1.087 visninger
|
Oprettet:
Levade? {{forumTopicSubject}}
Ja, det er altså ikke fordi det er noget jeg skal til at arbejde med lige foreløbig, men jeg interessere mig for klassisk/akademisk dressur og jeg har set en del videoer hvor der udføres levade, så jeg er blevet lidt nysgerrig.
Er der nogen der mon kan svare mig på, hvordan man starter med at lære hesten levader? Hvilke signaler giver man hesten? Og kan man evt. finde noget video fra den helt begyndende træning?
Mvh Julie
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 114 Svar: 351
Men ja, først skal du lære den at give efter for en parade ned i sine bagben, og langsomt vil du nærme dig levaden.
Som sagt er det bare som jeg har forstået det, så ja..
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Jeg er jo blot inspireret af det akademiske, du får måske anderledes svar andetsteds.. Jeg ved jeg for noget godt tid siden valgte at skrive i et forum, da en pige søgte at lære sin hest at stejle, men hun ville have den "kontrollerede version", beskrev om hun var lige glad hvor lang tid det tog, at hun skulle vælge levaden. Hvordan i al verden det blev til at alle nu er begyndt at kalde små stejl for levader, er mig en gåde, det er endda landet op et sted så komisk som her; (link fjernet) - som et trick. Hvilket det langt fra er. For levaden er jo ikke bare et lavt stejl, det er ultimativ samling, hele kroppen skal fungere ned til mindste detalje.
Følger man den akademiske kurve tager det gode 7 år ( man forventer hesten er omkring 10 ) før hesten skal kunne levade - så lang tid har du for dig for at styrke og smidigøre bagebenene før levaden kommer ind i billedet.
nej altså, levaden er ikke noget man bare lige går igang med, I den høje skole kommer pessaden først som er en af de lettere øvelser, fordi den ikke er ligeså sat ( vinklen er større). Selvom man kan have den "satte" pessade og "strakte" pessade, er pessaden lettere end levaden.
Christine, nej egentligt ikke, levaden kommer udfra piaffen, skoleparaden er simpelvis bare en øvelse til at gøre piaffen mere sat. Men man kan opnå levade/pessade gennem teknikken og skolingen fra skoleparaden ja.
Er du alligevel interessseret i at forsøge at udføre øvelsen, er der meget hjælp at hente på dressage in harmony sikkert, det er et akademiker sted hvor der er mange gode indlæg.
Hvis du vil, foreslår jeg du begynder arbejde i kapsun fra jorden, og gør dig venner med en god pisk, der ikke svirper for meget
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Som sagt er det ikke noget jeg skal til at give mig i kast med. Min hest er kun 2 ½ og vores træning består stadig mest af gåture og nogle få helt lette øvelser.
Jeg var bare blevet nysgerrig på hvordan det hang sammen rent teknisk og kunne ikke selv lige finde nogle forklaringer på det.
apr 2008
Levaden er typisk en af de sidste ting ( derefter tilkommer finpudsning) som der er at lære i aka, den er i hvert fald brugbar til træning og følelsen er helt ubeskrivelig når du står med 500 kg hest der løfter sig for en lillefinger, og du kan kontrollere bevægelsen 100 % procent. ultimativt
nov 2008
nov 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 188
Jeg ved selv ik hvordan man gør men her et lille video hvor Bent Branderup træner piaffe og levade, kan godt lide hans arbejde
nov 2008
apr 2008
nov 2008
apr 2008
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Løftet fortil skal anses som værende resultat af, at bagparten sænkes, fremfor et trick, som vi tit ser det hos heste der stejler. Når man lærer hesten at stejle, lærer man den at løfte forparten. Men når man lærer hesten en levade, lærer man den at sænke bagparten. Og når bagparten er tilpas sænket, vil forparten automatisk blive løftet. Løftet skal altså komme som resultat af, hvor dybt hesten sænker bagparten.
Man træner det ved, at sætte mere og mere vægt bagtil. Det gør man - helt i begyndelsen - vha. halve parader i hhv. skridt, trav og galoparbejdet. I den halve parade, gælder det om at holde hesten fremme i takt, men sænke tempoet. Her er det igen vigtigt, at paraden går igennem som en sænkning af bagparten, og ikke en fremskydning af brystkassen og dermed sænkning af ryggen.
Jo stærkere hesten bliver, jo mere samlede indkortning kan du lave og i længere og længere tid.
Indkortningen ender ud i piaffe. I piaffen begynder at så at sænke bagparten mere og mere, og begynder at implementere skoleparaden. I skoleparaden sænker hesten bagparten, og løfter indvendige forben. Løftet skal komme som resultat af en sænket bagpart og en indvendigt stillet hest.
Ultimativt kan hesten tage al vægten på bagparten og lave en levade.
nov 2008
Og forresten, kan i anbefale nogle bøger der omhandler øvelserne fra den høje skole? Jeg vil meget gerne lære mere om det, men jeg er bare for at min egen materiale samling ikke rækker så langt.
jan 2005
Efter Hempfling gik jeg direkte til Bent Branderup, hvor det er skrevet mere teknisk og kronologisk op; "først gør du det, derefter gør du det...".
Jeg er kæmpefan af Bent og mener absolut at han er en af verdens bedste ryttere. Han arbejder meget fokuseret med det ridetekniske, men er også en fantastisk horseman. Hvis man får undervisning af ham eller en af hans licensed trainers, går man ikke glip af noget, hverken indenfor ridekunsten eller horsemanship. Begge dele går unægteligt hånd i hånd, og du kan ikke få det ene uden det andet.
apr 2008
En levade som er "lige efter bogen" ser således ud: http://goodelie.chez.com/cheval_divers/particularites/allures/levade.jpg
og en levade som ikke er færdig endnu ser således ud: http://www.matt-mclaughlin.com/images/levade.jpg
levaden er 30 graders vinkel eller derunder. den er sværre end den høje pessade ( over 30 grader) da hesten skal vinkle sig og bruge sig langt mere for at vedligeholde den lave kropsholdning med stor spænding i 1-3 sekunder.
Pessaden er "lettere" da hesten "bare" skal holde sig i luften ( stadigt med overlinen længst) i 1-3 sekunder.
den høje skole, eller skolen over jorden kan du læse om på wiki. der er piaffe passage, pessade, levade, Jambette ( idag er den ikke længere en del af skolen dog), courbette, croupade, meziar, ballotade, capriole. de stiger i sværhed des højere man kommer op. Normalt lærer hestene bare 1 eller 2 spring, som man vælger ud efter deres bygning og sind, og adfærd på folden ( hvad de selv tilbyder fra naturen. )
apr 2008
bents bøger er gode ja
nov 2008
Bent Branderup er jeg faktisk ikke så vild med og jeg synens hans elev Marijke de Jong er meget bedre. Men det kunne være jeg skulle se om jeg kunne få fat på en af hans bøger så og se om der er noget jeg synes jeg kan bruge.
Der er nogle af de akademiske ryttere der bruger det at nykke i tøjlen og det er jeg absolut modstander af. Jeg er mere til Hempflings version hvor man rider uafhængigt af tøjlen.
apr 2008
Du skal huske på, det først er de sidste trin på ridningen du rider næsten "uafhængigt" af tøjlen. hempfling har ikke selv skolet de heste han rider på i bogen.
nov 2008
Jeg vil ikke udtale mig om Hempflings ridning, for det har jeg simpelthen ikke set nok af til at kunne udtale mig om. Og jeg kender heller ikke noget til hestene. Men i bogen mener jeg da at han netop snakker om at gøre sig mere uafhængig af tøjlen fra starten. Uanset om han gør det selv, så tror jeg stadig det er muligt, og det er den måde jeg vil forsøge at arbejde på.
jan 2005
Sving var ikke noget nyt for mig da jeg startede med akademisk. En af de ting jeg fik allermest ros for, var mit sving, som ikke kun var godt i hofterne, men også forplantede sig op gennem resten af kroppen, hvor mange ofte har svært ved at få skuldrene med, når de starter akademisk ridning. Og det er jeg da sikker på er fordi, at jeg har været bevidst om rygsving mange år inden jeg startede på Akademisk Ridekunst og har brugt det, så det var jeg allerede styrket i. Og det lærte jeg da gennem Hemflings bog
apr 2008
Levade?