{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

vild rodeo når... {{forumTopicSubject}}

min hest på 5 år skal nu til at lære kunsten i at være ridehest, men mit problem er bare at når den får sadel på og er kommet på ridebanen så starter den i vild rodeo med at bukke med virkelig krum ryg og forbenende flyver rundt i luften når den så falder lidt til ro så begynder den og sparke ud efter bøjlerne og forsætter med dette næsten hele tiden.
Den har kun prøvet at have sadel på et par gange sidste sommer og der var det det samme. så der fik den pause da jeg tænke at den nok ikke var helt klar endnu (den har været længe om at vokse)
Nu vil jeg så gerne igang igen, men idag startede den så forfra med rodeo opvisning...Den går ellers fint i longe med longegjord
Tænker på om jeg over hovedet kan komme på ryggen af den.
Nogle der har et godt råd til hvad jeg skal gøre

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vild rodeo når...
  • #1   31. aug 2012 hvor giver du den sadlen på? min 3 års fik sadlen på i boksen, og fik så lov til at være i boksen med den i et kvarters tid, og det gentog jeg så dagen efter.. det gjorde jeg ca. 14 dage, hvor han dog også slap for sadlen, og hvor vi bare gik lidt rundt. efter det blev det gentaget, hvor jeg efter de 15 minutter bare gik en lille tur rundt med ham..

• #2   31. aug 2012 Har i fået tjekket om den har ondt? smiley
    Dyrlæge? Kioprakter? Smed?

• #3   31. aug 2012 Altså jeg har 2 teorier:

Enten kan den have ondt.( som jeg ikke tror da den jo ikke har været ridehest og mærket at have rytter på)
    Eller den bare er unghest og laver numre fordi den jo lige skal vænne sig til det.

• #4   31. aug 2012 Ville for en sikkerheds skyld få en kiropraktor til at gennemgå den... Den kan jo sagtens have låsninger, ømheder osv af leg på fold osv...

Hvis der ikke er noget at komme efter, ville jeg bare træne det hver dag, start ud uden stigbøjler og stop ligeså snart den er afslappet, også selvom det kun er 5 minutter den når at have den på... En dag ad gangen og små skridt....

• #5   31. aug 2012 Start evt let ud med et underlag og en af de gjorde der går hele vejen rundt, så hesten får en fornemmelse af der er noget der rør den smiley

• #6   31. aug 2012 Ananas: Det har TS allerede gjort....

• #8   31. aug 2012 Min gjorde præcis det samme, den fik bare lov til at bukke af, så stoppede den til sidst smiley Men få den da tjekket om der er noget som irritere den smiley

• katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 226
    #9   31. aug 2012 Den kunne have gjordkrampe, eller ondt i muskler eller, eller, eller...

Men nu det er en unghest, er det da ret normalt at den bukker, hvis den ikke er vandt til sadel. Det er jo 'i teorien' et rovdyr på dens ryg smiley Tag bøjlerne af, eller bind dem sammen under maven, med et stykke snoet snor smiley
    Lad den bukke færdig, og snak beroligende til den, så skulle det nok gå smiley

• #10   1. sep 2012 Tak for alle svar - vi prøve mig frem og se hvornår den ikke gider at bukke mere

• #11   1. sep 2012 Ooohha ... Hvis alt er gjort med stor hensyntagen til hesten - altså, at den er blevet vænnet til sadlen gradvist, uden at være blevet presset eller forskrækket, så er det altså ikke normal adfærd.

Endten skyldes det jo, at hesten er følsom og er blevet presset og så er blevet forskrækket, eller også er det smerte... Såfremt der er blevet gået rigtigt til værks med hesten i forhold til dens psyke, så er der ret stor sandsynlighed for, at hesten har smerter.
    Eksempler kunne være svære gjordkramper eller kissing spines.

Har selv lige været igennem 2 år med en hest, som jeg bare gik ud fra var lidt overfølsom, og ikke var blevet tilredet i et tempo passende hans temperament. Men han havde altså "bare" kissing spines.
    Så hvis alt er gået rigtigt til i forhold til hestens sind og temperament, så er man altså nødt til at tage det ret alvorligt når hesten udviser en så atypisk adfærd.

Jeg har efterfølgende været med til at gøre en rask hest ryttervant, og her har forskellene på min egen hest med kissing spines, og så den raske hest, været meget tydelige. Har INGEN problemer haft med den raske hest, hvor jeg med min egen hest altid endte det samme sted, ligemeget hvor hensynsfuld jeg var med hans tilridning.

Det er rigtig irriterende at få at vide, men få den nu tjekket! Både muskulært og røngtnologisk, og evt. af en person der ved noget om gjordkramper. Det er simpelthen for farligt at sætte sig op på en hest, der reagerer så voldsomt, så det er ret vigtigt at få fysiske skavanker udelukket, da du ellers bare kæmper en tabt kamp hvis du forsøger at tilride den. Jeg har selv stået med tre hjernerystelser, hvoraf den ene var alvorlig og trykkede ribben foråsaget af de gange jeg var i jorden. Jeg gik ud fra, at hesten havde et følsomt sind, og havde haft en dårlig tilridning. Jeg kunne have sparet mig selv for meget, hvis jeg havde fået den tjekket fra starten af.

• #12   1. sep 2012 "og se hvornår den ikke gider bukke mere"

Hold nu op, en indstilling til tingene... Stakkels hest!!!

Kommentér på:
vild rodeo når...

Annonce