{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.219 visninger | Oprettet:

At lære hest signaler. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har jo denne her søde 3års, som jeg selv har valgt at arbejde med, da jeg gerne vil have noget udfordring. Han er super sød, og har været oppe og sidde på ham mange gange uden problemer, men jeg er blevet lidt træt af at blive trukket rundt, og skal jo derfor til at lære ham skridt, trav, galop, dreje, stop osv. Jeg prøvede så at longere ham, så han kunne lære det med hensyn til lyde, men han fatter simpelthen ikke det der med at blive longeret. Han bliver ved med at søge ind til mig ligemeget hvor meget jeg prøver. Så tænkte på om i havde nogle erfaringer, og havde nogle råd til hvad jeg kunne gøre istedet?:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hest signaler.
  • #1   1. sep 2012 Nej han fatter det naturligvis ikke fordi han ikke har lært det. Du er nødt til at tillære ham nogle signaler. Jeg vil anbefale at du eventuelt læser " I harmoni med hesten" af Ute Lehmann.. Han søger ind til dig, fordi der er trygt at være. Det er en god ting, og den kan du også udnytte. Men du skal lære ham at være tryg på afstand også . Så gå i gang med at læse lidt smiley

  • #2   1. sep 2012 Mange tak for dit svar, det vil jeg gøre smiley

  • #3   1. sep 2012 Få en han ikke kender(så godt) til at trække ham rundt på en volte, med dig på midten med longe selvfølgelig smiley
    Når du har øvet det lidt tid(meget forskelligt nogle lærer hurtigere end andre) kan du så småt prøve uden menneske smiley


  • #4   1. sep 2012 Nikoline; Det med at blive trukket rundt imens jeg står i midten, syntes jeg ikke rigtig hjælper. Har nemlig prøvet det ret mange gange efterhånden, men mange tak for dit svar :-)!

  • #5   1. sep 2012 Arbejdet fra jorden til at starte med betyder SÅ meget - du får meget mere ud af din hest, hvis du giver dig tiden til det ... Og du har jo ingen hastværk. Om hesten bliver tilredet nu eller om et år er jo egentligt ligegyldigt.. ikke smiley ??


  • #6   1. sep 2012 hvad gør du? hvordan placere du dig i forhold til hesten?



  • #7   2. sep 2012 Vil nu anbefale du lærer hesten de grundlæggende stop og drej signaler fra tøjlen først. Dette kan du sagtens gøre fra jord. smiley
    Du holder bare tøjlerne som du ville, hvis du sad i sadlen men Står istedet ved siden af hesten. Lig et pres i munden, indtil hesten ligger vægten bagud eller tager et skridt tilbage. Slip presset med det samme. Sådan lærer hesten at et mildt pres i tøjlen betyder, at vægten skal ligges tilbage, og du kan derved sænke fart/stoppe hesten og bruge det til samling på et tidspunkt.
    Når du skal lære den at dreje gør du sådan set efter du har lært den bak/stop signalet. Du lader den gå et skridt tilbage, indtil det ben du står ved er længst fremme. Så hæver du blidt hånden ud til siden, med tommelfingeren ud, den vej du vil dreje. Så snart hesten tager skridtet til siden slipper du pres.
    Så kan man sætte sig op og lave de samme øvelser efter man har lært dem fra jord.

    Mht. Longeringen er det, at den går ind til dig, højst sandsynligt fordi du står forkert og lukker af for dens forpart, så den føler den kun har en vej, ind til dig. Man skal stå lige ved skulderen, og det er en fejl at folk bare tror man skal drive på med pisk, mod bagpart. Derimod skal du bruge dit kropssprog for at "skubbe" hesten ud på plads, så den ikke kan søge ind mod dig.
    Det er ikke så lige til og kræver tit lidt undervisning. smiley


  • #8   2. sep 2012 Det er godt nok svært for mig at forstå, hvorfor du har købt en treårs, når du ikke har pejling på, hvordan man uddanner en hest?

    Jeg købte selv en 3års da jeg var 19. Han var min første hest, og jeg har selvfølgelig lært rigtig, rigtig meget af ham! Det er man jo nødt til, ellers kan det let gå skævt med en ung hest man selv skal uddanne. Men i modsætningen til dig, havde jeg en ret god fornemmelse for både longering og ryttertilvænning. Det jeg primært skulle have hjælp til, var selve tilridningen. Her valgte jeg tre måneders indtensiv undervisning på Enggaarden, skolen for Akademisk Ridekunst.
    Så få noget kvalificeret undervisning, det er mit bud. Det lyder somom du har tænkt og tænkt over hvordan du skulle løse dette her, uden held, og her er det så man går ind og beder om hjælp af andre der har mere forstand på det. Det er ret vigtigt, når man uddanner en unghest for første gang, at men kender sine begrænsninger og søger hjælp, inden du står med en unode eller en dicideret problemhest.

    Jeg kan sagtens forklare dig, hvordan du skal longere, men noget jeg også har lært mens jeg har haft min unghest, er, at ord ikke er nok. Man er nødt til også at føle. Ellers kan man måske opnå nogle resultater, der umiddelbart ser rigtige ud, men i virkeligheden er forkerte, fordi man ikke kunne føle forskellen på rigtigt og forkert.

    Held og lykke med det hele smiley


  • #9   2. sep 2012 Magister Equine; Undskyld mig, men du behøver ikke bekymre dig om hvilken hest jeg har. Jeg har fået undervisning af en dame, men da det er pisse dyrt, og jeg ikke har råd til at betale konstant, besluttede jeg at gøre det selv, hvilket fungere meget bedre. Jeg har skam fornemmelse både inden for longering og ryttertilvænning. Det eneste jeg spørger om er hvordan i har lært jeres heste signalerne til at gå.

Kommentér på:
At lære hest signaler.

Annonce