Ryster med hovedet under ridning - Hvad kan det være? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG.
Min part har den super trælse "vane" med at hun ryster/smider med hovedet under ridning, hvilket er super træls.. -.-' Så jeg vil jo derfor gerne finde en løsning på det.
Selv mistænker jeg lidt biddet, som er et 2 delt muffe, da hun virkelig kører MEGET på det, men nu er jeg ikke stor fan af 2 delte bid i forvejen.
Min ridelærer (som også har redet hende), mistænker trensen (oppe omkring ørerne), altså at den evt trykker eller noget i den stil.
Hun har lige været tjekket i gennem af massør 3 gange, som siger at hun ser super fin ud, og ikke er spændt mere.
Så har i noget bud på hvad det kan være, bid eller trense, eller noget helt andet?
God aften til jer alle. ;D
aug 2007
Følger: 188 Følgere: 96 Heste: 4 Svar: 440
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det kan være alt fra tænder, til bidet, til din ridning, til noget i ryggen, noget i nakken, sadelen, allergi for diverse ting, til noget der kun kan ses i røngten - det kan være uendeligt mange ting.
Men en ting du hurtigt kan feje af listen er at pille bidet ud og ride bidløst, gør hesten det stadig her, så er det altså ikke bidet og med lille sandsynlighed tænderne.
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 8
Jeg har også været meget igennem med ridning uden næsebånd, tandraspning, køb af ny sadel, osv.
Held og lykke med det:-)
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Men jeg vil da lige prøve at snakke med ejerne om at få tjekket tænder.
Nu med babydreng: Både næserem og bånd sidder som det skal, da jeg er meget ops på om det sidder for stramt, især fordi det er en trense med tilbage træk.
Julie Nielsen: Jeg har haft en meget lang håret hest i 9 år, så det er blevet til ren vane at lige fjerne både pandehår og man fra nakkestykket, og hendes man er lige blevet klippet.
Annie: Hun er lige blevet gået igennem af massør over det hele, så der skulle ikke være noget dér.
Gitte B: Hun gør det også når hun er helt afslappet. Hun er meget nem at mærke på om hun stresser eller spænder op, og vil faktisk næsten sige at hun gør det mindre når hun stresser/spænder op.
Men tror at jeg prøver for sjov at smide en anden trense på hende, da jeg har en der er meget blødt foret og med udskæring til ørerne, da den hun har nu er en smule "hård" i det.
maj 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 78 Svar: 491
Jeg vil sige ulvetænder:-)
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Ellers er det vel blevet sagt, det jeg også ville sige.
sep 2009
Så overvejer lidt at prøve med noget 3 delt, og se om det kan gøre det.
Men tænder bliver i hvertfald nævnt til ejerne uanset hvad.
De er heldigvis SÅ søde til alt sådan noget.
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Men det kan også være så meget andet
sep 2009
Men skal have snakket med hendes ejere om tænder, så er det i hvertfald på plads.
jan 2012
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 48
sep 2009
feb 2011
Følger: 1 Svar: 5
Jeg har samme problem. Hoppen er bestemt ikke glad såsnart jeg tager trensen ergo biddet klar til munden. Hun er herefter meget urolig med hovedet og søger helt sikkert væk fra biddet i munden. Så bliver det lidt bedre inden opstigning... men herefter kommer der under ridningen af og til afvigning med hovedet. Især for løse tøjler.
Hun er meget fremadgående og jeg skal bestemt være på med sæde og tøjle. Her reagere hun ikke med ubehag. Nyt Beris bid soft...tungefrihed...ingen ændring...overvejer læderbid...dyrt...overvejer mild hackamore...men er usikker på sikkerheden under ridningen, at hun simpelthen render med mig. Har masser af erfaring med bidløst men ikke på denne dame. Så kræver lidt betænkelighed vedr. bidløst.
Har desværre kun folden som indelukke og sikkerhed hvis hun skal afprøves i bidløst.
Hoppen ryster ikke på hovedet eller har ubehag ved grime eller på andre tidspunkter.
Intet næsebånd på trensen. Biddet ligger roligt. Reaktionen er ens afprøvet med to slags bid. Tredelt, og beris soft tungefrihed. Ingen forskel.
Tænder lige tjekket... lidt tandspidser ellers intet.
Rød på den ene lade...som et niv mærke...er ikke i tvivl om det er bid i mund som er problemet...mere hvad der hjælper...bidløst ja...men meget frisk dame=sikkerhed...
Eller jeg kan købe mig igennem et utal af bid måske uden at finde det rigtige...nu prøver vi læderbiddet.
Jeg skal skrive igen hvis og når det lykkedes:-)
Venligst Christina
sep 2009
Som bonus kan jeg dog oplyse, at løsningen var at skifte til en trense der var bedre foret og med udskæring ved ørerne, det gav ro med det samme.
feb 2011
Følger: 1 Svar: 5
Men tak for bonus infoen... vil da have dette i mente til min egen
God påske
sep 2009
Tak og i lige måde.
Ryster med hovedet under ridning - Hvad kan det være?