Andre med spat-hest? {{forumTopicSubject}}
Min pony fik konstateret spat, i slutningen af juni.
Det var ret tilfældigt, vi fik ham i røntgen.(Han har aldrig været halt, eller virket generet af noget)
Havde massør ude til ham, bare for at være god ved ham
Han havde så et skævt bækken. Desværre havde min kiropraktor ferie, så fik en anden dyrlæge/kiro. ud.
Pga. hans bækken, var han kun trænet helt let i longe og i skridt, så derfor var han også mere stiv da hun kom. Han trådte ikke helt så langt ind under, med det højre bagben, og bøjede ikke helt så meget i hasen. Så dyrlægen, synes vi skulle have ham i røntgen først. Så det kom han en uge senere.
Og der var noget, i hasen på højre bag. Hun kunne ikke sige, ud fra røntgen at det var spat, men efter mange forsøg med bedøvelse, trådte han bedre ind under, så ud fra det, sagde hun det var spat.
Og dyrlægen sagde, at min pony, nu kun måtte gå ligeud.
Desværre har vi ingen turmuligheder, så har bare skridtet i hallen, og redet let trav. Desværre er han bare blevet meget mere stiv, og han får mange flere knælåsninger i venstre bag (Har han haft i flere år).
Har indtil redet øvelser til M-dressur på ham, og arbejdet med afskub og samling, uden han har vist tegn på ubehag eller besvær.
Så jeg overvejer om han har brug for mere effektiv træning, end bare skridt? (Jeg har altid været meget grundig, med opvarmning og redet meget løsgørende)
Så nu vil jeg gerne høre, om der er andre, der har spat-heste, der har brug for effektiv, for at fungere?
maj 2008
Følger: 175 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.327
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Det værste du kan gøre for en spathest er, at lade den stå...den har brug for masser af bevægelse og motion - også i trav og galop.
maj 2008
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 3
maj 2008
Så vil jeg da bare gå igang med ham igen, og arbejde lidt mere effektivt med ham
Jeg har altid skridtet varm, i mindst 20min.
Hvor lang tid, opvarmer i jeres spatheste?
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
- Det vigtigste for en spat hest er at blive holdt igang, den må endelig ikke gå i stå, den skal være enten på fold eller rides hverdag
aug 2007
Følger: 389 Følgere: 387 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.095
det værste du kan gøre med en spat hest, er at lade dem, stå lige som de andre skriver. adonis havde 3 grads spat, så han ville aldrig kunne komme op og gå de høje klasser igen. Men kun LC-klasser. men han har ikke været halt siden vi fandt ud af han havde spat.
Jeg skridtede ham varm 25min, og så opvarmede jeg, altid i galop.
da han blev mere løs ved det (-:
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Den blev ved os redet dagligt, sprunget og redet vildt Gallop ture på i skoven, både op og ned af bakke,..
Men hvis dyrlægen ud fra røntgen ikke kan se det er sat, ville jeg altså få en anden dyrlæge til at kigge på den, det lyder underligt at komme med sådan en udmelding.
Desuden burde du sagtens kunne ride den, hvis den ikke har været halt, hvorfor skulle den så ikke kunne rides nu, bare fordi den har fået på skrift at den har spat?. Det ændre jo ikke noget for hesten
jun 2011
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
jun 2011
Andre med spat-hest?