{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
765 visninger | Oprettet:

Inspiration til undervisning (??) {{forumTopicSubject}}

Godmorgen folkens.. smiley

Jeg hjælper for tiden en pige med hendes nye pony(fjordhest), som er en stærk s*tan..
Ud over det har den også utrolig dårlig balance og pigen er først begyndt at ride andet end skolepoyridning, da hun fik denne pony for 4 måneder siden. Så hun kan ikke så meget endnu, men er utrolig lærenem.

Vi har den sidste 1½ måneds tid fået indøvet effektive halve parader for at få styr på ponyen og det går rigtig godt.
Det største problem lige nu er at hun 'taber' udvendge skulder på ponyen på begge volter.. Jeg er med på hvad hun skal gøre, men mangler noget inspiration til hvordan man lærer det igennem nogle øvelser.
Jeg rider selv ponyen en gang i mellem og der kan jeg godt mærke det ikke er nok at støtte op på tøjlen, men rent faktisk må have benet lige så meget med.. Problemet er, at hun overreagerer for benene, så alt berøring med benene betyder for hende speeder, og der er pigen ikke rutineret nok til at få styr på hende, da hun bliver pokkers stærk og så glemmer hun skulderen når hun skal have styr på ponyen..

Så er der nogen der har nogle idéer?

Behøver ikke kommentare omkring hvorvidt hun burde have fået den pony, for det er en rigtig fin pony, der når hun lige lærer den helt, så bliver det en fantastisk pony.. Både hende selv og hendes mor er med på det kommer til at tage tid, og de ved det er en ordentlig mundfuld, men det går fantastisk fremad.!

Har i evt. andre idéer til hvad man kan øve af små ting..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inspiration til undervisning (??)
  • #1   18. okt 2012 I kan prøve at ride hesten den modsatte vej når den smider skulderen.
    Hvis i fx skal lave en slange2 og hesten i den første bue smider venstre skulder meget, så rider i en 10 meter volte (Eller 15 meter alt efter hestens ballance) til venstre så i får hesten rettet op igen og starter forfra med slangegangen.

    Ellers syntes jeg det er rigtig gode at ride lidt lette øgninger så både hest og rytter får en fornemmelse af hvornår man skal komme frem og tilbage.

    Jeg har selv haft samme problem med min. Han mente også at hvis jeg lå benene til ham så måtte det bestemt betyde fuld fart frem.. Men det kommer med øvelse smiley Held og lykke med ponyen..


  • #2   18. okt 2012 Det er jo det.. For når man står på midten eller selv rider den, så ved man udemærket hvad der skal til, men det er jo også svært for en pige på 12 år der kun har haft egen pony i 4 måneder og der før kun har redet søde elevheste..

    Men vil prøve det med 'modsat'... Lige med slangegangene er der ikke noget problem, fordi rytteren har fokus på at den skal stilles den anden vej på midten, og så har hun den nemlig i den kontrol hun skal have. Det er jo heller ikke trygt for hende, når ponyen vil til venstre og man siger hun skal tage i venstre tøjle.. Kan godt forstå det kan være svært at forstå, når man er vant til tøjlerne kun er et styreredskab til at dreje med.

    For lige at beskrive hvor langt hun er kommet.. Så da jeg startede med at hjælpe hende for 1½ måned siden, der red hun rundt med martingal og treringsbid med rem ind bagved, for at bidet havde mere effekt, bare for at kunne holde den, ellers satte den snotten i vejret og bare løb afsted..
    i starten af oktober red hun så hendes første stævne LD1 (da den ikke har balance i galoppen endnu) og hun fik 67,33% og red rundt med helt alm. trensebid.. Så heldigvis er både rytter og pony lærenemme, skal bare have grundridningen ind i dem begge to.

    Temposkift er jeg selv meget stor fan af og hun snuser også lidt til det.. Men vi kæmper videre smiley


  • #3   18. okt 2012 Ja det er tit noget lettere når man selv sidder på hesten smiley

    Men det lyder da til det bare går super stærkt med dem, så det skal nok blive et hit.


  • #4   18. okt 2012 Jeg er stor fan af at ride slangegange og otte-taller smiley
    Det er en god måde for hest og rytter at få løsnet op på, og at få rundet hesten ind.

    - og det er min erfaring at når rytter koncentrere sig om at lave øvelsen og får lov til liiige at få følingen med det selv så hun ikke bliver nervøs med alt den "snakken", ja, så går det hele meget nemmere smiley

    Held og lykke smiley


Kommentér på:
Inspiration til undervisning (??)

Annonce