{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Hjalp sidepull + martingal i spring for dig? {{forumTopicSubject}}

Står i den situation at min hoppe er meeeeeget glad for at springe og bliver derfor også ivrig.

Hun kan se et spring og så vælger hun at sætte i galop og styre hen mod det..

Rigtig dejligt at hun så er springpige - desværre betyder det jo at hun er lidt svær at holde igen - og det resulterer altså I at jeg af og til kommer til at hive noget meget fat i hende - mens andre gange at jeg bare kan tage en lille halvparade og så sænker hun tempo og går ned i trav eller skridt f.eks.

- Nu har jeg så fået købt en martingal og skal se om det hjælper. En martingal hvor vi selv kan styre hvor hård den skal være i håb om at det hjælper og ellers må vi prøve med et stærkere bid - 3-delt. Lige nu har vi et meget blidt 2 delt bid.

Jeg har dog det ønske om at hun kan rides bidløst i spring og har nu købt en sidepull - ellers bare til skovture.

Dog tænkte jeg på at nogle heste reagere bedre med pres på næsen end i munden og ben.

Så jeg tænker - er der nogle af jer som har gået over til bidløs i SPRING fordi det virkede bedre med at tydeliggøre signalerne? smiley

Jeg har ihvertfald tænkt mig at prøve - men kan nok ikke før om et par uger når jeg har modtaget det og hun lige har lært signalerne at kende at der pludselig kun er BEN udlukkende og ikke nogen hjælp i tøjlerne når vi skal dreje til venstre (hun har lidt problemer og lytter derfor ikke så godt på højre ben).

Og hvor meget hjalp martingalen for jer? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjalp sidepull + martingal i spring for dig?
  • #1   10. aug 2012 hej en a mine veninder havde næsten det samme problem og hun begyndte og ride bidlød og nu kna hun holde den.

• #2   11. aug 2012 Natash er også meget springglad, og kan være svær at styre, hvis man ikke ved hvor man skal trykke henne og sådan :).
    Og da vi kun er bidløse nu, kan jeg ikke helt sige hvordan vi gør med bid.
    Men vi rider meget i grime nu, for vi skal have fat i en sidepull til hende, og så hun kan vende sig til tryk andre steder end fra hackamoren.
    Hun er stadig svær at holde, men inden vi styrer på springene, laver vi halve parader, til vi mener hun har et passende tempo. Og det virker, hun bliver bedre og bedre :). Nu øver vi os så i afstande, men det er en helt anden sag xD.
    Jeg kan i hvert fald godt anbefale bidløst til springning :).

Dog kan jeg intet, overhovedet, sige med martingal. Det er bandlyst hos os :). Så håber du kan få et svar på det :D.

• #3   11. aug 2012 Den er ikke glad for at springe, eller jo, måske, men det er ikke derfor den gør det smiley
    Det er fordi den har fundet ud af at spring = LØB! Dens flugtinstinkt er sat igang.
    Du bliver nød til at træne helt forfra. Lære den at slappe af, skridte, trave og lytter, selvom der står spring omkring den.
    Så den ikke lærer, at spring bare betyder, at den skal styrte afsted..

• #4   11. aug 2012 Nej martingal hjalp ikke her, gjorde blot ponyen mere hidsig med alle de ting. Derimod har det hjulpet meget at starte helt forfra og lære ponyen at spring ikke er = LØØØB smiley

• #5   11. aug 2012 Wow . . I kender ikke jasmin , hun er glad for at springe, har ALTID gjort det også før med rytter. Hun liver helt op når hun ser spring, skridt, trav eller galop. Hun har ikke forbundet spring med løb , da jeg ikke lader hende springe når hun er så ivrig, hun skal lige sænke tempo inden hun får lov, :-):-)

• #6   11. aug 2012 Du skrev tidligere du så op til Susan Kjærsgaard.
    Susan siger det her, om nøjagtigt det samme problem:

(link fjernet)

Prøv at læs... smiley

" HESTE DER LØBER.

Som tilskuer til et springstævne, oplever man ofte heste der nærmest spæner af sted banen igennem og i nogle tilfælde skal der mere eller mindre skarpe bid til at holde farten nede. Den gængse opfattelse er at hesten løber fordi den elsker at springe, og nærmest ikke kan vente med at komme over.

Det er en fejlagtig opfattelse. Hesten løber når den skal springe, fordi der på et eller andet tidspunkt er skabt en association imellem dens flugtinstinkt og springet.

Det illustreres meget godt ved den type heste, der kaster sig fremad mod springet, men så alligevel refuserer i sidste sekund. Hvis hesten virkelig kastede sig fremad fordi den ikke kunne vente med at få lov til at springe, hvorfor nægter den så alligevel at springe over når den kommer helt derhen? "

• #7   11. aug 2012 Og for mig at se, så kunne en situration som at løsspringe sin unghest udløse sådan en reaktion som • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} • henviser til..

Har set det ske mange gange.. Der med ikke sagt at din hest ikke er glad for at springe, for det er hun sikkert også, men der er måske andre ting inde over også..

• #8   11. aug 2012 Sidepull er god, når man ønsker at finpudse signalerne. Jeg bruger min i skoven lige nu, da min pony bliver ivrig, og derfor må jeg tydeliggøre stop-signalet. Det bryder jeg mig ikke om at gøre med bid, da hun lige så godt kan stoppes ved et let tryk på næseryggen end i munden.

Jeg brugte også sidepull i starten, når vi red dressur, for at finde ud af, hvordan jeg skulle ride for sædet på hende, hvilket hjalp en del smiley

• #9   11. aug 2012 3-delte bid er efter min mening bedre end 2-delt, så det ville jeg skifte til hvis jeg var dig smiley
    men når hun løber mod springet, så rid hende ind på en volte = lad hende ikke springe
    og så kan du evt. lave nogle kombinationer eller ligge nogle bomme før springet så hun er nød til at tænke over hvor hun løber
    trav evt. hen til springet nogle gange

• #10   11. aug 2012 Sofie - IGEN - fordi jeg synes godt om Susan er ikke ens betydning med jeg er enig med hende i alt m.m.

Jasmin refuserer jo ikke på springene... Hun har ingen forbindelse haft med at hun må løbe når hun skal springe - jeg har altid taget ekstrem meget fat i hende og så har hun først måtte springe når det har været i en ordentlig tempo.

De gange hvor hun drejer udenom er MINE fejl - jeg rykker forkert med ben og tøjle og det forvirrer hende - det er MINE fejl - men hun drejer aldrig selv udenom eller stopper op.

Så bare lige for at sige - at du altså ikke kan "sige" at Jasmin er den hest som Susan skriver - for hun fortryder ikke.

Det er uanset om hun skal skridte, trave eller galoppere at hun går helt i selvsving når hun ser spring - hun liver helt op og man kan se en udstråling i hende fordi hun elsker at springe. Hun elsker at arbejde med noget hun godt kan lide. smiley

Betina - Jasmin er 8 og kun løssprunget én gang før smiley

Signe - så det du mener er at sidepullen faktisk har været effektiv for dig med ivrig hest - bare i skoven? Lyder lækkert - har lige fået bestilt en så jeg glæder mig til at se smiley

Nadia - 2 delt rider hun bedst på i bid - men jeg overvejer også et 3 delt i stedet for i spring.

Kan desværre ikke trave hen til springet - kun mindre spring, som jeg ikke springer da hun bare vælter dem og det er mere farligt for os i under 40 cm end over.. Ved de 50 cm går hun selv i galop når hun føler for det - og det vil jeg rigtig gerne bevare, så længe hun stadig reagerer mine stop signaler hvis tiden slet ikke er inde. Men hun er så dygtig til selv at galoppere antal meter før springet så hun får korrekt afstand m.m smiley

som sagt er problemet med at hun er så ivrig at man skal have noget fat i hende i galoppen i starten, hvilket kan være rigtig rigtig træls - da det på billeder så ud som om at jeg stod og rev hende i munden konstant - hvilket jeg jo ikke gør - kun lige i starten at jeg måske får taget lidt nok i tøjlen og derfor vil jeg gerne finde noget andet som kan hjlæpe med at "få hende ned" så jeg ikke skal gøre det så meget ihvertfald... smiley

• #11   11. aug 2012 Jeg er stadig meget uenig og tror ikke det er fordi den "elsker at springe", ej heller fordi du siger det. smiley
    Bare fordi den ikke refuserer betyder jo ikke, at den ikke forbinder springene med LØB!

I mine øjne ville intet udstyr hjælpe. Men træning ville. Hvor du lærer den at slappe af og lytte til dine signaler. Også selvom den er "glad for at springe". Det er en holdbar løsning.

• #12   11. aug 2012 Igen - hun forbinder ikke springene med løb..

Hvis du ikke kan komme med et svar på de spørgsmål jeg stiller så vil jeg gerne have at du blander dig udenom, tak. smiley

• #13   11. aug 2012 Det er nok ikke en god idé at oprette et forum, når man ikke kan tåle, at få svar og hjælp på ens problem. smiley
    Men held og lykke med din sidepull smiley

• #14   11. aug 2012 For det første: Et 3-delt bid er mildere end 2-delt. smiley
    Men tror da sagtens en sidepull kan hjælpe, martingallen hjælper på hvis hesten stikker snuden i vejret og løber smiley

• #15   11. aug 2012 Sofie - jeg beder om at få svar ja, det gør du overhovedet ikke - spørger om martingalen hjalp og om sidepull hjalp - så dine svar er slet ikke brugbare eller relevante - for mig smiley

• #16   11. aug 2012
    stopsignal, stopsignal, stopsignal - det skal også virke selvom der er spring og hesten er glad ;o).

Kommentér på:
Hjalp sidepull + martingal i spring for dig?

Annonce