{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Andre med spat-hest? {{forumTopicSubject}}

Min pony fik konstateret spat, i slutningen af juni.

Det var ret tilfældigt, vi fik ham i røntgen.(Han har aldrig været halt, eller virket generet af noget)
Havde massør ude til ham, bare for at være god ved ham smiley Han havde så et skævt bækken. Desværre havde min kiropraktor ferie, så fik en anden dyrlæge/kiro. ud.
Pga. hans bækken, var han kun trænet helt let i longe og i skridt, så derfor var han også mere stiv da hun kom. Han trådte ikke helt så langt ind under, med det højre bagben, og bøjede ikke helt så meget i hasen. Så dyrlægen, synes vi skulle have ham i røntgen først. Så det kom han en uge senere.

Og der var noget, i hasen på højre bag. Hun kunne ikke sige, ud fra røntgen at det var spat, men efter mange forsøg med bedøvelse, trådte han bedre ind under, så ud fra det, sagde hun det var spat.

Og dyrlægen sagde, at min pony, nu kun måtte gå ligeud.

Desværre har vi ingen turmuligheder, så har bare skridtet i hallen, og redet let trav. Desværre er han bare blevet meget mere stiv, og han får mange flere knælåsninger i venstre bag (Har han haft i flere år).

Har indtil redet øvelser til M-dressur på ham, og arbejdet med afskub og samling, uden han har vist tegn på ubehag eller besvær.

Så jeg overvejer om han har brug for mere effektiv træning, end bare skridt? (Jeg har altid været meget grundig, med opvarmning og redet meget løsgørende)

Så nu vil jeg gerne høre, om der er andre, der har spat-heste, der har brug for effektiv, for at fungere?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andre med spat-hest?
  • #1   30. jul 2012 (Knælåsningerne, har jeg kunne holde væk, med god opvarmning og løsgørende.)

• #2   30. jul 2012 JA! En spathest har brug for træning hver eneste dag. Vores to heste, der har haft spat - en 10 års DV og en 4½ års connemare - har begge været redet hver eneste dag obg trænet i både spring, dressur og ridning i terræn. Ponyen gik PRI dressur, var B-pony og sprang LA på C-plan, og hesten gik M dressur.

Det værste du kan gøre for en spathest er, at lade den stå...den har brug for masser af bevægelse og motion - også i trav og galop.

• #3   30. jul 2012 Jeg har bare "pakket ham ind i vat",pga. dyrlægens ord smiley

• #4   30. jul 2012 Min datter har en bl. hest som har spat i begge bagben, vi havde Mads fra Pet-Wet ude og give ham indsprøjtninger i begge ben. Han var nemlig blevet lidt skæv bag til, da han ikke blev trænet rigtig der hvor han kom fra. Tigger har ikke haft problemer med skævhed eller smerter siden Pet-Wet ordnede hans ben. Og de sagde at vi skulle ride ham meget, da de ikke må stå stille for meget. Han kan både skridt,trav,galop og springe i et vis omfang idag, man skal bare kunne læse deres signaler, for der kan være dårlige dage. Han er lidt stiv benet indtil han er varmet op, de kræver lidt ekstra opvarmning end andre heste, specielt om vinteren hvor det er koldt! Mit råd er få ham brugt, du må for guds skyld ikke lade ham stå!!

• #5   30. jul 2012 Mange tak for jeres svar!

Så vil jeg da bare gå igang med ham igen, og arbejde lidt mere effektivt med ham smiley

Jeg har altid skridtet varm, i mindst 20min.
    Hvor lang tid, opvarmer i jeres spatheste?

• #6   30. jul 2012 Det lyder til din hest har en meget mild form for spat, og måske slet ikke noget der bør blive taget større hånd omkring, spat er jo et andet ord for gigt. og betyder der er et slid mellem knoglerne. Flere heste går mange år og nogle helt livet, men lidt spat uden problemer, så tag det helt roligt smiley
    - Det vigtigste for en spat hest er at blive holdt igang, den må endelig ikke gå i stå, den skal være enten på fold eller rides hverdag smiley

• #7   30. jul 2012 Min tidligere pony, Adonis. havde også spat.
    det værste du kan gøre med en spat hest, er at lade dem, stå lige som de andre skriver. adonis havde 3 grads spat, så han ville aldrig kunne komme op og gå de høje klasser igen. Men kun LC-klasser. men han har ikke været halt siden vi fandt ud af han havde spat.

Jeg skridtede ham varm 25min, og så opvarmede jeg, altid i galop.
    da han blev mere løs ved det (-:

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #8   30. jul 2012 Jep, min gamle hest Milan havde sat i begge bagben, han har aldrig været halt, og vi fandt kun ud af at den havde spar fordi den kom i røntgen i forbindelse med salg..

Den blev ved os redet dagligt, sprunget og redet vildt Gallop ture på i skoven, både op og ned af bakke,..

Men hvis dyrlægen ud fra røntgen ikke kan se det er sat, ville jeg altså få en anden dyrlæge til at kigge på den, det lyder underligt at komme med sådan en udmelding.

Desuden burde du sagtens kunne ride den, hvis den ikke har været halt, hvorfor skulle den så ikke kunne rides nu, bare fordi den har fået på skrift at den har spat?. Det ændre jo ikke noget for hesten smiley

• #9   30. jul 2012 Opvarmning i 20-25 min, er det vi plejer at gøre. Hvis vi tager på skovtur, galopere han hurtigt og vildt op ad bakkerne af egen fri vilje, og har aldrig været halt. Spat kan være svært at se på røngent billede, hvis det kun er en mild form. Hvis du er i tvivl, eller ønsker en anden vudering af ham kan jeg varmt anbefale Pet-Wet i Tørring, de har heste som speciale og behandler mest sportsheste. Vi bruger dem til vores to heste, selv om de ikke er sportsheste men hygge heste.

• #10   30. jul 2012 Jeg vil gerne anbefale Rune Hjortkjær fra Bryup i midtjylland, han er meget ærlig omkring hestens fremtid ! Og han er ikke ude på at trække penge om af lommen på folk, han sprøjter ikke bare for at sprøjte smiley

• #11   30. jul 2012 Det gør Pet-Wet heller ikke, vi fik dem kun da vi kunne love at han aldrig skulle bruges som stævne/sportspony. Og kun fordi han var skæv og ikke ville galopere venstre om pga. skævhed og smerter. Nu kan han galopere begge veje uden problemer, samt han har rettet sin skævhed op ved træning. Hvis dit barn var skæv og havde smerter, så ville du heller ikke tøve med at give sprøjter, mine heste er også mine børn derfor ingen forskel!! Vi har fået en glad og (rask) hest ud af det, så jeg gør det gerne igen hvis jeg skulle stå i den situation igen. Heller det end aflivning, det er for nemt!

Kommentér på:
Andre med spat-hest?

Annonce