vild rodeo når... {{forumTopicSubject}}
min hest på 5 år skal nu til at lære kunsten i at være ridehest, men mit problem er bare at når den får sadel på og er kommet på ridebanen så starter den i vild rodeo med at bukke med virkelig krum ryg og forbenende flyver rundt i luften når den så falder lidt til ro så begynder den og sparke ud efter bøjlerne og forsætter med dette næsten hele tiden.
Den har kun prøvet at have sadel på et par gange sidste sommer og der var det det samme. så der fik den pause da jeg tænke at den nok ikke var helt klar endnu (den har været længe om at vokse)
Nu vil jeg så gerne igang igen, men idag startede den så forfra med rodeo opvisning...Den går ellers fint i longe med longegjord
Tænker på om jeg over hovedet kan komme på ryggen af den.
Nogle der har et godt råd til hvad jeg skal gøre
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Dyrlæge? Kioprakter? Smed?
feb 2008
Følger: 211 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.896
Enten kan den have ondt.( som jeg ikke tror da den jo ikke har været ridehest og mærket at have rytter på)
Eller den bare er unghest og laver numre fordi den jo lige skal vænne sig til det.
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Hvis der ikke er noget at komme efter, ville jeg bare træne det hver dag, start ud uden stigbøjler og stop ligeså snart den er afslappet, også selvom det kun er 5 minutter den når at have den på... En dag ad gangen og små skridt....
jun 2012
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 2 Svar: 16
sep 2007
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 226
Men nu det er en unghest, er det da ret normalt at den bukker, hvis den ikke er vandt til sadel. Det er jo 'i teorien' et rovdyr på dens ryg
Lad den bukke færdig, og snak beroligende til den, så skulle det nok gå
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 38 Heste: 18 Emner: 103 Svar: 185
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Endten skyldes det jo, at hesten er følsom og er blevet presset og så er blevet forskrækket, eller også er det smerte... Såfremt der er blevet gået rigtigt til værks med hesten i forhold til dens psyke, så er der ret stor sandsynlighed for, at hesten har smerter.
Eksempler kunne være svære gjordkramper eller kissing spines.
Har selv lige været igennem 2 år med en hest, som jeg bare gik ud fra var lidt overfølsom, og ikke var blevet tilredet i et tempo passende hans temperament. Men han havde altså "bare" kissing spines.
Så hvis alt er gået rigtigt til i forhold til hestens sind og temperament, så er man altså nødt til at tage det ret alvorligt når hesten udviser en så atypisk adfærd.
Jeg har efterfølgende været med til at gøre en rask hest ryttervant, og her har forskellene på min egen hest med kissing spines, og så den raske hest, været meget tydelige. Har INGEN problemer haft med den raske hest, hvor jeg med min egen hest altid endte det samme sted, ligemeget hvor hensynsfuld jeg var med hans tilridning.
Det er rigtig irriterende at få at vide, men få den nu tjekket! Både muskulært og røngtnologisk, og evt. af en person der ved noget om gjordkramper. Det er simpelthen for farligt at sætte sig op på en hest, der reagerer så voldsomt, så det er ret vigtigt at få fysiske skavanker udelukket, da du ellers bare kæmper en tabt kamp hvis du forsøger at tilride den. Jeg har selv stået med tre hjernerystelser, hvoraf den ene var alvorlig og trykkede ribben foråsaget af de gange jeg var i jorden. Jeg gik ud fra, at hesten havde et følsomt sind, og havde haft en dårlig tilridning. Jeg kunne have sparet mig selv for meget, hvis jeg havde fået den tjekket fra starten af.
sep 2007
Hold nu op, en indstilling til tingene... Stakkels hest!!!
vild rodeo når...