{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pisk eller spore?
  • #1   10. feb 2013 umiddelbart vil jeg sige spore dog giver pisken et tydeliger tegn til hesten efter min mening

  • #2   10. feb 2013 Nu ridder jeg ikke dressur, men har arbejdet hele weekenden ude på min arbejdsplads hvor der har været dressur og springstævne. Og der har jeg set folk smadre deres sporer ind i maven på deres heste, så det gjorde ondt i mig.
    Jeg vil derfor sige pisk, og jeg er generelt ikke fan af sporer, overhovedet ! Man er mere fintfølende i hænderne hvor man lidt bedre kan justere sit signal til hesten, hvorimod man ikke altid har den samme fornemmelse i sine fødder om hvor hårdt man rammer hesten.


  • #5   10. feb 2013 jeg bruger ikke noget af det.
    Hvis jeg rider en hest der er noget doven kan jeg bedst li at ha pisken med da jeg bedre kan styre den end sporene.
    Jeg har aldrig rigtigt redet med spore så kan ikke sige meget om hvordan jeg sydnes det fungere i dressuren men kan tænke mig at det vil hjælpe hvis man bare skal ha lidt tydeligere signaler med sine ben smiley


  • #6   10. feb 2013 Ingen af delene smiley

    Bruger kun pisk hvis hesten skal lære nye øvelser,og bruges så som forlængelse af de andre hjælpere ( sæde og shenkler)
    Sporer bruger jeg aldrig, men kan dog bruges hvis man har svært ved at nå hesten uden.



  • #8   10. feb 2013 Jeg bruger selv pisk, til at holde min igang, ellers vil hun ikke gå frem ad smiley
    Også nogle gange sporer.


  • #10   10. feb 2013 Jeg rider ikke med nogen af tingene, men jeg holder mig til pisk. Sporene kan du 'komme til' at trykke meget mere med, end at du kan komme til at give hesten et dask i numsen med pisken.
    Pisken bruger jeg så til gengæld, når jeg arbejder fra jorden af, og laver tricks.


  • #11   10. feb 2013 Rider ikke med noget af det mere. Hvis jeg skulle vælge, ville jeg vælge pisk.

  • #12   10. feb 2013 Jeg rider enten uden sporer eller med en ponysporer på 1,5 cm. Jeg rider stort set altid med pisk.

    Mine heste skal være lette for hjælperne og naturligvis skal man ikke "smadre" sporeren ind i hestens mave.

    Man kan faktisk sagtens ride med både sporer og pisk og anvende det på en ordentlig måde smiley Begge dele - specielt pisken - er etgodt redskab til at aktivere bagparten og udvikle hesten.


  • #13   10. feb 2013 Jeg vil sige at spore er bedst, hvis du øver sidebevægelser smiley

  • #14   10. feb 2013 det kommer jo an på hvad du behøver at øve ???
    sporene gør så signalerne støre
    pisken bruger til at sige at det var forkert eller andre øvelser som du vil lære den


  • #15   10. feb 2013 enig med k a

    vil dog sige der er mange typer spore at vælge imellem så man skal self finde dem der passer til både hesten og rytterens behov smiley


  • #16   10. feb 2013 Både pisk og spore kan være fint til sidebevægelser - skulle jeg vælge, ville jeg vælge pisken. Efter min mening skal hesten flytte sig for schenklen for det mindste tryk - gerne et tryk, der ikke kan ses = ingen hæl/spore. Min erfaring er, at pisken er god at fingøre schenkelhjælperne med. Et lille tryk med schenklen efterfulgt af en berøring på bagparten med pisken, får mine heste til at flytte sig en tand mere, hvorfor jeg kan rose dem og beholde schenklens finhed.

    Hverken sporer eller pisk bør gøre signalerne store - de skal i stedet gøre signalerne mindre - forfine schenklen/hælens hjælp. Enhver hest bør gå fremad for hverken sporer eller pisk. Inegn af hjælpemilerne bør anvendes, fordi hesten er "døv".....


  • #18   10. feb 2013 Emilie - du behøver ikke råbe smiley

  • #19   10. feb 2013 Jeg rider primært med sporer i dressuren, for at få lidt mere markerede schenkler.
    - Jeg mener at pisken bruges som en ekstra schenkel, og ikke bruges til at ''chatte'' med, som de fleste ryttere bruger den til, for at få hesten frem, som jeg ser som ''falsk'' energi.
    - når det er sagt synes jeg at pisken og sporen virker som et godt hjælpe middel hvis man bruger det rigtigt.;)


  • #21   10. feb 2013 Hos mig er det logik at en hest bedre forstår at den skal gå fremad, ved et klask i røven istedet for et nyrespark smiley

  • #23   10. feb 2013 så længe du bruger det som et hjælpe middel og ikke en straf er det ok for mig.
    jeg har set små piger der har boret spore og klasket med pisken, fordi hesten ikke vil gå, og så bakker den derimod, jeg har virkelig lyst til at klappe dem en med pisken så de har et merke 3 uger efter. men et lille prik med pisken for at vise " hey du tag lige bagparten med " det er okay for mig, og ja, det er også okay med spore, hvis du bruger dem rigtigt. og ikke osm straf. men der er dsv. mange mennesker der ubevist bruger det som straf.


  • #24   10. feb 2013 Jeg bruger sporer af den simple grund, at min hest ikke er den type der skal holdes tilbage (den er ikke doven, bare ikke så selvgående som mange andre heste). Når jeg så ligger og laver mine øvelser, vil jeg ikke sidde og trykke til den en masse gange, idet det ødelægger rytmen, øvelsen og han risikerer at gå hen og blive døv for schenklen (eller nærmere, han vil blive træt af min konstante trykken). - Jeg behøver tilgengæld ikke at prikke særlig meget til ham når jeg har sporen på.
    - Og så skal det også siges, at jeg bruger sporen, fordi jeg har svært ved at nå ind til ham uden (medmindre jeg skal have meget urolige schenkler) - jeg er ikke født med de lange ben, som jeg ellers altid har ønsket mig smiley

    Jeg bruger også pisk, men det er højst 2-3 gange om ugen, idet jeg ikke behøver at bruge den så tit, og at det ikke skal gå hen og blive en "vane" (og så bruger jeg den egentlig ikke særlig meget når jeg har den med, det er blot til at variere spore og pisk)

    - Men hvis jeg kunne, så ville jeg aller helst ride uden noget, så jeg har virkelig respekt for dem der kan ligge og ride uden hjælpemidlerne smiley

    Mvh.


  • #25   10. feb 2013 Jeg bryder mig ikke om tanken om at side og losse hesten i siderne med sporene, så vil jeg heller gi den et lille dask med pisken :). Jeg rider på rideskole, og hvis jeg ikke gjorde det, så er det hundrede at jeg helst ville ride undvære pisken smiley

  • #26   10. feb 2013 når jeg en gang imellem bruger noget, så er det enten eller. sjældent har jeg begge dele med. sporer bruger jeg mest, men sidder også så stille med mine ben, at jeg ikke sidder og hakker hende i siden konstant (hun skal NOK fortælle hvis jeg rammer hende for ofte!) smiley pisk bruger jeg mest til at lige få bagparten med, hvis hun dasker lidt rundt og ben og sæde ikke er nok, men som sagt handler det måske om et par gange om ugen hvor jeg har de hjælpere med, ellers rider jeg uden smiley

    begge dele er gode hjælpemidler, husk det, ikke tvangsmidler, hvis man forstår at bruge dem rigtigt, og ikke fx giver hesten en ordentlig en i røven, hvis den lige misforstår dig o.l. smiley


  • #27   10. feb 2013 Jeg rider med 15 mm sporer i dressur og i spring rider jeg med pisk

  • #28   10. feb 2013
    Pisk :o). Foretrækker den klart frem for spore. Syntes den er lettere at markere med/forstærke et signal med, samt jeg har en erfaring med at spore er meget ligemeget ved en tyk vinterpels.

    Vil langt hellere undvære spore, end pisk.


Kommentér på:
Pisk eller spore?

Annonce