1.174 visninger
|
Oprettet:
Tunge over bid {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en unghest, som er blevet redet i ca. 6 mdr.
Han har fået den uvane at tage tungen over biddet. Jeg har forsøgt med en sut på biddet, men han spænder meget i munden, når han har den på, og det er jo ikke optimalt for så spænder han i hele kroppen.
Er der nogen der har/har haft samme problem, og ved hvordan man bedst kommer det til "livs"?
Marianne
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Finde ud af hvorfor :o)
Er det indstillet forkert, det forkerte bid, for stramt næsebånd, for hårde hænder, tænder der skal tjekkes osv.
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Ville få et bid med mere tungefrihed, eller give ham længere tøjler. Hvis hesten svarer hånden ved at spænde op, går man for hurtigt frem.
maj 2010
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
http://www.horze.dk/Horze-tunger%C3%A6kkerbid/13085,da_DK,pd.html?start=17&cgid=bits
Det fylder ikke ikke nær så meget i munden som gummisutten. Men kunne heller ikke lide den.
Han lagde tungen over da jeg købte ham.
Han skiftede til alm bid igen da han var trænet op og havde fået muskler og balance.
At bruge sut eller tungerækker bid behøver ikke at være en dårlig ting. Min fjord manglede kondi og muskler, da det var trænet op holdt han helt op med at ligge tungen over, og kunne uden problemer rides på alm bid igen.
maj 2010
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
Det kan sagtens være en kortsigtet løsning som kan lære hesten at holde tungen på plads.
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 3
Tak for jeres input.
Jeg vil ikke fortsætte med sutten, da jeg også mener at det ikke fjerner problemet - men måske bare tilføre et nyt fordi han spænder så meget i munden af den.
Han har fået fjernet 2 store Ulvetænder - og måske var det dem der i første omgang startede det, for at kompensere for det ubehag de gav .......
Han går meget mod biddet i nogle situationer (især efter galop - tror vi skal fortsætte med galopanspring overalt
Jeg har kigget lidt på forskellige bidtyper og er faldet over Henry sprengerbid (dynamics), som skulle give bedre plads i munden - tror jeg prøver det (selvom det er dyrt). Vil jo rigtig gerne have en unghest som synes det er sjovt at være ridehesten og ikke kæmper med en masse ubehag.
Kender nogen dette bid?
Marianne
maj 2010
Du kan evt prøve at kigge på Mylers bid. De giver hesten rigtig god plads i munden. God tungefrihed og meget ro pga biddets opbygning. Har ikke prøvet at ride med et, men det er hvad jeg hører.
Synes at HS bidene kan blive lidt tykke og urolige, men det er så forskelligt fra hest til hest, hvad de fungerer bedst på. Evt kan du få nogle på prøve. Det gør mange rideudstyrsbutikker.
jul 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 1 Svar: 100
Tunge over bid