{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.181 visninger | Oprettet:

tilridning af unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål omkring tilridning af unghest som er meget stor.
normalt vil jeg gøre en 3 års ryttervant om foråret, over en periode på 1 måned.. derefter får den pause, rides lidt om efteråret, og ellers starte ridning fuldt op foråret hvor den bliver 4 år. dette har virket for mig.
Men i sommers købte jeg en 2 års. jordens dejligste dreng i øvrigt, og han skal være min fremtidige stævnehest, så han skal holde i mange år.
men problemet er at han er nu som 2,5 års er 171 i stg, meget rnaglet og plaget at se på. han er i fin huld, og han er ikke færdig med at vokse

spørgsmålet er hvordan griber jeg tilridning an med ham.
havde tænkt jeg skulle gøre ham ryttervant i foråret over 2-4 uger. lade ham stå på engen til efteråret, hvor jeg gør ham ridevant i skridt, trav og små ture.. og så året hvor han bliver 4 ride ham mere kontinuerligt.
kan bare ikke lade være med at tænke at idet han er så stor at han så ikke bliver klar til foråret. og jeg derfor skal vente til efteråret.
eller er det ok at gøre ham ryttervant. (øver 2-3 gange i ugen) ??

det blev vidst lidt rodet.. men kom gerne med bud og tanker. men hold det lige i en pæn tone, for spørger jo fordi jeg er i tvivl og gerne vil vide hvad i andre siger til det.
gangster kan ses på min profil (billeder er fra i sommers)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilridning af unghest
  • #1   29. okt 2012 Jeg tror da ikke du behøver gøre noget anderledes bare fordi han er blevet lidt stor. Jeg tror da bestemt stadig at din oprindelige plan er en god måde at gøre det på.

  • #2   29. okt 2012 Vi gjorde en stor hest, som din, ryttervant som du sagde du plejer. Den kom på engen efter og var så klar efterfølgende..

    Så tror bare jeg ville gøre som du plejer. Og så efter han har været på pause se ham an og se om han er meget høj bagtil smiley og så tage det stille og roligt derfra, evt give ham vokse pauser undervejs i den egentlige tilridning smiley


  • #3   29. okt 2012 Det er jo umuligt, at komme med seriøse bud, da vi ikke kender hesten og kan følge træningen.
    Som alt arbejde med heste, så skal der jo ske en løbende tilpasning efter hestens evner, så der kan komme mange forslag, men ingen du kan bruge, hvis du ikke har nok erfaring med ungheste.
    Som du er inde på, så skal han holde i mange år, så forkert fodring eller træning kan nemt ødelægge din plan.


  • #5   29. okt 2012 takker for svar.. jeg tror jeg følger min oprindelige plan så, og min erfaring har også vidst at de ofte har godt at at bearbejde indtrykkende en periode og vokse.. derfor holder jeg 2 pauser..
    det der var i det, er at jeg frygter han ikke er færdig med at vokse til foråret.. men så må jeg jo trække den et par måneder mere.
    det er egentlig tilbage til et oprindelig spørgsmål, som jeg nok ikke fik uddybet godt nok.
    hvis han så stadig er lidt ranglet og høj bagtil, kan jeg så stadig gøre ham ryttervant med en mindre rytter?? før han kommer på engen.? eller vil hans krop lide skade??

    US Mustang: havde nu også bare regnet med at høre om andre tager specielle hensyn til de helt store heste, eller om man "tager" dem med nogenlunde samme fremgangsmåde, self. ser jeg da på det enkelte individ. og er jo udemærket klar over at fejltrin på dette stadium kan være en stor risiko.

    men tak for jeres svar.


  • #6   29. okt 2012 Som de andre il jeg også sige at du skal se på den til foråret og se hvordan han ser ud.

    Tit begynder de først rigtigt at vokse færdigt når de kommer i gang, så kan du gøre ham ryttervant over kort tid uden at belaste unødvendigt og så give ham fri sommeren over lyder det rigtig fint i mine ører. Har selv en stor hoppe som vi aldrig har haft problemer med (hun voksede 6 cm fra 3-5 års) men hun gik 3-4 gange om ugen som 4 og 5 års, der blev ikke forlangt for meget samling mv og hun har aldrig haft en voksepause ud over sin velfortjente sommerferie på ca 2 uger.


  • #7   29. okt 2012 Det kan så siges at hun har gået alle ungheste klasserne, både som 4, 5, 6 og 7 års (spring). Men det er kommet naturligt og hun har ikke haft svært ved det, så den daglige ridning har bare været at holde hende i form. Så forlang ikke samling, sidebevægelser, anspring fra skridt mv. hos (især) de store heste (selvfølgelig skal de mindre heller ikke overbelastes) før de er fuldstændig klar til det fysisk - dette kan tit tage et år eller to mere end de mindre.

    God fornøjelse smiley


  • #8   29. okt 2012 tania s: okey.. dejligt det gik godt med jeres smiley det er skønt når det bare lykkeds, måske jeg også overdriver voksepauserne lidt for meget, det er bare så nemt når de alligevel skal flyttes over på eng og om vinteren rider jeg ikke så meget.
    men jeg ser ham an.. ved godt jeg ikke burde tænke sådan, men vil bare gerne have ham i gang, glæder mig helt vildt, netop fordi at jeg ved jeg skal beholde ham, også efter han er færdig tilredet.. ofte har jeg jo solgt mine føl efter tilridning..
    men må væbne mig med tålmodighed lidt endnu.
    sys også det er lidt vildt dem der ryttertilvænner allerede når de er 2 1/2, det er mine ihvertfald ikke klar til, og det er jo godt vi gør tingene forskelligt, så vi kan lære af hinanden.

    det var mange brugbare svar jeg fik. Mange tak


  • #9   29. okt 2012 bare rolig, det forlanger jeg slet ikke af dem i så ung en alder.. så travlt har jeg dog heller ikke.. smiley

  • #10   29. okt 2012 men rigtig fint du skelner mellem store og små, og det var netop sådan nogle erfaringer jeg søgte, for der er altså bare en forskel på dem.


  • #11   29. okt 2012 Det gør ingen forskel rent uddannelsesmæssigt hvornår du starter ham. Når de er 5 er de ca. lige langt. Jeg ville aldrig starte en ranglet 3 års, det er alt alt for svært for den at holde balancen med rytter også selvom du kun skridter.
    Vores palomino 3 års pony var også meget ranglet i foråret men nu begynder det at hjælpe. Han bliver startet op efter jul.
    Hvis den er nem og fornuftig i omgang vil jeg til enhver tid vente.


  • #12   29. okt 2012 ok. tak for svar smiley

Kommentér på:
tilridning af unghest

Annonce