuren. Min underviser gik MEGET op i at vi lærte at hesten skal IKKE gå baglod det var no go´ Det var ligefør man kunne få et smæk bagi, hvis man gjorde det. det er trods alt hvad? 18 år siden.. Det hænger da stadig ved i mig, jeg tænker idag, at hun må have sagt en masse guldkorn, siden jeg stadig hænger fast i de principper, at hesten skal gå i eller foran lod, og hesten skal takte rent. Det har derfor også været svært for mig, at finde en underviser jeg har det godt med og uden at føle jeg får det dårligt af måden at ride på. Jeg ved godt der kan være momenter hvor hesten kan dykke lidt, feks en unghest der skal lære noget nyt osv, men formålet må jo stadig være at hesten skal rides ned og frem med næsen og hesten skal takte rent.

Men ved ikke om det er fordi, at hesten ikke ser ud til at være samlet. Hvis man ser de gamle billeder hvor hesten har næsen foran lod, kan det jo godt se ud til at hesten ikke er samlet? Men tiden har ændret sig de sidste 10 år. De nye genrationer ved ikke bedre fordi toprytterne, beriderne osv lære dem at ride nutidens dressur. Der skal ændres meget på nutidens ridning.

Efter jeg har set endel Epona tv, og set ham berideren Anders, så kan man jo sagtens se fornuften bag alt det han fortæller, ved ikke hvor mange der er af hans slags?

• #197   21. jul 2012 Jeg havde engang redet en halv times dressur undervisning hos Dennis Holst. Ikke én gang nævnte han at Jake gik bag lod. Da jeg kom hjem kunne jeg tydeligt se på videoen at han gik lidt bag lod(det er en vane for ham. Sådan blev han redet til). Og der undrede jeg mig over at han ingen ting havde sagt.

• #198   22. jul 2012 ham Anders Chortsen (staves???) er sej smiley

• #199   22. jul 2012 nu har vi alle haft så travlt med ar rakke ned på AH, hvad med at finde nogle top ryttere , der rider "korrekt"

Jeg har nævnt Nathalie-- Anne Von Olst, Jochim Thomsen---- flere !!!!!

• #200   22. jul 2012 Jeg synes at alle jer kloge hoveder, skulle tage hen til AH og spørge ham om han ikke ville have undervisning af jer. Det ville han sikkert blive glad for, nu når i er så kloge, og så meget bedre end ham! smiley No hate smiley

S.B og Eline, er fuldstændigt enig!

Det der er med LDR og rollkur, er at der er stort set lige mange ups and downs. Der hvor det går galt med ldr, er når uerfarne ryttere ( og nu tænker jeg ikke hvor mange år man har redet, eller hvor god ens hest er) og ryttere der simpelthen ikke har forstået det, begynder at efterligne det.
    Folk misforstår hvor stor en forskel der er på at rykke hesten i munden og tvinge den i holdning ( såvel konkurrence form som rollkur formen) og på at lede hesten til at blive bøjet og STØTTE på tøjlen når den har givet efter.
    Så er der så nogle der mener at der er underkastning fra hesten side og hvad har vi ellers, og det kan man så blive ved med at diskutere..

Vi bliver alle sammen påvirket i alle mulige retninger, f.eks er det, i følge pia munck, den tyske presse der har gjordt LDR og rollkur til en dårlig ting, fordi at hollænderne var ved at overtage deres store popularitet i dressursporten.
    Og så er der f.eks. den video fra tv2, hvor de prøver at bevise noget helt andet.

så faldt jeg lige over noget de sagde i videoen ''hesten kan ikke se noget, når den har hovedet i den holdning''
    øh.. sidder øjnene ikke på siden eller hvad? correct me if im wrong...

Selvfølgelig er ingen ryttere perfekte, ellers var der nok nogen der allerede havde prøvet at få 100 % i dressur smiley

Og så lige en sidste ting.. ja, vi duskuterer ridesport som vi diskuterer politik, Hvorfor? fordi at heste er lige så forskellige som mennesker. Nogle heste har godt af LDR, andre har ikke smiley
    ingen heste har godt af rollkur, da DET er tvang..

Det blev lidt langt, Men det er bare min mening smiley

• #201   22. jul 2012 Eftersom det jeg kan læse er der dog ingen her inde der siger vi er bedre ryttere end A H. Vi siger bare at den måde han rider hesten på er skadelig for hesten i det lange løb og giver hesten ubehag! Og det at nogle forskere og kiropraktorer samt dyrlæger har fundet ud af at den holdning er skadelig for hesten er ikke vores skyld. Vi ønsker bare det bedste for vores heste og er derfor ikke for den type ridning!

• #202   22. jul 2012 Karoline. Nu kan jeg se du er 15 år. Du er jo sådan set inde i den "nye" dressur verden. Og har netop lært at ride hesten baglod er ok. Og at det gør man bare, uden at se kritisk på det.

Andreas og alle andre må for min skyld ride som de vil, og det gør de jo også. Men det gør altså ikke noget at se kritisk på det, og lære lidt om hvordan hesten bevæger sig.

Jeg har faktisk studeret mine egne heste i longe med og uden indspændinger. For hesten selv lov til at bestemme hvor den vil have hovedet, måske nede i sandet her løfter hesten ryggen er i et afslappet tempo, det kan være hesten har hovedet nede og fremme som man gerne vil have den, stadig har den løftet ryggen. Har man derimod indspændinger på, som giver støtte til biddet, her har mine heste faktisk gået og puttet sig lidt, og ja smidt ryggen. Der har altså været en falsk holdning. Jeg ved godt at hesten kan lære at gå korrekt i longe, og det er også det jeg arbejder hen imod. Men jeg har bare prøvet at studere det.

Når man så har set det i longe, så er det jo det samme der sker fra ryggen. Hesten har bare vægt på ryggen ( rytteren) Rider man så hesten ned og frem omkring lod. Så løfter hesten sig på en anden måde, end den vil gøre når den går baglod. Min tidligere hoppe havde MEGET nemt ved at smide ryggen, og det gjorde hun såsnart hun begyndte at putte sig. Går hun derimod med hovedet i lod så kommer løftet i ryggen igen.

Det gør altså ikke noget at studere og kigge på sin egen hest, og faktisk se og lære hvordan de bevæger sig.

• #203   22. jul 2012 Det er usundt for hestens ryg at gå bag lod, end of discussion! Jeg har meldt ud hvordan jeg mener landet ligger, og behøver vidst ikke byde ind med mere nu! Hvis ikke den dokumentation og de argumentationer jeg er kommet med kan gøre en forskel, så er det bare rigtig trist for de heste det går ud over.. tak til de der tænker på deres hestes ve og vel smiley

• #204   22. jul 2012 Min pointe er bare:
    så kan i jo sige det til ham og se om han hører efter. smiley Mange med større autoriteter har prøvet allerede, og (heldigvis) har det ikke påvirket ham smiley
    Jeg siger bare igen: Som rytter, og menneske for den sags skyld, vil man rent instinktivt aldrig lytte til folk der sidder og spiller kloge, og kaster med mudder. hvis man har brug for kritik, får man det hos en dommer eller underviser, ELLER, hvis man selv spørger folk smiley

Det er rigtig godt at i tænker på det, det gør jeg også selv, og ville heller ALDRIG ride min hest på den måde, af mange grunde. Jeg holder mig helt fra alt der hedder LDR og rollkur, da jeg simpelthen ikke aner en skid om det, andet end det jeg har læst mig frem til som alle de der forskere mener smiley
    Jeg tror ikke på alle mulige forskere, da de professionelles meninger skifter som vinden blæser smiley

• #205   22. jul 2012 Altså nu er Andreas jo en af toprytterne, så et eller andet må han jo gøre rigtigt, ellers rider man jo ikke på det niveau...
    Jeg har ikke så meget imod ham..
    Det med at hesten går bag lod har jeg endnu ikke taget stilling til da nogen siger det er usundt og andre siger at det faktisk slet ikke er så slet som det ser ud til..
    forventer ikke med at den her kommentar bliver taget "seriøst" da jeg jo blot er 15 år.. Personligt synes jeg Andreas er ok.. det kan være jeg ændrer holdning, den dag jeg selv rider så højt som han gør..

• #206   22. jul 2012 Nu er det jo ikke en selvfølge at jeg rider under lod, fordi jeg først begyndte at ride seriøst dressur for 5 år siden...
    En del af min mening med det her er, at jeg ikke vil læse mig frem til på nettet hvordan jeg skal ride min hest smiley Jeg har fundet mig en underviser som jeg stoler på, og det skal lige sige at jeg aldrig har haft en underviser som har opfordret mig på nogen måde til at ride under lod. Altså, er det igen en opblæst situation, fordi at folk tror at alle ryttere gør som de prof gør. Anky, f.eks, prøver at nå ud til en prof. gruppe ryttere, som ved hvad de har med at gøre. hun siger højt og tydeligt at dette ikke er for uerfarne, så det har jeg skrevet mig bag øret!
    Men i alt fald, jeg stoler på min underviser, og da jeg tidligere er blevet meget forvirret af hvad jeg kunne læse mig frem til på nettet, er jeg stoppet smiley Jeg tror på hvad jeg gør er nogenlunde rigtig, og jeg ved at jeg ikke er perfekt, og rykker mig hele tiden, på alle punkter smiley
    igen vil jeg understrege, at der ikke er EN rigtig måde at ride på. Det skal alt sammen være tilpasset det der er bedst for ens hest, og alle heste er forskellige smiley

• #207   22. jul 2012 Enig med anne! smiley

• #208   22. jul 2012 Jeg synes forresten også godt om andreas som rytter, og han er et forbillede for mig. Men jeg har samtidigt indset at jeg ikke er top rytter og bestemt ikke bør ride som ham, for jeg rider på min måde og på mit niveau. Jeg tror han er en rigtig god træner og underviser, hvilket man jo også ser på anna kasprzak, da han jo vil træne én på det niveau man er på smiley
    når han rider, siger han jo ikke at man skal gøre som ham, for det er urealistisk.. smiley

• #209   22. jul 2012 Karoline. Hvis du ser det klip længere oppe med ulf helgstrand og Susanne. Så kan du selv høre, at når der bliver stillet spørgsmål til Andreas ridning, så er der INTET galt i hans ridning. Altså når hans far ikke kan se problemet eller spørgsmålet, og de dermed ikke kan komme med ordenligt forklaringer, så lære vi heller ikke at forstå måden at ride på. Nu er Ulf Helgstrand jo formand for Dansk rideforbund, altså burde det være ham der satte nogle regler for ridningen og nutidens dressur. Man mener jo måden at ridningen er på, er korrekt og godt for hesten.

Jeg ved også godt at man lære noget nyt hverdag. Men jeg har bare rigtig svært ved at se at det kan være godt for hesten at gå i sådan en holdning. Som jeg har skrevet længere oppe, så har jeg set Edward ride Romanov under opvarmningen i Herning. Hel ærlig, det var IKKE et kønt syn. Jeg var hel ærlig dybt forarget over måden han red hesten på, det samme kunne høres på de mennesker der stod rundt omkring og så på. Hesten arbejdede overhovedet ikke under sig, og hesten blev redet halv Rollkur/LDR. HVORDAN kan den form for ridning være sund? Jeg undrede mig meget at Blue hors finder den form for ridning hel iorden. Nu ved jeg godt at Romanov har svært ved at komme ind under sig med bagbenene i forvejen, men det gør det bestemt ikke nemmere for hingsten at blive redet på den måde.. smiley

• #210   22. jul 2012 Og undskyld hvs der mangler kommaer, jeg er jo KUN 15 år smiley

• #211   22. jul 2012 Altså jeg kan godt se at de skal komme med nogle forklaringer og argumentere for det de gør..
    Men lige et spørgsmål er der pt. nogle heste der blev nød til at blive aflivet på grund af at de er redet med Rollkur?

• #212   22. jul 2012 Jeg har set indslaget, og mine meninger er lidt blandede. For det første mener jeg ikke at ulf er den rigtige person til at argumentere for hans mening. Ikke på grund af hans autoritet og han status som rideforbunds formand, men fordi han bare ikke er god til det, og ikke har så meget at have det i smiley
    der burde have været en af rytterne inde og gøre det smiley
    for det andet er det tydeligt at værten holder med toprytteren, og for det tredje, ved han jo ikke en pind om ridning. Det var efter min mening en mærkelig dialog de havde

Jeg er enig med hvad du skriver, jeg har bare bestemt mig for at lade være med at prøve at påvirke toprytterne, da det slet ikke er noget jeg skal blande mig i smiley
    jeg synes at jeg har et ansvar for at jeg ikke for mig selv til at lyde som endnu en af disse topryttere der har styr på det hele, da jeg jo trods alt bare er en skoleelev der rider stævner på fritidsplan smiley

• #213   22. jul 2012 Feelthebeat: ENIG!!

• #214   22. jul 2012 Feel the beat:

fuldstændig enig!

og så er jeg vidst også kommet ud med nok af min mening i denne debat smiley

• #215   22. jul 2012 Bøgelys - Du spørger om der er blevet aflivet nogle heste pga. rollkur. Er det det der skal til for dig for at du ikke skal "mishandle" en hest? Forkningen viser at heste ikke har godt af at gå bag lod! Så burde det jo være nok for en ansvarsfuld heste ejer der ikke kun tænker på sig selv og sine ambitioner men tænker på hestens ve og vel.
    Og Feel The Beat - Super godt sagt smiley

• #216   22. jul 2012 Nej, det er ikke det der skal til, jeg ville bare lige høre.. Der er jo også andre meninger om det med Rollkur og andre beviser på at det faktisk ikke skader så meget som det ser ud til, så det er jo lige hvad man tror på?
    De fleste VED jo at det skide usundt for hesten og at det er mishandling (det siger jeg heller ikke at det ikke er) Jeg vil aldrig selv ride min hest med Rollkur, blandt andet også fordi jeg ikke har en skid forstand på det..

• #217   22. jul 2012 Team tindur; hvis du tænker dig godt om, så tror jeg godt du ved hvad hendes mening med spørgsmålet var smiley

det var da irriterende at man ikke kan spørge om et enkelt spørgsmål herinde på hg, uden at man betragtes som dyremishandler!

• #218   22. jul 2012 AAHR - Mishandling var sat i """" fordi det var et alt for hårdt ord at bruge men jeg kunne ikke finde en god nok erstatning i øjeblikket.
    Vi har alle forskællige meninger. Synes bare det er synd at så ambisiøse ryttere som A H ikke kan være de rollemodeller som de er for nogen og ride sin hest på den skånsomme måde. Men Feel The Beat har allerede svaret super godt for sig så jeg har nok ikke så meget mere at sige end held og lykke til jer alle sammen. Og vi der er hensynsfulde ryttere har vores kære heste længst smiley

• #219   22. jul 2012 Det er meget fint, men uanset hvad bør du tænke dig om hvad du skriver, det er aldrig rart at få hentydet at man er dyremishandler pga et simpelt
    Spørgsmål smiley bare lige tænk over det til næste gang smiley

Og så vil jeg bare lige sige at min pony er 22 et halvt, og springer stadig meget og rider dressur stævner. Jeg har aldrig været så overbeskyttende smiley
    Han har garanteret været igennem meget og sprunget rigtig højt inden jeg fik ham, og han er sgu ikke død endnu. For han er en hest og er ikke lavet af glas. Og det er der heldigvis ikke noget der har troet, for det kan sgu være lige så usundt som alt muligt andet smiley

og med det sagt, er min mening vidst også sagt smiley

• #220   22. jul 2012 Karoline. Nu skal du også lige huske at tænke over, at nutidens heste ER blevet mere sart. Netop fordi hestene bliver avlet mere og mere ædelt og med masser af spjæt i benene, hvilket man mener er rigtig usundt for hestene. Prøv bare at tag et kig på markedet og se hvor mange faktisk unge heste bliver solgt som selvskabsheste eller avls heste pga skader. Det får jo alarmklokkerne til at ringe hos mig. Der ER rigtig meget dårligt avlsmatriale hvilket bare gør, at vores heste bliver svager. Selvfølgelig er der mange ponyer og heste der er uheldige på den ene eller anden måde, men jeg tror at langt de fleste heste bliver trænet for hårdt og avlen også har meget at sige..

• #221   22. jul 2012 team damgård:
    lige præcis hvor vil du hen med det? kan ikke lige se hvordan det hænger sammen? smiley

• #222   22. jul 2012 Du skriver selv

" jeg bare lige sige at min pony er 22 et halvt, og springer stadig meget og rider dressur stævner. Jeg har aldrig været så overbeskyttende
    Han har garanteret været igennem meget og sprunget rigtig højt inden jeg fik ham, og han er sgu ikke død endnu. For han er en hest og er ikke lavet af glas. Og det er der heldigvis ikke noget der har troet, for det kan sgu være lige så usundt som alt muligt andet"

Skriver så bare, at hestene idag ER blevet sarte og knap så udholdende som tidligere, eller er det grundet vores metoder/avl der har gjort vores heste svagere end tidligere. ? Det er der jeg synes vi skal bruge vores sande fornuft, når vi træner vores dyr, og skære dårligt avlmatriale væk. Og ikke altid se op til toprytternes hårde metoder, til at komme frem i verden med. Uden tvilv er Andreas dygtig, og tror også han er god til at lære fra sig, som underviser. Men derfor behøver man ikke være enig i de måder han rider på. smiley

• #223   22. jul 2012 Eline: Lidt sent svar, men bedre sent end aldrig smiley Havre hører efter min mening ikke hjemme i en hest. Ligeså med musli, melasse og andet stivelse. Jeg har selv, en der er blevet alvorligt syg af den slags, og er nødt til at få specialkost resten af livet.

Helle: Nu har du selv nævnt nogle stykker - dem kan jeg ikke udtale mig om. Men der er en der har linket til en, de godt kan lide længere oppe. Kyra er blevet nævnt, Bent Brenderup er nævnt, Susan Kærholm, Anders Chortzen. Mener der var en mere, men vedkommende er forsvundet fra min hukommelse.

Gitte og Lisette: Hvor er det godt at have sådan nogle som jer i et forum som dette! Synes I har en fornuftig tilgfang til det hele, og I har teorien på plads! Thumbs up. Det kan jeg virkelig lære noget af!

• #224   22. jul 2012 En anden ting, jeg gerne vil nævne..

Jeg synes at det er smadder-ærgerligt, at bare fordi man fx ikke har interessen eller hesten til de store stævner er man ikke "god nok", eller "kvalificeret nok" til at udtale sig om sådanne ting.
    Jeg selv er en såkaldt hyggerytter - jeg rider for hyggens skyld. Og nej, jeg ved langt fra alt. Men det gør altså ikke, at man ikke har sat sig ind i hestens anatomi og sind. I hvert fald bare til husbehov. Har man det, vil jeg også mene, at det er logik for burhøns, at det AH og andre i den dur præsterer ikke er til for hestens skyld, men udelukkende for pengenes.

En anden ting, jeg er desværre ikke velkommen på stævnebanerne, så om jeg vil det eller ej, kan jeg ikke komme ud og vise, "om jeg dur til noget". Og jeg har ikke tænkt mig at ændre hverken min ridning eller hest bare for det. Nogle gør det - jeg gør ikke..

• #225   23. jul 2012 Et sted at starte ville være ved dressurdommerene. Jeg ser gang på gang, at heste der går under lod får utroligt mange point.

Hvordan skal næste generation så lære, at det er forkert?

Ja, jeg er desværre nødsaget til at bruge glidetøjle i perioder på min store hest, men det er for min egen sikkerhed, da hun får noget "prut i kysen" og forsøger at løbe fra vinden.

• #226   23. jul 2012 Jeg synes nu stadig at det er helt ude af sammenhæng.
    Hvis det kun er den nye generation af heste der er sarte, efter din mening, så kan vi jo slet ikke vide endnu, om de hyppigst dør i en ung alder? Uanset om de er blevet behandlet som glas eller ej. Jeg tror ikke på at man kan sige sådan noget generelt, men igen, det er jo en helt anden diskussion. smiley
    og igen igen, jeg har sagt min mening nu, og resten vil bare føre ud i en nyttesløst diskussion smiley

• #227   23. jul 2012 hestens gennemsnitlige levealder i DK er 7 år... For og nå op på grand prix niveau når hesten og blive minimum ni og så er den meget ung.. Ergo må de jo gøre et eller andet rigtigt, de topryttere der, for hestene holder da længe..

Tror ikke det er ryttere som AH eller andre topryttere der er mest farlige i hesteverdenen, men derimod, os amatørryttere, som ikke får den rette undervisning og ikke har den nødvendige indføling med hestene..

Tror ikke AH eller andre topryttere ville være nået så langt, hvis ikke de havde noget indføling og gjorde noget rigtigt.. Man skal jo også tænke på de rider måske 8 heste om dagen, så et eller andet må de jo gøre rigtigt.. Jeg gad godt og se os amatørryttere ride 8 heste om dagen og kunne få dem alle til og fungere... Og samtidig give dem en lang levealder...

• #228   23. jul 2012 Ditte: So true! smiley
    Karoline: Kan rigtig godt lide dine holdninger og dit synspunkt, er meget enig med dine holdninger! smiley

Jeanette: Altså ude ved os fodre vi bl.a. med havre, og der er ingen af de heste der har fået det elendigt, eller måtte få specialfoder resten af livet. Og kender mange steder de fodre med havre, men synes da bestemt ikke det er lortefodre. Tror da mere det handler om hvordan man skal fodre hesten, hvor meget den skal ha' osv..

• #229   23. jul 2012 Ditte og Eline: er enig med jer smiley

- Det er helt sikkert at nogle ikke bryder sig om Helgstrand og det er også fair.. men (lidt) dygtig må han da være når han kan få dem oppe og gå så højt? uanset om han så ødelægger dem eller ej.. For jeg kan ikke gøre det..

• #230   23. jul 2012 Jeg syntes han er utrolig dytig og som S.B, skriver folk er blevet alt for sarte!
    AH ville da ikke "ødelægge" en hest til 10 mio. han tror på at det er det rigtige og vi amatør rytter ved ikke hvad vi snakker om når det gælder rollkur. Men alligevel hænger vi toprytterne ud på nettet som om de var mishandlere. Kan sgu godt forstå at de ikke gider svare på spørgsmål omkring emnet når de ved at om 10 min. så ved hele verden, hvad de har sagt. Halvdelen af det er løgn! Man kan ikke styre en hest på et halvt ton ved bare at sige søde lille hest, vil du ikke nok gøre som jeg siger? Jeg mener ikke selv rollkur er vejen frem, men jeg ved at toprytterne ved, hvad de laver! Så længe det ikke er 100% bevist at det er skadeligt og hestene dør af det, så er det ved rytterens eget problem, hvordan man har lyst til at træne sin hest. Men i sidste ende skal man selvfølgelig behandle hesten ordenligt!!!!:-)

• #231   23. jul 2012 Hold da nu helt op!

Skal vi lige gentage: Hvorfor er det nu lige at AH som er SÅ dygtig og har stalden fuld af DK's allerbedste heste, samt både midler og evner til at uddanne sin egen Grand Prix hest. Hvorfor er det nu lige at han må ud og KØBE en ældre hest for at ride Grand Prix???!

Hestene er mest sårbare overfor skader af forkert ridning i de unge år, og så følger jo spørgsmålet: hvor bliver de unge UVM heste af som ellers gjorde det så godt under AH???!
    Hvorfor ser vi dem ikke i lange perioder på stævnepladserne???!

Der har til dato ikke været nogen som kunne dokumenter en 15+ årig hest som er uddannet og redet af AH, som endnu er velfungerende på konkurrencebanerne.

Det er da ubegribeligt at folk ikke tror, at hestene tager skade af den slags ridning, når der ligger flere tusind års erfaring for det, som nu også er blevet fulgt op, og bekræftet, af moderne forskning. Hestene er måske blevet mere sarte, da avlsmålene har flyttet sig, men det gør det da kun endnu mere vigtigt at sørge for at hesten bruger sin krop korrekt under vores belastning. Der er ca. en lige så stor procentdel af heste som holder til mosten, som der er procentdel af mennesker der kan foretage tunge løft med bøjede rygge, uden at få skader.
    Man kan ikke sige at en toprytter må gøre noget rigtigt, fordi hans/hendes hest er så og så gammel, for hvem kender spildprocenten af deres heste, som ikke klarede den?

Folk er desværre blevet afstumpede i deres brug af hestene, som efterhånden er reduceret til et ligegyldigt sportsrekvisit, der bare kan erstattes når den ikke dur mere. Ikke mindst i kraft af vores forsikringsselskaber...

Camilla B: Du har helt ret mht. dressurdommerne.

• #232   23. jul 2012 Nu er det jo at han sælger hestene, så snart der er en køber, som byder højt nok!;)

Den hest han købte, som kunne ride GP, købte han jo fordi han hurtigt skulle ha' en hest, som der skulle være hans mulighed for at starte OL på. Men da de ikke havde den rigtige kemi, valgte han at sælge hesten igen. Han har jo en masse talenter af heste i hans stald, som sikkert om nogle år under ham, ville kunne komme til at gå GP, men 1. dem han har i stalden er 3/4/5 år, og som i siger rider man ikke GP på en unghest. 2. så derfor ville han ikke kunne gøre en hest klar på et halvt år. Og slet ikke når de ikke er kommet så langt i deres uddannelse

- og som sagt, så sælger han jo heste, han rider dem op, så snart der kommer en køber, der vil ha' hesten, så sælger han jo...
    - Derfor har han ikke en hest på 15+

• #233   23. jul 2012 Ser du Eline...

Når man lever af at ride og sælge heste, er det essentielt at have éen tophest som man beholder i "reklameøjemed". Det er alle de andre man sælger!
    Når man har éen hest som alle gerne vil have, er det let at bilde folk ind, at den man vil sælge kan blive ligeså god.
    Og hvis man ikke viser sig på toppen, kan man jo ikke bilde folk ind at man ER toppen, vel?!!! - det er ikke nok at man har været der, når man skal leve af det...
    Så hvor er AH's GP-hest henne??? Altså den han selv har uddannet???

Hvem har i øvrigt købt Tacolando Triple R???

• #234   23. jul 2012 Det var det jeg sagde, han har jo ikke nogen endnu, som er uddannet til GP - fordi han sælger, og så vidt jeg ved er grunden jo lige præcis at han ikke har råd ti at holde på dem, hvis han bliver tilbudt et xxx beløb...

Og ja, du har ret. Normalt har de en top hest, som man beholder i reklameøjemed. Men det har han jo så også haft, med bl.a. Uno Donna Unik, Hønnerups Driver. Og nu har han da også Sesuan.

Det han har er jo de unge. Og han er jo i toppen, bare inde for unghesteverden.
    UVM og udtagelserne til UVM
    DRF Ungheste klasser osv....

• #235   23. jul 2012 Eline: Der er delte meninger omkring havre - hvorvidt det er foder eller ej. Men det er fyldt med stivelse, som de ikke kan tåle. Uanset race alder og arbejdsniveau.
    Men det er en anden snak, som ikke har noget med emnet at gøre.

• #236   23. jul 2012 Jeanette: ja, du har ret. Intet med emnet at gøre. Ville bare lige høre hvad du synes der var så "slemt" ved det.

• #237   23. jul 2012 Åh jo, du kan tro at han har råd, når hesten er der. Han har faktisk slet ikke råd til at lade være...

Han har nogle særdeles pengestærke sponsorer i ryggen. Hvor tror du pengene til Tacolando Triple kom fra??? Den var bestemt ikke gratis skal jeg lige hilse og sige. Og de var helt klar til at sponsorere ham hele vejen til OL mm.

Og jeg spørger igen: Hvem har købt denne superhest ? Sådan et salg ville alle da have hørt om smiley

Unghesteklasser er desværre ikke nok til at overbevise mig om at den uddannelse han byder sine heste, er sund. Han har haft rigelig tid, og rigelig materiale til at uddanne sin egen GP hest.

• #238   23. jul 2012 ja, han fik den sponsoreret af ecco. de betalte jo halvdelen.. Men der er jo ingen i denne verden der kan ride alle slags heste, hvis han ikke kunne med denne hest. Så er det jo bare det. Og hvis du selv siger han har så mange penge, burde han også bare have råd til, at kunne sælge og købe en ny....

Men er da godt klar over den ikke var billig, det har han jo også selv sagt til medierne.

Nej, men så kan det jo godt være det ikke er nok for dig, men det er jo tilsynladende nok for så mange andre ryttere, og heste mennesker i denne verden. smiley

• #239   23. jul 2012 Bare til dem som ikke har opdaget det endnu, så er den med en gennemsnitlig levetid på 7 år intet andet end en sejlivet skrøne.

(link fjernet)

"Den gennemsnitlige levealder for nutidens heste har været genstand for megen
    diskussion, specielt når man anvender statistikker over de heste, der har været forsikrede og som er udsat eller aflivet på grund af uegnethed til brug. Det blev her postuleret, at den gennemsnitlig levealder ikke var mere end syv til otte år. Men denne påstand er ikke rigtig; det er nemlig langt fra alle heste, der er forsikrede. En nyere svensk undersøgelse viser, at den gennemsnitlige levealder for sportsheste
    er 14,5 år og 16,5 år for trækheste."

• #240   23. jul 2012 Eline: Så vil jeg sige det samme som en meget anerkendt berider engang sagde til mig (om ham selv) : "Hvis en hest er så svær at jeg ikke kan ride den, så må jeg bare se at blive noget dygtigere!"

Men sådanne ord er vist utænkelige i AH's mund...

Og nej, det er bestemt ikke nok for mig at se hestene forsvinde ud i glemslen efter deres unge år... Det er for sørgeligt...

• #241   23. jul 2012 FeelTheBeat:

Ha ha ha smiley Ja den vil være velplaceret i de fleste tilfælde smiley

Men ryttere idag trænger virkelig til noget mere ydmyghed...

• #242   23. jul 2012 gitte: Det tror jeg bestemt ikke det er... - Han er jo et menneske, som har begge ben plantede på jorden...

• #243   23. jul 2012 Hvem tilred egentlig Matiné? Mon ikke AH gjorde det?
    Jeg aner det faktisk ikke. Prøvede at Google det uden held.

• #244   23. jul 2012 Han uddannede hende ihvertfald, om han var den første på ryggen af hende ved jeg ikke...

• #245   23. jul 2012 Ingen har sagt at han ikke kan få dem til at gå GP. Spørgsmålet er bare hvor godt hestene har af hans metoder... Med det antal heste manden har adgang til, og i den kaliber, burde den næste være lige på trapperne - mindst!

Matiné har han jo ikke mere.
    Hvor gammel var det lige hun blev???
    Ved godt at det siges at være en foldskade, men nu efterspurgte jeg tidligere velfungerende heste på 15+ år, uddannet og redet af AH.

• #246   23. jul 2012 Ingen har lige nu hentydet til at nogen har sagt han ikke kan uddanne heste grand prix smiley

• #247   24. jul 2012 Hvis Matiné er den eneste hest, han har UDDANNET til GP, er det i hvert fald ikke et godt tegn for ham. I mine øjne en meget anspændt hest, ude af takt og samling.
    Jeg spurgte af ren nysgerrighed, da jeg er helt med på din vogn, Gitte smiley
    Det er mærkeligt, at der ikke kommer flere eksempler, hvis han skulle være så fantastisk.

Det er min oprigtige holdning, at han rider hestene på en måde, som han er overbevist om, er sund og god for hestene. Det er i hvert fald, det billede jeg har fået til diverse clinics og interviews. At han så ikke vil høre på, når folk siger noget andet, er et rigtig dårligt move af ham.
    Problemet er jo bare, at der er ligeså mange, der bakker hans side af sandheden op.

• #248   2. dec 2012 Mari - Man kan ikke lægge skjul på at når man når et hvis punkt i ridesporten så drejer det sig om pænge og intet andet (nærmest) Så der vælger mange (ikke alle) at sætte karrieren foran hestens ve og vel. De præsser hestene til det yderste fordi det handler i sidste ende om at forelægge resultater og om at prestere. Så det at ALLE ELSKER HESTEN bliver desværre lidt tyndt. Og vi andre kommenterer det og blander os FORDI vi sætter hestens velfærd først og ikke bryder os om hvordan andre (og særlig nøgle personer der ofte er forbilleder) behandler/rider sine heste. Hvis vi ikke brydde os og blandet os når vi så noget galt, hvem skulle så? Hvordan ville hestene så have det? smiley

• #249   2. dec 2012 Jeg synes ikke om hans ride metoder men synes at han er en kanon rytter!;)

• #250   2. dec 2012 Team Tindur: Helt enig smiley
    Maria I: Det ville være dejligt, hvis det var rigtigt, hvad ud skriver om, at vi alle elsker hestene, og derfor vil dem det bedste.... Desværre er det ikke sådan, det forholder sig - ellers ville der jo ikke være mishandling af heste, og alle heste ville blive redet på hestens præmisser smiley

• #251   2. dec 2012 Selv om man ikke selv bryder sig om hans ride metoder, kan han jo stadig være dygtig?
    Vi rider jo hver på vores egen måde, vi tager udgangspunkt i andres ridning, men rider ud fra det vi tror er bedst, men det er stadig ikke ensbetydende med at andre metoder ikke kan bruges?
    Man kan blive ved med at diskutere i den her tråd, men vi bliver nok aldrig enige...

• #252   3. dec 2012 Maria: Nu har du hørt det et par gangr, men du får den lige igen smiley Når du rider oå det olan som Andreas og Anky fx er det ikke længere dyrevelfærd, men penge. Forkælede? Hmm hvis man mener at skridbånd, sukker og boks er forkælelse for heste, så ja. Men for mig der mener at en hest hører til udenfor, ser jeg ikke megen forkælelse, jeg vil i hvert fald ikke bytte.....

Og deres træning hyperflexion, eller rollkür er jo bevist usundt og skadeligt, så hvordan kan det,være flot?

En anden ting, det jo ikke for sjov at næsten samtlige hingste til hingstekåringen i marts havde sår i mundvigene. Det nok ikke fordi de gnaver i sig selv smiley

• #253   3. dec 2012 Vi elsker vores heste ja - og så er der dem der ikke gør! Jeg synes det er pudsigt at Andreas sælger sin hest Suzuan til Kittel, hvis han elsker den.. for selvom jeg er vild modstander af den måde Andreas rider sine heste, idet det både er fysisk og mentalt meget belastende for hesten at blive redet på den måde (hvilket man ved hvis man sætter sig ind i biomekanik samt hestens sind og indlæring) Så er Kittels metoder rædselsvækkende - og selv Andreas må da kunne se at den hest får en meget sørgelig fremtid, i hvert fald hvis vi tænker på hestens velbefindende.. men hvis pengene er der "ofrer" han gerne hesten! I mine øjne var hesten bedre tjent med at blive aflivet..

• #254   3. dec 2012 rettelse Sezuan! smiley

• #255   4. dec 2012 Jeg er enig i at Sezuan er en fantastisk hest med nogle fantastiske bevægelser.. Men alene det at den som 2,5 års blev redet som den gjorde (se video som Helgstrand selv har lavet) er jo lige til diverse skader, heriblandt særligt gaffelbåndsskader - og med Kittels træningsmetoder kan jeg ikke se hvordan hesten kan have et godt liv! Hesten bliver fysisk og psykisk nedbrudt af den form for ridning, der er ingen føling med hesten what so ever.. jeg får virkelig ondt i hjertet af at se heste blive redet sådan! Jeg siger ingenting om hvor længe hesten holder - jeg snakker om hestens velbefindende! De skal sq have det godt når de er her - og her snakker vi ikke blot om godt foder og foldtid, det handler også om at de skal have lov til at være heste, fjolle og lege, blive mødt med mennesker der taler deres sprog, i stedet for de der rider rundt i deres egen verden uden kontakt til hesten på et højere plan! (og her snakker vi ikke om tøjlekontakt, men om følelsen og stemningen der er mellem hest og rytter)

• #256   4. dec 2012 ang. klippet med Anky - synes du det er fantastisk ridning? Her rider hun jo ikke hesten i hyperflexion (det er vel kun på opvarmningsbanen, da det jo faktisk ikke er tilladt på dressurbanen) Men hesten takter urent, hesten er stiv over ryggen, den har ikke bagbenene med sig, i passage har den "stive" bagben som stopper i luften inden den igen sætter dem i jorden - en passage fuldføres kun med en afslappet ryg og med hesten på bagparten hvis hesten formår at lave halvcirkler med baghoven i en passage - dvs. hoven standser ikke, men laver en bue fra hvor den løftes til der hvor den lander.. Det der er ikke en hest der er redet ordentligt, det er en hest fyldt med spændinger og ubehag! Og jeg får det dårligt af at se det.. ! øv

Men ja, det bliver jo belønnet som ind i h.. af de kære dommere som fuldstændig har glemt hvad dressur i virkeligheden gik ud på dengang man red rigtig dressur!

• #257   5. dec 2012 Nu skal man jo skelne mellem hvad vi som mennesker, synes er luksus, og hvad en hest synes er luksus.
    For et menneske er det jo lækkert at være ren og tør. Være inden for og have lækkert tøj på.
    Men hvis en hest skal vælge, vil den da aldrig vælge et liv i en boks uanset hvor flotte tæpper og gamacher den får på. Nej den vil ud og rulle sig i mudderet, have lang pels og have venner.
    Hvis jeg skulle vælge, ville jeg da helt klart helst være en hest i løsdrift, der ikke blev redet, end at være en hest i en konkurrence/salgsstald. Uanset hvor meget de skinner.

• #258   5. dec 2012 gud kører denne debat stadig?
    selvfølgelig er Anders ikke ond ved sine hest nu må vi altså tage os sammen herinde.. okay vi rider på forskellige måder og har hver vores forstilling om hvad god ridning er.. om man vi selv vil være konkurrance hest eller skovturs hest er irealvant.
    forskellen er bare om vi alle kan have en plads i ridningen uden at tale ned om andres ridning og holdninger, med en forståelses af at der ikke er folk der bruger alt deres tid på hest der i nogen form ville kunne være ond ved hesten.. folk der bruger alt deres tid elsker hesten som individ

• #259   5. dec 2012 Meget enig med dig Anna! Sådan er det jo i bund og grund.

• #261   20. jan 2013 jeg kan nu godt lide andreas helgstrand ;). men alle har jo deres meninger og holdninger:). det skal man jo have lov til ;)!

• #262   20. jan 2013 er fuldstændig enig med Ditte S. Agentoft ;)!

Kommentér på:
Andreas Helgstrand

Annonce